Det har vært mye snakk om nattog i det siste !

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !
Særlig i vårt søsterforum Postvagnen har nattog til Hamburg fått veldig mye spalteplass. De fleste
...
 

En sightseeing på BW Cottbus - Guben

Det har jo ikke bestandig vært grått hår på skallen min, og jeg bærer heller ingen hatt !
Man får takke for at jeg ikke har kombinasjonen
...
 

Meningsløst å hevde at VY bedriver 100% bærekraftig persontrafikk !

Det har lett for å bli litt konflikter når man diskuterer jernbanetrafikk og landeveistrafikk. Særlig på jernbanesiden av bordet kan det ofte være...
 

[SE]Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Bildet ble tatt en mellom Stockholm C og Västerås den 20 august 2007
Vi hadde dagen
...
 

Så ble sluttsignalet tent !

SÅ var det slutt !

Det markeres med et sluttsignal på toget, men ikke i arbeidslivet.
Når du slutter på jobben etter mange år,...
 

Nicht öffnen, bevor der Zug hält

Nicht öffnen, bevor der Zug hält !

I tidligere tider, en svært passende henstilling.

Dagens tog er noe mer sofistikerte. På
...
 

[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
 

[NO] Hva skal man med fem slike ?

Hva skal man med fem slike i Norge ?
2 er vel allerede bevart, men tre til ?
Kan det være den ultimate lykken ?


...
X

[FI] Banprojektet Kuppis–Åbo: Byggandet av dubbelspåret från Kuppis till Åbo inleds den 15 augusti

Kollapse
  •  

  • [FI] Banprojektet Kuppis–Åbo: Byggandet av dubbelspåret från Kuppis till Åbo inleds den 15 augusti

    Banprojektet Kuppis–Åbo: Byggandet av dubbelspåret från Kuppis till Åbo inleds den 15 augusti

    Från och med den 15 augusti 2022 är Kuppis ändhållplatsen för tågtrafiken mellan Helsingfors och Åbo. Trafikarrangemangen är en del av banprojektet Kuppis–Åbo, där man bland annat bygger ett dubbelspår mellan Kuppis och Åbo järnvägsstation. De tillfälliga trafikarrangemangen gäller i cirka två år.

    Arbetet på banavsnittet mellan Kuppis och Åbo inleds måndagen den 15 augusti med att anlägga byggplatsområden och förbereda rivningsarbeten för att säkerställa att elbanan rivs säkert på banavsnittet.

    "Vi är medvetna om att byggnadsarbetena och trafikavbrotten på två år har en betydande inverkan på människornas vardag och i synnerhet på pendeltrafiken mellan Helsingfors och Åbo. Det långa avbrottet gör det dock möjligt för oss att i huvudsak arbeta dagtid och på så sätt avsevärt minska olägenheterna för den omgivande bosättningen jämfört med att arbetet i huvudsak utförs nattetid. Även trafik- och byggnadssäkerheten förbättras när man inte arbetar samtidigt med tågtrafiken", konstaterar Trafikledsverkets projektchef Erkki Mäkelä.

    Utöver tågtrafiken kommer byggarbetena också att påverka den övriga trafiken i form av tillfälliga trafikarrangemang och ökad byggplatstrafik. Information om aktuella trafikarrangemang ges separat.

    GRK Infra har valts till entreprenör för banbron över Aura å

    Utöver byggandet av dubbelspåret utvecklas i projektet även plattformsområdet vid Åbo centralstation och Heikkilä bangård förbättras. Ett av projektets största byggnadsobjekt är rivningen av den nuvarande järnvägsbron över Aura å och byggandet av en ny bro. GRK Infra Oy har valts till entreprenör för byggandet av järnvägsbron över Aura å och underfartsbron över Helsingforsgatan.

    "Byggandet av banbroar över vattendrag kräver specialkunnande av entreprenören. Jag är mycket nöjd med valet av partner", säger Erkki Mäkelä.

    “Vi på GRK är mycket glada över att kunna genomföra en entreprenad som kräver mångsidig kompetens och som är centralt placerad. Baserat på erfarenheterna från flera av Trafikledsverkets banbroprojekt börjar vi med tillförsikt inleda projektets utvecklingsfas”, konstaterar Juha Toimela, verkställande direktör för GRK Infra.

      Å legge inn kommentarer er deaktivert.

    Trender

    Kollapse

    • [CH] Godstransport i Sveits: "Mer jernbane for mer gods" – SBB ønsker å vokse i sin kjernevirksomhet innen gods
      Godstransport i Sveits: "Mer jernbane for mer gods" – SBB ønsker å vokse i sin kjernevirksomhet innen gods

      SBB vil fortsette å fokusere på godstransport i fremtiden og utvide den. De ønsker «mer jernbane for mer gods» og skaper med «Suisse Cargo Logistics» grunnlaget for effektiv, automatisert og bærekraftig logistikk i Sveits. Innen 2050 kan 60 prosent mer gods transporteres med jernbane.

      Transporten av store og tunge varer er stadig avtagende, transporten...
      02-10-22, 13:55
    • [DK] Nå kører hele S-banenettet nu med ny digital teknologi
      Banedanmark har i forrige weekend taget det nye signalsystem i brug på de tre sidste strækninger på S-banen. Dermed kører hele S-banenettet nu med ny digital teknologi, der vil sikre passagererne mange flere tog til tiden.

      De millioner af passagerer, der hvert år tager S-toget i København, kan se frem til færre forsinkelser og aflysninger på grund af signalfejl. I weekenden blev de tre sidste S-togsstrækninger til hhv. Frederikssund, Høje Taastrup og Køge nemlig koblet på...
      01-10-22, 18:59
    • [EU] [GB] ALLRAIL blasts Eurostar’s reasoning for strategy change
      ALLRAIL blasts Eurostar’s reasoning for strategy change

      The Alliance of Passenger Rail New Entrants in Europe (ALLRAIL) has highlighted Eurostar’s recent change in strategy as one of the reasons why policymakers need to act swiftly to ensure competition through the Channel Tunnel.

      Eurostar recently announced changes to its service offering, and in a letter explaining its reasoning to the UK parliament’s Transport Select Committee it said it cannot respond to high demand....
      01-10-22, 09:40
    • [EU] CER urges Brussels to reduce price on low-cost energy and protect railways
      CER urges Brussels to reduce price on low-cost energy and protect railways

      The Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) stresses that railways need to be shielded from “skyrocketing” electricity prices in order to ensure the financial viability of the sector. It proposes a further reduction of proposed price cap for low-cost electricity.

      The European Commission is contemplating capping the price of wind, solar and nuclear to 180 euro per megawatt...
      01-10-22, 09:35
    • [DE] German long-distance timetable change brings higher ticket prices
      German long-distance timetable change brings higher ticket prices

      Germany’s new long-distance timetable will come into effect on December 11. According to Deutsche Bahn (DB), tickets prices will increase by an average of 4,9 percent as a result of unprecedented cost increases.

      DB says it currently faces its steepest increase in costs in the last 50 years, mainly as a result of elevated energy prices. Following a price adjust of an average of 4 percent for regional transport,...
      01-10-22, 09:30
    Laster inn kalender...
    Laster inn kalender...
    Jobber...
    X