Stress Express, the real thing!

Stress Express, the real thing!

Alle som trodde at Stress Express er av relativt nyere dato, må tro om igjen.

Flere vintre...
 

En overnatting i Alvesta

I oktober 2020 hadde kroppen begynt å fungere slik noenlunde igjen etter mer eller mindre sammenhengende sykdom siden høsten 2017. En av våre medlemmer...
 

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !
Særlig i vårt søsterforum Postvagnen har nattog til Hamburg fått veldig mye spalteplass. De fleste
...
 

En sightseeing på BW Cottbus - Guben

Det har jo ikke bestandig vært grått hår på skallen min, og jeg bærer heller ingen hatt !
Man får takke for at jeg ikke har kombinasjonen
...
 

Meningsløst å hevde at VY bedriver 100% bærekraftig persontrafikk !

Det har lett for å bli litt konflikter når man diskuterer jernbanetrafikk og landeveistrafikk. Særlig på jernbanesiden av bordet kan det ofte være...
 

[SE]Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Bildet ble tatt en mellom Stockholm C og Västerås den 20 august 2007
Vi hadde dagen
...
 

Så ble sluttsignalet tent !

SÅ var det slutt !

Det markeres med et sluttsignal på toget, men ikke i arbeidslivet.
Når du slutter på jobben etter mange år,...
 

Nicht öffnen, bevor der Zug hält

Nicht öffnen, bevor der Zug hält !

I tidligere tider, en svært passende henstilling.

Dagens tog er noe mer sofistikerte. På
...
 

[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

Det man finner under plattformene, det finner man under plattformene !


Antagelig bor det en liten nerd i meg også, som så mange andre av oss jernbane entusiaster. Det er faktisk ganske bra å være litt nerdig i...
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
X

[CH] Nå ruller alle SBB Re 460-lokomotivene mer energieffektivt og er klare for ytterlige 20år i tjeneste

Kollapse
  •  

  • [CH] Nå ruller alle SBB Re 460-lokomotivene mer energieffektivt og er klare for ytterlige 20år i tjeneste

    Nå ruller alle SBB Re 460-lokomotivene mer energieffektivt og er klare for ytterlige 20 år i tjeneste

    Moderniseringen av Re 460-lokomotivene har pågått siden 2017. Mange energibesparende tiltak ble også iverksatt.
    I anledning de åpne dagene i begynnelsen av oktober 2022 på Yverdon-les-Bains-anlegget, vil den 119. og siste fornyede Re 460 bli satt i drift.

    Innen høsten 2022 skal alle de 119 Re 460-lokomotivene ved SBB-anlegget i Yverdon-les-Bains være modernisert. SBBs "arbeidshester" ruller nå gjennom Sveits på en mer klimavennlig måte, noe som i stor grad er mulig takket være nye trekkraftomformere som mater traksjonsmotorene med nødvendig energi og gjenvinner bremseenergi. I tillegg er det ytterligere effektiviseringstiltak som de nye trykkluftforsyningssystemene. Når moderniseringen er fullført, vil flåten spare 29,9 GWh trekkraft eller 3,3 millioner sveitsiske franc i energikostnader årlig. Dette er nesten 5 GWh mer enn opprinnelig forventet. Besparelsene tilsvarer det totale årlige strømforbruket til 10.000 husstander – sammenlignbart med forbruket i byen Olten.

    I tillegg til de nye trekkraftomformerne testes og implementeres ytterligere energibesparende tiltak. Dette inkluderer en justering i transformatorkjølingen av lokomotivet. Viftene til parkerte lokomotiver styres nå etter behov, noe som også fører til energibesparelser. Flåten på 119 lokomotiver vil nå kjøre energieffektivt og pålitelig over hele Sveits i ytterligere 20 år.

    Utrulling av den siste moderniserte Re 460 på Yverdon-les-Bains-anlegget

    Som en del av 175-årsjubileet for Swiss Railways åpner Yverdon-les-Bains-anlegget sine dører. Interesserte parter vil få et innblikk i moderniseringen av Re 460 oktober 1/2, 2022, det siste moderniserte lokomotivet forlater fabrikken 2. oktober 2022. I tillegg venter andre spennende jernbanetemaer, som modernisering av det første ICN etter rundt 20 års drift.

