[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
X

[SE] SAS søker konkursbeskyttelse i USA

Kollapse
  •  

  • [SE] SAS søker konkursbeskyttelse i USA

    SAS inleder domstolsprocess i USA genom att ansöka om ett chapter 11-förfarande för att genomföra viktiga delar av SAS FORWARD-planen och kommer att fortsätta serva sina kunder genom processen


    SAS AB (”SAS”) meddelar att Bolaget tar nästa steg i den omfattande transformationsplanen SAS FORWARD. För att fortsätta genomförandet av viktiga delar i planen har SAS och vissa av dess dotterbolag lämnat in en frivillig ansökan om att inleda ett chapter 11-förfarande i USA, en rättsprocess för finansiell rekonstruktion som genomförs under tillsyn av amerikansk federal domstol.

    SAS verksamhet och schemalagda flygavgångar påverkas inte av chapter 11-ansökan och SAS kommer att fortsätta att tillhandahålla sina tjänster för kunderna som vanligt. Schemalagda flygavgångar kommer dock att påverkas av strejken som inletts av SAS Scandinavias pilotföreningar. Bolaget förväntas uppfylla sina fortsatta affärsförpliktelser på kort sikt. SAS hade likvida medel om 7,8 miljarder SEK per den 30 juni 2022.

    Strejken har en negativ effekt på Bolagets likviditet och finansiella ställning och denna effekt kan komma att bli väsentlig om strejken blir långvarig. Bolaget är i långt gångna diskussioner med ett flertal potentiella långivare avseende ytterligare s.k. debtor-in-possession-finansiering (”DIP-finansiering”) om uppemot 700 miljoner USD (motsvarande cirka 7,0 miljarder SEK) för att stödja verksamheten under domstolsprocessen. DIP-finansiering är en specialiserad typ av bryggfinansiering för verksamheter som genomgår rekonstruktion i en chapter 11-process.

    SAS och vissa av dess dotterbolag lämnade idag in frivilliga ansökningar (Eng. petitions) enligt chapter 11 under U.S. Bankruptcy Code vid den amerikanska konkursdomstolen för New Yorks södra distrikt i USA. Syftet med ansökan är att accelerera SAS transformation genom att implementera viktiga delar av SAS FORWARD.

    Dessa åtgärder är i linje med SAS kommunikation den 31 maj 2022 om att SAS FORWARD involverar komplexa flerpartsförhandlingar och att Bolaget kan komma att använda ett eller flera rekonstruktionsförfaranden utformade för att underlätta hanteringen av Bolagets finansiella svårigheter och hjälpa till att accelerera genomförandet av SAS FORWARD.

    Chapter 11 är ett väletablerat och flexibelt juridiskt ramverk för att rekonstruera bolag med verksamhet i flera jurisdiktioner och har använts av ett flertal stora internationella flygbolag för rekonstruktion. Genom denna process strävar SAS efter att nå överenskommelser med viktiga intressenter, rekonstruera Bolagets skulder, konfigurera om flygplansflottan och erhålla ett betydande kapitaltillskott. SAS förväntar sig att domstolsprocessen i USA slutförs inom 9-12 månader.

    ”Vi har arbetat nära tillsammans med SAS ledningsgrupp för att ta SAS FORWARD framåt. Som en del av den processen har SAS även förberett sig för alternativet att använda ett rekonstruktionsförfarande i domstol för att åtgärda Bolagets finansiella situation. Den pågående strejken innebär betydande utmaningar för våra möjligheter att lyckas med vår transformation.

    Styrelsen har dragit slutsatsen att juridiska åtgärder är nödvändiga för att göra framsteg i våra pågående förhandlingar med viktiga intressenter och ytterst för att lyckas göra SAS till ett konkurrenskraftigt och finansiellt starkt bolag. Processen som vi har påbörjat kommer att göra det möjligt för SAS att fortsätta sitt över 75 år långa arv av att vara en integrerad del av skandinavisk infrastruktur och de skandinaviska samhällena.

