[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
X

Stiller strengere miljøkrav til utbygging av jernbane

Kollapse
  •  

  • Stiller strengere miljøkrav til utbygging av jernbane

    Den norske jernbanen moderniseres og fornyes.
    Nå skal prosjektene våre miljøsertifiseres.
    Det vil styrke tiltak for klima og miljø i de store utbyggingsprosjektene.


    Å kjøre tog er utslippsfri, arealbesparende og energieffektiv transport. Å bygge jernbane har derimot kostnader for klima og miljø. Bane NOR har store ambisjoner for utslippskutt på våre anleggsplasser og ønsker å være en rollemodell for bærekraftig utvikling innen 2025.

    Selv om det jobbes godt med mange konkrete tiltak i utbyggingsprosjektene, så må vi erkjenne at det gjenstår det en del før vi blir grønnest i klassen.

    – Miljøsertifisering av alle kommende prosjekter er et stort steg i riktig retning. Dette blir et verktøy som hjelper oss til å bli mer klimavennlige, sier Stine Undrum, konserndirektør for Bane NORs utbyggingsdivisjon.
    Vellykket test i Drammen


    Miljøsertifiseringen heter CEEQUAL og er ikke ukjent for Bane NOR. I 2020 tok entreprenøren vår Veidekke initiativet til å bruke systemet på anleggsplasser i Drammen. Her pågår det et stort utbyggingsprosjekt, som skal være ferdig i 2025. Resultatet blir et sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg, som legger til rette for flere tog, og raskere, mer pålitelig og utslippsfri transport - langt inn i fremtiden.

    – Erfaringene etter to år med CEEQAUL som pilotprosjekt i Drammen er svært gode. Dette har hjulpet oss til å se flere muligheter for klimakutt og positive tiltak for miljøet. Derfor velger vi nå å innføre systemet i alle våre store utbygginger, gjennom alle prosjektenes faser, sier Vibeke Tegneby, bærekraftsansvarlig i Bane NOR.

    Arbeidet i Drammen har blant annet ført til innovasjon og utvikling av et dataverktøy for å overvåke fossildrevne maskiner og finne utslippsreduserende tiltak. Tiltaket fikk nylig støtte fra Samferdselsdepartementet til videre utvikling, sammen med fem andre bærekraftprosjekt i vår regi.

    – Tenk hvilke gevinster det kan gi når vi starter denne prosessen helt fra den tidlige planleggingsfasen. Det gir størst potensial for å finne miljøvennlige løsninger når vi har dette fokuset gjennom hele prosjektets livsløp, sier Tegneby.
    Både lokalt og globalt fokus


    Dette skal CEEQUAL hjelpe prosjektene med:
    • Både under planlegging og bygging skal det settes fokus på løsninger som reduserer prosjektenes påvirkning på klima og miljø.
    • Alle involverte i prosjektene skal samarbeide for å finne bærekraftige løsninger. Det gjelder byggherre, konsulenter om bidrar i planleggingen, entreprenører og leverandører.
    • Naboer og lokalsamfunn skal engasjeres og involveres.
    • Det skal jobbes for å hindre negative miljøkonsekvenser lokalt.
    • Det legges opp til gode tiltak for gjenbruk og effektiv utnyttelse av materialer og ressurser.
    • Det skal bli mindre avfall fra utbyggingene.
    • Målet er å kutte ned på alt som har negativ påvirkning på miljlet - lokalt og globalt.

    – Med CEEQUAL får vi et system som gir oss solid dokumentasjon på hvor gode vi er til å sette miljøkrav i kontraktene med våre entreprenører, og hvor flinke våre leverandører er til å følge dem opp i praksis, sier utbyggingsdirektør Undrum.

    CEEQUAL står for The Civil Engineering Quality Assessment & Awards Scheme, og er eid av det britiske forskningsinstituttet Building Research Establishment (BRE).
    Landet står foran en stor utfordring


    Norge har ambisjoner om å kutte CO2-utslippene fra transportsektoren med 45 prosent innen 2030. Jernbanen står for kun 0,1 prosent av klimagassutslippene fra trafikken.

    – Tog er den mest arealbesparende, energieffektive og bærekraftige måten vi kan transportere gods og mange mennesker på. Derfor må en større del av trafikken over fra vei til bane, sier Tegneby.
      Å legge inn kommentarer er deaktivert.

    Trender

    Kollapse

    • [NO]
      Nå monteres de nye kranene på Alnabru - men i byggeperioden er kapasiteten sterkt redusert

      Nå bygges det store, klimavennlige kjemper som kan øke godstransporten på bane. Kranene kutter kostnader og er klare til innsats i oktober.

      Ifølge pressemeldingen fra Bane Norer to østerrikske Künz-produserte kraner under oppføring. Kranene er semiautomatiserte, kan fjernstyres og skal raskt kunne løfte kontainere fulle av varer om bord på et godstog.
      Østerrikerne overtar jobben...
      01-07-22, 15:17
    • [NO] Avinor fyller 75 år
      Avinor fyller 75 år
      ...
      01-07-22, 15:12
    • [NO] All kollektivtrafikk utslippsfri i Oslo i 2023
      All kollektivtrafikk utslippsfri i Oslo i 2023

      Kollektivtrafikken i Oslo blir utslippsfri innen utgangen av 2023, fem år før målet, og har tatt et stort skritt på veien mot å kunne tilby utslippsfri kollektivtransport i hele Ruters område i løpet av 2028.

      Bakgrunnen er at Ruter har inngått to nye kontrakter etter å ha gjennomført bussanbud i Oslo øst. Unibuss og Nobina er de nye operatørene og de 137 bussene vil være elektriske.


      – Oslo...
      01-07-22, 15:03
    • [SE] augusti rullar de nya spårvagnarna i Lund
      ...
      01-07-22, 14:55
    • [SE] Trefaldig veterantur startar i Uppsala

      Trefaldig veterantur startar i Uppsala

      Tre äldre färdsätt på en dag. Det blir möjligt när Lennakatten, Svenska Spårvägssällskapet och Stromma slår ihop sig till Veteranturen. Denna unika upplevelse kommer att gå lördagar i sommar.

      Att åka som förr i tiden är både spännande och väcker minnen. Stromma, Lennakatten och Svenska Spårvägssällskapet har tagit fasta på det och startar i sommar Veteranturen. Den innebär en resa med ett historiskt tåg,...
      30-06-22, 10:48
    Laster inn kalender...
    Laster inn kalender...
    Jobber...
    X