Klikk på bildet for større versjon  Navn: odense177.jpg Visninger: 0 Størrelse: 290.6 KB ID: 9300Nicht öffnen, bevor der Zug hält !

I tidligere tider, en svært passende henstilling.

Dagens tog er noe mer sofistikerte. På moderne personvogner er det lenge siden man kunne åpne dører i fart.
Mange av oss husker antagelig når NSB begynte å male på små runde hvite sirkler under dørhåndtakene på sine stålvogner.
Jeg er ikke sikker, men jeg tror B3 vognene var de første med å få sperrer som hindret deg i å åpne dører i fart.

Vi sto der i vestibylen, ivrige etter å komme først av toget, og ventet på den lyden som minnet litt om "Schrææættzzh" når magnetventilene dro den lille bolten som hindret oss i å åpne døra i fart.

Jeg mener å huske at det var i området 5 km/t som sperren ble løst ut ved nedbremsing, og ved ca 10 km/t som det lød et mer bastant "Klakk" når dørsperrene ble aktivert.

Alle vet med stor grad av sikkerhet hvordan det hele fungerte ?
Ikke det nei ?
Ta en grundig titt på boggiene på en personvogn neste gang du har mulighet. Det finnes både jordingskabler og fastbremsingsbeskyttelse på akslene, men det finnes også på en av akslene, en hastighetsgiver som sender små pulser som styrer dørsperringen.

Dørforrigling er en kjekk sak å ha, det har nok hindret mer enn en fra å falle ut i naturen. Men all teknikk kan svikte!

Derfor er oppfordringen glassklar: Hold fingrene av fatet når du står ved en utgangsdør !