Stress Express, the real thing!

Stress Express, the real thing!

Alle som trodde at Stress Express er av relativt nyere dato, må tro om igjen.

Flere vintre...
 

En overnatting i Alvesta

I oktober 2020 hadde kroppen begynt å fungere slik noenlunde igjen etter mer eller mindre sammenhengende sykdom siden høsten 2017. En av våre medlemmer...
 

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !
Særlig i vårt søsterforum Postvagnen har nattog til Hamburg fått veldig mye spalteplass. De fleste
...
 

En sightseeing på BW Cottbus - Guben

Det har jo ikke bestandig vært grått hår på skallen min, og jeg bærer heller ingen hatt !
Man får takke for at jeg ikke har kombinasjonen
...
 

Meningsløst å hevde at VY bedriver 100% bærekraftig persontrafikk !

Det har lett for å bli litt konflikter når man diskuterer jernbanetrafikk og landeveistrafikk. Særlig på jernbanesiden av bordet kan det ofte være...
 

[SE]Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Bildet ble tatt en mellom Stockholm C og Västerås den 20 august 2007
Vi hadde dagen
...
 

Så ble sluttsignalet tent !

SÅ var det slutt !

Det markeres med et sluttsignal på toget, men ikke i arbeidslivet.
Når du slutter på jobben etter mange år,...
 

Nicht öffnen, bevor der Zug hält

Nicht öffnen, bevor der Zug hält !

I tidligere tider, en svært passende henstilling.

Dagens tog er noe mer sofistikerte. På
...
 

[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

Det man finner under plattformene, det finner man under plattformene !


Antagelig bor det en liten nerd i meg også, som så mange andre av oss jernbane entusiaster. Det er faktisk ganske bra å være litt nerdig i...
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
X

[DK] Nå kører hele S-banenettet nu med ny digital teknologi

Kollapse
  •  

  • [DK] Nå kører hele S-banenettet nu med ny digital teknologi

    Banedanmark har i forrige weekend taget det nye signalsystem i brug på de tre sidste strækninger på S-banen. Dermed kører hele S-banenettet nu med ny digital teknologi, der vil sikre passagererne mange flere tog til tiden.

    De millioner af passagerer, der hvert år tager S-toget i København, kan se frem til færre forsinkelser og aflysninger på grund af signalfejl. I weekenden blev de tre sidste S-togsstrækninger til hhv. Frederikssund, Høje Taastrup og Køge nemlig koblet på det nye signalsystem, og dermed er hele S-banen nu digital.

    Det nye signalsystem erstatter de gamle signalanlæg på S-banen, som var teknologisk forældede og årsag til stadig flere fejl. Tidligere skulle lokomotivførerne holde øje med fysiske signaler langs banen og ind i mellem være i telefonisk kontakt med kommandoposter, før de fik signal til at køre. Det nye system er fjernstyret, så lokomotivføreren får signaler digitalt på deres computerskærm i førerhuset, og samtidig kan togdriften hele tiden følges med stor præcision fra Banedanmarks trafiktårn. Det betyder, at trafiklederne med et automatiseret system kan afvikle trafikken mere effektivt og reagere hurtigere på hændelser, der kan påvirke punktligheden. Forventningen er, at en stor del af de forsinkelser, der skyldes signalrelaterede fejl, vil forsvinde, når man siger farvel til de gamle signaler.

    Færdiggørelsen af det nye signalsystem på S-banen er et en stor gevinst for den kollektive trafik og dermed den grønne omstilling af vores samfund, siger transportminister Trine Bramsen:

    “Vi skal have endnu flere til at stige ombord i vores S-tog. Det sker kun, hvis vi bliver ved med at arbejde for både bedre og flere tog. Det nye signalsystem på S-banenettet er forudsætningen for, at det bliver en realitet. De skal sikre større punktlighed - og mindske de fejl, som gennem flere år har skabt frustration for passagererne. Derfor glæder jeg mig over, at vi er i mål med en af de største opdateringer af vores bane - og jeg vil gerne takke alle medarbejdere, der har været en del af det omfattende projekt,” siger transportminister Trine Bramsen.

    Når S-banens gamle signalteknologi nu sendes på pension, sker det for at sikre en mere stabil og pålidelig togtrafik på S-banen. De gamle signaler var nedslidte, og siden 2016 har Banedanmark derfor udrullet det nye digitale signalsystem på hele S-banen strækning for strækning. Nu er de sidste tre strækninger koblet på systemet, og dermed er S-banen nu fuldt digitaliseret. Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark siger:

    "Med det nye signalsystem kan passagerer på S-banen se frem til en mere stabil togdrift. Det er en omfattende opgradering, som vil være til gavn for passagererne i form af færre signalfejl og bedre afvikling af trafikken. Dermed vil S-toget i fremtiden være en endnu mere attraktiv transportform, og det er et vigtigt skridt i indsatsen for grøn omstilling og mindre trængsel ,” siger Janus Steen Møller.

