I forbindelse med Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2025–2036 stiller Transport- og kommunikasjonskomiteen en rekke spørsmål til Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet. Her finner du spørsmål med tilhørende svar.
Svar og tilhørende spørsmål blir publisert fortløpende når svar er sendt Stortinget. Klikk på spørsmålet for å lese svaret.
Spørsmål 1 (fra Høyre)Vedlikeholdsetterslep vei og bane: Hvor mye vil vedlikeholdsetterslepet på hhv. vei og bane reduseres med forslaget til NTP, ved utgangen av første seksårsperiode, og ved slutten av 12-årsperioden? I hvilket år vil vedlikeholdsetterslepet på hhv. vei og bane for første gang reduseres, med de midlene som ligger i forslaget til NTP 2025-2036?
Spørsmål 2 (fra Høyre)
Jernbane, store investeringer: I Tabell 14.3 fremkommer det at det ligger 153,8 mrd. kroner til store investeringer på jernbanen i NTP totalt. Ber om en detaljert fordeling av disse midlene på nye investeringer, bindinger og ev. annet, med beskrivelser.
Spørsmål 3 (fra Høyre)
Tungbilpakke: Regjeringen har i NTP foreslått en tungbilpakke på 3.7 mrd. Hva består tungtransportpakken på 3,7 mrd. kroner av? Ber om fordeling av midler tenkt til etablering av døgnhvileplasser, elektrisk infrastruktur, drift og ev. andre tiltak.
Spørsmål 4 (fra Høyre)
Tungbilpakke: Hvor mye av tungtransportpakken skal gå til elektrifisering, hvilke former for tiltak er planlagt, og inkluderer det midler via Enova? Hvor mye er friske midler?
Spørsmål 5 (fra Høyre)
Prisvekst: Hva er prisveksten i byggekostnadsindeks for veganlegg, drift og vedlikehold per første kvartal 2024 sammenlignet med gjennomsnittet for 2022? Hva er forventet prisvekst i byggekostnader for veianlegg, drift og vedlikehold av vei i 2024? Hvilken prisvekst er lagt til grunn i første seksårsperiode?
Spørsmål 6 (fra Høyre)
Grønn luftfart: Det prioriteres 1 mrd. kroner til grønn luftfart. Hvilke former for tiltak er planlagt, skal noe fordeles via Enova og hvor mye er friske midler?
Spørsmål 7 (fra Høyre)
Statens vegvesens portefølje: ber om en oversikt over planstatus, og tidligst mulige oppstart for alle prosjektene i Tabell 13.1, gitt bevilgninger.
Spørsmål 8 (fra Høyre)
Statens vegvesens portefølje: ber om en oversikt over hvordan midlene til de ulike prosjektene i tabell 13.1 er tenkt fordelt i første og andre seksårsperiode.
Spørsmål 9 (fra Høyre)
Utviklingsporteføljen: ber om en oversikt over alle prosjektene i utviklingsporteføljen prosjekt-enes kostnad (ev. fordeling statlige midler og bompenger), samfunnsnytte, planstatus og tidligst mulige oppstart, gitt bevilgning.
Spørsmål 10 (fra Høyre)
Nye Veier: gitt at en andel av bevilgningen til Nye veier går til drift og vedlikehold av ferdig-stilte veistrekninger, hvor mye må den årlige bevilgningen til Nye Veier øke dersom de skal kunne ferdigstille alle prosjektene i sin portefølje innenfor avtaleperioden?
Spørsmål 11 (fra Høyre)
Utviklingsporteføljen: Hvor mange mrd. 2024-kr har det offentlige brukt på å planlegge veiprosjektene som er lagt i utviklingsporteføljen? Ber om en oversikt per prosjekt.
Spørsmål 12 (fra Høyre)
Kritiske bruer for militær mobilitet: Hva er den estimerte kostnaden for å sikre de 14 fylkesveibruene som er kritiske for militær mobilitet?
