Etter en god natts søvn på hytta vår i Björkliden med etterfølgende mettende frokost var vi klar for en ny dag ute i felten! Idag var målet blant annet Bjørnfjell,
Nye Nordlandsbroen og få litt forskjellige bilder av malmtogene. Jeg selv la også en finger på at vi måtte få med oss Veoilatoget med GreenCargo lokomotiv!
Først gikk turen innom Riksgränsen hvor vi hamstret litt brus og startet med å lete etter rallarveien. Vi fant en sti litt nedenfor jernbanelinja og fulgte denne i cirka 10 minutter vestover mot Bjørnfjell men stien var tungvint å gå på og jernbanen forsvant gradvis så vi gikk likegodt tilbake til bilen og kjørte over grensa inn til Norge.
Bilen ble parkert like ved E6 på Bjørnfjell, og her startet vi en lang marsj på fjellet på jakt etter fotoplasser. Fra bilen så vi at jernbanelinja gikk inn i en tunnel,
og da satset vi på at vi kunne få litt forskjellige bilder i dette området. Vi bommet ikke på dette!:-8
På vei bortover fjellet hørte vi tuting, og etterhvert som lyden ble sterkere (ja, selvom jeg er litt dauhørt så hører vi togene på Malm / Ofotbanen
ofte fem minutter før de kommer!:-8 )
Først ut idag var en Dm3 hvor vi ikke greide å finne ut av loknummeret. Hvilken idiot kom på å lakkere loknummeret til Dm3 akkurat der all
møkka samler seg i lokfronten!?! På noen lokomotiv så hadde de fått et synligere loknummer midt på fronten, og dette hjalp godt!
Etter at toget passerte fortsatte vi å gå, linja ble krysset og vi gikk oppover fjellet. Andreas var nå et lite stykke foran meg for å lete opp gode ruter
som er lette å gå på, når han kom på toppen og snudde seg mot meg så skjønte jeg at vi hadde funnet en kanonplass!
Til venstre utenfor bildekanten ligger Søsterbekk hp like ved Nye Nordlandsbroen, og togene stiger realt oppover her! Vi kunne ta 5 - 7 bilder av ett
og samme tog da vi så flere kilometer med jernbane.:-8 Forøvig, legg merke til at de fremste vognene er lastet med Olivin!
Her har toget passert Haugfjell og jobbet seg enda lenger oppover mot oss.
Dm3ern krysset med 94, eller 20094 som Jernbaneverket så fint kaller toget for på Bjørnfjell stasjon og her er toget på vei nedover litt etter.
På Katterat krysset 20094 med Veolias 7101 til Malmø C, dette toget er helt klart et av togene jeg skal prøve neste sommer!
Nå fikk JEG nok av all myggen som svirret rundt oss her oppe på fjellet, så vi gikk ganske fort den kilometeren tilbake til bilen og stakk rett til Riksgränsen
etter brus og myggmiddel! Sistnevnte var noe jeg virkelig trengte, men om Andreas hadde det store behovet vet jeg ikke da det så ut til at han hadde
det så sosialt med all myggen som oppholdt seg rundt myggmagneten!:-}
Sulten meldte også sin ankomst, så da fant vi ut av at vi skulle kjøre til plassen ved Vassijaure vi var på kvelden føre og fyre opp primusen der. Myggen var
ikke noe mere fraværende på Vassijaure, så det ble en god pastablanding med noen fluer i suppen. Og nei, vi tilkalte ingen kelner..:-