Rallarveien 26.-27.8.2014: 1.Forberedelse

Yngve Øines

Ekstra Godt Kjent Medlem
Medlem
Som det fremgår i annen tråd så hadde jernbane.net flere individuelle ekspedisjoner på Rallarveien sist uke.

Rallarveien er en anleggsvei fra Bergensbanen ble bygget. Anleggsveien har blitt en populær sykkelvei selv om sesongen for den er forholdsvis kort. Den er sjeldent farbar med sykkel før begynnelsen av august og allerede i månedskiftet september/oktober kan det være for sent. I 2012 dro jeg over fjellet 13. august og da var det 10-15 kortere etapper hvor sykkelen måtte trilles.

Med unntak av en strekning på ca 100 meter ned Grjotrust hvor veien er overkant grov, har veien for det meste fin grus som er behagelig å sykle på. Det finnes innkvarteringsmuligheter ved blant annet Finse, Hallingskeid, Vatnehalsen, Myrdal, Flåm og Mjølfjell. Følgelig kan man brekke opp turen i dagsetapper som man ønsker. Stigningen er heller ikke skremmende hvis man sykler vestover.

Turen er rik på naturopplevelser og jernbanehistorikk og passer for alle.

1409465153_SAM_0373_1024x768.JPG

Sykkelvogn i tog 609 før avgang Oslo S. Toget var satt opp med 2 sykkelvogner. Fra Oslo S var jeg alene ombord før turfølget kom på Lysaker, derifra var vi alene frem til Geilo.

1409465153_SAM_0374_1024x768.JPG

Egen knapp for spylling av barnevogner??

1409465153_SAM_0375_1024x768.JPG

Geilo: 50 skoleunger på tur. Heldigvis skulle disse til Finse for å sykle østover slik at vi slapp å menge oss med dem ut fra Haugastøl

1409465153_SAM_0378_1024x768.JPG

Interiørbilde sykkelvogn F7-1

1409465153_SAM_0377_1024x768.JPG

Så er våre sykler gravd frem og klare for avlossing på Haugastøl

1409467421_SAM_0380_1024x768.JPG

Haugastøl: 2 sykler ut og 50 nye sykler inn...

1409467421_SAM_0382_1024x768.JPG

Da er vi klare. For å finansiere turen måtte vi gå kreative veier for å finne sponsorer....

1409467421_SAM_0383_1024x768.JPG

Tog 609 er klar for avgang videre vestover og turfølget sitter allerede på sykkelen...

More to come.......

Da er du i gang med reportasjen din...så bra..(tu) Da får jeg komme etter med min...:R

Og vi beveger oss videre...

1409469149_SAM_0385_1024x768.JPG

Godstog ved Nysettjørna

1409471004_SAM_0388_1024x768.JPG

Tog 61 ved Hestebotnvatne

1409471004_SAM_0392_1024x768.JPG

Innpåsliten lokalbefolkning som var veldig intressert i nistematen vår. Vi skal nå se hvem som blir niste først.........

1409469149_SAM_0393_1024x768.JPG

"Finsebyen" fra øst

1409469149_SAM_0394_1024x768.JPG

Dyr i sporet uten vernevest!!

1409470167_SAM_0395_1024x768.JPG

1409470167_SAM_0396_1024x768.JPG

1409470167_SAM_0397_1024x768.JPG

1409471004_SAM_0404_1024x768.JPG

Fagernut vokterbolig. Her er det servering i sesongen og en slovakisk budeie kunne tilby vafler, kaffe og gulasjsuppe....

1409471004_SAM_0405_1024x768.JPG

Sporet ved Fagernut

More to come...............

Du har fanget mye av det samme på kameraet som meg, men noen forskjeller er det..-cam
Fikk så lyst på Fårikål middag da jeg så alle disse innpåslitne sauene.. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem i går var å finne ferskt fårikålkjøtt. Og det fant jeg...(tu)
Gud så godt det smakte...:)

Yngve Øines skrev:
1409465153_SAM_0375_1024x768.JPG

Geilo: 50 skoleunger på tur. Heldigvis skulle disse til Finse for å sykle østover slik at vi slapp å menge oss med dem ut fra Haugastøl

:D:D

1409465153_SAM_0377_1024x768.JPG

Så er våre sykler gravd frem og klare for avlossing på Haugastøl

En MTB og en hybrid/ATB-sykkel.
Gikk det like bra å sykle Rallarveien med begge to?

1409467421_SAM_0382_1024x768.JPG

Da er vi klare. For å finansiere turen måtte vi gå kreative veier for å finne sponsorer....

:Bank:D
Reklame for tysk liqueur i den norske fjellverden...

Takk for bildene!
Bodo

Yngve Øines skrev:

Innpåsliten lokalbefolkning som var veldig intressert i nistematen vår. Vi skal nå se hvem som blir niste først.........

Multer i bakgrunn?

Banen ser fremdeles kjørbar ut, i hvert fall fra avstand.
Sykkeldraisine ville vært kjekt å ha...

Hilsen,
Bodo

1409472925_SAM_0406_1024x768.JPG

1409472925_SAM_0407_1024x768.JPG

Etter hva jeg skjønner er dette Kvinå kryssningspor, korriger meg hvis det er feil.

1409472925_SAM_0411_1024x768.JPG

Langs Tågavatn(?). Her ser man tydelig fundamentet for snøoverbygget som er fjernet etter banen ble borret inn i fjellet.

1409472925_20140826_155632_1024x768.jpg

Grjotrust vokterbolig. Personlig synes jeg dette er den vakreste vokterboligen langs banen. Den er nå i privat eie.
Omtrent herifra og ned til der veien krysser banen i neste bildet er det forholdsvis grov vei og litt vanskelig å sykle. Det ryktes at veien skal fikses/oppgraderes her neste år....
I bakgrunnen ser vi eksisterende trasé ved Lågheller.

