Gjestevisning er begrenset

Trøbbel på Nordlandsbanen igjem

  • Trådstarter Trådstarter Jan Owesen
  • Startdato Startdato
  • Svar Svar 31
  • Sett Sett 10K
J

Jan Owesen

TrønderAvisa melder

Nordgående tog blir kraftig forsinket
Nordgående tog fra Trondheim må hjelpe sørgående tog fra Bodø på Saltfjellet og forventes å bli kraftig forsinket.
More Sharing ServicesDel Share on favoritesLag bokmerke Share on printSkriv ut Share on emailSend på e-post

Nordgående tog 471 som gikk fra Trondheim klokken 07.38 fredag som er 24 minutter forsinket ved Dunderland.

Tog 471 må assistere sørgåendetog 472 på Saltfjellet, og det forventes at toget blir sterkt forsinket fra Lønsdal stasjon, det kjøres taxi mellom Røkland og Bodø.

Sørgående tog 472 er innstilt på grunn av teknisk feil på toget.

SISTE FRA NSB.NO:
Avviksmelding: (10. jan 15:59) Tog 472 fra Bodø 12:15 til Trondheim S 22:05 er innstilt på grunn av teknisk feil på toget. Vi kjører 2 busser fra Lønsdal til Trondheim S, 1 buss kjøres i rute fra Mo i Rana, 1 buss i rute fra Mosjøen og 1 buss i rute fra Grong.07:38

Avviksmelding: (10. jan 15:38) Tog 471 fra Trondheim S 07:38 til Bodø 17:28 må assistere tog 472 på Saltfjellet forventes å bli sterkt forsinket fra Lønsdal stasjon. Vi kjører taxi mellom Røkland og Bodø i rute for tog 471.
 
Au da, de begynner og bli gamle Di4 nå.. Så at det mest sannsynlig var 652 som havarerte...
 
det skulle nokk ha vert noen nohaber i beredskapstog ja
Jan Owesen skrev:
TrønderAvisa melder

Nordgående tog blir kraftig forsinket
Nordgående tog fra Trondheim må hjelpe sørgående tog fra Bodø på Saltfjellet og forventes å bli kraftig forsinket.
More Sharing ServicesDel Share on favoritesLag bokmerke Share on printSkriv ut Share on emailSend på e-post

Nordgående tog 471 som gikk fra Trondheim klokken 07.38 fredag som er 24 minutter forsinket ved Dunderland.

Tog 471 må assistere sørgåendetog 472 på Saltfjellet, og det forventes at toget blir sterkt forsinket fra Lønsdal stasjon, det kjøres taxi mellom Røkland og Bodø.

Sørgående tog 472 er innstilt på grunn av teknisk feil på toget.

SISTE FRA NSB.NO:
Avviksmelding: (10. jan 15:59) Tog 472 fra Bodø 12:15 til Trondheim S 22:05 er innstilt på grunn av teknisk feil på toget. Vi kjører 2 busser fra Lønsdal til Trondheim S, 1 buss kjøres i rute fra Mo i Rana, 1 buss i rute fra Mosjøen og 1 buss i rute fra Grong.07:38

Avviksmelding: (10. jan 15:38) Tog 471 fra Trondheim S 07:38 til Bodø 17:28 må assistere tog 472 på Saltfjellet forventes å bli sterkt forsinket fra Lønsdal stasjon. Vi kjører taxi mellom Røkland og Bodø i rute for tog 471.
 
Ifølge en artikkel i Rana Blad ble problemtoget dyttet nordover igjen, til Lønsdal, av nordgående tog.

"… stoppet mellom Lønsdal og Dunderland på grunn av teknisk feil. – Et tog er på tur fra Mo, og skal dytte toget til Lønsdal."
 
Skulle nok have finke med i reserve hvis der er problemer. Koster vel ikke mye ekstra diesel at have den med.
 
nsb har tre finker
en i Bodø 2 i Trondheim
Gert Rasmussen skrev:
Skulle nok have finke med i reserve hvis der er problemer. Koster vel ikke mye ekstra diesel at have den med.
 
Tore Bulling skrev:
nsb har tre finker
en i Bodø 2 i Trondheim
Gert Rasmussen skrev:
Skulle nok have finke med i reserve hvis der er problemer. Koster vel ikke mye ekstra diesel at have den med.

Observerte en Di4 med finke i går morges (mandag) på vei til Marienborg etter nattens tjeneste på Nordlandsbanen.
Det var ganske mørkt, men såvidt jeg skimtet bar både lok og finke preg av å ha vært på reise i kalde strøk.
 
da skulle den nokk til Marienborg på servise sånn at dem eventuelt hadde med enten en med dagtoget opp eller neste nattog opp
Mads Eilertsen skrev:
Tore Bulling skrev:
nsb har tre finker
en i Bodø 2 i Trondheim
Gert Rasmussen skrev:
Skulle nok have finke med i reserve hvis der er problemer. Koster vel ikke mye ekstra diesel at have den med.

Observerte en Di4 med finke i går morges (mandag) på vei til Marienborg etter nattens tjeneste på Nordlandsbanen.
Det var ganske mørkt, men såvidt jeg skimtet bar både lok og finke preg av å ha vært på reise i kalde strøk.
 
Marienborg lørdag morgen, Di 4. 652 og 655 med finke etter ankomst i tog 476. Di 4. 652 med havarert turbo.

1389708858_Marienborg_140111-2ws2_Di_4.jpg
 
Kjøpte ikke NSB relativt nylig de gjenværende Di.8-lokomotivene fra CargoNet for å brukes som beredskapslok?
 
Vakkert! Er det den svingskiva i forgrunnen som er havarert?
 
