Jeg forbannet&

Kjell Arne Ramstad

Godt Kjent Medlem
Medlem
&meg på at jeg skulle få med meg litt mer av banen mellom Skee og Strømstad før togene stoppet så det ble en tredje tur (fortsatt småsjuk). Studerte kart og fant ut at jeg kunne finne igjen banen litt lengre mot øst enn plassen jeg besøkte et par dager tidligere. Jeg hadde en liten plan om å forsøke å komme i nærheten av den lille brua (noen som vet navnet på den?), men kapitulerte&

Vel, forlot jobb/ PC (SAP) for noen timer (ble litt kveldsjobbing som straff når jeg kom hjem), kjørte ned til Strømstad og parkerte ved et industriområde - satte deretter fart på røttene. Etterhvert kom jeg til en planovergang ved et ridesenter, hvor det ble en del fotografering (Strømstad - inn og utgående tog) før ferden gikk videre innover i lendet. Nåvel, dårlig valg av rute, sliten, skoa full av dritt og en aaaaltfor høy puls (jeg er vant til å kjøre frem til målet) men etterhvert fikk jeg karret meg frem et greit stykke. Det var en del hogst der inne og det kanskje noen som vet om dette er pga den nye traseen som kommer? Jeg vet ikke hvor de nye sporene skal ligge så sånn sett har jeg kanskje fotografert banen der den kommer til å ligge i fremtiden også&

Noen kan sikkert være litt mer nøyaktig med stedsnavn bare korriger.

Igjen, mange bilder tatt og noen viser jeg her (jeg kan pælme flere inn i Posthylla). Ta en titt hvis ork&

Ble litt surr under opplasting så et par doble i hylla...

Mvh
Kjell

90185DSC_0014_1_.jpg

DSC_0015.jpg

90158DSC_0021_1_.jpg

DSC_0059.jpg

DSC_0067.jpg

90186DSC_0079_1_.jpg

DSC_0082.jpg

90123DSC_0085_1_.jpg

DSC_0089.jpg

90148DSC_0039_1_.jpg

90142DSC_0046_1_.jpg

DSC_0048_2.jpg

Kartet (Google Earth) viser de to punktene (rød firkant) jeg befant meg ved fotografering av tog 3763 (kameraet peker vestover fra et lite fjell (venstre firkanten)) og tog 3750 (i skauen - kameraet peker østover (det siste av 3750 retning vestover)). Den lille brua er markert med hvitt.

Kart.jpg

Takker så meget :) Lenge siden jeg har vært så andpusten og hatt såpass høy puls. Meget krevende for Ramstadmann å lete etter tog inni skauen... Men, bra trim!

Mvh
Kjell

Geir Anders Langangen skrev:
Ja her var det mange bilder som tåler et gjensyn en mørk fredag ettermiddag.

DSC_0082.jpg

DSC_0048_2.jpg

På øverste bildet kan du såvidt se hvor tunnellen går inn i bjerget i dag, veien går like foran bjerget langs med dette og sjøen.

Her gresser det ingen hester lenger, her er det både bilvei og gang/sykkelvei.

90158DSC_0021_1_.jpg

Du verden, her popper det opp gamle minner fra "gamle dager". Det hadde egentlig vært morsomt å besøke disse plassene en gang til og sett hva som har skjedd med jernbane / veg. Var forresten innom anleggsområdet for noen år siden og sjekket opp den "lille brua" (den har / hadde kanskje et navn?). Da var den "avkledd" og ynkelig der den lå litt for seg selv. Er den der ennå - kanskje som en del av gang/sykkelvei?

Et par bilder følger - inkl. ett fra den gangen brua var i bruk.

Et opplastet bilde av tog 3758 i posthylla ble litt feil (geodata) og bør vel slettes.

mvh
Kjell

1413718508_DSC_0089_2.jpg

1413719275_DSC_2359.JPG

1413717931_DSC_2363.JPG

1413717931_DSC_2364.JPG

1413717931_DSC_2368.JPG

Geodata kan du rette om du går til menyvalget "Mine bilder"!
Der kan du endre og leģge til etter egen lyst.
Hadde problemer med å lokalisere rester av banen forleden.
Takk for brubilder.

Ronny Maarud skrev:
Hadde problemer med å lokalisere rester av banen forleden.

Det kan man bare glemme - like nord for Skee er alt det gamle borte. Slik ser det ut like sør for Strömsvattnet mellom Skee og Strömstad i dag...

mvh
Kjell

1413804924_DSC_0023_3.jpg

Ja, ikke var det lett å se rester. Nå hadde jeg kjøkkensjefen med i bilen og ble derfor hindret fra å gjøre noen dypere ekspedisjon. Flere bra fotolplasser langs med den nye veien inn, men så godt som håpløst å kvitte seg med bilen langs fortauet.
Tok du noe nærbilde av tunnelåpningen ?

