Det har vært mye snakk om nattog i det siste !

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !
Særlig i vårt søsterforum Postvagnen har nattog til Hamburg fått veldig mye spalteplass. De fleste
...
 

En sightseeing på BW Cottbus - Guben

Det har jo ikke bestandig vært grått hår på skallen min, og jeg bærer heller ingen hatt !
Man får takke for at jeg ikke har kombinasjonen
...
 

Meningsløst å hevde at VY bedriver 100% bærekraftig persontrafikk !

Det har lett for å bli litt konflikter når man diskuterer jernbanetrafikk og landeveistrafikk. Særlig på jernbanesiden av bordet kan det ofte være...
 

[SE]Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Bildet ble tatt en mellom Stockholm C og Västerås den 20 august 2007
Vi hadde dagen
...
 

Så ble sluttsignalet tent !

SÅ var det slutt !

Det markeres med et sluttsignal på toget, men ikke i arbeidslivet.
Når du slutter på jobben etter mange år,...
 

Nicht öffnen, bevor der Zug hält

Nicht öffnen, bevor der Zug hält !

I tidligere tider, en svært passende henstilling.

Dagens tog er noe mer sofistikerte. På
...
 

[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
 

[NO] Hva skal man med fem slike ?

Hva skal man med fem slike i Norge ?
2 er vel allerede bevart, men tre til ?
Kan det være den ultimate lykken ?


...
X

[CH] Nå ruller alle SBB Re 460-lokomotivene mer energieffektivt og er klare for ytterlige 20år i tjeneste

Kollapse
  •  

  • [CH] Nå ruller alle SBB Re 460-lokomotivene mer energieffektivt og er klare for ytterlige 20år i tjeneste

    Nå ruller alle SBB Re 460-lokomotivene mer energieffektivt og er klare for ytterlige 20 år i tjeneste

    Moderniseringen av Re 460-lokomotivene har pågått siden 2017. Mange energibesparende tiltak ble også iverksatt.
    I anledning de åpne dagene i begynnelsen av oktober 2022 på Yverdon-les-Bains-anlegget, vil den 119. og siste fornyede Re 460 bli satt i drift.

    Innen høsten 2022 skal alle de 119 Re 460-lokomotivene ved SBB-anlegget i Yverdon-les-Bains være modernisert. SBBs "arbeidshester" ruller nå gjennom Sveits på en mer klimavennlig måte, noe som i stor grad er mulig takket være nye trekkraftomformere som mater traksjonsmotorene med nødvendig energi og gjenvinner bremseenergi. I tillegg er det ytterligere effektiviseringstiltak som de nye trykkluftforsyningssystemene. Når moderniseringen er fullført, vil flåten spare 29,9 GWh trekkraft eller 3,3 millioner sveitsiske franc i energikostnader årlig. Dette er nesten 5 GWh mer enn opprinnelig forventet. Besparelsene tilsvarer det totale årlige strømforbruket til 10.000 husstander – sammenlignbart med forbruket i byen Olten.

    I tillegg til de nye trekkraftomformerne testes og implementeres ytterligere energibesparende tiltak. Dette inkluderer en justering i transformatorkjølingen av lokomotivet. Viftene til parkerte lokomotiver styres nå etter behov, noe som også fører til energibesparelser. Flåten på 119 lokomotiver vil nå kjøre energieffektivt og pålitelig over hele Sveits i ytterligere 20 år.

    Utrulling av den siste moderniserte Re 460 på Yverdon-les-Bains-anlegget

    Som en del av 175-årsjubileet for Swiss Railways åpner Yverdon-les-Bains-anlegget sine dører. Interesserte parter vil få et innblikk i moderniseringen av Re 460 oktober 1/2, 2022, det siste moderniserte lokomotivet forlater fabrikken 2. oktober 2022. I tillegg venter andre spennende jernbanetemaer, som modernisering av det første ICN etter rundt 20 års drift.

    Komponentoverhaling kan også observeres - fra boggibearbeiding til hjulsettbearbeiding til motorvikling. Det er også mange spennende ting å oppdage for å spare energi, SBB Cargo vil demonstrere den automatiske koblingen, skoletoget og jubileumslokomotivet.

