Min verisjon av Ofotbaneeventyet for Drøbaksgutta!

G

Guest

Guest
Som dere har forstått litt lenger nedover i forumet, så har jeg og Andreas vært på et lite eventyr! Det lille eventyret skulle innebære en bil på 2240 tonn,
og blant annet 24 kopper kaffe, 22 boller, 23 halvlitere brus, 41 CD-er, og mye mer ble enten fortært eller oppbrukt på turen..
Jeg skal nå spare dere for en litt forringet reprise av reiserapporten, da Andreas tjuvstartet igår kveld. Den finner dere https://jernbane.net/forum/forums/thread-view.asp?tid=17436&amp
 
Etter en god natts søvn på hytta vår i Björkliden med etterfølgende mettende frokost var vi klar for en ny dag ute i felten! Idag var målet blant annet Bjørnfjell,
Nye Nordlandsbroen og få litt forskjellige bilder av malmtogene. Jeg selv la også en finger på at vi måtte få med oss Veoilatoget med GreenCargo lokomotiv!
Først gikk turen innom Riksgränsen hvor vi hamstret litt brus og startet med å lete etter rallarveien. Vi fant en sti litt nedenfor jernbanelinja og fulgte denne i cirka 10 minutter vestover mot Bjørnfjell men stien var tungvint å gå på og jernbanen forsvant gradvis så vi gikk likegodt tilbake til bilen og kjørte over grensa inn til Norge.
Bilen ble parkert like ved E6 på Bjørnfjell, og her startet vi en lang marsj på fjellet på jakt etter fotoplasser. Fra bilen så vi at jernbanelinja gikk inn i en tunnel,
og da satset vi på at vi kunne få litt forskjellige bilder i dette området. Vi bommet ikke på dette!:-8
På vei bortover fjellet hørte vi tuting, og etterhvert som lyden ble sterkere (ja, selvom jeg er litt dauhørt så hører vi togene på Malm / Ofotbanen
ofte fem minutter før de kommer!:-8 )
Først ut idag var en Dm3 hvor vi ikke greide å finne ut av loknummeret. Hvilken idiot kom på å lakkere loknummeret til Dm3 akkurat der all
møkka samler seg i lokfronten!?! På noen lokomotiv så hadde de fått et synligere loknummer midt på fronten, og dette hjalp godt!
1035Ukjent_Dm3_vest_for_Riksgrensen1.jpg

Etter at toget passerte fortsatte vi å gå, linja ble krysset og vi gikk oppover fjellet. Andreas var nå et lite stykke foran meg for å lete opp gode ruter
som er lette å gå på, når han kom på toppen og snudde seg mot meg så skjønte jeg at vi hadde funnet en kanonplass!
10397Ukjent_Dm3_ved_Haugfjell.jpg

Til venstre utenfor bildekanten ligger Søsterbekk hp like ved Nye Nordlandsbroen, og togene stiger realt oppover her! Vi kunne ta 5 - 7 bilder av ett
og samme tog da vi så flere kilometer med jernbane.:-8 Forøvig, legg merke til at de fremste vognene er lastet med Olivin!
Her har toget passert Haugfjell og jobbet seg enda lenger oppover mot oss.
10344Ukjent_Dm3_ved_Haugfjell1.jpg

Dm3ern krysset med 94, eller 20094 som Jernbaneverket så fint kaller toget for på Bjørnfjell stasjon og her er toget på vei nedover litt etter.
1035Rc6_1335_fra_SSRT_med_94_pa_Bjornfjell.jpg

På Katterat krysset 20094 med Veolias 7101 til Malmø C, dette toget er helt klart et av togene jeg skal prøve neste sommer!
10333Rc4_1179_med_Veoliatog_7101_ved_Sosterbekk.jpg

Nå fikk JEG nok av all myggen som svirret rundt oss her oppe på fjellet, så vi gikk ganske fort den kilometeren tilbake til bilen og stakk rett til Riksgränsen
etter brus og myggmiddel! Sistnevnte var noe jeg virkelig trengte, men om Andreas hadde det store behovet vet jeg ikke da det så ut til at han hadde
det så sosialt med all myggen som oppholdt seg rundt myggmagneten!:-}
Sulten meldte også sin ankomst, så da fant vi ut av at vi skulle kjøre til plassen ved Vassijaure vi var på kvelden føre og fyre opp primusen der. Myggen var
ikke noe mere fraværende på Vassijaure, så det ble en god pastablanding med noen fluer i suppen. Og nei, vi tilkalte ingen kelner..:-
 
