Stress Express, the real thing!

Stress Express, the real thing!

Alle som trodde at Stress Express er av relativt nyere dato, må tro om igjen.

Flere vintre...
 

En overnatting i Alvesta

I oktober 2020 hadde kroppen begynt å fungere slik noenlunde igjen etter mer eller mindre sammenhengende sykdom siden høsten 2017. En av våre medlemmer...
 

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !
Særlig i vårt søsterforum Postvagnen har nattog til Hamburg fått veldig mye spalteplass. De fleste
...
 

En sightseeing på BW Cottbus - Guben

Det har jo ikke bestandig vært grått hår på skallen min, og jeg bærer heller ingen hatt !
Man får takke for at jeg ikke har kombinasjonen
...
 

Meningsløst å hevde at VY bedriver 100% bærekraftig persontrafikk !

Det har lett for å bli litt konflikter når man diskuterer jernbanetrafikk og landeveistrafikk. Særlig på jernbanesiden av bordet kan det ofte være...
 

[SE]Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Bildet ble tatt en mellom Stockholm C og Västerås den 20 august 2007
Vi hadde dagen
...
 

Så ble sluttsignalet tent !

SÅ var det slutt !

Det markeres med et sluttsignal på toget, men ikke i arbeidslivet.
Når du slutter på jobben etter mange år,...
 

Nicht öffnen, bevor der Zug hält

Nicht öffnen, bevor der Zug hält !

I tidligere tider, en svært passende henstilling.

Dagens tog er noe mer sofistikerte. På
...
 

[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

Det man finner under plattformene, det finner man under plattformene !


Antagelig bor det en liten nerd i meg også, som så mange andre av oss jernbane entusiaster. Det er faktisk ganske bra å være litt nerdig i...
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
X

Nå tar Sporveien flere grep for å spare strøm.

Kollapse
 
  • Filter
  • Tid
  • Vis
Fjern alt
nye innlegg

  • Light Rail - Trams Nå tar Sporveien flere grep for å spare strøm.

    Nå tar Sporveien flere grep for å spare strøm.
    Heretter kjøres kun mandag - onsdag og fredag, og kun til Veitvet, unntaksvis kjøres lørdager til Helsfyr. !
    Hilsen Ronny


    @cognacteuren's TWITTER.
    Tidligere bildeserier i Postvognene.
    Über Cognacteuren på Flickr.
    Ronny Maarud / YouTube.
    trainspottingbyronny.

  • #2
    På vei ut fra Oslo i dag med DFDS til Køben, ser det ikke ut som om det er nødvendig å spare på strømmen. Alle juletrær til Oslo kommune lyser, pluss pluss pluss.


    Hilsen
    Svein

    Kommentar


    • #3
      Opprinnelig postet av Svein Julton Se innlegg
      På vei ut fra Oslo i dag med DFDS til Køben, ser det ikke ut som om det er nødvendig å spare på strømmen. Alle juletrær til Oslo kommune lyser, pluss pluss pluss.
      Jeg håper jo at ingen tok meg på fulleste alvor angående sporveiens sparing av strøm.
      Rent personlig så får dem gjerne kjøre med minus 3 grader i stedet for 20 pluss på sine T-Banetog å trikker.

      Et tankekors angående denne strømsparingen i det offentlige som ikke mange har tenkt over, det er at kunst og andre kulturelle bevaringsverdige objekter faktisk kan skades dersom temperaturen senkes for mye. Det er noe som heter mugg og sopp, det er kjekke saker å få inn i kirkerommet i bygd og by, eller i kunstgallerier i både offentlige bygg, men også i hus og heim.
      I blant er det lovlig å bruke det som normalt er inne i hodet, og det anbefales å kunne turnere to tanker samtidig.
      Hilsen Ronny


      @cognacteuren's TWITTER.
      Tidligere bildeserier i Postvognene.
      Über Cognacteuren på Flickr.
      Ronny Maarud / YouTube.
      trainspottingbyronny.

      Kommentar


      • #4
        Sette ned temp i pass avd på t-banen fungerer nok greit. Men hva med sporvogn der fører sitter i samme rom som kundene. Blir kjapt mere sykdom av slikt vil jeg tro.

