En liten tur langs en nedlagt jernbanestrekning.

Ole Jørgen Kristiansen

Godt Kjent Medlem
Medlem
Jeg er på besøk hos min bror som bor her i Mellerud i Sør-Sverige,
å jeg har mange ganger lagt merke til denne jernbanestrekningen å bestemte meg for at i denne helga når jeg er på besøk hos han at jeg skulle jeg ta denne strekninga i nermere øyensyn.
Strekningen her kan neppe ha hatt trafikk på mange år da sporet er brutt der E45 krysser linja, å halve strekningen er blitt gang å sykkelvei.

så her kommer et par bilder :)

11121Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock.jpg

Henger fortsatt igjen litt KL de første metrene

11182Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_2.jpg

11172Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_3.jpg

hmmm dette var en snedig innretning. jernbaneskinner oppå tykke stålplater :-?

11137Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_4.jpg

Her har det tydligvis vært en sporveksel før. sikkert et spor som har gått inn til Mellerud stasjon vil jeg tru.

11169Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_6.jpg

Her er sporet brutt,

1116Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_5.jpg

Her fortsetter sporet videre mot Dals Rostock

11152Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_8.jpg

Sporet ser ut til å ha god kvalitet selv om det ser ut til at det ikke har vært trafikk her på mange år. sporet ligger på pukkballast og betongsviller. og er lite overgrodd.

11155Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_11.jpg

Regner med at dette har vært en Blokktelefon? eller tar jeg feil?

11135Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_12.jpg

Regner med dette er et relèskap eller noe lignende. turte ikke åpne det da en god del Veps hadde tatt bolig inni dette skapet :p

11150Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_15.jpg

Er igjen noen baliser i sporet enda også.

11135Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_16.jpg

trur ikke man trenger være redd for "Livsfarlig Ledning" noe mer nei :les:

11158Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_18.jpg

11169Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_19.jpg

Hva er dette for slags skilt? :-?

11156Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_20.jpg

En teknisk innretning som ikke jeg helt vet hva er for noe :???:

11179Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_22.jpg

Etterhvert kom jeg til enden av sporet å kom til noe som lignet en gammel lokstall. men bak ryggen min ligger det en trafostasjon så dette bygget har nok en sammenheng med dette huset.

11157Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_25.jpg

Hit men ikke lenger. her ligger nok grunnen til at dette sporet ikke er fjerna enda. det er vel et spor som ligger i beredskap i tilfelle flytinng av en trafo eller omformer vil jeg tru.

11161Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_23.jpg

En vinsj vil jeg tru dette er. kansje en vinsj for å trekke ut det som står på skinner inni det bygget jeg viste bildet av.

11192Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_21.jpg
Slik ser strekninga ut videre. her ligger strekninga som en fin Gang å sykkelsti helt fram til Dals Rostock :) jeg Gikk nesten helt bort til Dals Rostock. langt var det å en fin tur ble det :)

Ja dette var bildene fra den lille ekspedisjonen jeg hadde :p det var veldig varmt å sola arbeidet godt på huden min å gjorde meg ganske solbrent :-8 men angrer ikke på at jeg gikk denne turen :) Håper dette var interessante bilder da :)

De snedige faste jernbaneskinnerne kan anvendes til passering av E 45. Det skal stå en omformarevogn i i Omformarestasjonen.
Skilten er en helleviser ,på Söta brors språk Lutningsvisare

ole - 2010-05-23 18:56 Jeg er på besøk hos min bror som bor her i Mellerud i Sør-Sverige, å jeg har mange ganger lagt merke til denne jernbanestrekningen å bestemte meg for at i denne helga når jeg er på besøk hos han at jeg skulle jeg ta denne strekninga i nermere øyensyn. Strekningen her kan neppe ha hatt trafikk på mange år da sporet er brutt der E45 krysser linja, å halve strekningen er blitt gang å sykkelvei. så her kommer et par bilder :)

11121Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock.jpg

Det du har spasert på her er det søndre benet i triangelsporet i Mellerud. Sporet leder ut mot Bergslagsbanan hvor sporvekselen var i funksjon sist jeg var der.

Henger fortsatt igjen litt KL de første metrene
11182Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_2.jpg

Her er du like ved den gamle holdeplassen på Norgelinja, Gärdserud. Holdeplassen lå så godt som oppe ved der hvor E45 krysser banen.

11172Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_3.jpg

hmmm dette var en snedig innretning. jernbaneskinner oppå tykke stålplater :-?

