Gjestevisning er begrenset

[DK] Helgens tema: GODS

Der er også lige et par billeder med sukkertoget fra Tommerup.

1352646212_Sukkertog1a.jpg


1352646212_Sukkertog2a.jpg


Med venlig hilsen
Jesper Andersen
 
Her er to billeder mere af sukkertog, det første hvor MY 1111 rangere hen til sukkervogne (den laver lige omløb) efter vogneudveksling i sukkerfabrikken for at køre tilbage til Odense og det andet billede var toget lige ved at tage afsted. Sukkerfabrikkens område ligger helt til venstre som I kan se fabrikkens to tårn ligger helt til venstre i billede nr.1.
Hilsen
Tim Jonasen


1352670649_my1111.jpg


1352670649_my1111_1.jpg
 
Tim Jonasen skrev:
Her er to billeder mere af sukkertog, det første hvor MY 1111 rangere hen til sukkervogne (den laver lige omløb) efter vogneudveksling i sukkerfabrikken for at køre tilbage til Odense og det andet billede var toget lige ved at tage afsted. Sukkerfabrikkens område ligger helt til venstre som I kan se fabrikkens to tårn ligger helt til venstre i billede nr.1.
Hilsen
Tim Jonasen

Der findes kun ét ord for den slags billeder........kræs :D (tu)
 
Ronny Maarud skrev:
Ser jeg en eller to remiser langt der borte ?

Ja med røde porter og den port til højre er til busser og den anden ved siden af brugte man til at stille Køffen under efterårsperiode hvor man hvert år lod en køf stationere i Assens til brug til rangering. Behov for køffen var stor mandag-fredag.

Hilsen
Tim Jonasen
 
Tim Jonasen skrev:
Ronny Maarud skrev:
Ser jeg en eller to remiser langt der borte ?

Ja med røde porter og den port til højre er til busser og den anden ved siden af brugte man til at stille Køffen under efterårsperiode hvor man hvert år lod en køf stationere i Assens til brug til rangering. Behov for køffen var stor mandag-fredag.

Hilsen
Tim Jonasen

Lidt nærbillede af lille remise i Assens oktober 1988. Remisen har måske været lidt anderledes mens der kørte damptog på banen. Persontogtrafik ophørte omkring 1960´erne.
Nu er både remisen og sukkerfabrikkens to tårn nedrevet. De to tårn blev nedrevet i sidst år. Der er nu butik hvor remisen var og p-plads omkring hvor godsvogne står som I kan se på billedet og hvor jeg stod og tog dette billede. Det er rigtig surt smag at se alt forandring det er ren vemodig....

1352672795_Assens.jpg
 
Jeg kunne ikke lægge billedet på rigtig plads da der mangler Assensbanen i databasen.

Hilsen
Tim Jonasen
 
Her er et billede af MY 1115 som rangere med sukkervogne ved sukkerfabrikken i Assens oktober 1988. Se sporet til højre, det er det spor hvor toget kommer til byen fra Odense og nu ender sporet her før det krydser vejen og der bruges skinnecyel på banen mellem Tommerup og Assens.

1352673875_MY_1115.jpg
 
Var på familieudflugt i sommers med skinnecykel så her er billedet blevet taget ved tidligere sukkerfabrik. Der er kommet nye vinduer på væggen i den tidl. sukkerfabrik ved ikke hvad man bruger bygningen til.

1352674526_Assens1.jpg
 
Tim Jonasen skrev:
Jeg kunne ikke lægge billedet på rigtig plads da der mangler Assensbanen i databasen.

Hilsen
Tim Jonasen

Jeg fikser det Tim ;)
Takker igjen for alle fine bilder.
 
Interessant. Jeg er imidlertid ikke særlig kjent i Danmark i dette området. Så vidt jeg ser av kartet ligger Assens nærmest kysten. Vil det si at det her var importhavn for sukker, eller var det her det foregikk videreforedling i fabrikk?. Hva foregikk i Odense som gjorde at man hadde behov for denne type transport?
 
