Stress Express, the real thing!

Stress Express, the real thing!

Alle som trodde at Stress Express er av relativt nyere dato, må tro om igjen.

Flere vintre...
 

En overnatting i Alvesta

I oktober 2020 hadde kroppen begynt å fungere slik noenlunde igjen etter mer eller mindre sammenhengende sykdom siden høsten 2017. En av våre medlemmer...
 

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !
Særlig i vårt søsterforum Postvagnen har nattog til Hamburg fått veldig mye spalteplass. De fleste
...
 

En sightseeing på BW Cottbus - Guben

Det har jo ikke bestandig vært grått hår på skallen min, og jeg bærer heller ingen hatt !
Man får takke for at jeg ikke har kombinasjonen
...
 

Meningsløst å hevde at VY bedriver 100% bærekraftig persontrafikk !

Det har lett for å bli litt konflikter når man diskuterer jernbanetrafikk og landeveistrafikk. Særlig på jernbanesiden av bordet kan det ofte være...
 

[SE]Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Bildet ble tatt en mellom Stockholm C og Västerås den 20 august 2007
Vi hadde dagen
...
 

Så ble sluttsignalet tent !

SÅ var det slutt !

Det markeres med et sluttsignal på toget, men ikke i arbeidslivet.
Når du slutter på jobben etter mange år,...
 

Nicht öffnen, bevor der Zug hält

Nicht öffnen, bevor der Zug hält !

I tidligere tider, en svært passende henstilling.

Dagens tog er noe mer sofistikerte. På
...
 

[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
X

[NO] Nu går det att ta tåget till ett av Norges bästa skidområden

Kollapse
  •  

  • [NO] Nu går det att ta tåget till ett av Norges bästa skidområden

    Nu går det att ta tåget till ett av Norges bästa skidområden

    På linjen Oslo-Trondheim började SJ Norge strax efter nyår att göra uppehåll i Kvitfjell, ett av Norges bästa skidområden för alpint och längd. Med ett tågbyte i Oslo blir det nu mycket enklare för svenskar att utforska ett nytt skidområde.

    Kvitfjell station öppnade 11 januari efter att ha varit stängd för renovering sedan 2019. Stationen ligger mitt i byn och med promenadavstånd till liftarna. En redan omklädd tågresenär kan vara ute i backarna bara några minuter efter att tåget anlänt.

    För svenskar från bland annat Stockholmsområdet och Mälardalen har det nu blivit enklare att utforska ett av Norges bästa skidområden. Förslagsvis väljer resenären någon av SJs morgonavgångar till Oslo. Innan tåget mot Kvitfjell avgår kl. 14 hinner resenären äta lunch i Oslo. Vill man spendera någon timme mer i Oslo går nästa tåg kl. 16. Efter 2 timmar och 45 minuter anländer tåget Kvitfjell. Tåget mellan Oslo och Kvitfjell finns att boka på sj.no.

    Kvitfjell är ett av de mest kompletta skidområdena i Norge. Skidbackarna breder ut sig på tre fjällsidor. Där finns några av Norges brantaste backar, flera familjeområden, parker och offpistområden. 2-5 mars i år gästar den alpina Världscupen Kvitfjell, vilket är ett tydligt kvitto på att skidåkningen håller högsta kvalitet. När vinter OS hölls i Lillehammer avgjordes de alpina grenarna i Kvitfjell.

    - SJs tåg till Åre är populära och fullbokade långa tider på året. För den som vill prova att ta tåget till ett nytt och minst lika spännande skidområde borde den nya förbindelsen till Kvitfjell vara intressant, säger Martin Drakenberg, affärschef på SJ för trafiken till Oslo.
    Att skidbackarna sträcker sig över tre olika fjällsidor gör att skidåkarna sprider ut sig i systemet och att liftköerna hålls nere.

    För den som åker längd finns ett stort område med välpreparerade spår att utforska – Kvitfjell ligger ju i Norge!

    Allt är nära i Kvitfjell, så väl tågstationen, som liftar, boenden och nöjen. De flesta besökare har såväl ski in och ski out till sitt boenden och faktiskt även till tågstationen. Att det är enkelt att ta sig till Kvitfjell och även runt i byn gör att många barnfamiljer väljer Kvitfjell. Sedan stationen öppnade har även ett flertal resenärer besökt Kvitfjell över dagen med tåg. De anländer på morgonen, åker skidor under dagen och tar sedan tåget tillbaka, till exempel till Oslo.
      Å legge inn kommentarer er deaktivert.

    Trender

    Kollapse

    • [NO] Jernbanedirektøren: Tilliten til Bane Nor er ikke svekket
      Jernbanedirektøren: Tilliten til Bane Nor er ikke svekket

      Til tross for at Bane Nor onsdag meldte at åpningen av Follobanen igjen blir utsatt, sier jernbanedirektør Knut Sletta at tilliten til Bane Nor ikke er svekket.

      – Jeg har tillit til at de gjør det de kan for å få dette på plass og utbedre det som må utbedres for å få det på plass, sier jernbanedirektøren til NTB.

      Han sier han er opptatt av at passasjerene skal ha et godt og forutsigbart...
      27-01-23, 09:20
    • [NO] Follobane-entreprenør ble vurdert svakest på alt utenom pris
      Follobane-entreprenør ble vurdert svakest på alt utenom pris

      Da entreprenøren Obrascón Huarte Lain S.A. sikret seg en av de store Follobane-kontraktene i 2015, fikk de svakest evalueringsscore i konkurransen på alt utenom pris. For sin plan for delprosjektet i Ski, fikk entreprenøren kun 2 av 10 mulige poeng.


      Statsråden ber styret vurdere behov for Bane Nor-endringer etter Follobane-fadesen

      Styret må vurdere om det er behov for endringer og tilpasninger...
      25-01-23, 09:18
    • [CN] Chinese New Year aftermath; why it will be different this year
      Chinese New Year aftermath; why it will be different this year

      It is well known that Chinese New Year, the biggest festivity of the year in the country, creates a certain level of turbulence in the supply chain. This year however, it is coupled with an increasing number of COVID infections and an overall dip in consumer demand.

      The aftermath of the Chinese New Year, which becomes evident as soon as the festive nation resumes labour, is expected to be stronger this year....
      27-01-23, 09:37
    • [FR] Le Train selects 330 km/h Talgo trainsets for French open access services
      Le Train selects 330 km/h Talgo trainsets for French open access services

      FRANCE: Privately owned open-access start-up Le Train has selected Talgo to supply 10 Avril S106 high speed trainsets for its planned services from Bordeaux to Angoulême, Nantes, Rennes and Arcachon.

      Le Train was established in February 2020 by industrialist Tony Bonifaci with the aim of becoming the first private high speed operator in France. In 2021 it applied to regulator ART for powers to run...
      27-01-23, 09:33
    • [FI] På banavsnittet mellan Karis och Hangö avlägsnas riskträd från järnvägens skyddsområde från och med våren
      På banavsnittet mellan Karis och Hangö avlägsnas riskträd från järnvägens skyddsområde från och med våren

      Trafikledsverket börjar avlägsna riskträd längs banavsnittet Karis–Hangö våren 2023. Träd avlägsnas för att förbättra säkerheten. Avlägsnandet av trädbeståndet hänför sig till projektet för elektrifiering av järnvägen Hyvinge–Hangö och förbättring av plankorsningar.

      På banavsnittet mellan Karis och Hangö kommer man att avlägsna riskträd i järnvägens skyddsområde....
      27-01-23, 09:23
    Laster inn kalender...
    Laster inn kalender...
    Jobber...
    X