Når følger NSB etter i utviklingen?

G

Guest

Guest
En viktig del av den moderne salgsteknikken i servicebedrifter er å markedsføre dyre produkter til en gørrbillig pris for få plasser og dra utnyttelse av dette. NSBs minipris på 199 er jo konge om man skal fra Bodø til Stavanger og, minipris er garantert ditt på nevnte strekning om den reisende bestiller biletten nøyaktig 90 dager før avreisedato.
I kveld bestilte jeg og Hermann tur med SJ i 1 klasse Oslo S - Stockholm - København H til den nette sum av 105 SEK per snute, og vi la selvfølgelig til en trerätters fra Leif Mannerström på turen fra Stockholm til kun 129 SEK! I tilegg til dette blir det en biznatt på Radisson Blu og SK bizavg med MD80 på returen så nå skal vi virkelig leke forretningsfolk! :-} :-8
Men, hvor lang tid skal det ta før Ola Nordmann skal kunne bestille seg en togtur til Bergen for 20 kroner en uke før avreise med Statsbanene?

Eller ta den andre ytterligheten.

Fly til Torp. Tog til Skien, kjøp plass i "komfort"avdeling og betal kr. 90 ekstra.
Del plass med folk som taster på PC, skravler i tlf og rasler med aviser bare for å bli kastet av i Larvik og buss for tog videre.

Og det tilbudet tar NSB seg ekstra betalt for!
Kundeservicen er vel ikke akkurat fremtrendende?

Finn Lund - 2011-02-19 18:38

Eller ta den andre ytterligheten.

Fly til Torp. Tog til Skien, kjøp plass i "komfort"avdeling og betal kr. 90 ekstra.
Del plass med folk som taster på PC, skravler i tlf og rasler med aviser bare for å bli kastet av i Larvik og buss for tog videre.

Det er ikke noe krav om å betale 90 kroner ekstra. Om du misliker det som foregår i komfortavdelingen regner jeg med at det er 90 kroner spart.

VeO - 2011-02-19 20:10 Uffda. :)

Jeg tror jeg er relativt oppegående når det gjelder service ombord, uten å ta for hardt i å la selvskrytet ta overhånd, men å selge en Komfortbillett på en så kort strekning når jeg vet at banen er stengt og at den som betaler må over i en buss kort tid etterpå, det vet da søren om jeg hadde hatt samvittighet til slik uten videre.

En helt annen sak er at det ikke går an å sammenligne komfortalternativene i Sverige og Norge på 1ste klasse rett over.
For det første skiller produktene seg for mye fra hverandre, dessuten er det høyst sansynlig en annen type reiser som gjøres i Sverige i forhold til i Norge.

Ronny Maarud - 2011-02-19 20:23

Jeg tror jeg er relativt oppegående når det gjelder service ombord, uten å ta for hardt i å la selvskrytet ta overhånd, men å selge en Komfortbillett på en så kort strekning når jeg vet at banen er stengt og at den som betaler må over i en buss kort tid etterpå, det vet da søren om jeg hadde hatt samvittighet til slik uten videre.

En helt annen sak er at det ikke går an å sammenligne komfortalternativene i Sverige og Norge på 1ste klasse rett over.
For det første skiller produktene seg for mye fra hverandre, dessuten er det høyst sansynlig en annen type reiser som gjøres i Sverige i forhold til i Norge.
Når vi først snakker om &quot

Ronny Maarud - 2011-02-19 20:23

For all del Ronny, men nå er det jo sånn at kundene skal få velge selv. Om noen velger å kjøpe komfortbillett mellom Torp og Skien så kan man da ikke hindre dem? I tillegg så blir man (i hvert fall om man bestiller dette på nettet) opplyst om hvor tog er erstattet av buss.

Om man velger å kjøpe komfortbillett ombord regner jeg med at de ALLER fleste konduktører vil opplyse om dette.

