Gamle slitere

Arne Aaeng

Ekstra Godt Kjent Medlem
Medlem
Jeg får bidra litt fra samlingen denne helgen også! Disse er fra året 1984.

1351970644_El.5.2039_p__Ski_13.09.1984.jpg

1351970644_El.8.2058_p__Sundland_28.03.1984.jpg

1351970644_El.10.2511_i_Lodalen_29.10.1984.jpg

O wow! Her snakker vi nostalgi ja! Nydelig!

El. 5 var vel eneste materielltype som var dekorert med staffering?

Jeg kjenner ikke hele historien, men dette loket fikk stafferinger etter at det ble restaurert. Dette bildet er fra en NJK-chartertur i 1984 til Lillehammer.

1351982516_1014-El.5.2039_p__Lillehammer_1984.jpg

Det ble vel restaurert tilbake til leveranse utførelse. Husker å ha lest at det å få tak i tidsriktige pantografer var en stor utfordringer men DB hadde vist noen igjen. Syns det bare er litt underlig at El. 1 tydeligvis ikke hadde stafferinger selv om de er fra samme periode.

Når det gjelder stafferinger, ikke glem at El1 var bestillt og levert til NSB, El 5 i det minste bestillt av NHJ.
Bjørn

For ganske så mange år siden (1976) ble el 5.2039 satt i stand og restaurert - og ca 15 år etter fikk el 1.2001 "samme omgang". På de årene lærte jeg og de som arbeidet sammen med meg ganske mye om restaurering.

Idag er jeg vel ikke så stolt av jobben som ble gjort med 2039 og som kalles restaurering. Hadde jobben vært gjort idag hadde resultatet nok blitt ganske anderledes - og ikke minst bedre - sett med en fagmanns øyne. Derfor er 2039 et litt sammensurium av ulike tidsepoker og slik sett ganske så feil. At loket ser pent er sikkert helt riktig. Strømavtakere til el 5 ble innkjøpt privat fra DB München og er av originaltype SBS 10, dog med modernisert kull slepestykke.

Når det gjelder el 1 hadde også alle el 1 stafferinger fra levering og mot 2.verdenskrig. El 1.2001 er forsøkt restaurert frem til årene før 2.verdenskrig hvor både staffering forsvant sammen med vakuumutstyr. Slik sett skal el 1.2001 være så korrekt som mulig for det tidsbilde, altså rundt 1939-40. Strømavtakerne til el 1.2001 ble funnet bak lokstallen i Hallsberg og brakt hit med stor hjelp av Kalmar Veterantåg. Riktige isolatorer hadde jeg lagret hjemme og de fant jeg i kjelleren i lokstallen i Egersund ca 1972. Hentet de med bil for vekten er faktisk ganske så stor for 24 isolatorer. Trekantjernet som isolatorene sitter i fikk jeg støpt - etter først å ha laget støpemodell - på et jernstøperi.

Ronny Maarud skrev:
Måtte bare plukke fram igjen denne tråden. (tu)
Takk og Takk... god lektyre ved siden av frokosten og kaffekoppen på en lørdagsmorgen...:) (tu)

Nei da.. kom hjem mandag kveld..! Ikke noe problem med Thaiene... Vi bodde rett i nærheten hele tiden, men det er korrupte politikere som er deres vrede..:Bank
Farta rundt i Bangkok som er fri mann, ingen ekstra vakthold på Skytrain eller andre transportmidler..
Sitter å redigere 1500 bilder fra turen, så nå braker det snart løs og du får mye ekstra arbeide med Malaysia da det er lite som ligger inne av lokomotiv etc..:R

Flotte bilder, likte spesielt bildet av 2511, der har jeg mange gode minner fra skiftinga nede på Loenga både med loket og de mange skiftekara som var der! Må heller ikke glemme stillverksbetjeningen der!
Mvh Johnny Hvitmyren

Oppdaget denne tråden ved hjelp av bildene nederst på forsiden som velger 6 bilder fra galleriet hver gang man oppdaterer forsiden. To av bildene fra Arne Aaeng var beklageligvis helt feilsortert, det er nå rettet.
Når jeg sjekket stien til bildet av El 8 oppdaget jeg en del andre godbiter.

1351970644_El.8.2058_p__Sundland_28.03.1984.jpg

1351970644_El.10.2511_i_Lodalen_29.10.1984.jpg

Ett av disse gamle bilder viser El8 med blending av lyskastere.
Det er da antagelig tatt under, eller rett etter krigen, hva vet jeg om det ?

8-2058_03.jpg

Utover bildet, oppdaget jeg også at hele siden må inntil revisjon.
Man blir ikke arbeidsløs med det første.

Hvilke praktfulle bilder!!

Bildet av El. 8 2058 med blendede lykter ,kan virke som er tatt forholdsvis kort tid etter levering i oktober 1940.
Loket ble utrangert 18. mai 1987.

Mvh. Knut:)

Tilbake
Topp Bunn