Ståle H. Karlsen - 2010-08-13 12:00

Som dere har forstått litt lenger nedover i forumet, så har jeg og Andreas vært på et lite eventyr! Det lille eventyret skulle innebære en bil på 2240 tonn

Hva var egentlig akseltrykket på den bilen der? :-}
 
Noe rundt 1100 tonn på fremre da jeg sitter der..bakre er vel litt mere.:p
*så feilen..:hellig: *
 
Stakkars bil :p

Transportern er såpass tung på forakselen i utgangspunktet at den aldri blir baktung om man skal laste bilen lovlig. Er ikke mange kiloene bak uten lass. Samma på Hiace i grunn, men Transportern driver også foran, noe som gjør den 20 ganger bedre på vinterføre....
 
Ståle H. Karlsen - 2010-08-13 22:16
Noe rundt 1100 tonn på fremre da jeg sitter der..bakre er vel litt mere.:p
*så feilen..:hellig: *

Ellvehundre tonn på ei folkevogn :-}
Scandalialastebilen du ser på veien er bare smågutten i forhold til denne kjempevogna fra Wolfsburg som dere har kjørt i, den har bare 8 tonns foraksel :-}
 
Nå som Oscarsborg ikke lenger kan forsvare Norges sørlandsby nr. 1 så må jo noen andre gjøre det. Og de gangene jeg reiser bort, hvem skal ta d&egrave
 
Nå ble det plutselig litt ekstra tid i ettermiddag foran PC-en, og da fortsetter jeg på visningen. Etter siste togpassering på Haugfjell krysset vi linja, og gikk nedover
dalen før vi etterhvert traff på Rallarveien og fulgte denne i flere kilometer vestover til Nye Nordalsbroen mellom Søsterbekk hp. og Katterat stasjon.
Det bar høyt opp på fjellet, og etter cirka 1,5 time venting begynte togtrafikken å ta seg betydelig opp igjen. Først ut var et malmtog med IORE i front, og
her fikk jeg også såvidt fanget hele toget med på bildet! De lengste malmtogene kjøres med IORE og har toglengde på 750 meter! Dvs. 68 malmvogner!
1034IORE_101_pa_Nye_Nordlandsbroen1.jpg

Nå hadde vi rundt 15 minutter til neste malmtog fra Narvik skulle dukke opp med IORE, så da forflyttet vi oss på andre siden igjen og
stilte oss litt nedenfor linja mellom broene.
10368IORE_108_pa_Nye_Nordlandsbroen.jpg

Siden Søsterbekk hp. lå i nærheten så valgte vi å gå oppover dit og hvile oss litt der. Fotomulighetene i området var også gode så da valgte vi å ta
to malmtog der. Heldigsvis kom begge med Dm3 i front.:-
 
Ble det ikke noe av den planlagte turen din Jan Sverre?:???:
 
Sorry - Sorry - Sorry! Jeg har vært litt opptatt med andre ting de siste dagene som har gjort at nok tid til å legge ut en lengre bildeserie har uteblitt. Nå fortsetter
jeg med del fire, som skjer i tidsperioden andre til tredje august. Etter å ha sjekket ut fra hytta vår i Bjørkilden sent på dagen så kjørte vi de få milene til
Straumsnes stasjon langt ned på norsk side. Hvorfor vi ikke valgte å fotografere mere langs linjen denne dagen? Jo, været viste seg fra den værste siden!
Straumsnes stasjon viste seg å bli en perfekt stasjon å oppholde seg en regnværsdag! Med fri utsikt til utkjørsignalet retning øst pluss at vi så togene
to minutter før de kom i vestgående retning ble det nok tid til å komme seg ut av bilen og slå opp paraply før passering.
Like etter ankomst passerte 20094 med en svært blid fører!
10348Rc6_1334_fra_SSRT_passerer_Straumsnes_st_med_94.jpg

En seks - sju malmtog hver retning fikk vi se de fire timene vi satt her.:-8
10364IORE_118_passerer_Straumsnes_st.jpg

10369Dm3_1220_passerer_Straumsnes_st1.jpg

På denne stasjonen skal det normalt sett være mulig å krysse på, men når vi var der så var spor en tatt ut av bruk i forbindelse med arbeider på kryssingsporet.
Her kom det en fører som likegjerne tok med seg familien ut i regnværet ser det ut til!:-8
10368IORE_101_passerer_Straumsnes_st.jpg