Spørsmål 14 (fra FrP)
Hva er oppdatert anslag for vedlikeholdsetterslep på riksvei og hvor mye vil vedlikeholdsetterslepet reduseres med i planperioden?
Spørsmål 15 (fra FrP)
Hva er oppdatert anslag for vedlikeholdsetterslep på fylkesvei og hvor mye vil vedlikeholdsetterslepet reduseres med i planperioden?
Spørsmål 16 (fra FrP)
Hva er oppdatert anslag for vedlikeholdsetterslep på jernbanen og hvor mye vil vedlikeholdsetterslepet reduseres med i planperioden?
Spørsmål 17 (fra FrP)
Hva er oppdatert anslag for vedlikeholdsetterslep på Avinors flyplasser?
Spørsmål 19 (fra Høyre)
Vi ber om å få en oversikt over status, oppdaterte kostnadsestimat og beregnet
samfunnsnytte for alle prosjektene som lå med oppstart i første periode av NTP 2022–2033.
Spørsmål 20 (fra Høyre)
Østfoldbanen: Hva er status for jernbaneprosjektet gjennom Moss og når estimerer man at nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad vil stå ferdig? Ser man for seg å kunne starte anleggsarbeidet på prosjektet Råde-Seut før Sandbukta-Moss-Såstad er ferdigstilt?
Spørsmål 21 (fra Høyre)
Vestfoldbanen: Regjeringen legger til grunn at videre planlegging av InterCity skal ta utgangspunkt i dagens linjer og stasjonsplasseringer. Betyr dette at Dobbeltspor Stokke- Sandefjord heller ikke vil vurderes i Fjerntogstudien?
Spørsmål 22 (fra Høyre)
Dovrebanen: Ifølge Figur 14.12 “Videre utvikling av InterCity”, er det ingen tiltak nord for Hamar på Dovrebanen, men det er omtalt flere tiltak på Dovrebanen. Hvilke tilbudsforbedringer vil tiltakene som planlegges på Dovrebanen, Dobbeltspor Åkersvika- Hamar og kryssingsspor, gi for persontogtilbudet?
Spørsmål 23 (fra Høyre)
Dovrebanen: Hva er planen for redusert reisetid Lillehammer-Hamar sammenlignet med dagens tilbud etter tiltakene som ligger i første og andre seksårsperiode?
Spørsmål 24 (fra Høyre)
Dovrebanen: Hvilke dobbeltsporparseller skal bygges ut i hhv. Første og andre seksårsperiode? Legges det til rette for at tog kan møtes og passere i fart?
Spørsmål 25 (fra Høyre)
Gratis ferje: hvor mye går til å dekke ordningen med gratis ferje i første og andre seksårsperiode?
Spørsmål 26 (fra Høyre)
Tilskuddsordning for mindre byområder: I omtalen av tilskuddsordningen for mindre byområder, eller byer utenfor ordningen med byvekstavtaler, står det at flere byer kan være aktuelle for tilskudd i planperioden hvis de oppfyller kriteriene. Hvilke byer er de neste som kan tenkes inkluderes i ordningen, gitt at kriteriene er oppfylt? Legges det opp til at flere byer kan inkluderes utenom rulleringer av NTP, eller er neste mulighet om fire år?
Spørsmål 27 (fra Høyre)
Skredsikring: I sine innspill til NTP har Statens vegvesen sammen med fylkeskommunene oppdatert oversikter over skredsikringsbehov. I en oversikt med 461 skredutsatte punkter er det for flere av skredpunktene angitt to ulike forslag til sikring. En rask sammenstilling viser at bruk av teknologi kan spare staten over 20 mrd. kroner samtidig som man kan sikre mange flere lokalsamfunn og veistrekninger raskere enn med tradisjonell skredsikring. Hvordan er dette fulgt opp i regjeringens forslag til NTP?