        Kommentar


        • #5
          Opprinnelig postet av Knut Andvord Se innlegg
          Sette ned temp i pass avd på t-banen fungerer nok greit. Men hva med sporvogn der fører sitter i samme rom som kundene. Blir kjapt mere sykdom av slikt vil jeg tro.
          Det blir utdelt "bjønnlue" og votter ved turstart, vil jeg tro.
          Hilsen Ronny


          @cognacteuren's TWITTER.
          Tidligere bildeserier i Postvognene.
          Über Cognacteuren på Flickr.
          Ronny Maarud / YouTube.
          trainspottingbyronny.

          Kommentar


          • #6
            Opprinnelig postet av Knut Andvord Se innlegg
            Sette ned temp i pass avd på t-banen fungerer nok greit. Men hva med sporvogn der fører sitter i samme rom som kundene. Blir kjapt mere sykdom av slikt vil jeg tro.
            Nå er førerplassen på trikkene i Oslo rimelig godt isolert fra passasjeravdelingen etter pandemien - så det bør gå an å holde litt høyere temperatur der.
            Sporveien har villet åpne opp igjen for blant annet billettsalg, men førerne ved fagforeningene insister på beholde avstengingen.
            På SL 95 så er fremre dør nå merket med adgang for blinde, svaksynte og andre handicappede, men hvis den åpnes, kommer man bare til førerplassen.
            Som passasjer kledt for utetemperaturen, er det bare en fordel at det er kjølig inne på T-banetog, trikk og buss.

            Kommentar


            • Knut Andvord
              Knut Andvord kommenterte
              Redigere en kommentar
              Nå er det svært få busser i Ruter sitt nedslagsfelt hvor fører kan justere temp i passasjer avd. Så Karachi temp kan du legge frem andre steder. En totalt idiotisk kommentar faktisk, rent av rasistisk.

          • #7
            Knut Andvord kommenterte
            24-11-22, 00:23
            Nå er det svært få busser i Ruter sitt nedslagsfelt hvor fører kan justere temp i passasjer avd. Så Karachi temp kan du legge frem andre steder. En totalt idiotisk kommentar faktisk, rent av rasistisk.
            Jeg satt lenge over dagens første kaffekopp å tygget på kommentaren om forholdene i Karachi, men bestemte meg til slutt for å ta bort setningen.

            Til saken vil jeg bemerke at det er svært vanskelig å komme med bemerkninger som man selv synes er humoristiske, mens andre kan oppfatte dette som støtende i internettbaserte forum, eller i E-poster. Det samme gjelder personer som snakker rett ut fra leveren, uten å pakke inn det man ønsker å formidle i tykke lag bomull for at det skal passe alle andre.
            Internett er vanskelig på den måten.

            Alvor, Ironi og humor er vanskelig å uttrykke med det skriftlige ord !
            Hilsen Ronny


            @cognacteuren's TWITTER.
            Tidligere bildeserier i Postvognene.
            Über Cognacteuren på Flickr.
            Ronny Maarud / YouTube.
            trainspottingbyronny.

            Kommentar


            • #8
              Det er helt greit, hvis det er noen som kan bli støtt av den setningen - så er det bare å fjerne den, var ikke vondt ment fra min side.
              Vi var mange nasjonaliteter ombord på skipene jeg har arbeidet på, og ønsket temperatur på arbeidsplass og lugar speilet ofte forholdene i hjemlandet, der nordmenn/svensker og kanadiere foretrakk å ha det adskillig kaldere enn resten av mannskapet.

              Som passasjer, så kjennes det ut som om det er stor forskjell i temperatur på bussene i Oslo om vinteren - fra skikkelig kaldt selv med ytterklær på, til noe som føles nær badstue.
              Spesielt batteribussene virker kalde om morgenen, det er kanskje slik at de ikke har så mye overskuddsvarme å bruke til å varme opp passasjerdelen uten å trekke ekstra strøm fra batteriene.

              Kommentar


              • Ronny Maarud
                Ronny Maarud kommenterte
                Redigere en kommentar
                Knut Erik, jeg tror de fleste er helt klar over at det ikke lå noen bakenforliggende rasistiske motiver i denne setningen din, som jeg fjernet.

                Humor er vanskelig når man ikke ser hverandre over bordet, det samme er ironi.
                Samtidig er det vanskelig å leve uten begge deler !

                Det er lett å glemme det, når vi skriver til hverandre !
            Jobber...
            X