Stress Express, the real thing!

Stress Express, the real thing!

Alle som trodde at Stress Express er av relativt nyere dato, må tro om igjen.

Flere vintre...
 

En overnatting i Alvesta

I oktober 2020 hadde kroppen begynt å fungere slik noenlunde igjen etter mer eller mindre sammenhengende sykdom siden høsten 2017. En av våre medlemmer...
 

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !
Særlig i vårt søsterforum Postvagnen har nattog til Hamburg fått veldig mye spalteplass. De fleste
...
 

En sightseeing på BW Cottbus - Guben

Det har jo ikke bestandig vært grått hår på skallen min, og jeg bærer heller ingen hatt !
Man får takke for at jeg ikke har kombinasjonen
...
 

Meningsløst å hevde at VY bedriver 100% bærekraftig persontrafikk !

Det har lett for å bli litt konflikter når man diskuterer jernbanetrafikk og landeveistrafikk. Særlig på jernbanesiden av bordet kan det ofte være...
 

[SE]Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Bildet ble tatt en mellom Stockholm C og Västerås den 20 august 2007
Vi hadde dagen
...
 

Så ble sluttsignalet tent !

SÅ var det slutt !

Det markeres med et sluttsignal på toget, men ikke i arbeidslivet.
Når du slutter på jobben etter mange år,...
 

Nicht öffnen, bevor der Zug hält

Nicht öffnen, bevor der Zug hält !

I tidligere tider, en svært passende henstilling.

Dagens tog er noe mer sofistikerte. På
...
 

[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

Det man finner under plattformene, det finner man under plattformene !


Antagelig bor det en liten nerd i meg også, som så mange andre av oss jernbane entusiaster. Det er faktisk ganske bra å være litt nerdig i...
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
X

[EU] [GB] ALLRAIL blasts Eurostar’s reasoning for strategy change

Kollapse
  •  

  • [EU] [GB] ALLRAIL blasts Eurostar’s reasoning for strategy change

    ALLRAIL blasts Eurostar’s reasoning for strategy change

    The Alliance of Passenger Rail New Entrants in Europe (ALLRAIL) has highlighted Eurostar’s recent change in strategy as one of the reasons why policymakers need to act swiftly to ensure competition through the Channel Tunnel.

    Eurostar recently announced changes to its service offering, and in a letter explaining its reasoning to the UK parliament’s Transport Select Committee it said it cannot respond to high demand. Eurostar added that it has to focus on “on those core routes which make the maximum contribution per train and to charge higher prices to our customers”

    ALLRAIL rips into this explanation, which it says does not add up. “It’s odd to claim that “Eurostar needed to find an additional £500 million in commercial debt in order to survive” in 2020-21 when its majority owner, SNCF, was engaging in a €600 million discretionary spend on a brand new high speed operator, Ouigo Spain, at exactly the same time.” As a result, ALLRAIL asks whether SNCF could not have “have rescued Eurostar without it needing to take on the commercial debt that is now causing all the high fares?”

    The alliance also questions the Eurostar argument that it is plagued by border checks following Brexit. It argues that if there had been a competitor, stakeholders would have had more incentives to find a solution for the border situation. It adds that if there had been competition, the result would like have been more passengers and, thus, more passport gates.

    “What kind of rail market are we living in where a dominant operator is admitting in a public letter that, in the future, that it “will have to focus on driving high-yield from a limited customer and service base”, ALLRAIL laments, calling on the UK government, EU Commission and EU regulators, among other regulators, to finally take steps to open up the market.

    Further reading:
      Å legge inn kommentarer er deaktivert.

    Trender

    Kollapse

    • [NO] Hvilket EL 14 lok bør bevares som museumslok?
      Hvilket EL 14 lok bør bevares som museumslok?

      Jernbanemuseet har tilskrevet Cargo Net med nettopp dette spørsmålet:

      "Vi har sett på et utvalg av 14-lok og funnet at 2166, 2168 og 2170 er de tre individene som er i best stand i dag. Kan dette stemme? Vi bør sikre oss det beste loket ved utrangering/utfasing. Det er også ønskelig å sikre siste del av driftshistorien rundt disse lokomotivene hos dere i CN. Med tanke på å holde lokomotivet driftsklar*, bør vi sikre...
      30-11-22, 19:08
    • [NO] Onrail satser bredt...
      Onrail satser bredt...

      Det er kjent at Onråil har ønske om å kunne tilby turisttog på Raumabanen. Interesserte har fundert en stund på hvilke materiell selskapet skal disponere til slik trafikk. Me lokene har ikke 1000v uttak til lys og varme til et slikt tog. Onrail har sporet opp en finkevogn tilhørende Jernbanemuseet som for tiden er plassert på Eina. Denne vogna må ha revisjon/reparasjon før den er trafikkdyktig.

      Jernbanemuseet synes det var en "vinn-vinn"...
      30-11-22, 18:49
    • [NO] Ringeriksbanen og E16 videreføres som fellesprosjekt - Nye Veier overrasket
      Ringeriksbanen og E16 videreføres som fellesprosjekt - Nye Veier overrasket

      Regjeringspartiene og SV er enige om å gå videre med Ringeriksbanen og E16-utbygging som et samlet prosjekt. I Nye Veier er de overrasket over U-svingen....
      30-11-22, 10:22
    • [DE] Route between Hanover and Berlin closed for at least another two weeks
      Route between Hanover and Berlin closed for at least another two weeks

      The railway between Hanover and Berlin will probably not be released for traffic until mid-december, Deutsche Bahn (DB) has said in its latest update. This would mean a another setback of at least two weeks for the section where earlier this month two freight trains collided.

      The site of the accident between Hanover and Stendal had been under the authority of the local fire brigades since November 17...
      30-11-22, 10:26
    • [NO] Meråkerbanens potensial skal vurderes for fremtiden
      Meråkerbanens potensial skal vurderes for fremtiden

      Det er avholdt møte mellom Jernbanedirektoratet og Swecos konsulenter om en vurdering av Meråkerbanens potensial for økt trafikk i fremtiden

      Resyme fra oppstartsmøte:

      Innhold i togtilbud
      o JDIR bekreftet at stoppesteder som Sweco skal forutsette i tilbudskonsept er det de samme som i dagens togtilbud. I tillegg skal togene stoppe i Nälden, øst for Østersund o Togtilbud

      1: Sweco legger...
      30-11-22, 18:37
    Laster inn kalender...
    Laster inn kalender...
    Jobber...
    X