stjerne lys

Jan Haugen

Ekstra Godt Kjent Medlem
Medlem
DSC_0031.JPG

Noen som har forslag til hvordan man får redusert stjerne effekten fra front lysene???

Det går bare når du tar bildet. Du må forandre f-tall. Men jeg synes stjernene gir bildet noe spesielt.

Jeg synes de "lys-stjernene" passer bra inn i bildet jeg, viser at det virkelig er godt lys. Jeg ønsker egentlig og oppnå det med mitt kamera, men har ikke kommet så langt... :-}

Flott bilde hvertfall, men hvor er det tatt?

Hvis du setter lysbryteren i stilling "4", slik at du får normal skiftebelysning/nedblending på loket så forsvinner ihvertfall de to øverste stjernene! :-} Er jo til tider et helvette å kjøre tog i sverige, der det tydeligvis ikke er normal folkskikk å blende lysene helt ned når man møter andre tog! :-

Joda jeg er klar over det men her skulle det være lys - men stjernen rundt lyspunktene er blitt for store.

JanH - 31/8/2008 20:54
Noen som har forslag til hvordan man får redusert stjerne effekten fra front lysene???
Stjernene lages i objektivet ditt. Som andre har nevnt kan det hjelpe med større blenderåpning. De fleste objektiver lager veldig lite stjerner ved full blenderåpning.
Ellers er vel løsningen som vanlig dyr. Bytt objektiv :- Noen objektiver lager mye stjerner, andre lite. Det virker som om lyssterke objektiver lettere får denne effekten, men det har også med utformingen av blenderen å gjøre. Dvs. hvordan produsenten har designet blenderlamellene.
Det er nok ikke så lett å bli kvitt, men jeg synes det ga bildet ditt det lille ekstra, så vær fornøyd du :)
Anders.

Tilbake
Topp Bunn