[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....

En liten utflukt til Astilleros Españoles

Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
X

• Filter
  • Tid
  • Vis
Fjern alt
nye innlegg

• Persontrafikk [NO] Dobbeltdekkere vurderes for å dekke fremtidens togetterspørsel

Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å utføre tre forskjellige konseptvalgutredninger. Direktoratet skal blant annet se på kapasitetsøkning på Østlandet, elektrifisering og digitalisering.
    Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samferdselsdepartementet tror etterspørselen etter togreiser på Østlandet vil overstige tilbudet. Toetasjes tog og triple togsett kan komme på banen.

Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag å utrede hvordan nytt togmateriell kan øke kapasiteten på regiontogene på Østlandet, opplyser departementet i en pressemelding.

Togene som finnes i dag, har trolig for lite plass til alle passasjerene som ventes mellom Oslo og Gardermoen, Moss og Drammen.

Trippelsett, toetasjes tog og lange enkeltsett er blant mulighetene direktoratet skal undersøke. Dessuten skal utredningen vise hvor mye som må investeres i infrastruktur på strekningene.

Jernbanedirektoratet har også fått i oppdrag å følge opp Hurdalsplattformens punkt om hel-, delektrifisering eller andre tiltak for å kutte klimagassutslippene fra norske jernbaner. Passasjerstrekninger som i dag kjøres på diesel, er Rørosbanen, Solørbanen, Raumabanen og Nordlandsbanen.

Selv på elektrifiserte strekninger bruker arbeidsmaskiner og skiftelokomotiv diesel. Direktoratet skal blant vurdere om disse kan bruke annen type drivstoff. Dessuten er direktoratet bedt om å se på hvordan digitalisering kan gjøre dagens jernbane bedre.

Alle de tre konseptvalgutredningene skal ferdigstilles innen september 2023.

Beste hilsen Arne L

Dette gjenspeiler jo uenigheten som er i Jernbanenorge.
    Hvor lang tid tilbake er det siden man avskrev å bruke dobbeltdekkere på østfoldbanen ?
    Et år, et og et halv år, to år ?

Det eneste man har klart å bli enige om er innkjøp av en mengde lokaltogsett som skal brukes i blandet trafikk, lokalt så vel som regionalt og på hva man neppe andre steder i verden kunne komme på idéen å kalle regionaltrafikk.

Hoderystende går jeg ut på kjøkkenet og lager en kopp kaffe til !
    Hilsen Ronny

Jernbane.Net på TWITTER.
    Tidligere bildeserier i Postvognene.
    Über Cognacteuren på Flickr.
    Ronny Maarud / YouTube.
    trainspottingbyronny.

Kommentar

Ja det har vært en merkelig sak å skue. I utgangspunktet ligger at det sies at det norske profilet er ca 37cm mindre enn UIC. Det var snakk om noen problematiske tunneler på Østfoldbanen dengang det temaet kom opp. Jeg tror det er mange punkter langs norske spor med slike utfordringer. Kanskje har en med ferske batterier i kalkulatoren regnet på kost/nytte? Nå er det jo et faktum at det er bestilt materiell med livslengde 30-40 år uten 2.etg. Når jeg tok en rask kikk fant jeg avisoppslag over lengre tid. Det har vært stille i media og fra myndighetene om dette i mer enn 2 år iaf. Så da blir det lange og ikke høye tog på oss tror jeg :-)
      Beste hilsen Arne L

Kommentar

Opprinnelig postet av Arne Lie Se innlegg
      Ja det har vært en merkelig sak å skue. I utgangspunktet ligger at det sies at det norske profilet er ca 37cm mindre enn UIC. Det var snakk om noen problematiske tunneler på Østfoldbanen dengang det temaet kom opp. Jeg tror det er mange punkter langs norske spor med slike utfordringer. Kanskje har en med ferske batterier i kalkulatoren regnet på kost/nytte? Nå er det jo et faktum at det er bestilt materiell med livslengde 30-40 år uten 2.etg. Når jeg tok en rask kikk fant jeg avisoppslag over lengre tid. Det har vært stille i media og fra myndighetene om dette i mer enn 2 år iaf. Så da blir det lange og ikke høye tog på oss tror jeg :-)
      Tror gjør jeg i kjerka, når jeg går dit.
      Det hender jo en gang iblant det .....

Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet et oppdrag.
      I det oppdraget inngår å vurdere tog med to etasjer.
      To etasjes tog finnes over største deler av Europa.

I Norge kjører man nå stort sett blokkgodstog med lastbærere som tidligere ikke passet inn i norske jernbanetraséer på grunn av for smale, lave eller for lite bredde på traséene.
      Det er vel snart bare på Arendalsbanen man ikke kommer fram med det som i resten av verden presenteres som standard bredde - høyde - lengde på forskjellige lastbærere!
      Hvor befinner hindrene som gjør det umulig med toetasjes tog i Norge seg ?
      Disse finnes ikke, i hvert fall ikke i det som kalles pressområder på Østlandet og i Det Gyllne IC Triangel !

I oppdraget ligger en vurdering av det hensiktsmessige i å ha tusen meter lange plattformer på alle holdeplasser på Østlandet.
      Det er en av kjernene rundt kapasitetsvurderingene som Jernbanedirektoratet må ta inn inn "kalkuliksjonene" !

Hånda på hjertet.
      Det er snart på tide å førtidspensjonere en del gamle stabukker, som har med norsk jernbanes utvikling å gjøre !
      Hilsen Ronny

Jernbane.Net på TWITTER.
      Ronny Maarud / YouTube.
      trainspottingbyronny.

Kommentar

Opprinnelig postet av Ronny Maarud Se innlegg

Tror gjør jeg i kjerka, når jeg går dit.
        Det hender jo en gang iblant det .....

Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet et oppdrag.
        I det oppdraget inngår å vurdere tog med to etasjer.
        To etasjes tog finnes over største deler av Europa.

I Norge kjører man nå stort sett blokkgodstog med lastbærere som tidligere ikke passet inn i norske jernbanetraséer på grunn av for smale, lave eller for lite bredde på traséene.
        Det er vel snart bare på Arendalsbanen man ikke kommer fram med det som i resten av verden presenteres som standard bredde - høyde - lengde på forskjellige lastbærere!
        Hvor befinner hindrene som gjør det umulig med toetasjes tog i Norge seg ?
        Disse finnes ikke, i hvert fall ikke i det som kalles pressområder på Østlandet og i Det Gyllne IC Triangel !

I oppdraget ligger en vurdering av det hensiktsmessige i å ha tusen meter lange plattformer på alle holdeplasser på Østlandet.
        Det er en av kjernene rundt kapasitetsvurderingene som Jernbanedirektoratet må ta inn inn "kalkuliksjonene" !

Hånda på hjertet.
        Det er snart på tide å førtidspensjonere en del gamle stabukker, som har med norsk jernbanes utvikling å gjøre !
        Å kjøre lengre tog trur eg blir en stooor utfordring. Det er vel mange steder der man omtrent må bygge om halve byen dersom man skal forlenge plattformen. Og dersom man rører i plattformen så er SJT på plass og stiller krav som for nybygg. Dvs problem med kurve osv.

Det ble vel avdekket at i alle fall Stadler sine dobbeldekkere ville være for høye på enkelte punker på Østfoldbanen. Det var vel bare den strekningen som ble sjekket da de sist var tema. Man får vel også en utfordring med plattformhøyder og tilgjengelighet.

En elegant løsning vil kanskje være det jeg har sett av tog i Tyskland i det siste: Noen vogner Enetasjes og som da sikkert tilfreddsstiller krav til innstigning osv og andre vogner toetasjes med trapper opp og ned.

