Det har jo ikke bestandig vært grått hår på skallen min, og jeg bærer heller ingen hatt !
Man får takke for at jeg ikke har kombinasjonen Grått Hår & Spaserstokker enda.
Ikke for det, det finnes mange fine modeller av spaserstokker.

Bildet har vært vist tidligere, men ble i sin tid lastet opp på nytt som en del av Prosjekt: Reparer Jernbane.Net.

Bildene kom til under en weekendstopp med "Vabisen" i Guben i tidligere DDR, like ved grensen til Polen straks etter Die Wende.
Jeg og min daværende, oppdaget helt plutselig og uventet et ekte BW som var hensetningsplass for stortyskere.
Et slik sted måtte bare undersøkes.
Vi tok på lørdag morgen etter frokost Camion T.I.R. og kjørte ut av sentrum og bort til BW Cottbus - Guben. Tro det eller ei, men jeg er ganske reservert mot å trampe inn på områder som ikke normalt er tilgjengelig for en landeveis kusk på eventyr !
"Furien" hadde ikke disse egenskapene veldig godt synlige, så etter å ha beskuet rustne damplokomotiver av type Stor Tysker i et større antall, fant damen ut at hun skulle åpne døren til verkstedet.

Det var da vi traff mannen som skulle bli vår guide resten av den utflukten.
Etter å ha besett staller og verksteder lurte mannen som jeg har glemt navnet på om vi ville se hele området utendørs.
I så fall tar vi et lokomotiv å kjører en tur.
Jeg vet ikke hvor mange norske jernbane entusiaster som har fått et slikt spørsmål, jeg tror ikke det er veldig mange. Og man skulle jo enten være dum, eller være veldig sulten på Bratwurst om man takket nei til en slik forespørsel.

På ferden over steppene ved Guben fikk den skjeggete og langhårede trailerkusk et nytt spørsmål: Vil du kjøre ??? Hvem takker nei til noe slikt ? Ikke jeg i alle fall !
I Bildegalleriet vårt finner du mange bilder fra Guben, det er bare å bruke søkefunksjonen.

Klikk på bildet for større versjon  Navn: guben_lokforere_1.jpg Visninger: 15 Størrelse: 321.6 KB ID: 9486

Finnes ett større portrett over En liten rundtur på Guben stasjon(nær Polen) i den gamle arkiverte Interrailvogna.
Dersom du er medlem, og innlogget kan du se bildene i sin fulle prakt.