X

[SE] Tågföretagen: Alla kan hjälpa till med energisparkampanjen

Kollapse
  •  

  • [SE] Tågföretagen: Alla kan hjälpa till med energisparkampanjen

    Ukraina var fram till den pågående invasionen världens fjärde största spannmålsexportör. Tillsammans med Ryssland stod Ukraina för 30 procent av den globala veteexporten, 20 procent av majsexporten och 80 procent av världens utbud av solrosolja.

    Det mesta av denna export skedde tidigare via sjöfart men hamnarna i Svarta havet, främst Odessa, har varit blockerade sedan krigets början. Kristian Schmidt, chef för landtransporter vid EU-kommissionen har uttalat att godsförbindelserna mellan Ukraina och Europa har högsta prioritet för EU. Och i det nya läget spelar järnvägen en avgörande roll, som vi skrivit om tidigare. Exempelvis ser vi nu etablerandet av nya godsflöden på järnvägen, där exempelvis österrikiska RCG kör dagliga spannmålståg mellan Ukraina och Tyskland och polska LTG Cargo arbetar på att etablera en linje mellan Ukraina och omlastningsterminalen i Kaunas, Litauen.

    I Sverige har vi sett ändrade flöden inom vissa segment, till exempel skog och papper, där flöden i österled upphört och en mer nordeuropeisk marknad uppstått. Hittills har sanktionerna inte påverkat trafiken negativt, men de stora kostnadsökningarna utgör ett orosmoln. Underhållsföretagen drabbas av högre priser och materielbrist, inte minst från leverantörer i öst. Vi har behov av att kortsiktigt öka och anpassa transporterna och Trafikverkets funktion för att beställa ad-hoc-kapacitet är satt under mycket stor press. De trender vi sett under längre tid blir nu ännu tydligare såsom chaufförsbristen och att bränsle- och elpris skjuter i höjden. Den konkurrenskraftsutjämning som vi sett få fart under en tid kommer att fortsätta.

    Ett rimligt antagande är att dessa trender mot mer transporter på järnväg kommer att hålla i sig under överskådlig tid. Men det är upp till bevis för järnvägen att axla det plötsliga nytillkomna intresset som krisen, bristen på chaufförer och de högre energipriserna genererat. Och det är upp till oss alla att bidra och göra de kloka valen i vardagen som DN:s huvudledare idag konstaterade, emellanåt med vissa uppoffringar.

    En del av dessa budskap har Tågföretagen skickat med bland annat vid det senaste mötet med det nationella godstransportrådet. Infrastrukturminister Tomas Eneroth bekräftade vid mötet att nationell plan kommer att presenteras av regeringen i början av juni.

    Nästa vecka, den 12 maj, håller Tågföretagen årsmöte. Många medlemmar har redan anmält sig till årsmötet, så passa på att anmäla er nu ni som inte redan gjort det!
      Å legge inn kommentarer er deaktivert.

    Trender

    Kollapse

    • [CH] Contract for 286 multiple units for regional services: court ruled in favour of SBB.
      In October 2021 Stadler was awarded the contract for 286 single-deck multiple units. The Federal Administrative Court confirms the award of the contract to Stadler and has dismissed Alstom's appeal.
      ...
      25-05-22, 10:39
    • [NO] Arbeid på jernbanen sommeren 2022
      Arbeid på jernbanen sommeren 2022

      Bane NOR skal jobbe på store deler av Østlandet i sommer. Det betyr flere stengte togstrekninger, og buss for tog.

      Hvor og når er det stengt?
      • Oslo S–Ski / Moss / Mysen / Rygge / Rakkestad er stengt fra 25. juni til og med 7. august for linjene L2, L2X, L21, L22 og R20.
      • Sandvika–Asker–Spikkestad er stengt fra 2. juli til og med 31. juli for linje L1.
      • Asker–Drammen–Gulskogen / Sande er stengt fra 2. juli til og med 31. juli for linjene
      ...
      26-05-22, 08:01
    • [DK] Toget er forsinket, men det kommer !
      Ændring i tidsplanen for Coradia Stream el-togsæt




      DSB’s leverance af 100 el-togsæt fra den franske togproducent Alstom forventes modtaget op mod et halvt år efter den oprindelige tidsplan.

      Det er en kombination af flere faktorer, der ændrer tidsplanen for togleverancen. Der er tilkommet en række ændringer på togets design, som er nødvendige, for at Danmark modtager de optimale togsæt i forhold til behovet. Hertil kommer den generelle usikkerhed...
      25-05-22, 14:51
    • [CH] Brenner Base Tunnel construction proceeds with major breakthrough
      The Brenner Base Tunnel moves closer to completion after the latest construction phase. The tunnel connecting the Italian town Fortezza with the Austrian border is finished. It will be part of the 64 kilometres long railway line that will connect Italy with Innsbruck in Austria as part of the massive infrastructure project.

      The tunnel between Fortezza and the Italian-Austrian border is a 24,1 kilometres long section. Last week, construction company Webuild connected two different tunnelling...
      24-05-22, 08:21
    • [SEA] Stena RoRo delivers extended E-Flexer RoPax to Stena Line
      On May 24, Stena RoRo delivered the first of two ordered extended E-Flexer ferries to Stena Line.
      She is the Stena Estelle and will operate on the Karlskrona – Gdynia line.
      Like all ships in the E-Flexer series, the new ferry is tailored to the customer's specific preferences and needs.


      In total, Stena Line will be operating five E-Flexer vessels, with two of them being the extended version. The fourth in the order has now been delivered. Compared to the basic design, the...
      25-05-22, 10:37
    Laster inn kalender...
    Laster inn kalender...
    Jobber...
    X