Stålplatene ligger der for lett å bli lagt over E45 i fall man av en eller annen grunn må fram til omformerstasjonen som din spasertur ender ved. Omformerstasjonen er den som mater til banen opp mot Kornsjø, og også mot banen mot Kil.

11137Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_4.jpg

Her har det tydligvis vært en sporveksel før. sikkert et spor som har gått inn til Mellerud stasjon vil jeg tru.

Ja, du har rett i at dette er stedet hvor sporvekselen inn mot Mellerud lå.
Dessuten ser du rester av plattforma til Gärdserud holdeplass.

11169Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_6.jpg

Her er sporet brutt,
1116Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_5.jpg

Her fortsetter sporet videre mot Dals Rostock
11152Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_8.jpg
Sporet ser ut til å ha god kvalitet selv om det ser ut til at det ikke har vært trafikk her på mange år. sporet ligger på pukkballast og betongsviller. og er lite overgrodd.

Husker ikke når Erikstadsvängen ble ferdig, men troligvis rundt 1995. Da opphørte trafikken på denne linjedelen, når sporet inn til Mellerud ble brutt husker jeg heller ikke.

11155Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_11.jpg

Regner med at dette har vært en Blokktelefon? eller tar jeg feil?

Joda, det er en gammel blokktelefon.

11135Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_12.jpg

Regner med dette er et rel&egrave

Fin bildserie. Joda,när jag var i Mellerud i slutet av januari 2010 så fick jag reda på att spåret har trafikerats under någon natt i november 2009.
Under semstern 2003 (slutet av juni-början juli) byggdes rondellen vid E45 infart i Mellerud. Det var då plattorna tillkom. När jag åkte bussen vid infarten till Mellerud jan 2010 så såg jag att plattan mot Mellerud var flyttad.
Framtid för spåret är svårbedombar. Orsak till att Erikstadssvängen till stor del bygdes var att E45 skall byggas om utanför Mellerud. Detta har ännu inte gjorts.
Dåvarande Banverket önskade en tid att återuppbygga spåret in till Mellerud såsom triangelspår. Behov av detta finns. Det talas om triangelspår ute vid Skälebol i stället (Erikstad). Fn får tåget gå ned till Brålanda och där får man gå runt med loket (tåg från Ed mot Mellerud).
Kraftledningen på bild tillhör Svenska Kraftnät och är troligen på 220 kilovolt. Det handlar alltså om en omformarstation och en kopplingscentral/ställverk.
Texten"Livsfarlig ledning" är befogad. Kontaklledningen är spänningsförande hela vägen och spåret betraktas som industrispår. Dessutom för kännedom finns en person som tittar till byggnaderna ganska ofta och "drar nycklar" där. Det är alltså inte lämpligt att vistas där.

Vi skall kanske nämna att det finns en kabelförbindelse till järnvägen vid Dals Rostock. Omformaren i Mellerud matar alltså Vänerbanan, Dalslandsbanan (alltså ända till Halden vid behov),men via en kraftledning om cirka 33 kv emellan Mon och Varp matas också Norra Bohusbanan. Naturligtvis finns rundmatning men skulle det knipa så kan alltså matas ganska långa sträckor. Skulle Göteborg och Uddevalla falla bort går det att mata ända till Göteborg och Kil ,även UVHJ och Öxnered-Uddevalla-Strömstad. Vid avbrott alltså denna prestation.
Tidigare fanns en reserv i ett Bergrum i Rostock.

Der var det tidligere ett bergrum for omformere, troligvis bygget i tilfelle krise i Sverige. Bergrummet skal etter sigende være murt igjen, men man kan aldrig vite. Som sagt, skulle du spasere oppe i skogen der, så husk at det ikke finnes telefondekning i fall noe skulle hende. Med andre ord, dra ikke dit på egen hånd.

Ronny Maarud - 2010-05-23 19:48

11156Nedlagt_strekning_mellom_Mellerud_og_Dals_Rostock_20.jpg
En teknisk innretning som ikke jeg helt vet hva er for noe :???: >

Dette ser ut som en bryterskap til koble ut/inn spenning i kontaktledningen, kan også være skillebryter, ser at det kan sveives, eller antakelig betjenes elektrisk av elkraftsentral/bane energi(som det heter i norge)

Hadde du tatt bilde oppover masta eller sett etter vil du se at stanga går opp til en bevegelig dings med noen isolatorer på toppen.

Tilbake
Topp Bunn