Fra antikkrunden

Ronny Maarud

@Cognacteuren
Medlem av ledelsen
Administrator
Moderator
Medlem
Premium Class
Ikke mye å henge i juletreet, men her kommer ett godstog med to stykk Da på vei nordover Södra Stambanan.
Jeg tror vi havnet i Diö rett og slett fordi stasjonen kom i modell en gang i tiden, og da måtte man jo se den.

1337633114_Da897_dio.jpg

I Braås lastet man i gode gamle dager dumpere på overføringsvogner fra Volvo AB.
Smalsporet gikk ned til Växjö og der ble normalsporvognene rampet ned til sitt vanlige spor.

1337686728_tp_3515.jpg

Ronny Maarud skrev:

Det var jo feigt gjort ikke å sette én dumper på den andre. Tunnel fantes vel ikke på denne strekningen...?;):D

Næ, hvilken konstruksjon! At dette holder på det smale sporet!::eek:
Hva var vmaks for ekvipasjet?

Hilsen,
Bodo

Vet ærlig talt ikke, men det gikk ikke i TGV hastighet, :) jeg tipper rundt 40 km/t slik jeg husker det. Det var i alle fall null problem å hente inn toget for fotografering flere ganger underveis.

Jo jeg la merke til den skråstilte bufferten. Hvordan fungerer den når det virkelig "smeller" til, noe form for fjæring? Setesdalbanen hadde en Sk206 med smalsporkobbel, men det er første gang jeg ser smalsporlok med bredsporbuffert.

Bufferne var montert på vanlig måte på bjelken, og fjærende. Så jeg vil vel tro at det ble som å kjøre som vanlig. Selve drastanga mellom lokomotiv og overføringsvogn var stiv sividt jeg husker det.

Morsomme bilder fra svunne tider... men var disse dumperne så moderne i utseende på den tiden..:H
Men slik var det vel...:)

STORT TACK för dina bilder från Braås!!

Jag själv är född och uppvuxen straxt öster om Braås stn. Vi bodde precis utmed järnvägen.
Jag och min pappa var ofta uppe vid stationen och tittade på tåg
och jag minns speciellt de "STORA" Tp-loken.
Vi cyklade bort till Volvo och tittade på lasningen av dumprar.
Men en gång gick det galet och en? dumper hamnade "i diket"...
Speciellt roligt var att få åka tåg (Yp) till Växjö och gå på stan.

Med vänliga hälsningar från en "Norge-& NJK-vän" Bengt Hedberg

Dumperen på bilde er av typen Volvo BM 5350B. Type 5350 kom i produksjon i 1979. B utgaven fra 1982.

Ronny Maarud skrev:
Den skarpsynte legger muligens merke til bufferkonstruksjonen på Tp lokomotivet, den ikke skarpsynte ser det ikke. :Bank

1337687822_tp_3515_buffere.jpg

Også et bra bilde fra 80 årene..

Tilbake
Topp Bunn