Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland, men vi kommer tilbake til den en dag i framtiden.

En gang i tiden var det jul for alle oss som utførte forskjellige former for tjenester på oppdrag av det store "Järnvägsåkeriet" SJ. Ikke bare hadde vi jul for våre reisende, men vi hadde jul for alle ansatte, stor som liten. Fram til 2012 så dryppet det litt ekstra i lønningskonvolutten.
Det kaltes årsbonus og var riktignok lettere skattepliktig.
Men det gjorde jo intet, det var en kvittering på at vi alle sammen hadde gjort en bra jobb. I 2013 kom det fortsatt en liten hilsen til jul, mulig at mitt minne svikter meg nå, men jeg tror vi kunne velge mellom en design brødkniv og en røkt laks som kom i posten.
Hyggelig det også.....
Men i 2014, da ble det lite og ingenting, SJ hadde fått ny øverste sjef, og denne hadde fått beskjed av eieren at nå skulle det spares penger: Han ska spara en miljard kronor. Bara i år. Tidningarna laddar med nya rubriker om urspårningar och förseningar.
Jobbet att leda SJ har aldrig varit lätt, men 2014 är utmaningarna större än någonsin. Vd Crister Fritzson rustar för SJ:s sista strid.

Det var en total panikk i "åkeriet" konkurrenten MTR skulle komme på banen, og SJ ble spådd å bare ha tre dager og fire netter på å overleve dersom vi ikke dro inn beltene minst 4 hakk i beltespenna ! Det var den gjengse oppfatningen i det øverste ledersjiktet, nå går det med stø kurs mot KON-KURS !
2007 hadde SJ en periode som også så ut til å ende med konkurs, men det var andre tider dengang.
Nå gjaldt det livet, pengesekken og den store kineser.

Klikk på bildet for større versjon  Navn: 20131213_221911.jpg Visninger: 18 Størrelse: 102.1 KB ID: 2236

Jeg har, 8 år senere den bestemte oppfatning av at ensidig å møte konkurranse med en lavere grad av service ikke er det smarteste grepet man gjør. Jeg hevdet det på omorganiserings møter, jeg hevdet det på medarbeidermøter, og på fagforeningsmøter.
Nå har jo Vd Crister Fritzson forlengst gått videre som det heter i BizzNIzz verdenen, når man enten får beskjed om å slutte, eller at man går videre til et annet inspirerende prosjekt. Dermed skal ikke nevnte administrerende direktør ha all skyld for det som det seneste halvåret har gjort vondt i "åkeriet" !

Høsten vinteren 2021 / 22 har jo vist seg å være en kald høst og vinter for SJs personale.
Til tider ryktes det om en masseflukt på enkelte stasjoneringssteder.

Jeg forstår ikke, at en bedriftsleder ikke forstår, at det viktigste aktiva man kan ha med seg i bagasjen er fornøyde ansatte.
Å være fornøyd ansatt innebærer ikke nødvendigvis at det drypper inn 20000. - i bonus i året til den enkelte, men det skader neppe at den ansatte får vite om man kan regne med å få ferie til den tiden man søker ferien.

Det er lenge til jul, men tiden går fort.
Jeg håper at alle mine tidligere kolleger kan planlegge sin juleferie 2022, og virkelig få den !