Kommentar

Opprinnelig postet av Ståle Ualand Se innlegg

Å kjøre lengre tog trur eg blir en stooor utfordring. Det er vel mange steder der man omtrent må bygge om halve byen dersom man skal forlenge plattformen. Og dersom man rører i plattformen så er SJT på plass og stiller krav som for nybygg. Dvs problem med kurve osv.
          Siden vi har en ansvarlig jernbaneminister fra Fredrikstad, så kan vi jo ta plankebyen som et bra eksempel.
          At en man kan gjøre en sikker og fullverdig avgangsprosedyre fra et dobbelt togsett på dagens stasjon er høyst usannsynlig.
          Det samme gjelder utallige stasjoner og stoppesteder, selv innenfor indre lokalstrekninger rundt Oslo.

Det ble vel avdekket at i alle fall Stadler sine dobbeldekkere ville være for høye på enkelte punker på Østfoldbanen. Det var vel bare den strekningen som ble sjekket da de sist var tema. Man får vel også en utfordring med plattformhøyder og tilgjengelighet.
          Det ble hevdet at det ville være et problem noen steder på Østfoldbanen.
          Så langt jeg kan erindre framkom det ikke med den eksakthet man burde kunne forvente, hvor problemet kunne oppstå.
          Det framkom dermed heller ingen forslag til løsning av problemet, bortsett fra at dobbeltdekker ikke var noe alternativ.

Med andre ord feide man elegant eventuelle kontrollspørsmål, fra både allmuen eller eventuelle våkne lokale og regionale politikere under teppet.
          Man stoppet debatten i kommunene, fordi det passet aldeles utmerket inn i realitetsbildet til utredningsansvarlige som hadde saken på sitt skrivebord.

En elegant løsning vil kanskje være det jeg har sett av tog i Tyskland i det siste: Noen vogner Enetasjes og som da sikkert tilfredsstiller krav til innstigning osv og andre vogner toetasjes med trapper opp og ned.
          Det sier seg selv at det finnes løsninger på dette, enten ved bruk slik som du beskriver, eller en ombygging av stasjoners plattformer.
          En slik ombygging behøver nødvendigvis ikke gjøres pr. sporenstreks, og behøver nødvendigvis ikke gjelde hele plattformens lengde.

Det går å se løsninger, men norske jernbaneutviklere ser alltid hinder, ikke løsninger.

Som sagt, det er på tide å sende noen gamle stabukker i førtidspensjon, både i VY, BaneNOR, i Direktoratet og i Departementet, og ikke minst i #Fagrøyrsla !

Hilsen Ronny

Jernbane.Net på TWITTER.
          Ronny Maarud / YouTube.
          trainspottingbyronny.

Kommentar

Toetasjerstog og triple togsett skal vurderes i utredning om regiontog med større kapasitet

Pressemelding | Dato: 12.04.2022

| Nr: 53/22

– Toget er viktig for at folk skal komme seg raskt og klimavennlig til jobb og skole. Den forventede etterspørselen etter togreiser tilsier at regiontogene på Østlandet på sikt ikke vil ha nok kapasitet om bord til å dekke behovet. For å utnytte kapasiteten i infrastrukturen bedre, skal Jernbanedirektoratet derfor se nærmere på ulike konsepter for togmateriell som kan møte den forventede økningen i togreiser. Triple togsett og dobbeltdekkere er blant alternativene som skal vurderes, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å gjennomføre en konseptvalgutredning (KVU) om nytt togmateriell som kan øke kapasiteten i regiontogtilbudet på Østlandet. Det er spesielt på strekningene mellom Oslo og Gardermoen, Moss og Drammen at passasjerkapasiteten i togmateriellet er vurdert til å være for liten i forhold til den forventede etterspørselen.

Flere togkonsepter skal vurderes
            I arbeidet med KVU-en skal Jernbanedirektoratet undersøke potensialet for å møte kapasitetsbehovet for regiontogene på Østlandet gjennom valg av togmateriell som for eksempel trippelsett, toetasjerstog og lange enkeltsett. I tillegg skal utredningen blant annet belyse ulike behov for investeringer i infrastruktur på banestrekningene, vurdere kostnader knyttet til bruk av større togmateriell, og undersøke hvordan dette materiellet kan gi større fleksibilitet i videreutviklingen av ruteplaner.