    Komponentoverhaling kan også observeres - fra boggibearbeiding til hjulsettbearbeiding til motorvikling. Det er også mange spennende ting å oppdage for å spare energi, SBB Cargo vil demonstrere den automatiske koblingen, skoletoget og jubileumslokomotivet.

    • Erik Skjelvik
      #1
      Erik Skjelvik kommenterte
      Redigere en kommentar
      Da kan en undre over at dette ikke vurderes av Norske tog

    • Arne Lie
      #2
      Arne Lie kommenterte
      Redigere en kommentar
      Det er jo et åpent spørsmål siden Norske Tog ikke har utelukket nattogsløsninger med motorvognsett. Mitt inntrykk er at lokførere er glad i EL18 bla på Bergensbanen vinterstid. Etter at type 73 tok seg en tur i "Akebakken" trodde mange at de ble flyttet fra Bergensbanen av sikkerhetsgrunner. Det stemte jo ikke. Ingen slike restriksjoner. Det kan likevel oppleves som tryggere med et tungt lok i front tenker iaf jeg.

    • Juerg Streuli
      #3
      Juerg Streuli kommenterte
      Redigere en kommentar
      Selv uten modernisering er El18 et meget godt lokomotiv med mye kraft. Norge skulle bli med i Siemens sin produksjon av nye sovevogner og liggevogner. Norge bestiller dessverre ikke, men det gjennomføres forsøk som ikke kan erstatte nye sovevogner.
    Å legge inn kommentarer er deaktivert.

Trender

Kollapse

  • [NO] Avinor : Økning i passasjerantall, men fortsatt krevende finansiell situasjon
    Avinor : Økning i passasjerantall, men fortsatt krevende finansiell situasjon

    Flytrafikken målt i antall passasjerer så langt i år utgjorde 33,2 mill. Dette er nesten to og en halv gang så høy trafikk som i samme periode i 2021. Passasjertallet hittil i år er likevel 20 prosent lavere enn i samme periode i 2019.
    ​​​​​​​
    Antallet kommersielle...
    28-11-22, 17:37
  • [RU] Russian Railways chief: no complete border closures, challenges remain
    Russian Railways chief: no complete border closures, challenges remain

    Predictions about a total shortage of containers, a complete closure of borders and the freezing of mutual settlements did not come true. But, there are some serious challenges on the way, summarised the head of Russian Railways, Oleg Belozerov, about the situation on the railway network of the country this year.

    Belozerov spoke at the 31st Plenary meeting of the Coordinating Council for Trans-Eurasian...
    28-11-22, 17:30
  • [AT] Austria railway strike is a fact, no train traffic today
    Austria railway strike is a fact, no train traffic today

    As negotiations over the weekend failed, the all-out railway strike in Austria is taking place today as announced. On Monday, 28 November, all rail traffic in Austria is at a standstill between 00:00 and 24:00. This also includes rail freight traffic.

    “The vida union has announced a 24-hour warning strike for all of Austria on Monday, November 28, 2022”, the freight subsidiary of ÖBB RailCargoGroup (RCG) announced...
    28-11-22, 17:26
  • [SE] Stockholm: Tunnelsprängning igång för nya Högdalsdepån
    Tunnelsprängning igång för nya Högdalsdepån

    En arbetstunnel är klar och nu är sprängningarna för den nya spårtunneln, infarten till tunnelbanans utökade Högdalsdepå och en underjordisk uppställningshall för elva tåg igång. 2026 är det tänkt att depån ska kunna husera cirka 50 tunnelbanetåg.


    Högdalsdepån är en av Stockholms tunnelbanas sex depåer för tunnelbanetåg. Den byggs under en femårsperiod ut till fördubblad kapacitet med framtida plats...
    28-11-22, 17:21
  • [CH] Muttenz: Bus statt Zug wegen Einschubs neuer Personenunterführung
    Im Grossprojekt Entflechtung Basel–Muttenz steht ein nächster Meilenstein an: Am Wochenende vom 3./4. Dezember 2022 wird der zweite Teil der neuen Personenunterführung eingeschoben.
    Während dieser Arbeiten muss der Bahnhof Muttenz für den Zugverkehr gesperrt werden und es kommt zu zahlreichen Fahrplanänderungen. Der Online-Fahrplan ist angepasst.
    ...
    28-11-22, 10:09
Laster inn kalender...
Laster inn kalender...
Jobber...
X