Finn Lund - 2011-02-19 18:38

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å sympatisere med deg her. Jeg går ut fra at du visste at du måtte over på buss fra Larvik? Da vil det jo være ditt valg om du vil betale 90 kroner for "komfort"-tilbudet de 22 minuttene turen til Larvik tar. Om det var en uplanlagt overgang til buss, bør beløpet naturligvis refunderes (i og med at du da mista 2/3 av komforttilbudet du hadde bedt om). Da burde konduktørpersonalet i tilfelle ha informert om muligheten for refusjon også

Når det gjelder PC, aviser og telefonering, er det jo nettopp dette folk faktisk betaler de 90 kronene for: Strømuttak til PC/telefonlader, kaffe og aviser. Da er det jo heller ikke rart at folk benytter seg av tilbudet. Om du ikke vil ha noe av det, har NSB ei fin vogn i andre enden av toget som heter NSB STILLE. Den koster ikke noe ekstra heller.

For å følge opp Ståles opprinnelige innlegg: Minipristilbudet er faktisk ganske bra på antall plasser, så utenom fredags- og søndagsavganger kan du få billigbilletter ganske kort opp til avgangsdatoen, og ihvertfall "mellomprisklasse". Og det er heller ikke så ille fredag og søndag - Nå er det vel litt unntakstilstand de neste to ukene på grunn av et skirenn i Oslo, men om f eks fem uker får du fredagsavgang fra Oslo S til Trondheim for 399 kroner (avgangene over Dovre 14.17 og 16.07) eller 299 kroner (nattoget natt til lørdag).

Kjetil

Kan ikke hjelpe deg med annet enn at 1ste klasse tidligere ikke inneholdt noe annet enn bredere og bedre seter og at vognene var litt mindre plastikkaktig innvendig. Hos NSB har det aldrig vært noen form for ekstraservice som har inngått i prisen på 1ste klasse hva jeg kan minnes.
Kontorbegrepet kom vel når man satte inn BM 70 som ICE produkt.
ICE opplegget til NSB var vel litt nærmere det vi i dag ser på SJ"s X2000.

Når det gjelder IC 1ste klasse i Sverige så er det først i seinere år som det er kommet til en del &quot

Det var et godt og utfyllende svar, Ronny. Takk!
Men så er det jo nettopp det jeg ønsker å oppleve med den turen i 1. klass på X2. Forskjellen. Kanskje lage en bitteliten sammenlikningsrapport også?:-}

Hermann S. Franer - 2011-02-19 20:53
Det var et godt og utfyllende svar, Ronny. Takk!
Men så er det jo nettopp det jeg ønsker å oppleve med den turen i 1. klass på X2. Forskjellen. Kanskje lage en bitteliten sammenlikningsrapport også?:-}

Nå vet jeg ikke når på dagen dere reiser, men siden dere har bestillt Mannerströms treretter så regner jeg med at dere reiser på ettermiddagen, i alle fall etter klokka 9 på morgenen. Før 9 inngår en liten frokost for alle på 1steklasse, det vil si i vogn 1 og 2, men du kan kjøpe deg opp til Plussfrokost som er en del større, dessuten inngår gratis internett hele reisa, gratis frukt, gratis aviser, gratis sjokoladeboller :-

Linx hadde i sine X2 sett en helt annen innredning av bistroene enn det SJ hadde og har i dag, blandt annet hadde Linx varmluftovner slik at man kunne varme Bake Offbrød ombord. Det lukta nybakt over halve toget til frokost.
Desverre har jeg ingen bilder av Linxbistroen og maten, bare en dessert litt ut på nyåret.

semle.jpg

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]Det ser virkelig bra ut til å være servering på tog her i Norden. Gleder meg til å teste det ut, fant jo ut at vi også får 1000 ekstra Prio-poeng siden vi bestillte akkurat i denne perioden. Ergo får vi får kaffe og kanelbulle gratis i Bistron, hvis det ikke skulle bli nok å kose seg med i 1. klass..:-}
Så har jeg et nytt spørsmål når vi allikevel er i gang. Her i Norge tilbys det jo spesialmat på regiontog dersom man bestiller dette i forkant. Hvordan går det egentlig med dette tilbudet? Jeg har aldri sett noen trøkke i seg et slikt forhåndsbestillt måltid.[/FONT]

Matbildene så jo herlige ut! Det stemmer at vi drar på en ettermiddagsavgang med X2000 denne gangen, finnes det forøvrig en plass på SJ.se hvor vi kan sjekke hvilken meny Leif serverer til hvilken tid? Får vi noe mer enn meget komfortable seter, aviser + kaffe på Oslo S - Stockholm C?
At 1ste klasse hos SJ ikke kan settes opp mot NSB Komfort er jeg helt enig i, de to produktene er helt usammenlignsbare noe som egentlig er litt tragisk for NSBs del. Enhvert togselskap burde kunne tilby 1ste klasse på lengre strekninger slik som f. eks SJ gjør idag.
Når X2000 gikk i Linxtrafikken, hadde de lik setekonfigurasjon igjennom hele toget inkl. 1+2 seteløsning i 1ste klasse som det er idag?