10329Rc6_1334_fra_SSRT_passerer_Straumsnes_st_med_93.jpg

Dm3!
10333Dm3_1201_passerer_Straumsnes_st.jpg

GreenCargo kjører vognlasttog til Narvik også, jeg tror det dreier seg om to tog i uka. Togene er vel forlenga fra Kiruna de dagene det går?
10389Rc4_1265_med_vognlasttog_passerer_Straumsnes_st.jpg

Her ser vi hovedgrunnen til at Ofotbanen finnes der idag, utskipingen fra Narvik!
10316Km_Keelung_i_Narvik_.jpg

Som de fleste vet, alle godstogene pluss malmtogene ruller glatt forbi plattformen i Narvik. Malmtogene losses ved et eget enormt losseannlegg perfekt
plassert nerme kaia mens godstogene går til og fra Fagernesterminalen som ligger ved km. 0 på Ofotbanen. Her passerer en Dm3 med et tomt malmtog
Narvik stasjon i retning Kiruna for å hente et nytt lass. Slik jeg forstod det så ligger alt vest for plattformen i Narvik stasjon under TXP i Narvik.
10332Dm3_1230_passerer_Narvik_st.jpg

Før vi satte kursen nordover fra Drøbak ble jeg kontaktet av en lokfører i Narvik som tilbød seg å forsøke å skaffe adgangstillatelser for å ta med oss på en
tur med ARE toget Fagernes - Kiruna. Etter noen dagers behandlingstid fikk vi et positivt svar og turen ble fantasisk flott for meg! Dobbel Rc4 oppover
skjønne Ofotbanen etter midnatt var rett og slett nydelig. Å være lokfører er helt klart en drømmejobb som jeg unner alle lokførere der ute!:-8
Her ser vi fire Rc4 lokomotiv stående klare sammenkoblet til bruk i ARE tog utenfor lokstallen på Fagernesterminalen.
10325Rc4_1315__1142_og_1139_i_Fagernesterminalen.jpg

Den kveldens slitere ble som dere ser riktig lakkerte Rc4 lokomotiv, 1315 og 1264 skulle trekke sørgående ARE tog 3. august fra Narvik.
10393Rc4_1315_og_1142_pa_Fagernesterminalen_i_Narvik1.jpg

Ta en kikk i førerrommet på en Rc4 da vel!:-D
10322Rc4_1315_forerrom.jpg

Uttak av lokomotivene er ferdig og lokfører kjører frem til ytterste veksel så for å rygge tilbake mot togstammen.
10396Rc4_1315_og_1264_pa_Fagernesterminalen.jpg

Når jeg først er innenfor gjerdene så må jeg jo forske på lokomotivene fra topp til tå!
10393Rc4_1142_pa_Fagernesterminalen_i_Narvik.jpg

Bremseprøve! Viktigste saken å gjøre innen avgang med alle tog, her har togstammen blitt koblet på og skifteren har startet kveldens treningsrunde.
10316Fagernes_terminal_small.jpg

Før vi avgår føre ordinær rutetid rekker jeg også å sjekke hvor mye Km Keelung har lastet ikveld, skipet så dere tidligere i serien.
10392Ke_Keelung_til_kai_i_Narvik_small.jpg

Etter at lokomotivene har slitt seg oppover bakkene fra Narvik til Bjørnfjell kan lokomotivene puste lettet ut ved grensepasseringen.
10359Ofotbanen_grensa_small.jpg

På Vassijaure blir det et lite opphold i avvente på kryssende tog.
10398Rc4_1315_kryssing_pa_Vassijuarre.jpg

Sånt ser det altså ut fra lokførerens synspunkt når to tog krysses!
10310Kryssing_med_IORE_pa_Vassijuarre_small.jpg

Jeg avslutter bildeserien med et bilde tatt langs Malmbanan et sted, sannsynligsvis etter Abisko tror jeg. Bildene fra lokturen ble nok veldig kornete og til tider
litt uskarpe men disse er tatt midt på natten uten stativ til opplysning. Så håper jeg at disse fire seriene jeg har delt med dere har vært interessante?
10390Langs_linjen_small.jpg
 
Takk for det nå fikk jeg gitt bildet korrekt navn her på harddisken, er det en som er lommekjent på den banen der i nord så er det deg Mads.:-
 