    Hos DSB, der står for togdriften på S-banen, er der stor glæde over det nye signalsystem, siger Per Schrøder, driftsdirektør i DSB:

    ”I takt med at det nye signalsystem er blevet rullet ud på S-banen, har vores kunder oplevet en stabil drift med færre signalfejl og forsinkelser. Samtidig har vores lokomotivførere fået en enklere hverdag med et automatiseret system, der muliggør en mere fleksibel trafikafvikling. Det er godt at hele S-banen nu er kommet på det nye signalsystem,” siger Per Schrøder.

    Siden 2016, hvor det digitale signalsystem blev indført på de første strækninger på S-banen, har Banedanmark løbende opdateret og modnet systemet. Det betyder, at det nye signalsystem i dag er årsag til meget få forsinkelser.

    Selvom systemet allerede er i brug flere steder, er Banedanmark opmærksom på, at der i starten kan forekomme ”børnesygdomme”. Banedanmark vil i den kommende tid følge driften af det nye system ekstra tæt, så der kan sættes ind i tilfælde af tekniske fejl.

    Fakta:

    Det nye signalsystem er baseret på det såkaldte Communication Based Train Control (CBTC). Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner, og der er allerede tilsvarende systemer i drift flere steder i verden herunder New York, Paris, London og Madrid.

    Med det nye signalsystem bliver togene og skinnerne udrustet med nyt, teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system. På den måde ved den centrale trafikstyring helt nøjagtigt, hvor toget befinder sig. Det giver mulighed for at optimere afviklingen af togtrafikken og udnytte hele S-banens kapacitet bedre.

    De nye signalsystemer gør det muligt for den centrale trafikstyring at få langt mere præcise informationer om togtrafikken end i dag. Det betyder, at det vil være muligt at give passagererne endnu bedre trafikinformation via højttalere og skærme på stationer, end det er i dag.
      Å legge inn kommentarer er deaktivert.

    Trender

    Kollapse

    • [NO] Hvilket EL 14 lok bør bevares som museumslok?
      Hvilket EL 14 lok bør bevares som museumslok?

      Jernbanemuseet har tilskrevet Cargo Net med nettopp dette spørsmålet:

      "Vi har sett på et utvalg av 14-lok og funnet at 2166, 2168 og 2170 er de tre individene som er i best stand i dag. Kan dette stemme? Vi bør sikre oss det beste loket ved utrangering/utfasing. Det er også ønskelig å sikre siste del av driftshistorien rundt disse lokomotivene hos dere i CN. Med tanke på å holde lokomotivet driftsklar*, bør vi sikre...
      30-11-22, 19:08
    • [NO] Onrail satser bredt...
      Onrail satser bredt...

      Det er kjent at Onråil har ønske om å kunne tilby turisttog på Raumabanen. Interesserte har fundert en stund på hvilke materiell selskapet skal disponere til slik trafikk. Me lokene har ikke 1000v uttak til lys og varme til et slikt tog. Onrail har sporet opp en finkevogn tilhørende Jernbanemuseet som for tiden er plassert på Eina. Denne vogna må ha revisjon/reparasjon før den er trafikkdyktig.

      Jernbanemuseet synes det var en "vinn-vinn"...
      30-11-22, 18:49
    • [NO] Ringeriksbanen og E16 videreføres som fellesprosjekt - Nye Veier overrasket
      Ringeriksbanen og E16 videreføres som fellesprosjekt - Nye Veier overrasket

      Regjeringspartiene og SV er enige om å gå videre med Ringeriksbanen og E16-utbygging som et samlet prosjekt. I Nye Veier er de overrasket over U-svingen....
      30-11-22, 10:22
    • [DE] Route between Hanover and Berlin closed for at least another two weeks
      Route between Hanover and Berlin closed for at least another two weeks

      The railway between Hanover and Berlin will probably not be released for traffic until mid-december, Deutsche Bahn (DB) has said in its latest update. This would mean a another setback of at least two weeks for the section where earlier this month two freight trains collided.

      The site of the accident between Hanover and Stendal had been under the authority of the local fire brigades since November 17...
      30-11-22, 10:26
    • [NO] Meråkerbanens potensial skal vurderes for fremtiden
      Meråkerbanens potensial skal vurderes for fremtiden

      Det er avholdt møte mellom Jernbanedirektoratet og Swecos konsulenter om en vurdering av Meråkerbanens potensial for økt trafikk i fremtiden

      Resyme fra oppstartsmøte:

      Innhold i togtilbud
      o JDIR bekreftet at stoppesteder som Sweco skal forutsette i tilbudskonsept er det de samme som i dagens togtilbud. I tillegg skal togene stoppe i Nälden, øst for Østersund o Togtilbud

      1: Sweco legger...
      30-11-22, 18:37
    Laster inn kalender...
    Laster inn kalender...
    Jobber...
    X