Ronny Maarud skrev:
Ja, ikke var det lett å se rester. Nå hadde jeg kjøkkensjefen med i bilen og ble derfor hindret fra å gjøre noen dypere ekspedisjon. Flere bra fotolplasser langs med den nye veien inn, men så godt som håpløst å kvitte seg med bilen langs fortauet.

Ikke lett å parkere nei. Fant en liten avkjørsel der jeg parkerte, og tok deretter bena fatt bort til der jeg stakk noen meter opp i lendet.

Dette er det "nærmeste" jeg kom tunnelåpningen på vestsiden av "fjellet". Ikke 100% skarpt dessverre. Hva heter fjellet denne tunnelen går gjennom?

1413807311_DSC_0017_3.jpg

Kjell Arne Ramstad skrev:
Ronny Maarud skrev:

Ikke lett å parkere nei. Fant en liten avkjørsel der jeg parkerte, og tok deretter bena fatt bort til der jeg stakk noen meter opp i lendet.

Dette er det "nærmeste" jeg kom tunnelåpningen på vestsiden av "fjellet". Ikke 100% skarpt dessverre. Hva heter fjellet denne tunnelen går gjennom?

1413807311_DSC_0017_3.jpg

Kollekindsberget heter berget/fjellet.

Hvilket apokalyptisk bilde!
DB Schenker kjører lastebil på en splitterny landevei mens jernbanestrekningen ligger tom for tog ved siden.:(

Men det var jo ikke din feil.;)

Hilsen,
Bodo

Bodo G. Meier skrev:
DB Schenker kjører lastebil på en splitterny landevei mens jernbanestrekningen ligger tom for tog ved siden.:(

Hilsen,
Bodo

Ah, gi meg litt tid så skal vi se om det dukker opp et lite tog (med folk - ikke gods..). :) Driver med litt redigering mellom husarbeidet (helt sant...).

Bodo G. Meier skrev:

Hilsen,
Bodo

Siden godsbanegården er revet i forbindelse med vei og jernbanebyggingen så skal det nok ett mindre mirakel til om du får se ett godstog på skinner der oppe. Det er jo knapt mulig å parkere to togsett samtidig i Strömstad.
Og lokomotivstallen, ja den er forlengst blitt kunstgalleri.

Ronny Maarud skrev:
Bodo G. Meier skrev:

Hilsen,
Bodo

Siden godsbanegården er revet i forbindelse med vei og jernbanebyggingen så skal det nok ett mindre mirakel til om du får se ett godstog på skinner der oppe. Det er jo knapt mulig å parkere to togsett samtidig i Strömstad.
Og lokomotivstallen, ja den er forlengst blitt kunstgalleri.

Host!:)D
Jeg mener dette jo ikke konkret ved akkurat denne strekningen. Men som symbol for en feilutvikling ved godstrafikken.

Jernbaneselkskaper transporterer gods på veiene. Og biltog blir til biltransport på trailere...:(

Hilsen,
Bodo

Målet med dagens ekskursjon var å sjekke ut ny vei / bane mellom Skee og Strömstad.

Litt surt og grått på morgenen (og dermed litt gustne bilder) - det bedret seg litt etterhvert. Når jeg var der i 2009 tror jeg frekvensen på togavgangene var en del høyere. Nå var det ganske få tog som gikk i løpet av formiddagen. Så ikke mange bildene med rullende materiell. En flott innfartsvei / jernbanetrasé har det blitt!

...den lille sjarmerende stålbrua er borte for alltid...

Først et bilde av den gamle traseen ved Strömsvatnet i 2009:
1413817607_DSC_001_3.jpg

Dagens "layout" ca. på samme sted:
1413817607_DSC_002_3.jpg

1413817607_DSC_003_3.jpg

Fra andre siden av Kollekindsberget:
1413817607_DSC_004_3.jpg

1413818828_DSC_005_3.jpg

Fra den gamle traseen nord for Skee:
1413818394_DSC_006_3.jpg

Og det nye veianlegget:
1413818394_DSC_007_3.jpg

Takk for bilder og beskrivelse av banen. Godt at det i det heletatt går tog til Strømstad.
Hadde det vært i Norge så hadde den vært nedlagt for lenge siden. Det er i all fall min mening.

Ole P. Ingebrigtsen skrev:
Tja, det går da tog til både Arendal og Åndalsnes. Og svenskene har lagt ned en god del sidebaner de og.

Et ikke uvesentlig punkt er vel at Sverige har dobbelt så mange mennesker og mye mindre fjell.

Tilbake
Topp Bunn