[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
X

[NO]

Kollapse
  •  

  • [NO]

    Nå monteres de nye kranene på Alnabru - men i byggeperioden er kapasiteten sterkt redusert

    Nå bygges det store, klimavennlige kjemper som kan øke godstransporten på bane. Kranene kutter kostnader og er klare til innsats i oktober.

    Ifølge pressemeldingen fra Bane Norer to østerrikske Künz-produserte kraner under oppføring. Kranene er semiautomatiserte, kan fjernstyres og skal raskt kunne løfte kontainere fulle av varer om bord på et godstog.
    Østerrikerne overtar jobben etter Alnabrus gamle giganter, som er stedt til hvile etter en trofast jobb. De nye kranene vil øke terminalens kapasitet med rundt 10 prosent, og redusere de årlige kostnadene med mellom syv og ni millioner kroner.
    Men i øyeblikket og frem til de nye kranene er operative, har det ingen storkraner i drift på terminalen på Alnabru. Det reduserer naturlig nok kapasiteten - noe brukerne vil merke.
    CargoNet og de øvrige godsaktørene må fortsatt vente noen måneder før alt er på stell på Alnabru - og kapasiteten vil midlertidig være redusert med rundt 35 prosent.
    - Det har imidlertid vært lagt ned mye jobb fra både Bane Nor og godsoperatørene for at trafikken skal bli minst mulig berørt, forteller administrerende direktør Ingvild Storås i CargoNet til Logistikk Inside.

    Tar 90 prosent av godset
    Terminalen på Alnabru tar imot om lag 90 prosent av alle containere som fraktes med tog rundt i landet, og er stor i europeisk målestokk.
    Årlig skal 450.000 TEU håndteres her. Det betyr at terminalen håndterer over 1230 containere hver dag.
    Mens de gamle kranene ble styrt av ansatte høyt over bakken, skal de nye fjernstyres. Det gjør det tidvis mulig for en person å operere begge samtidig. Utstyret er i tillegg semi-automatisert, som betyr at det utfører deler av jobben selv. Kranene går på strøm. Når de akselererer, brukes det strøm. Når de bremser, genereres det energi som tas vare på. Dermed kan mellom 10 og 25 prosent av strømmen gjenbrukes.

    Et enkelt godstog har så stor kapasitet at det erstatter om lag 25 semitrailere. Å satse på varetransport på skinner betyr færre tunge kjøretøy på veiene, bedre trafikksikkerhet og mindre utslipp av klimagasser.

    Det ropes på tiltak
    Bane Nors godsdirektør, Oskar Stenstrøm, fortalte på Logistikk 2022 nylig om de klimavennlige kran-kjempene som monteres på Alnabru til høsten.
    Det ropes på tiltak for å styrke jernbanenettet, og hvor kapasiteten for skinne-gods sprenges. på bane vokser nå så sterkt at kapasiteten sprenges. NHO Logistikk og Transport er blant de som har etterlyst flere tiltak som styrker kapasiteten på jernbanenettet.
    Stadig flere vil flytte lasten fra trailer til tog, men noen steder i landet må Bane Nor si nei. Det skyldes at kapasiteten er sprengt.
    Stadig flere etterspør frakt av varer og industriprodukter på skinner.
    Flere strekninger på Østlandet, Vestlandet og i Nord-Norge har hatt en enda større vekst. Aller øverst troner Østfoldbanen, med en oppgang på hele 28 prosent.
    Bane Nors godsdirektør, Oskar Stenstrøm, kunne imidlertid på Logistikk 2022 nylig fortelle om de klimavennlige kran-kjempene som monteres på Alnabru til høsten.
    – Vi skal gjøre vårt ytterste for å bidra til en mest mulig bærekraftig utvikling. Samtidig ser vi at kapasiteten på flere banestrekninger nærmer seg taket. Noen steder må vi rett og slett si nei til mer gods, fordi det ikke er plass, forteller Bane Nors godsdirektør.
      Å legge inn kommentarer er deaktivert.

    Trender

    Kollapse

    • [IT] Jernbaneutbygging i Norditalia
      Green light for Northern Italy rail expansion

      The Lombardy Region has greenlit the project for the quadruplication of the rail route between Milano Rogoredo and Pavia, in the North of Italy. The route is part of the line connecting Milan to Genoa.

      The project consists of two phases. First, over 260 million euros will be invested in the 11-kilometre section from Milano Rogoredo to Pieve Emanuele, which should be completed by 2026.

      The second phase of the project,...
      15-08-22, 09:25
    • [DE] Lønnsom gjenåpning av sidebaner i Tyskland vises i studie
      Benefits accrue from rural railway reopenings, study finds

      Reopening rural railways offers an important spectrum of benefits, according to a study commissioned by the Federal Ministry for Housing, Urban Development & Building. These range from positive effects on land use to advantages for local and regional economies, transport, the environment and society.

      The Räumliche Effekte reaktivierter Schienenstrecken im ländlichen Raum (Structural Effects of Reactivated Rail...
      15-08-22, 09:13
    • [EU] Forskningstudie viser uutnyttet potensial for nattogsreiser
      New scientific study hints at untapped potential for night trains

      If operators of night train services focus on increased levels of comfort and more privacy for travellers, people will be more inclined to use sleeper trains, researchers from consultancy firm Royal HaskoningDHV and Delft University of Technology have found.

      In a study published earlier this month, a team of five researchers set out to uncover “if and under which conditions” travellers are willing to...
      15-08-22, 09:20
    • [EG] Talgo awarded Egyptian night train contract
      Talgo awarded Egyptian night train contract

      Egyptian National Railways has awarded Talgo a €280m contract to supply seven night train sets and maintain them for 15 years.

      The contract was announced on August 9. Talgo expects financing to be put in place in the coming months, and deliveries from its Alava (Rivabellosa) and Madrid (Las Matas) plants in Spain to begin in 2024.

      It said the trains would be from the same family as the inter-city coaches it supplying...
      15-08-22, 09:06
    • [CN] A brand new corridor on the table for China and Central Asia
      A brand new corridor on the table for China and Central Asia

      A new, Central Asian corridor is on the table, linking China, Uzbekistan, Kyrgyzstan and Afghanistan. The possibility of establishing this corridor became the topic of discussion at a recently held meeting between railway companies of the Central Asian countries involved.
      “The sides discussed the organising of a new corridor, China – Kyrgyzstan – Uzbekistan – Afghanistan and establishing mutually-beneficial conditions...
      15-08-22, 09:01
    Laster inn kalender...
    Laster inn kalender...
    Jobber...
    X