Skannede Diesel lokomotiv for Nohab fansen..

Tore Wahl

En ekte jernbaneentusiast
Medlem
Premium Class
Viser dere noen bilder til ikveld når man først er igang..
Rart med disse Nohabene, noen er borte for alltid, noen går fortsatt langt vekk fra gamlelandet
og kun 3.642 har samme farger og er fredet så langt til innsats for traffikken idag,spesielt Bergensbanen..Ål som fast plass.
SCAN0032.JPG

SCAN0033.JPG

SCAN0034.JPG

SCAN0035.JPG

SCAN0044.JPG

SCAN0036.JPG

SCAN0037.JPG

SCAN0039.JPG

SCAN0040.JPG

SCAN0041.JPG

SCAN0042.JPG

SCAN0043.JPG

Jeg tror jeg kan hjelpe deg med dateringen av det nederste. Hvis du ser nederst på det bakerste (ukjente) lokets høyre side (altså til venstre for deg), står det tydelig å lese "101". Dermed har vi identifisert loket. Bygningen som stikker fram foran 102, kan minne om kiosken på Sandefjord stasjon. Dette sammen med de tydelige rustskadene på 102, gjør at jeg tviler på at vi befinner oss på 1990-tallet. (Var disse lokomotivene over hodet i Norge på 90-tallet?) Jeg holder en knapp på at årstallet er 2005, nærmere bestemt slutten av juli, da jeg fotograferte de samme to lokomotivene der:

TAAGAB-TMY-102+101

Eyolf - 2010-03-10 10:07

Jeg tror jeg kan hjelpe deg med dateringen av det nederste. Hvis du ser nederst på det bakerste (ukjente) lokets høyre side (altså til venstre for deg), står det tydelig å lese "101". Dermed har vi identifisert loket. Bygningen som stikker fram foran 102, kan minne om kiosken på Sandefjord stasjon. Dette sammen med de tydelige rustskadene på 102, gjør at jeg tviler på at vi befinner oss på 1990-tallet. (Var disse lokomotivene over hodet i Norge på 90-tallet?)

Jada, de hadde en god del oppdrag i Norge på 90-tallet.

På det sjuende bildet ditt av Di. 3 641 så ser vi at loket har tre fjernlys ovenfor vinduene. Det var vel ikke mange Di. 3 som fikk en slik lysoppsett?

Ståle H. Karlsen - 2010-03-12 08:51 På det sjuende bildet ditt av Di. 3 641 så ser vi at loket har tre fjernlys ovenfor vinduene. Det var vel ikke mange Di. 3 som fikk en slik lysoppsett?
Det var kun 3.641 som fikk dette og kun i ende.1
De to lyskasterne på hver side av den i midten var ment som &quot

Snodig! Ville vært interessant å hørt om disse elglysene hadde noen effekt i det heletatt.

Etter det jeg har hørt, hadde de ingen effekt i det hele tatt. De ble derfor justert slik at de lyste framover som vanlig fjernlys...

Da har vi "belyst" det emne også da.. om disse elglysene på 3.641
Tror de fortsatt sitter på der nede i Kosovo..!!..??

nja, på biler er jo hensikten at man skal oppdage dyrene på så langt hold at man rekker å stoppe. Det som var teorien til NSB var at hvis disse lyste ut til siden, ville elgen følge etter lyset... det funket jo ikke...

mskoland - 2010-03-13 23:09 nja, på biler er jo hensikten at man skal oppdage dyrene på så langt hold at man rekker å stoppe. Det som var teorien til NSB var at hvis disse lyste ut til siden, ville elgen følge etter lyset... det funket jo ikke...

For veldig mange år siden, da NSB var NSB så hadde man i NSB og viltforvaltningene klokketro på at elgreflekser var løsningen ! Det ble satt opp stolper med reflekser på en strekning i Østerdalen som forsøk.
Tanker var at det reflekterte lyset skulle rotere som lynet inn i skogen, og på den måten skremme dyr vekk fra jernbanen ! Siden det ikke er blitt så veldig mange slike reflekstolper oppsatt siste 30 år, så kan vi vel konkludere med at DET ikke fungerte som tenkt !

Fant denne tråden i dag ... Disse er spredd rundt omkring...noen er borte..!
Er vel bare skannede bilder..

621 ble grønn men aldri i drift igjen
623 er grønn og i drift i Sverige
626 er rød og går rundt på Sicilia med arbeidstog
642 er rød og i drift hos NSB
630 er hugget på Sicilia etter en velt med store skader
641 går i Kosovo og er lakkert mange ganger etterpå
624 er hugget etter krasj på Bodø stasjon sammen med 603
2 x TMY lokomotiv som vel er i drift enda..

Tenkte dette er noe for Nohab fansen...:K

Ronny.. kan du flytte denne over til postvogna...? Jeg veit ikke hvorfor den er i interrailvogna..:R

Tore Wahl skrev:
Ronny.. kan du flytte denne over til postvogna...? Jeg veit ikke hvorfor den er i interrailvogna..:R

Jo, din bønn er hørt. :D

Det har seg slik at denne tråden antagelig lå i den gamle Fotovogna, og da jeg lot meg overtale til å legge den død så ble det desverre en stor del innlegg som havnet på kryss og tvers.

Det begynner å bli litt historikk rundt disse Di 3 lokomotivene nå ja...:R

Tilbake
Topp Bunn