Thor Bernhard Tobiassen skrev:
Interessant. Jeg er imidlertid ikke særlig kjent i Danmark i dette området. Så vidt jeg ser av kartet ligger Assens nærmest kysten. Vil det si at det her var importhavn for sukker, eller var det her det foregikk videreforedling i fabrikk?. Hva foregikk i Odense som gjorde at man hadde behov for denne type transport?

Havnen i Assens har ikke med sukker at gøre. Der ligger en del roemarker på fyn som blev høst ved efterårs periode og køre til sukkerfabrikken med lastbil. Men det med at bringe sukker med tog mellem Assens og Odense har jeg ikke dybt forstand på.

Hilsen
Tim Jonasen
 
Her er et billede med lidt indhold af sukkerfabrikkens indre område som I kan se til venstre. Toget ankommer fra Odense og afventer rangering.

1352718849_MY_1104_1.jpg
 
Det var fordi at sukkerfabrikkens pakkeri lå i Odense.
 
Tim Jonasen skrev:
Her er et billede med lidt indhold af sukkerfabrikkens indre område som I kan se til venstre. Toget ankommer fra Odense og afventer rangering.

1352718849_MY_1104_1.jpg

Vil lige skrive at det er lige her som er skinnecykels endestation idag.Se evt. mine to billeder med skinnecykler ved tidl. sukkerfabrikken i denne tråd.

Hilsen
Tim Jonasen
 
Foruden sukkerfabrikken, var der også en del vogne til Genfiber (papirvirksomhed), som havde eget sidespor ca. 2 km. før Assens station.
Dette gav i sukkerkampagnen behov for 2 lokomotiver i det normale godstog, men der kørte to ekstratog med 8 sukkervogne mellem Assens og Odense.
Der var således hele 3 tog i døgnet i ca. 3 måneder i de år hvor sukkerfabrikken udelukkende anvendte banetransporten.

mvh.
Poul.
 
Takker for opplysningene. Forstår det slik at fabrikken i Assens har produsert sukker av roer og at disse er dyrket gjennom dansk landbruk. Det må ha vært et betydelig areal i bruk for å holde det gående med å beskjeftige tre tog om dagen i den perioden man holdt det gående. Imponerende.
 
Her er et ældre billede af MX 1033 i Assens med sukkertog... I baggrunden ligger Assens station som bruges til rutebiler.

1352732958_MX_1033.jpg
 
Her er billeder af almindelig godstog på Assensbanen udenfor "sukker periode". De to første billeder er fra Ebberup station hvor personale selv betjener gammel overkørsel.

1352734268_MY_1126.jpg


1352734268_MY_1119.jpg


1352734268_MY_1105.jpg
 
Kan da lige oplyse af sukkerfabrikken som blev nedlagt i December 2006 nu anvendes som Rådhus for Assens kommune.
Byens Politi station er ligeledes flyttet ind i de gamle bygninger, og den har i dag udkørsel omtrent der hvor der man rangerede sukker vognene ind på fabrikken.
af spotte godstog var en stor fornøjelse i frikvartererne! på den nærliggende skole (tu)


det er med stor fornøjelse af se alle disse billeder af sukker transporterne i Assens, min egen interesse for af tage billeder var desværre endnu ikke vagt dengang.
 
Disse bommene over veien ser jo rent ut sagt, veldig mueale ut. B)-

1352734268_MY_1119.jpg
 
Museale bommer? Åneida, med tre røde lamper på hver bom, da er den topp moderne, i forhold til den enslige lampa som sitter på norske bommer.
 
Det er gått en tid, og i dag satt jeg å lette etter sider om Assensbanen og kom til denne med en utmerket beskrivelse av Naarup station. Den har også tilknytning til Norge så den bør være interessant for norske lesere.
 
Hvem leste denne tråden (Totalt antall lesere: 0)
Ingen registrerte brukere ser denne tråden.
Tilbake
Topp Bunn