    Vi är övertygade om att de åtgärder som vi vidtar kommer att stärka SAS förmåga att tillvarata de stora möjligheter som finns framöver när branschen fortsätter att återhämta sig från pandemin” säger Carsten Dilling styrelseordförande i SAS.

    Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS, säger: “Under de senaste månaderna har vi jobbat hårt med att förbättra vår kostnadsstruktur och vår finansiella ställning. Vi gör framsteg, men mycket arbete återstår och den pågående strejken har gjort en redan utmanande situation ännu svårare. Chapter 11-processen ger oss juridiska verktyg för att accelerera vår transformation, samtidigt som vi kan fortsätta vår verksamhet som vanligt.

    Vi kommer att fortsätta att bygga det nätverk av flyglinjer, produkter och tjänster som kunderna förväntar sig, såväl under den här processen som därefter. Jag är övertygad om att den här processen kommer att ge oss möjligheten att bli en starkare affärspartner och ett ännu bättre flygbolag för våra kunder under många år framöver. Att bli ett mer konkurrenskraftigt flygbolag kommer att kräva en gemensam ansträngning och fördelning av kostnadsbördan mellan alla intressenter. Vi uppmanar SAS Scandinavias pilotföreningar att avsluta sin strejk och delta konstruktivt i denna process.”
      Å legge inn kommentarer er deaktivert.

    Trender

    Kollapse

    • [IT] Jernbaneutbygging i Norditalia
      Green light for Northern Italy rail expansion

      The Lombardy Region has greenlit the project for the quadruplication of the rail route between Milano Rogoredo and Pavia, in the North of Italy. The route is part of the line connecting Milan to Genoa.

      The project consists of two phases. First, over 260 million euros will be invested in the 11-kilometre section from Milano Rogoredo to Pieve Emanuele, which should be completed by 2026.

      The second phase of the project,...
      15-08-22, 09:25
    • [DE] Lønnsom gjenåpning av sidebaner i Tyskland vises i studie
      Benefits accrue from rural railway reopenings, study finds

      Reopening rural railways offers an important spectrum of benefits, according to a study commissioned by the Federal Ministry for Housing, Urban Development & Building. These range from positive effects on land use to advantages for local and regional economies, transport, the environment and society.

      The Räumliche Effekte reaktivierter Schienenstrecken im ländlichen Raum (Structural Effects of Reactivated Rail...
      15-08-22, 09:13
    • [EU] Forskningstudie viser uutnyttet potensial for nattogsreiser
      New scientific study hints at untapped potential for night trains

      If operators of night train services focus on increased levels of comfort and more privacy for travellers, people will be more inclined to use sleeper trains, researchers from consultancy firm Royal HaskoningDHV and Delft University of Technology have found.

      In a study published earlier this month, a team of five researchers set out to uncover “if and under which conditions” travellers are willing to...
      15-08-22, 09:20
    • [EG] Talgo awarded Egyptian night train contract
      Talgo awarded Egyptian night train contract

      Egyptian National Railways has awarded Talgo a €280m contract to supply seven night train sets and maintain them for 15 years.

      The contract was announced on August 9. Talgo expects financing to be put in place in the coming months, and deliveries from its Alava (Rivabellosa) and Madrid (Las Matas) plants in Spain to begin in 2024.

      It said the trains would be from the same family as the inter-city coaches it supplying...
      15-08-22, 09:06
    • [CN] A brand new corridor on the table for China and Central Asia
      A brand new corridor on the table for China and Central Asia

      A new, Central Asian corridor is on the table, linking China, Uzbekistan, Kyrgyzstan and Afghanistan. The possibility of establishing this corridor became the topic of discussion at a recently held meeting between railway companies of the Central Asian countries involved.
      “The sides discussed the organising of a new corridor, China – Kyrgyzstan – Uzbekistan – Afghanistan and establishing mutually-beneficial conditions...
      15-08-22, 09:01
    Laster inn kalender...
    Laster inn kalender...
    Jobber...
    X