Det har vært mye snakk om nattog i det siste !

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !
Særlig i vårt søsterforum Postvagnen har nattog til Hamburg fått veldig mye spalteplass. De fleste
...
 

En sightseeing på BW Cottbus - Guben

Det har jo ikke bestandig vært grått hår på skallen min, og jeg bærer heller ingen hatt !
Man får takke for at jeg ikke har kombinasjonen
...
 

Meningsløst å hevde at VY bedriver 100% bærekraftig persontrafikk !

Det har lett for å bli litt konflikter når man diskuterer jernbanetrafikk og landeveistrafikk. Særlig på jernbanesiden av bordet kan det ofte være...
 

[SE]Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Bildet ble tatt en mellom Stockholm C og Västerås den 20 august 2007
Vi hadde dagen
...
 

Så ble sluttsignalet tent !

SÅ var det slutt !

Det markeres med et sluttsignal på toget, men ikke i arbeidslivet.
Når du slutter på jobben etter mange år,...
 

Nicht öffnen, bevor der Zug hält

Nicht öffnen, bevor der Zug hält !

I tidligere tider, en svært passende henstilling.

Dagens tog er noe mer sofistikerte. På
...
 

[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
 

[NO] Hva skal man med fem slike ?

Hva skal man med fem slike i Norge ?
2 er vel allerede bevart, men tre til ?
Kan det være den ultimate lykken ?


...
X

Hamburg och lite till (del 37: Aumühle, 30 bilder)

Kollapse
 
  • Filter
  • Tid
  • Vis
Fjern alt
nye innlegg

  • [DE] Germany Hamburg och lite till (del 37: Aumühle, 30 bilder)

    Moin.

    Aumühle är den östra slutstationen för S-Bahn Hamburg. Vi tar den undantagsvist i dag som tredje station för att kunna avsluta resan på denna gren.

    ------------



    Byn nämndes först år 1350. En hållplats kom 1884, 1909 en station. Då var Aumühle redan en förort (främst med villor av högre prisklass) till Hamburg.

    ------------



    Stationens specialitet är stationshuset uppför spåren. I samband med förortstrafikens förlängning och ombyggning till stationen byggdes öster om stationen även uppställningsspår med ett lokstall. Det har bevarats och används i dag som Eisenbahnmuseum Lokschuppen Aumühle (tio - 15 minuters promenad från stationen, rekommenderas inte vid regnväder. Inte asfalterad vägsträcka).
    I motsatsen till Reinbek och Wohltorf har stationen inte alltför starkt förändrats runt sekelskftet 2000: I syd ligger stambanans två spår. Efter ett bullerskydd kommer perrongen. Det södra spåret har delats: I väst stannar S-Bahn, säckspåret i öst användes av pendeln till Büchen. Detta fram till december 2017. Sedan årstitdabellen 2018 fortsätter dessa tåg till centralstationen. Den som nu ska från Bergedorf mot öst måste nu åka åtminstone till Bergedorf och sedan mot öst och förbi Aumühle.

    ------------



    HH37-01. Foto Christoph Arndt by Sören Heise, auf Flickr

    1 13 april 1991 såg stationshuset ganska färskmålat ut.





    HH37-02. Foto Christoph Arndt by Sören Heise, auf Flickr

    2 Sett från bron i öst. Till vänster stambanan med perrongen som är ur funktion. Till höger perrongen för S-Bahn med ett kort säckspår för pendeln till Büchen.





    HH37-03. Foto Christoph Arndt by Sören Heise, auf Flickr

    3 Samma bro, vy mot öst. Till vänster museifordon, till höger S-Bahn-fordon.





    HH37-04. Foto Christoph Arndt by Sören Heise, auf Flickr

    4 Vy mot Hamburg från bron vid stationsuset. Till vänster ställverket „Af” i hembygdsstilen. Till höger lämnar just en S-Bahn. Längre i bakgrunden syns stationens utfartssignal.





    HH37-05. Foto Christoph Arndt by Sören Heise, auf Flickr

    5 På perrongen, vy mot Berlin.





    HH37-06. Foto Christoph Arndt by Sören Heise, auf Flickr

    6 Här ankommer pendeln från Büchen. Försignalerna tillhör Blockstelle Friedrichsruh. Klicka på namnet för att komma till portsättet med bilder tagna 1989 och 2019. Friedrichsruh var under många år sista station i Hamburger Verkehrsverbund.


    ------------



    HH37-07 by Sören Heise, auf Flickr

    7 Nu år 2018. Signalen vid spår 4 står en bit före perrongens slut. I bakgrunden bron över Bille.






    8 Tågen stannar främst på spår 4, spår 3b används endast i rusningstrafiken. Uppe stationshuset.





    HH37-09 by Sören Heise, auf Flickr

    9 I väntan på avgång.





    HH37-10 by Sören Heise, auf Flickr

    10 Spår 3b med vy mot stambanan.





    HH37-11 by Sören Heise, auf Flickr

    11 Vy mot spår 3a. Stoppbockorna är en specialkonstruktion som kan klaffas bort för att möjliggöra växlingsrörelser.






    12 Här med stationshuset (ovan).





    HH37-13 by Sören Heise, auf Flickr

    13 Vagn 4510.






    14 Till höger anslutningen mot den stora världen. Till vänster kommer man till uppställningsspåren och till museet.





    HH37-15 by Sören Heise, auf Flickr

    15 Bild med trappa.





    HH37-16 by Sören Heise, auf Flickr

    16 Trappa i bild.





    HH37-17 by Sören Heise, auf Flickr

    17 I stationshuset.





    HH37-18 by Sören Heise, auf Flickr

    18 Till tågen.






    19 Till tågen.





    HH37-20 by Sören Heise, auf Flickr

    20 Från tågen.





    HH37-21 by Sören Heise, auf Flickr

    21 Norra utgången, bl. a. til järnvägsmuseet.





    HH37-22 by Sören Heise, auf Flickr

    22 Stationshuset.





    HH37-23 by Sören Heise, auf Flickr

    23 Vagn 4510 avgår.





    HH37-24 by Sören Heise, auf Flickr

    24 Jämför med bild 4.





    HH37-25 by Sören Heise, auf Flickr

    25 Tågresenärer kan inte välja. Men med tåget är det (till centralstationen) bara 25 kilometer.





    HH37-26 by Sören Heise, auf Flickr

    26 Bussarna stannar vid vägen.






    27 Tillbaka till stationen.





    HH37-28 by Sören Heise, auf Flickr

    28 472 014 igen.


    ------------



    HH37-29 by Sören Heise, auf Flickr

    29 1 juni 2019 firades 50 Jahre S-Bahn nach Aumühle.





    HH37-30 by Sören Heise, auf Flickr

    30 Många som fotade museitåget.


    ------------



    Som tillägg en länk till Drehscheibe. Där finns tre bilder som Wolf-Dietmar Loos tog 2 augusti 1967.
    Vi reser nu till Pinneberg för att börja där den långa resan på S 3 till Stade.

    Bis dahin verabschieden sich mit vielen Grüßen
    Wolf-Dietmar, Christoph, Carsten und Sören
Jobber...
X