Ståle H. Karlsen - 2011-02-19 21:22
Matbildene så jo herlige ut! Det stemmer at vi drar på en ettermiddagsavgang med X2000 denne gangen, finnes det forøvrig en plass på SJ.se hvor vi kan sjekke hvilken meny Leif serverer til hvilken tid? Får vi noe mer enn meget komfortable seter, aviser + kaffe på Oslo S - Stockholm C?
At 1ste klasse hos SJ ikke kan settes opp mot NSB Komfort er jeg helt enig i, de to produktene er helt usammenlignsbare noe som egentlig er litt tragisk for NSBs del. Enhvert togselskap burde kunne tilby 1ste klasse på lengre strekninger slik som f. eks SJ gjør idag.
Når X2000 gikk i Linxtrafikken, hadde de lik setekonfigurasjon igjennom hele toget inkl. 1+2 seteløsning i 1ste klasse som det er idag?

Maten går på rotasjon så det er ikke samme meny hver dag, tror du kan se se menyen på [URL="http://www.sj.se"]www.sj.se[/URL] orker ikke dra opp intranettet for å sjekke nå :-

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]Tøft. Hvorfor har vi ikke sånt i Norge?:-
Kanskje et litt bedre 1. klasse-tilbud kunne trukket til seg enda flere businessreisende? (Selvom jeg vet det er sykt enkelt og bare hoppe på et fly her i Norge kontra 6-7 timer på tog..) [/FONT]

Hermann S. Franer - 2011-02-19 21:39
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]Tøft. Hvorfor har vi ikke sånt i Norge?:-
Kanskje et litt bedre 1. klasse-tilbud kunne trukket til seg enda flere businessreisende? (Selvom jeg vet det er sykt enkelt og bare hoppe på et fly her i Norge kontra 6-7 timer på tog..) [/FONT]

Siste settet ble ombygget fra Linxstandard til Sj grå i løpet av 2008, hadde noen få turer med disse settene når disse ble brukt i direktetogene Göteborg - Stockholm - Göteborg, men som sagt så ble det aldrig til at jeg tok noen bilder.

Ståle H. Karlsen - 2011-02-19 00:55

En viktig del av den moderne salgsteknikken i servicebedrifter er å markedsføre dyre produkter til en gørrbillig pris for få plasser og dra utnyttelse av dette. NSBs minipris på 199 er jo konge om man skal fra Bodø til Stavanger og, minipris er garantert ditt på nevnte strekning om den reisende bestiller biletten nøyaktig 90 dager før avreisedato.

I kveld bestilte jeg og Hermann tur med SJ i 1 klasse Oslo S - Stockholm - København H til den nette sum av 105 SEK per snute, og vi la selvfølgelig til en trerätters fra Leif Mannerström på turen fra Stockholm til kun 129 SEK! I tilegg til dette blir det en biznatt på Radisson Blu og SK bizavg med MD80 på returen så nå skal vi virkelig leke forretningsfolk! :-} :-8

Men, hvor lang tid skal det ta før Ola Nordmann skal kunne bestille seg en togtur til Bergen for 20 kroner en uke før avreise med Statsbanene?

Hvordan klarte dere å booke Oslo - Køben til den prisen? Jeg prøver å søke på samme strekning via Stockholm og får da opp at pris er ikke tilgjengelig....

Eg vil gjerne ha tips.

Mvh
Ståle

Prisen 105 kroner finnes ikke til alle avganger, og prissystemet til SJ er bygget slik at prisene svinger kraftig i tråd med etterspørselen! Ofte lønner det seg å kjøpe bilett til Södertalje når du skal til Stockholm, det er flere hundrelapper å spare på slik handling. Det eneste tipset jeg kan gi er, LET mye! :-D

Tilbake
Topp Bunn