Som det fremgår i annen tråd så hadde jernbane.net flere individuelle ekspedisjoner på Rallarveien sist uke.
Rallarveien er en anleggsvei fra Bergensbanen ble bygget. Anleggsveien har blitt en populær sykkelvei selv om sesongen for den er forholdsvis kort. Den er sjeldent farbar med sykkel før begynnelsen av august og allerede i månedskiftet september/oktober kan det være for sent. I 2012 dro jeg over fjellet 13. august og da var det 10-15 kortere etapper hvor sykkelen måtte trilles.
Med unntak av en strekning på ca 100 meter ned Grjotrust hvor veien er overkant grov, har veien for det meste fin grus som er behagelig å sykle på. Det finnes innkvarteringsmuligheter ved blant annet Finse, Hallingskeid, Vatnehalsen, Myrdal, Flåm og Mjølfjell. Følgelig kan man brekke opp turen i dagsetapper som man ønsker. Stigningen er heller ikke skremmende hvis man sykler vestover.
Turen er rik på naturopplevelser og jernbanehistorikk og passer for alle.
Sykkelvogn i tog 609 før avgang Oslo S. Toget var satt opp med 2 sykkelvogner. Fra Oslo S var jeg alene ombord før turfølget kom på Lysaker, derifra var vi alene frem til Geilo.
Egen knapp for spylling av barnevogner??
Geilo: 50 skoleunger på tur. Heldigvis skulle disse til Finse for å sykle østover slik at vi slapp å menge oss med dem ut fra Haugastøl
Interiørbilde sykkelvogn F7-1
Så er våre sykler gravd frem og klare for avlossing på Haugastøl
Haugastøl: 2 sykler ut og 50 nye sykler inn...
Da er vi klare. For å finansiere turen måtte vi gå kreative veier for å finne sponsorer....
Tog 609 er klar for avgang videre vestover og turfølget sitter allerede på sykkelen...
More to come.......
Rallarveien er en anleggsvei fra Bergensbanen ble bygget. Anleggsveien har blitt en populær sykkelvei selv om sesongen for den er forholdsvis kort. Den er sjeldent farbar med sykkel før begynnelsen av august og allerede i månedskiftet september/oktober kan det være for sent. I 2012 dro jeg over fjellet 13. august og da var det 10-15 kortere etapper hvor sykkelen måtte trilles.
Med unntak av en strekning på ca 100 meter ned Grjotrust hvor veien er overkant grov, har veien for det meste fin grus som er behagelig å sykle på. Det finnes innkvarteringsmuligheter ved blant annet Finse, Hallingskeid, Vatnehalsen, Myrdal, Flåm og Mjølfjell. Følgelig kan man brekke opp turen i dagsetapper som man ønsker. Stigningen er heller ikke skremmende hvis man sykler vestover.
Turen er rik på naturopplevelser og jernbanehistorikk og passer for alle.
Sykkelvogn i tog 609 før avgang Oslo S. Toget var satt opp med 2 sykkelvogner. Fra Oslo S var jeg alene ombord før turfølget kom på Lysaker, derifra var vi alene frem til Geilo.
Egen knapp for spylling av barnevogner??
Geilo: 50 skoleunger på tur. Heldigvis skulle disse til Finse for å sykle østover slik at vi slapp å menge oss med dem ut fra Haugastøl
Interiørbilde sykkelvogn F7-1
Så er våre sykler gravd frem og klare for avlossing på Haugastøl
Haugastøl: 2 sykler ut og 50 nye sykler inn...
Da er vi klare. For å finansiere turen måtte vi gå kreative veier for å finne sponsorer....
Tog 609 er klar for avgang videre vestover og turfølget sitter allerede på sykkelen...
More to come.......