Spørsmål 28 (fra Høyre)
Skredsikring: Viser til Statens vegvesens innspill på skredsikringsbehov og tabellen med to alternativer for sikring. Dersom man konsekvent hadde valgt alternativt sikringstiltak, og gitt at bevilgningene var de samme som planen legger opp til, hvor mange flere skredpunkter kunne blitt sikret i planperioden, og hvor mye tidligere kunne en fått sikret alle skredpunkt med høy og middels skredfaktor?
Spørsmål 29 (fra Høyre)
Tilgang til kraft: Viser til Stortingsvedtak om minst 5 TWh produksjon av nærenergi innen 2050 på nedbygde arealer, som for eksempel. vei, jernbane og flyplasser. I rapporten NTP 2025-2036: Sammenfallende energibehov i transportsektoren omtales Avinor og deres vurderinger av etablering av egenproduksjon av sol- og energilagringsløsninger, ingen andre transportformer nevnes. I forslaget til NTP er ikke energiproduksjon på egne arealer nevnt med et ord. Betyr det at samferdselsministeren ikke mener at vei- og jernbanesektoren skal bidra til målet om nærenergi?
Spørsmål 30 (fra Høyre)
Tilskudd til kollektivprosjekter: Hvor mye innebærer økningen det er lagt opp til fra 66 % til 70 % i de store kollektivprosjektene i sum for hele planperioden?
Spørsmål 31 (fra Høyre)
Tilskudd til store kollektivprosjekter: De årlige bevilgningene som utgjør statens tilskudd til store kollektivprosjekter skal tilpasses behovet og vil utbetales i tråd med fremdriften i prosjektene. Det er lagt opp til et årlig gjennomsnitt på 2 mrd. kroner i både første og andre periode i NTP. Er det ut fra prosjektenes framdrift og videre planer, mulig å si noe om hvilke år dette tilskuddet vil være høyest og hva det maksimalt kan komme til å ligge på i planperioden?
Spørsmål 32 (fra Høyre)
E6 Roterud- Storhove: Viser Ÿl omtale av prosjektet i forslag Ÿl NTP, at det er mulig å starte utbygging. Når ser man for seg å kunne starte og hva gjenstår før en mulig utbyggingsstart?
Spørsmål 33 (fra Høyre)
E39 Smiene–Harestad: Prosjektet E39 Smiene-Harestad er essensielt for å koble Rogfast på veinettet, Statens vegvesen skriver at prosjektet må være ferdig bygget i 2031 for å kunne gjennomføre samtesting av skilting, elektro- og automasjonsinstallasjoner med Rogfast i et år, slik at begge prosjekter er ferdige til Rogfast skal åpne i 2033. Det er også behov for å samkjøre disse prosjektene med hensyn til optimalisering av massehåndtering, trafikk-avvikling og andre forhold. I regjeringens forslag til NTP er ikke E39 Smiene-Harestad prioritert i første seksårsperiode. Hvilke ekstrakostnader tilkommer dersom E39 Smiene-Harestad ikke står ferdig til åpningen av Rogfast? For å sikre ferdigstilling inn mot ferdigstillelse av Rogfast i 2033, hvordan er den optimale fremdrift og kostnadsfordeling?
Spørsmål 34 (fra Høyre)
E39 Smiene-Harestad: Prosjektet finansieres av statlige midler og bompengemidler fra Bymiljøpakken på Nord-Jæren. Er det mulig å starte prosjektet i første seksårsperiode med midler fra Bymiljøpakken, dersom prosjektet prioriteres av den lokale styringsgruppen, og er det rom for å prioritere statlige midler i påfølgende år?
Spørsmål 35 (fra Høyre)
Hordfast: Hvilken effekt vil Hordfast få på de to store prosjektene Svegatjørn-Rådal og Rogfast når Hordfast er på plass. Med effekt menes her uthentet samfunnsnytte samt nedbetalingstid for prosjektene. Det er også av interesse å få oppgitt den negative effekten for hvert år Hordfast blir utsatt.
Spørsmål 36 (fra Høyre)
Hordfast: Vi ber statsråden gjøre greie for hvor mye bilister og staten (inkludert fylkeskommunene) taper, med tanke på ferjekostnader, for hvert år Hordfast blir utsatt, oppgitt i 2024-kroner.
