X
[NO] Revidert Statsbudsjett 12.mai: Ingen endringer for jernbaneprosjektene
Kollapse
-
[NO] Revidert Statsbudsjett 12.mai: Ingen endringer for jernbaneprosjektene
Bane NOR:
Regjeringen har tidligere varslet at store samferdsels- og byggeprosjekter kan bli kuttet eller skjøvet på. Det er imidlertid ikke foreslått kutt eller utsettelser på jernbanen.
– Vi er tilfredse med at regjeringen viderefører satsingen på jernbane. Det er viktig å videreføre den pågående satsingen de kommende årene for å oppnå det togtilbudet som er forutsatt i Nasjonal transportplan for 2022-2033, kommenterer Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane NOR.
Bane NOR jobber nå med å gjennomføre prosjektene i effektpakkene som ligger i NTP, og fornye og vedlikeholde eksisterende jernbanenett.
– Vårt ansvar er å forvalte og utvikle jernbaneinfrastrukturen. Jernbanen er et sammensatt system, og for å oppnå de ønskede effektene som bedre punktlighet, kortere reisetid og større kapasitet, er det viktig at planlagt investeringsnivå holdes, slik at vi kan holde fremdriften på igangsatte prosjekter og planlegging av nye, understreker konsernsjefen.
Konsernsjefen påpeker også at Norge og verden står overfor en stor utfordring: global oppvarming. Her har Norge ambisjoner om å kutte CO2-utslippene med 45 prosent fra transportsektoren innen 2030. Jernbanen står for kun 0,1 prosent av klimagassutslipp fra transport. Tog er den mest arealbesparende, energieffektive og bærekraftige måten vi kan transportere gods og mange mennesker på.
– Vi er tilfredse med å kunne fortsette alle våre pågående jernbaneprosjekter. En videre satsing på jernbanen er viktig også for å oppfylle Norges klimamål, avslutter Frimannslund.
Å legge inn kommentarer er deaktivert.
Trender
Kollapse
-
Den nye Follobanen og den «gamle» Østfoldbanen skal kobles sammen med dagens jernbanespor på Oslo S og Ski. Det er en stor og kompleks jobb, som krever at togtrafikken stenges og erstattes av buss-for-tog.
Den nye Follobanen øker kapasiteten på jernbanen, både for passasjertog og godstrafikk. Vi får dobbelt så raske reiser mellom Oslo og Ski og forventer også færre forsinkelser og innstilte avganger når den nye strekningen åpnes i desember, sier Stine Undrum, konserndirektør...-
Forum: Persontrafikk Norden
19-05-22, 13:11 -
-
Ferietid betyr opprusting av jernbane. Det må til for å ivareta sikkerheten og styrke punktligheten.
Samtidig gjøres den splitter nye Follobanen klar til åpning i høst.
Tradisjonen tro er sommeren tidspunktet for lengre arbeidsøkter på vei og bane.
Da er det tiden for å få gjort unna mye vedlikehold når mange har fri, og færre pendler til studier eller jobb.
Vi bygger og moderniserer jernbanen. Samtidig gjøres det viktig arbeid på veiene...-
Forum: Samferdselspolitikk
19-05-22, 13:09 -
-
The witness phase of the slugout between Amtrak on one side and CSX, Norfolk Southern (NS) and the Port of Mobile on the other, ended May 12 as its 11th day concluded. It ended not with T.S. Eliot’s oft-quoted “whimper” but truly with a bang.
It was held before the Surface Transportation Board, and STB Chair Martin J. Oberman characterized it as “an unprecedented hearing” and “maybe the longest ever.” The “bang” was a frank, forthright and apparently frustrated summation...-
Forum: Samferdselspolitikk
19-05-22, 08:22 -
-
Den norske jernbanen moderniseres og fornyes. Nå skal prosjektene våre miljøsertifiseres. Det vil styrke tiltak for klima og miljø i de store utbyggingsprosjektene.
Å kjøre tog er utslippsfri, arealbesparende og energieffektiv transport. Å bygge jernbane har derimot kostnader for klima og miljø. Bane NOR har store ambisjoner for utslippskutt på våre anleggsplasser og ønsker å være en rollemodell for bærekraftig utvikling innen 2025.
Selv om det jobbes godt med...-
Forum: Samferdselspolitikk
19-05-22, 08:06 -
-
-
Forum: Samferdselspolitikk
19-05-22, 07:50 -
Laster inn kalender...

Jernbane.Net Statistikk
Kollapse
Emner: 995
Innlegg: 3,155
Medlemmer: 106
Aktive medlemmer: 83
Velkommen til vårt nyeste medlem, John Lillegård.
Hva skjer
Kollapse
Det er for øyeblikket 11 entusiastiske entusiaster online. 5 medlemmer og 6 gjester.
De fleste brukere noen gang online var 119 kl. 08:41 den 16-03-22.
Om man gjennomfører dette, og ikke kommer til enighet med GoAhead og SJ Nord, vil da Norge være et land man ikke kan inngå langsiktige kontrakter med.
Det er lenge siden jeg har hørt snakk om utenforlandet Norge, men nå er vi på vei inn i en annen del av Europa igjen !
14-05-22, 08:01
Hvordan klarer man å regne seg fram til at en statlig monopoldrift gir en «god/bedre pris for staten» enn når private aktører kjører samme strekning som evt en statlig aktør?
De andre to operatørene får betalt for sine tjenester.
Kan det være et tankekors ?
Så får den som leser mitt svar velge å føle seg krenkt, eller akseptere at jeg har min mening om saken.
En mening jeg står for.