Var ute på Trheim S på mårran den 3. Januar for å ta litt bilder. Den dagen var det 4 652 som ankom fra Bodø.
Synd at det skal gå så gæli, men de begynner jo å dra på åra så det er forståelig. Går det i det hele tatt an å få fiksa den havarerte Turboen?
Hvilke to lok er det snakk om som fungerer/er operative?
 
Turbo er en av de lettere komponentene å bytte, utfordringen er om det har blitt skade på motoren av turbohavariet.......
 
Det kommer an på hvor oljen som strømmer fritt går hen det, det kan også hende at rester av turbinbladene kan fly inn i innsuget med et passende resultat.
 
Joda, det kan gå så galt.
Satser på at kun lagrene har gått til helvete og akslingen har skjært seg, da står alt stille :)
 
Facebook-gruppa for Di 4 oppdateres nesten daglig med bilder av reparasjonen for de som har denslags interesser. :)
 
jeg snakka med en som jobber på verstedet for nsb og han sier at det ikke går ann og kjøre togene uten at turboen fungerer.
enn og bygge dem sånn da.
det måtte da vell ha vert likere og byget de sånn at de kunne ha kjørt med det med et resultalt av mindre hk da
Kaj Kalle Arnljot Haarberg skrev:
Var ute på Trheim S på mårran den 3. Januar for å ta litt bilder. Den dagen var det 4 652 som ankom fra Bodø.
Synd at det skal gå så gæli, men de begynner jo å dra på åra så det er forståelig. Går det i det hele tatt an å få fiksa den havarerte Turboen?
Hvilke to lok er det snakk om som fungerer/er operative?
 
Tore Bulling skrev:
jeg snakka med en som jobber på verstedet for nsb og han sier at det ikke går ann og kjøre togene uten at turboen fungerer.
enn og bygge dem sånn da.
det måtte da vell ha vert likere og byget de sånn at de kunne ha kjørt med det med et resultalt av mindre hk da
Kaj Kalle Arnljot Haarberg skrev:
Var ute på Trheim S på mårran den 3. Januar for å ta litt bilder. Den dagen var det 4 652 som ankom fra Bodø.
Synd at det skal gå så gæli, men de begynner jo å dra på åra så det er forståelig. Går det i det hele tatt an å få fiksa den havarerte Turboen?
Hvilke to lok er det snakk om som fungerer/er operative?

Hvordan får du en turbomotor til å fungere uten turbo ?
 
jeg tenkte at det måtte ha gått an og få te en måte der dem kunne ha kjørt den med redusert effekt
Ronny Maarud skrev:
Tore Bulling skrev:
jeg snakka med en som jobber på verstedet for nsb og han sier at det ikke går ann og kjøre togene uten at turboen fungerer.
enn og bygge dem sånn da.
det måtte da vell ha vert likere og byget de sånn at de kunne ha kjørt med det med et resultalt av mindre hk da
Kaj Kalle Arnljot Haarberg skrev:
Var ute på Trheim S på mårran den 3. Januar for å ta litt bilder. Den dagen var det 4 652 som ankom fra Bodø.
Synd at det skal gå så gæli, men de begynner jo å dra på åra så det er forståelig. Går det i det hele tatt an å få fiksa den havarerte Turboen?
Hvilke to lok er det snakk om som fungerer/er operative?

Hvordan får du en turbomotor til å fungere uten turbo ?
 
Tom-Inge Kjensli skrev:
Er ikke som en moderne bil som slår over på nødprogram.. Og da er det knapt så en kommer seg opp en liten bakke..

Blåste en Intercooler på en Setra med Mercedes motor i den bratteste bakken på Autobahn mellom Rosenheim og München en natt, det gikk ikke fort etterpå.
 
Ronny Maarud skrev:
Tom-Inge Kjensli skrev:
Er ikke som en moderne bil som slår over på nødprogram.. Og da er det knapt så en kommer seg opp en liten bakke..

Blåste en Intercooler på en Setra med Mercedes motor i den bratteste bakken på Autobahn mellom Rosenheim og München en natt, det gikk ikke fort etterpå.

Det tror jeg på. Motoren suger dårlig når turboblader står i veien.
Mindre luft betyr mindre suppe. Mindre suppe mindre kraft :)
 
Tore Bulling skrev:
jeg snakka med en som jobber på verstedet for nsb og han sier at det ikke går ann og kjøre togene uten at turboen fungerer.
enn og bygge dem sånn da.
det måtte da vell ha vert likere og byget de sånn at de kunne ha kjørt med det med et resultalt av mindre hk da
EMD 16-645 er en totaktsmotor. Den vil ikke fungere uten kompressor eller turbo, da denne trengs for å dytte lufta inn i sylinderne. Stemplene har tenning hver gang de når toppen, og ikke som på en firtaktsmotor hvor en av taktene brukes til å suge inn luft. Så da må du ha noe som tvinger luft inn og eksos ut i løpet av den lille tiden man har tilgjengelig.

Mer info her:Two-stroke diesel engine - Wikipedia

Yngve
 
Har fått en mail med litt mer info :

Kode:
Problemet denna gång med Di4 652 var att turbokopplingen gick i sönder. 
Det förde med sig att drevtransmissionen på dieselmotor 16-645-E3B 
gick i sönder. För att kunna reparera detta, får Marienborg lyfta ur 
huvudgeneratorn på Di4 652, och byta ut de trasiga kugghjulen. 

Återmontera huvudgeneratorn. 

Därefter sätta på en renoverad turbokompressor. En undersökning 
pågår för att kunna finna orsaken till varför detta tekniska fel har börjat 
att uppstå på den här typen av EMD turbokompressor under senare år.
 
Tilbake
Topp Bunn