Spørsmål 37 (fra Høyre)
Hordfast: Tre regjeringer har gjennom sine NTP’er løftet fram ferjefri E39, og spesielt Hordfast framstår som et samfunnsnyttig prosjekt. Siste rapport fra Statens vegvesen viser at det er mulig å få betydelige klimagassutslipp (opp mot 80 %) i byggefasen gjennom bruk av nyutviklet norsk teknologi. Utviklingsmiljøer har også modnet fram bruer i aluminium samt konstruksjon av verdens lengste flytebru. Betydelig kompetansebygging er gjort gjennom dette prosjektet, kompetanse som står klar til å ta prosjektet videre neste skritt. Hva vil konsekvensen for disse kompetansemiljøene bli dersom prosjektet nå legges i en skuff de neste 12 årene?
Spørsmål 38 (fra Høyre)
Hordfast: Hvor stor andel av verdiskaping i byggeprosjektet Hordfast vil potensielt kunne tilfalle norsk leverandørindustri?
Spørsmål 39 (fra Høyre)
Sykkel: Sykkelandelen i byområdene må økes vesentlig dersom vi skal nå målene om økt sykkelandel. Det nevnes noen tiltak i forslag til NTP, men det sies ingenting om strategi for å nå målene. Siste Nasjonal sykkelstrategi gikk ut i 2023. Vil regjeringen lage en ny nasjonal sykkel-strategi? Hvis ikke, hvordan skal man sikre at sykkelandelen øker i planperioden?
Spørsmål 40 (fra Høyre)
Vestfoldbanen: Bane Nor skriver om prosjektet Stokke-Sandefjord at det ikke alene er nok for tilbudsforbedring, og at det kreves flere tiltak på strekningen Tønsberg-Skien. Hvilken tilbuds-forbedring vil man oppnå uten dobbeltspor Stokke-Sandefjord?
Spørsmål 41 (fra Høyre)
Stokke-Sandefjord: Hvor mye er det beregnet at utbyggingskostnadene for nytt dobbeltspor Stokke-Sandefjord vil bli? Hvor mye er det beregnet at fortsatt planlegging av strekningen Sande-fjord-Larvik vil koste?
Spørsmål 42 (fra Høyre)
FRE16: Hvor mye er til nå brukt i planlegging, forberedelser og investeringer i påvente av fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss? Ber om oversikt over både statlige og lokale midler.
Spørsmål 43 (fra Høyre)
Ringeriksbanen: Ber om status for prosjektet, oppdatert kostnadsanslag og beregnet samfunnsnytte. Gitt bevilgning og at det avklares hvem som skal ha ansvar for prosjektet, hva gjenstår før prosjektet kan startes opp?
Spørsmål 44 (fra Høyre)
Ringeriksbanen: Hvor mye vil det koste å bygge opp en prosjektorganisasjon for Ringeriksbanen i Bane Nor og hvor lang tid vil det ta?
Spørsmål 45 (fra Høyre)
Ringeriksbanen: Reguleringsplanen legger til grunn at bane og vei skal bygges sammen. I NTP foreslås det at vei og bane skal bygges uavhengig av hverandre, og Bane Nor får ansvaret for Ringeriksbanen. Vil oppsplittingen kreve ny prosjektering for Ringeriksbanen? Hvor lang tid vil det i så fall ta og hvilke ekstrakostnader vil tilkomme, både av ny prosjektering og som følge av at man ikke lenger får utnyttet synergiene i de to prosjektene, for eksempel med tanke på masse-håndtering? Er det også risiko for at deler av jernbanestrekningen må omreguleres?
