Jeg bestemte meg for å gjøre slag i saken, og ville reise med Snälltåget for å se hva man opplevde hos dette jernbaneselskapet !
Bokning systemet til Snälltåget var rimelig enkelt i bruk, helt til du skal velge din egen sitteplass.
Det er vanskelig å se hva som er forventet kjøreretning på det aktuelle toget, noe som kan være viktig å vite for mange. En togstamme besto ofte i 2021 av 4 forskjellige typer vogner, gamle tidligere SJ 60talls vogner av ymse slag, liggevogner av type BC2, tysk restaurantvogn og noen moderniserte tidligere tysk / hollandske sittevogner.

Man kan bestille egen kupé, og får da tildelt en egen kupé i en av liggevognene. Vi falt ikke for den fristelsen, men prisforskjellen på sitteplass, og hel kupé er minimal. så tilbudet passer for mange reisende, barnefamilier med småbarn er et eksempel på dette, "tågnerder" en annen kategori som kan finne tilbudet interessant.

Det fantes ingen ambulerende servering på vårt tog, men det finnes en riktig spisevogn i samtlige tog. I noen av togene har jeg observert ombygde tidligere NSB vogner som blant annet har gått i trafikk for SJ under konseptnavnet Svenska Orientexpressen, men vogntyper ble også brukt av SJ Norrlandståg.

På grunn av pandemien måtte det bestilles plass i spisevogna på forhånd. Her var det lagt opp til et enkelt lettforståelig system for å finne en bra spisetid, en time er litt i snaueste laget, men man overlever det meste.
Maten var signert kokken Tareq Taylor som du kan lese mer om ved å følge linken.
Nå er det jo ikke stjernekokken som står i kjøkkenet, men sammensettingen av det vi finner på tallerkenen bærer kokkens signatur.
Jeg savnet en god dessert, og jeg savnet en god cognac til kaffen.

Lunsj på Snälltåget, 7.5.2021

Kaffe på Snälltåget, 7.5.2021

Har storebror SJ noe å lære av Merresor og Snälltåget når det gjelder mat på tog ?
Vi kommer tilbake til det, ved en annen sporveksel.

Jeg tok ingen bilder av interiøret i vogna, da det var mye reisende inne hele tiden.

Personalet i sin helhet ?
Bra annonsering fra lokomotivfører før alle stasjoner, ombordpersonalet litt vel mye eplekjekke etter min smak, sjefen i restauranten veldig hyggelig. Summa summarum, gjennomsnittlig helt greit reisefølge.

Vil jeg reise med Snälltåget igjen ?
Tja....hvem bryr seg om hva jeg mener om det egentlig ?
Nesten 5.5 timer er litt vel mye i reisetid, sett gjennom mine briller, men det er helt OK å ha prøvd en gang.
For maten sin del, er det helt klart et alternativ.

I ikke alt for fjern framtid har Ryanair annonsert innenriksfly Stockholm - Malmö. Jeg heller nok mest til at det vil være et alternativ for meg, dersom jeg ofte skulle reise denne strekningen.
Jeg lider jo ikke av denne Flygskammen, så jeg heller nok til å fly når det blir så mange timer på toget.