[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
X

[SE] Västra stambanegruppen mötte infraministern

Kollapse
  •  

  • [SE] Västra stambanegruppen mötte infraministern

    Västra stambanegruppen mötte infraministern

    I veckan presenterade den nationella planen för transportinfrastrukturen 2023–2032. Trots flera förändringar från Trafikverkets förslag fanns inte en av Sveriges mest belastade järnvägssträckor, Göteborg - Alingsås, med i planen.

    - Vi blev förstås väldigt besvikna att regeringen än en gång ”glömde bort” Västra stambanan och att beslutet, kommenterade Västra stambanegruppens ordförande Bengt Sjöberg.

    Under det pågående Transportforum i Linköping var infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalare och efter talet fick Västra stambanegruppen ett möte med honom.

    - Det var ett bra samtal där ministern visade att han är väl insatt i de brister som råder, berättar Bengt Sjöberg. Men vi uttryckte att vi är förvånade att med denna kunskap ändå inte blev några pengar till det nya dubbelspåret.

    Tomas Eneroth ville dock inte avskriva projektet, utan i uppdrag till Trafikverket se hur en förstärkning av kapaciteten på Västra stambanan kan komma till stånd.

    - Vi får förstås inte ge upp vårt påverkansarbete, utan försöka hitta vägar fram i dialog med Trafikverket. Vi hann även ha ett kortare möte med Trafikverkets nye generaldirektör Roberto Maiorana och kommer följa upp detta efter sommaren.

    -Tiden går och ALLA är förlorare! Resenärer, företag, kommuner och miljön, avslutar Bengt Sjöberg avslutningsvis. Det har inte Sverige varken tid eller råd med!

    Kapacitetsbristen på Västra stambanan är känd sedan länge. Trafikverkets utredning från 2015 pekar ut att den enskilt viktigaste åtgärden skulle vara att reinvestera i två extra spår mellan Göteborg och Alingsås. Trafikverkets utredningar visar också att även med nya stambanor mellan Stockholm och Göteborg via Jönköping kvarstår kapacitetsbristen på Västra stambanan.

    Västra stambanegruppen driver på för en utvecklad järnvägstrafik på nyckelstråket mellan Stockholm-Göteborg via Mälardalen och Skaraborg. De mest centrala åtgärderna är nytt dubbelspår Göteborg-Alingsås, uppgradering till 250 km/tim Alingsås-Hallsberg, åtgärder för långa tåg och högre godstågshastighet samt utveckling av kapaciteten Järna-Stockholm. I nationella planen har regeringen anslagit ytterligare 300 miljoner kronor, jämfört med Trafikverkets förslag, till åtgärder för ökad kapacitet Alingsås-Laxå. Totalt finns förbättringar av Västra stambanan på drygt 4 miljarder i planen.

    Nätverket Västra Stambanegruppen bildades 1999 för att samla kommunernas utmed Västra stambanan. Kansliet sköts av Skaraborgs kommunalförbund. Idag är 15 kommuner och 2 kommunalförbund medlemmar i gruppen. I tjänstepersonsgruppen ingår också regionerna Västra Götaland, Örebro län och Sörmlands län samt Göteborgs kommunalförbund.

      Legg igjen en kommentar

    Trender

    Kollapse

    • [GB] Scotland given the power to electrify railways
      Scotland given the power to electrify railways

      Scotland’s publicly run railway has been given the funding to address electric power supply issues. The injection of 120 million pounds (140 million euros) will help the network reach the Scottish government’s ambitious target of completely decarbonising operations by 2035.

      In collaboration with Network Rail, a three-year programme will see radical upgrades to the electricity power supply regime serving Scotland’s railway...
      05-07-22, 17:29
    • [CH] [EU] Switzerland, EU discuss extension of joint land transport agreement
      Switzerland, EU discuss extension of joint land transport agreement

      Swiss authorities have voiced support for extending cooperation with the European Union Agency for Railways (ERA) as both sides stressed the importance of simplifying cross-border traffic. At the most recent meeting of the Joint Land Transport Committee on 24 June, officials discussed extending the current transitional agreement with strong support for mutually beneficial market access.

      “Both sides want...
      05-07-22, 08:46
    • [ES] Spain: 123 million investment links the port of Castellon to the TEN-T network
      Spain: 123 million investment links the port of Castellon to the TEN-T network

      The Spanish infrastructure manager Adif has put out a tender to construct the southern railway access to the port of Castellon. The line’s construction will link the port to the Mediterranean TEN-T corridor and facilitate rail connections between the ports of Barcelona and Valencia.

      The port of Castellon is a medium-sized port between Barcelona and Valencia. With the ports of Barcelona and...
      05-07-22, 08:41
    • [GB] UK government sets out a future of freight
      UK government sets out a future of freight

      An extensive report from the British government has set out its vision for the future of freight in the UK, covering all modes including rail. It says the entire sector must face up to future challenges to ensure it remains cost efficient, resilient and valued by society.
      The document, “Future of Freight: a long-term plan”, outlines measures to establish a Strategic Freight Unit within Great British Railways, and to put a duty on...
      05-07-22, 08:37
    • [SE] SAS søker konkursbeskyttelse i USA
      SAS inleder domstolsprocess i USA genom att ansöka om ett chapter 11-förfarande för att genomföra viktiga delar av SAS FORWARD-planen och kommer att fortsätta serva sina kunder genom processen


      SAS AB (”SAS”) meddelar att Bolaget tar nästa steg i den omfattande transformationsplanen SAS FORWARD. För att fortsätta genomförandet av viktiga delar i planen har SAS och vissa av dess dotterbolag lämnat in en frivillig ansökan om att inleda ett chapter 11-förfarande i USA,...
      05-07-22, 08:29
    Laster inn kalender...
    Laster inn kalender...
    Jobber...
    X