Spørsmål 46 (fra Høyre)
E16 Skaret-Hønefoss: Reguleringsplanen legger til grunn at bane og vei skal bygges sammen. I NTP foreslås det at vei og bane skal bygges uavhengig av hverandre, og Nye Veier får ansvaret for E16 Skaret-Hønefoss. Vil oppsplittingen kreve ny prosjektering for E16 Skaret-Hønefoss? Hvor lang tid vil det i så fall ta og hvilke ekstrakostnader vil tilkomme, både av ny prosjektering og som følge av at man ikke lenger får utnyttet synergiene i de to prosjektene, for eksempel med tanke på massehåndtering? Er det også risiko for at deler av veistrekningen må omreguleres?
Spørsmål 47 (fra Høyre)
Skolevei: hvor mye settes totalt av til tryggere skoleveier i planperioden?
Spørsmål 48 (fra Høyre)
Avinor: Hvilke typer tjenester ser Avinor for seg at en kan konkurranseutsettes?
Spørsmål 49 (fra Høyre)
E39 Smiene-Harestad: Dersom E39 Smiene-Harestad ikke står klart til åpningen av Rogfast, må det bygges en midlertidig delstrekning. Hvor mye vil denne midlertidige delstrekningen koste?
Spørsmål 50 (fra Høyre)
Jernbane: I NTP refereres det på flere steder til at ruteleiene som i dag disponeres av Flytoget, vil innlemmes i det ordinære togtilbudet fra senest 2028. Når vil regjeringen beslutte om dette skal skje før 2028?
Spørsmål 51 (fra Høyre)
Vil de nye regiontogavgangene Drammen-Gardermoen, som skal erstatte Flytogets ruteleier fra 2028, kjøres med enkle eller doble togsett?
Spørsmål 52 (fra Høyre)
Hvordan planlegger regjeringen å direktetildele fremtidige kontrakter på jernbanen, og kan vi forvente at det gjennomføres markedsundersøkelser for å utforske interessen for å operere strekninger utenom offent-lig kjøp/konkurranse, slik vi har sett for Sørlandsbanen?
Spørsmål 53 (fra Høyre)
Vikafjelsstunnelen: er Vikafjellstunnelen overført til Nye Veiers portefølje?
Spørsmål 54 (fra Høyre)
Lærdalstunnelen: Er det vurdert avbøtende tiltak på omkjøringsveier ved arbeid som stenger Lærdalstunnelen?
Spørsmål 55 (fra Høyre)
Beredskap: I planperioden skal det gjennomføres helhetlige utredninger av behovene til Forsvaret, og hvilke konsekvenser og kostnader dette vil ha for norsk transportinfrastruktur. For å sikre effektiv ressursutnyttelse og koordinering mellom sektorene er det derfor viktig med tydelige rammer for hvordan militære behov og prioriteringer skal meldes til transportmyndighetene og følges opp videre i langtidsplanlegging i transportsektoren. Vil oppgradering av infrastruktur som avledes av Forsvaret utelukkende legges på NTP-budsjettet, eller vil noe tillegges forsvarsbudsjettet?
Spørsmål 56 (fra Høyre)
Norden: Hvilke prosjekt i første seks års periode vil være relatert til forsvarssamarbeidet i Norden?
Spørsmål 57 (fra Høyre)
Norden: Hvordan sikres mest og best mulig utnytelse av den Nordiske infrastrukturen, og hvordan jobber norske myndigheter med å harmonisere og sikre regelverk og lade/ fylle-infrastruktur på tvers av grensene til våre nordiske naboland?
Spørsmål 58 (fra Høyre)
Autonomi og digitalisering: Regjeringen skriver i sin NTP: «Digitalisering og automatisering er områder der Avinor ser et særlig potensial for kostnadseffektivisering. I tiden fremover vil særlig områder som fjernstyring, automatisering og autonomi vurderes nærmere. Nye løsninger, i kombinasjon med sensorer, biometri, kunstig intelligens og beslektede teknologier, vil kunne effektivisere driften og gi bedre tjenester til de reisende». Er det mulig å hente ut kostnadseffekter av denne effektiviseringen? På hvilke andre områder i transportsektoren vil autonomi og automatisering kunne gi kostnadsbesparende effekter, og i hvilken størrelsesorden?
