Kalken første halvdel av 90 tallet

Rolf Støen

Ekstra Godt Kjent Medlem
Medlem
Her følger noen bilder av kalken som går fra Bjørntvedt sidespor til Ørvik sidespor med kalkstein til Norcem.
Disse bildene er tatt i første halvdel av 90 tallet, når NSB kjørte kalken og det var oss Skiensførere som hadde den jobben.

Først et par bilder som er tatt på vinter

384073Kalken_001.JPG

Det er jo synd at jeg ikke fikk med meg et Vestfoldtog på Bratsbergbanen som går i høyre bildekant

384040Kalken_002.JPG

Her er loket nesten i buttkubben på Ørvik sidespor

384040Kalken_003.JPG

Nå er toget kommet på plass under siloen og klar for lasting

384084Kalken_006.JPG

Fyllingen er i full gang her

384014Kalken_007.JPG

2100 er klar for avgang til Ørvik sidespor for å tømme lasten med kalkstein

384045Kalken_004.JPG

Toget er venter på klarsignal i innkjør på Eidanger, dette er utsikten fra det bakre loket

384043Kalken_008.JPG

Nå skal vognene settes bort for dagen og da ble loket som er i fylleenden skiftet ned på sporet mot Brevik og retsen av toget ble rygget inn i tunnelen igjen for å sette fra seg vognene.
Så dette bilde er fra vekselen ved Ørvik sidespor

384065Kalken_005.JPG

Sånn ser det ut fra fylleren sin plass når vognene fylles med kalkstein

384095Kalken_009.JPG

Et bilde til fra innsiden av fyllesiloen på Bjørntvedt

384067Kalken_010.JPG

Og til slutt et bilde av tømmingen i Ørvik

38408Kalken_011.JPG

Rolf

Helt fantastiske bilder fra deg Rolf.. Dette er jo historie nå med 11 erne og godt noen har foreviget dem ....(tu)

Gode billeder som vækker minder.

I min barndom -- i 1976 -- var jeg med en tur rundt på dette tog. Da kørte det med El 8.

Og nej, jeg havde ikke noget kamera den gang.

Jan

Ronny Maarud skrev:
Frem fra glemselens dal. (tu)

Uerstattelig bilde serie dette her..(tu) Husker 11.2112 ble dyttet inn til Ring Teigen... Loket så veldig bra ut, men ble klippet i stykker på kort tid..(td)

Mycket bra och intressanta bilder, tack!

Körde man med två lokomotiv för viktens skull, eller för att det var enklare (d.v.s. man slipper rundgångar)?

Kun fremre lokomotiv var betjent. Ingen rundgangsmulighet :)

--------

Begge lokomotivene var betjent, og togvektene (rundt 800 tonn) tilsa at bakerste lokomotiv måtte hjelpe til. Banen stiger en god del fra Bjørntvedt sidespor mot Eidanger. Brevikbanens høyeste punkt er faktisk ved Moheim, der banen svinger og går langs E18 et par km.

Kontrakten med Grenland Rail tilsa kjøring med diesellok. En direkte årsak til det var at kjøreledningen inn til lastesiloen på Bjørntvedt ble tatt ned i forbindelse med byggingen av den nye banen mellom Porsgrunn og Larvik. En ønsket ikke strømførende KL inne på et anleggsområde.

Takk for oppklaringen av dette! :)
Gjaldt dette når EL 8 ble brukt også?

---------

I den første tida med El8 var det strukket telefonledning gjennom vognsettet fra lokomotiv til lokomotiv, og apparat i hvert førerrom. Senere ble det vel noe trådløst eller mobil.

Tilbake
Topp Bunn