    • Erik Skjelvik
      #1
      Erik Skjelvik kommenterte
      Redigere en kommentar
      Da kan en undre over at dette ikke vurderes av Norske tog

    • Arne Lie
      #2
      Arne Lie kommenterte
      Redigere en kommentar
      Det er jo et åpent spørsmål siden Norske Tog ikke har utelukket nattogsløsninger med motorvognsett. Mitt inntrykk er at lokførere er glad i EL18 bla på Bergensbanen vinterstid. Etter at type 73 tok seg en tur i "Akebakken" trodde mange at de ble flyttet fra Bergensbanen av sikkerhetsgrunner. Det stemte jo ikke. Ingen slike restriksjoner. Det kan likevel oppleves som tryggere med et tungt lok i front tenker iaf jeg.

    • Juerg Streuli
      #3
      Juerg Streuli kommenterte
      Redigere en kommentar
      Selv uten modernisering er El18 et meget godt lokomotiv med mye kraft. Norge skulle bli med i Siemens sin produksjon av nye sovevogner og liggevogner. Norge bestiller dessverre ikke, men det gjennomføres forsøk som ikke kan erstatte nye sovevogner.
    Å legge inn kommentarer er deaktivert.

Trender

Kollapse

  • [CH] Godstransport i Sveits: "Mer jernbane for mer gods" – SBB ønsker å vokse i sin kjernevirksomhet innen gods
    Godstransport i Sveits: "Mer jernbane for mer gods" – SBB ønsker å vokse i sin kjernevirksomhet innen gods

    SBB vil fortsette å fokusere på godstransport i fremtiden og utvide den. De ønsker «mer jernbane for mer gods» og skaper med «Suisse Cargo Logistics» grunnlaget for effektiv, automatisert og bærekraftig logistikk i Sveits. Innen 2050 kan 60 prosent mer gods transporteres med jernbane.

    Transporten av store og tunge varer er stadig avtagende, transporten...
    02-10-22, 13:55
  • [DK] Nå kører hele S-banenettet nu med ny digital teknologi
    Banedanmark har i forrige weekend taget det nye signalsystem i brug på de tre sidste strækninger på S-banen. Dermed kører hele S-banenettet nu med ny digital teknologi, der vil sikre passagererne mange flere tog til tiden.

    De millioner af passagerer, der hvert år tager S-toget i København, kan se frem til færre forsinkelser og aflysninger på grund af signalfejl. I weekenden blev de tre sidste S-togsstrækninger til hhv. Frederikssund, Høje Taastrup og Køge nemlig koblet på...
    01-10-22, 18:59
  • [EU] [GB] ALLRAIL blasts Eurostar’s reasoning for strategy change
    ALLRAIL blasts Eurostar’s reasoning for strategy change

    The Alliance of Passenger Rail New Entrants in Europe (ALLRAIL) has highlighted Eurostar’s recent change in strategy as one of the reasons why policymakers need to act swiftly to ensure competition through the Channel Tunnel.

    Eurostar recently announced changes to its service offering, and in a letter explaining its reasoning to the UK parliament’s Transport Select Committee it said it cannot respond to high demand....
    01-10-22, 09:40
  • [EU] CER urges Brussels to reduce price on low-cost energy and protect railways
    CER urges Brussels to reduce price on low-cost energy and protect railways

    The Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) stresses that railways need to be shielded from “skyrocketing” electricity prices in order to ensure the financial viability of the sector. It proposes a further reduction of proposed price cap for low-cost electricity.

    The European Commission is contemplating capping the price of wind, solar and nuclear to 180 euro per megawatt...
    01-10-22, 09:35
  • [DE] German long-distance timetable change brings higher ticket prices
    German long-distance timetable change brings higher ticket prices

    Germany’s new long-distance timetable will come into effect on December 11. According to Deutsche Bahn (DB), tickets prices will increase by an average of 4,9 percent as a result of unprecedented cost increases.

    DB says it currently faces its steepest increase in costs in the last 50 years, mainly as a result of elevated energy prices. Following a price adjust of an average of 4 percent for regional transport,...
    01-10-22, 09:30
Laster inn kalender...
Laster inn kalender...
Jobber...
X