Det har vært mye snakk om nattog i det siste !
Særlig i vårt søsterforum Postvagnen har nattog til Hamburg fått veldig mye spalteplass. De fleste hyller oppstarten til de grader, så man nesten skal tro at det hele gjelder en oppskyting av en rakett til en ny romstasjon på månen med navnet Folkhemmet!

Etter nattens valgvaker, som ikke direkte peker ut en vinner verken på den røde eller blå side, kan vi enkelt konkludere med at man de kommende 4 år må se seg nødt til å snakke med et parti som de fleste, for ikke å si alle svenske politiske partier nødig vil ta i med Ildtang.

Under kveldens TV sendinger dukket det opp en ny kanin av den politiske hatten, så nå vil få innflytelse i Malmö kommune.
Dette partiet har navnet Nyans, og jeg tror det er like greit å venne seg til navnet !

Nok snakket om det svenske valget 2022, men vi må fortsatt dvele litt ved politikken.

Dette SJ nattoget som har vært mye omtalt i Postvagnen og på Twitter siste ukene er resultat av et politisk spill, satt i scene av Miljøpartiet, som etter en lang tid debatter og utredninger tvang den svenske staten gjennom Trafikverket å gå til det uvanlige skrittet å legge anbud på nattogtrafikk mellom Stockholm og Hamburg.
Den opprinnelige tanke til det svenske Miljøpartiet og andre bevegelser rundt dette parti, var at toget skulle kjøres helt fram til maktens korridorer ved EU Parlamentet. Det var i samband med dette at vi fikk lære oss ordet: Flygskam !

Antagelig av operatørtekniske årsaker i Tyskland og Belgia, endte det opp med et kompromiss, Hamburg !

Det ble etter hvert kø for å få bestille seg plasser til de første togene som skulle avgå fra Stockholm gjennom natten for å kunne stige av i Hansabyen Hamburg. Køen besto til 101% av entusiaster med bosted i eller i nærheten av Huvudstaden !

Togene var sluttsolgt i lange perioder utover høsten 2022, selv jeg måtte la meg imponere.
Helt til avsløringen om hvorfor det var komplett umulig å kjøpe billetter til togene dukket opp ............

Bare noen dager før trafikken skulle åpnes med fanfarer, trommevirvler og annen brask og bram, kom det for en dag at man ikke hadde nødvendige dokumenter i orden for å kunne kjøre toget i transitt gjennom Danmark. Det ble fremlagt utallige konspirasjonsteorier fra svenske forståsegpåere i Postvagnen om at det hele var en form for hevnaksjon fra Danske myndigheter.
Det finnes tråder med flere hundre innlegg derstedes som peker på alt det fandenivoldske som naboen i vest gjorde for å hindre svenske SJ å kjøre sitt miljøtog til Hamburg, jeg lenker til kun et av disse.

Sannheten var en helt annen enn hva som ble hevdet i Postvagnen, og den kom jo fram etter at mange brukte mange timer for ikke å si dager på å komme med den ene teorien etter den andre. Saken var jo den at SJ og dennes partner på tysk side ikke hadde vært forutseende nok til å sikre at alle dokumenter for trafikken var i orden, før man åpnet opp for billettsalg.
Jeg hadde nær sagt, som så ofte før, kom virkelighet i fatt SJ som en bombe.

Det kan nevnes flere slike bomber, som for eksempel da SJ skulle transportere tre enheter av SJ X2000 til Sveits, hvor man til slutt måtte bite i det sure eplet å sende den ene enheten gjennom Tyskland på en trailer. Ikke for det, når det gjelder slike tabber, så skal vi nok ikke i Norge heller være for kjepphøye.
Vi har jo soga om en strandet norsk Flirt i friskt minne !

Jeg har hevdet det før, og gjør det igjen, man skal være grundig med dokumentasjoner når det gjelder jernbanedrift.

Og for å bruke et gammelt ordtak: Man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.
Det burde man tenkt på med SJs miljøtog til Hamburg, før man solgte den første billetten !

Bildet ????
Tja, det er tatt av et riktig nattog på Basel SBB for mange år siden.

Klikk på bildet for større versjon  Navn: nattog_Basel_sbb.jpg Visninger: 1 Størrelse: 159.2 KB ID: 9571