Videre fremdrift
            Norske tog AS, Bane NOR og persontogselskapene er blant aktørene som skal involveres i arbeidet.

Jernbanedirektoratet har frist til september 2023 med å ferdigstille KVU-en.

For flere opplysninger – se:
            Hilsen Ronny

Jernbane.Net på TWITTER.
            Ronny Maarud / YouTube.
            trainspottingbyronny.

Kommentar

Opprinnelig postet av Ronny Maarud Se innlegg

Siden vi har en ansvarlig jernbaneminister fra Fredrikstad, så kan vi jo ta plankebyen som et bra eksempel.
              At en man kan gjøre en sikker og fullverdig avgangsprosedyre fra et dobbelt togsett på dagens stasjon er høyst usannsynlig.
              Det samme gjelder utallige stasjoner og stoppesteder, selv innenfor indre lokalstrekninger rundt Oslo.

Det ble hevdet at det ville være et problem noen steder på Østfoldbanen.
              Så langt jeg kan erindre framkom det ikke med den eksakthet man burde kunne forvente, hvor problemet kunne oppstå.
              Det framkom dermed heller ingen forslag til løsning av problemet, bortsett fra at dobbeltdekker ikke var noe alternativ.

Med andre ord feide man elegant eventuelle kontrollspørsmål, fra både allmuen eller eventuelle våkne lokale og regionale politikere under teppet.
              Man stoppet debatten i kommunene, fordi det passet aldeles utmerket inn i realitetsbildet til utredningsansvarlige som hadde saken på sitt skrivebord.

Det sier seg selv at det finnes løsninger på dette, enten ved bruk slik som du beskriver, eller en ombygging av stasjoners plattformer.
              En slik ombygging behøver nødvendigvis ikke gjøres pr. sporenstreks, og behøver nødvendigvis ikke gjelde hele plattformens lengde.

Det går å se løsninger, men norske jernbaneutviklere ser alltid hinder, ikke løsninger.

Som sagt, det er på tide å sende noen gamle stabukker i førtidspensjon, både i VY, BaneNOR, i Direktoratet og i Departementet, og ikke minst i #Fagrøyrsla !
              At fagbevegelsen skal få tyn for at det norske konstruksjonsprofilet er 37 cm lavere enn det europeiske har jeg vanskelig for å forstå. Men uansett kan det hende at slike toetasjers motorvogner kan benyttes Moss - Drammen -Eidsvoll uten større investeringer.

Kommentar

Opprinnelig postet av Svein Rune Kjønnø Se innlegg

At fagbevegelsen skal få tyn for at det norske konstruksjonsprofilet er 37 cm lavere enn det europeiske har jeg vanskelig for å forstå. Men uansett kan det hende at slike toetasjers motorvogner kan benyttes Moss - Drammen -Eidsvoll uten større investeringer.
                Ikke for å forsvare meg så veldig, men du tok vel den litt ut av sammenhengen, men jeg kjøper den.

Så vil jeg gjerne få lov å hevde at den norske #Fagrøyrsla tilsynelatende har stukket noen kjepper i hjulene når det gjelder jernbanens utvikling i Norge opp gjennom årene, sett gjennom mine brilleglass. Men jeg må også få lov å si at #Fagrøyrsla for jernbaneansatte i Norge har en bra pondus i forhold til hva man er vant med her borte i østblokka.

God Påske !

Hilsen Ronny

Jernbane.Net på TWITTER.
                Ronny Maarud / YouTube.
                trainspottingbyronny.

Kommentar

Til og med Laagendalsposten, lokalavisa for Kongsbergregionen, skriver om denne saken!

Hilsen
                  Svein

Kommentar

Jobber...
                  X