Knall bra, Ståle! Spesielt den siste delen her, med litt &quot
 
Etter en god natts søvn på hytta vår i Björkliden med etterfølgende mettende frokost var vi klar for en ny dag ute i felten! Idag var målet blant annet Bjørnfjell,
Nye Nordlandsbroen og få litt forskjellige bilder av malmtogene. Jeg selv la også en finger på at vi måtte få med oss Veoilatoget med GreenCargo lokomotiv!
Først gikk turen innom Riksgränsen hvor vi hamstret litt brus og startet med å lete etter rallarveien. Vi fant en sti litt nedenfor jernbanelinja og fulgte denne i cirka 10 minutter vestover mot Bjørnfjell men stien var tungvint å gå på og jernbanen forsvant gradvis så vi gikk likegodt tilbake til bilen og kjørte over grensa inn til Norge.
Bilen ble parkert like ved E6 på Bjørnfjell, og her startet vi en lang marsj på fjellet på jakt etter fotoplasser. Fra bilen så vi at jernbanelinja gikk inn i en tunnel,
og da satset vi på at vi kunne få litt forskjellige bilder i dette området. Vi bommet ikke på dette!:-8
På vei bortover fjellet hørte vi tuting, og etterhvert som lyden ble sterkere (ja, selvom jeg er litt dauhørt så hører vi togene på Malm / Ofotbanen
ofte fem minutter før de kommer!:-8 )
Først ut idag var en Dm3 hvor vi ikke greide å finne ut av loknummeret. Hvilken idiot kom på å lakkere loknummeret til Dm3 akkurat der all
møkka samler seg i lokfronten!?! På noen lokomotiv så hadde de fått et synligere loknummer midt på fronten, og dette hjalp godt!
1035Ukjent_Dm3_vest_for_Riksgrensen1.jpg

Etter at toget passerte fortsatte vi å gå, linja ble krysset og vi gikk oppover fjellet. Andreas var nå et lite stykke foran meg for å lete opp gode ruter
som er lette å gå på, når han kom på toppen og snudde seg mot meg så skjønte jeg at vi hadde funnet en kanonplass!
10397Ukjent_Dm3_ved_Haugfjell.jpg

Til venstre utenfor bildekanten ligger Søsterbekk hp like ved Nye Nordlandsbroen, og togene stiger realt oppover her! Vi kunne ta 5 - 7 bilder av ett
og samme tog da vi så flere kilometer med jernbane.:-8 Forøvig, legg merke til at de fremste vognene er lastet med Olivin!
Her har toget passert Haugfjell og jobbet seg enda lenger oppover mot oss.
10344Ukjent_Dm3_ved_Haugfjell1.jpg

Dm3ern krysset med 94, eller 20094 som Jernbaneverket så fint kaller toget for på Bjørnfjell stasjon og her er toget på vei nedover litt etter.
1035Rc6_1335_fra_SSRT_med_94_pa_Bjornfjell.jpg

På Katterat krysset 20094 med Veolias 7101 til Malmø C, dette toget er helt klart et av togene jeg skal prøve neste sommer!
10333Rc4_1179_med_Veoliatog_7101_ved_Sosterbekk.jpg

Nå fikk JEG nok av all myggen som svirret rundt oss her oppe på fjellet, så vi gikk ganske fort den kilometeren tilbake til bilen og stakk rett til Riksgränsen
etter brus og myggmiddel! Sistnevnte var noe jeg virkelig trengte, men om Andreas hadde det store behovet vet jeg ikke da det så ut til at han hadde
det så sosialt med all myggen som oppholdt seg rundt myggmagneten!:-}
Sulten meldte også sin ankomst, så da fant vi ut av at vi skulle kjøre til plassen ved Vassijaure vi var på kvelden føre og fyre opp primusen der. Myggen var
ikke noe mere fraværende på Vassijaure, så det ble en god pastablanding med noen fluer i suppen. Og nei, vi tilkalte ingen kelner..:-


Kom over denne tråden ved leting etter annet i Galleriet..

Det å gjenskape standplassen for bildene 2 og nedover i dette innlegget står på programmet for sommerens ekspedisjon. Om noen skulle sitte på tips om hvordan angripe fjellet her så tar jeg i mot tips med takk!

Forøvrig synes denne tråden å være kraftig korrupt. Laurenz har fått æren for vel mange innlegg...
 
Ronny Maarud skrev:
Ja skrekk og gru så mye feil det var her i denne tråden.

Men jeg lurer meg på, er dette samme snøgalleri som brant ned, eller opp for et par år siden ?

10344Ukjent_Dm3_ved_Haugfjell1.jpg

Tenker du på brannen i august 2018 eller noe lengre bakover i tiden? Det var ikke her det brant i 2018.
 
Tilbake
Topp Bunn