Spørsmål 59 (fra Høyre)
Kommersielle busser: hvor stor andel av busstrafikken (målt i personkilometer) dekkes av kommersielle busser? Og hva er fordelingen mellom buss og tog for kollektivtransporten?
Spørsmål 60 (fra Høyre)
Buss for tog: Hvilke strekninger som i NTP er vurdert bygd ut med dobbeltspor vil kunne dekke transportbehovet med kommersielle bussruter?
Spørsmål 61 (fra Høyre)
El-biler: Når vurderer regjeringen det vil være tid for å øke bompengetakst for el-biler ut over 70%, og hvordan vil en slik opptrappingsplan se ut?
Spørsmål 62 (fra Høyre)
Elektriske varebiler: Hvor mye vil det koste staten å inkludere elektriske varebiler i regelen om at alle tyngre nullutslippskjøretøy skal ha 100% miljørabatt ved bompasseringer fram til 2030?
Spørsmål 63 (fra Høyre)
Hva vil konsekvensene for trafikkavviklingen bli dersom el-lastebiler får tilgang til kollektivfeltet?
Spørsmål 64 (fra Høyre)
Massehåndtering: kan det gjøres endringer i regelverk og krav til massehåndtering for store samferdselsprosjekt for å sikre lavere klimaavtrykk?
Spørsmål 65 (fra Høyre)
Opptrappingsplan NTP: Det legges opp til en lineær opptrapping av de økonomiske rammene, med et årlig gjennomsnitt på 100,7 mrd. kr til formål i NTP. Ressursbruken i det enkelte budsjettår vil tilpasses det samlede økonomiske opplegget i statsbudsjettene framover. Statsråden har formodentlig likevel en plan for hvilket nivå man starter på og hvor man skal ende opp. Hva ligger det an til at den økonomiske rammen til NTP vil være i 2025, og hva skal den trappes opp til i 2036, gitt at man følger planen slik den ligger i Meld. St. 14 (2023-2024)?
Spørsmål 66 (fra Høyre)
Jernbaneinvesteringer: ber om status for prosjektene i tabell 14.2 på s. 207 og tidligst mulige oppstartstartstidspunkt.
Spørsmål 67 (fra Høyre)
E18 Vestkorridoren: Når er det ventet at prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta vil stå ferdig? Gitt bevilgninger, når bør neste etappe, E18 Ramstadsletta-Nesbru, startes for å sikre optimal framdrift på E18 Vestkorridoren?
Spørsmål 68 (fra Høyre)
Trønderbanen: Kapasitetsøkningen på Trønderbanen har tidligere blitt utsatt fra 2024 til 2027, men i NTP 2025-2036 er den også nedjustert. Fra to tog i timen til Steinkjer er det nå snakk om dobling i frekvens mellom Melhus og Stjørdal og to tog i timen til Steinkjer kun i utvidet rushperiode. Statsråden har selv ved flere anledninger snakket om to tog i timen til Steinkjer. Hvorfor går man bort fra to tog i timen til Steinkjer? Hva er kostnaden for å sikre to tog i timen på hele strekningen Melhus-Steinkjer?
Spørsmål 69 (fra Høyre)
Viser til svar på spørsmål 4, og til tabell 13.1. Er de prosjektene som er merket «Prioritert første seks år» fullfinansiert i første periode? Hvis ikke de er fullfinansiert, hvor stort beløp er satt av i første seksårsperiode til de enkelte av disse prosjektene?
Spørsmål 70 (fra Høyre)
Viser til svar på spørsmål 4, og til tabell 13.1. Er det lagt opp til mulig oppstart i første periode for flere prosjekter enn de åtte som er markert som prioritert i første periode?
Spørsmål 71 (fra Høyre)
E39 Fløyfjellstunnelen: Ber om status for prosjektet, kostnadsramme, fordeling mellom statlige midler og bompengemidler og beregnet samfunnsnytte. Når kan prosjektet tidligst startes opp?