Det har vært mye snakk om nattog i det siste !

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !
Særlig i vårt søsterforum Postvagnen har nattog til Hamburg fått veldig mye spalteplass. De fleste
...

En sightseeing på BW Cottbus - Guben

Det har jo ikke bestandig vært grått hår på skallen min, og jeg bærer heller ingen hatt !
Man får takke for at jeg ikke har kombinasjonen
...

Meningsløst å hevde at VY bedriver 100% bærekraftig persontrafikk !

Det har lett for å bli litt konflikter når man diskuterer jernbanetrafikk og landeveistrafikk. Særlig på jernbanesiden av bordet kan det ofte være...

[SE]Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Bildet ble tatt en mellom Stockholm C og Västerås den 20 august 2007
Vi hadde dagen
...

Så ble sluttsignalet tent !

SÅ var det slutt !

Det markeres med et sluttsignal på toget, men ikke i arbeidslivet.
Når du slutter på jobben etter mange år,...

Nicht öffnen, bevor der Zug hält

Nicht öffnen, bevor der Zug hält !

I tidligere tider, en svært passende henstilling.

Dagens tog er noe mer sofistikerte. På
...

[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....

En liten utflukt til Astilleros Españoles

Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....

[NO] Hva skal man med fem slike ?

Hva skal man med fem slike i Norge ?
2 er vel allerede bevart, men tre til ?
Kan det være den ultimate lykken ?

...
X

CargoNet og SJ sender erstatningskrav til Bane NOR

Kollapse

• Filter
  • Tid
  • Vis
Fjern alt
nye innlegg

• Havarier - Infrastrukturfeil CargoNet og SJ sender erstatningskrav til Bane NOR

CargoNet og SJ sender erstatningskrav til Bane NOR

Saken ligger dessverre litt bortgjemt på nyhetsidene, men fortjener å bli lest av flere medlemmer og gjester på Jernbane.Net
    Hilsen Ronny

Jernbane.Net på TWITTER.
    Tidligere bildeserier i Postvognene.
    Über Cognacteuren på Flickr.
    Ronny Maarud / YouTube.
    trainspottingbyronny.

Det hørte jeg på NRK radio i går, men fant ikke nyheten på NRK sitt nettsted. Men der ble dårlig snøbrøyting også nevnt og merkostnader pga det.

Hilsen
    Svein

Kommentar

Eg fikk den med meg tidligere i dag. Eg leser dette forumet nå utelukkende ved å klikke på "dagens innlegg".

Som eg skrev i annen tråd, så anføres det at brøyteutstyret er modifisert på grunn ERTMS utbyggingen. Det ligger bilder som viser at snøen ligger langt over skinnetopp etter at sporrenser er kjørt, i stedet for under skinnetopp.

Jeg bad om innsyn i dokument 2 og 3 i saken. Dok 2 var ikke spennende. Dok 3 ble nektet innsyn, med hjemmel i offentlighetsloven §23. Så dersom hjemmel er riktig så inneholder brevet forhandlingsinfo.... Vi får se når saken er avgjort.

Kommentar

Det var litt tungt å ta ut teksten fra den PDF jeg har fått, så jeg nøyer meg med innledningen av brevet fra Cargonet til Bane NOR.

Det bør gi en pekepinn på hva som er på gang.

Vedr. mangelfullt vintervedlikehold på Nordlandsbanen 2021-2022

CargoNet AS viser til tidligere kontakt med Bane NOR SF om mangelfullt vintervedlikehold på Nordlandsbanen.
        Bane NOR har i kontakten med CargoNet erkjent at det generelt ikke har vært en tilfredsstillende standard på snøryddingen på Nordlandsbanen slik den er beskrevet i instruksen for vinterdrift Nordland. Bane NOR har også opplyst til CargoNet at problemene med snørydding på Nordlandsbanen har sin årsak i at akseltellerne som er del av ERTMS systemet er plassert slik at disse kan skades ved snøbrøyting. For ikke å skade akseltellerne har Bane NOR måttet modifisere snøplogene som brukes på Nordlandsbanen. Dette er gjort ved at det er skåret ut et stykke av plogen med det resultat at det blir liggende igjen mye snø og is i sporet etter at plogen har vært kjørt. Se vedlagte bilde av sporet tatt av en lokfører på Nordlandsbanen den 14. februar 2022 kort tid etter at snøplogen var kjørt. Slik vi oppfatter Bane NOR er risikoen for skade på akseltellere ved snømåking en problemstilling ERTMS prosjektet hos Bane NOR ved en feil har unnlatt å vurdere i forbindelse med valg av tekniske løsninger for ERTMS systemet.

Som en konsekvens av den mangelfulle snøryddingen har CargoNet vinteren 2021-2022 hatt et ca. 12 % høyere dieselforbruk og økte vedlikeholdskostnader på materiellet. Økte snømengder i sporet medfører at mere snø akkumuleres i vognene og spesielt i området rundt hjul og bremser. Dette resulterer i hjulslag og materialutfall som medfører at vogner må tas ut av trafikk for hjulbytter. Uttrekk av data fra vedlikeholdsstyringssystemet SAP MRO knyttet til vedlikeholdsvolumer på vogner og hjul i perioden 2017 til 2022, viser entydig mer enn en dobling av antall vogner tatt ut for hjulbytter denne vinteren (november­mars) fra tog som har gått på Nordlandsbanen sammenlignet med snittet for de foregående vinterne. Antall hjulbytter på disse vognene er mer enn tredoblet.

Kommentar

• Svein Julton
          Svein Julton kommenterte
          Redigere en kommentar
          Så lurer jeg på, som ikke har særlig kjennskap til fenomenet snø og akseltellere; finns det måter å unngå/omgå problemet? Det snør jo vintertid andre stedet i Norge også.
          Ellers i Europa der det er vintre med snø og kulde og ERTMS, hva gjør de der?
      Jobber...
      X