1409472925_SAM_0414_1024x768.JPG

Slik kan det også gå...... Røde kors på Finse hadde en "uttrykning" hit litt tidligere på dagen; en jente hadde vært uheldig ned bakket og fått en bruddskade. Bårehengeren ble satt igjen her utifra en vurdering om jente kunne fraktes uten henger noe som sikkert både er raskere og mer behagelig. Jenta ble kjørt til Hallingskeid hvor hun fikk haik med godstog til Myrdal og videre til sykehus i Lærdal. Sykkelen til venstre er forøvrig min, den til høyre er antagelig jentas.

Turfølget kunne fortelle at første gangen han syklet gikk det tog her, og overgangen lå inne i et snøoverbygg.

1409475133_SAM_0417_1024x768.JPG

Snøoverbygg ved Lågheller. Personlig synes jeg dette er stygge saker som skjemmer naturen, og det ser ut som de har brukt noen materialer som banemesteren hadde liggende i garasjen den dagen.....

1409475133_SAM_0418_1024x768.JPG

Hallingskeid stasjon med nye snøoverbygg etter brannen for 2-3 år siden.

1409475133_SAM_0419_1024x768.JPG

Tog 601 titter frem mellom 2 snøoverbygg

1409475133_SAM_0421_1024x768.JPG

Langs Klevavatn. Var det ikke rundt her at 73 007 havnet i grøfta for en del år tilbake?

1409475133_SAM_0425_1024x768.JPG

Klevagjeldet, vann ut av fjell. Togtraséen ligger på andre siden av nuten

1409476251_SAM_0432_1024x768.JPG

Berekvam. Er forsøket med signalanlegg her skrinnlagt, siden signalhodene peker ut i busjen?

1409476251_SAM_0440_1024x768.JPG

Flåm: etter 8 timer sammenhengende på sykkelsetet og en kortreist mat og øl er det natta for syklister og tog. Er det noen som kan svare på hva som kommer til å skje med 17-maskinene? Utover en maskin som stod utenfor lokstallen ser det ut som de er borte fra Flåmsbanen.....

Bodo G. Meier skrev:
Multer i bakgrunn?
Du tenker da mer på desserten, skjønner jeg...

Bodo G. Meier skrev:
Stort sett farbar med dresin, men neppe noe med akseltrykk siden fundamentet ikke er pakket / vedlikeholdt på en del år og pukk er sikkert vasket bort flere steder. Strekningen har ikke kontakt med riksnettet i noen ende og det er vel et par brudd underveis samt at de fleste tunnelene er spikret igjen.

Flaks at denne tunnelsnekkeren ikke har vært i Hardanger....

Bodo G. Meier skrev:
Grunnen til at jeg valgte DBS'n var hovedsak på grunn av bremsene; skivebremser går fortere varme og jeg skjønner ikke bæra av hydraulikken, så hvis det skulle skje noe er det enklere å fikse felgbremser. Jeg ser at Tore hadde skivebremser, men han bremser sikkert ikke like mye som meg...

Støtdemper var selvsagt også et tema, men jeg tror ikke det hadde vært noe stort problem å sykle uten. Selv med støtdemper klarte jeg å riste løs både en sykkelkomputer og en pumpe.

Turkompisen oppdaget et hakk i felgen når han kom til Flåm, antagelig er det bremseslitasje over tid som har utløst dette. Den sykkelen triller nærmere 10km i året....

Yngve Øines skrev:
Bodo G. Meier skrev:
Grunnen til at jeg valgte DBS'n var hovedsak på grunn av bremsene; skivebremser går fortere varme og jeg skjønner ikke bæra av hydraulikken, så hvis det skulle skje noe er det enklere å fikse felgbremser. Jeg ser at Tore hadde skivebremser, men han bremser sikkert ikke like mye som meg...

Støtdemper var selvsagt også et tema, men jeg tror ikke det hadde vært noe stort problem å sykle uten. Selv med støtdemper klarte jeg å riste løs både en sykkelkomputer og en pumpe.

Turkompisen oppdaget et hakk i felgen når han kom til Flåm, antagelig er det bremseslitasje over tid som har utløst dette. Den sykkelen triller nærmere 10km i året....

Jeg synes skivebremser er mere behagelig å bruke og det bremser jevnere.. Ikke opplevd varmgang..
Brukte støtdemperen fra der hvor nedstigningen startet . Det hjelper veldig i den steinrøysa som det var enkelte steder underveis.. Veien har blitt verre med årene noen steder.

Takk for bildene!
Jeg håper at noen med ansvar etterhvert tok hånd om sykelen til den uheldige jenten. Egentlig var det jo bare å lempe den på tilhengeren og kjøre den til Finse stasjon.

Hilsen,
Bodo

Bodo G. Meier skrev:
Takk for bildene!
Jeg håper at noen med ansvar etterhvert tok hånd om sykelen til den uheldige jenten. Egentlig var det jo bare å lempe den på tilhengeren og kjøre den til Finse stasjon.
Det var en leiesykkel som tilhørte Rallarvegen.com og de har depot på Finse. Røde Kors-fyren fortalte oss når vi møtte han ved Lågheller at han skulle ta med den tilbake til Finse sammen med hengeren.

Godt og betryggende at aktørene samarbeider så bra i fjellet, særlig imponert ble jeg over at de stanset et godstog for å få jenta raskt ut av fjellheimen.

Tore Wahl skrev:
Jeg synes skivebremser er mere behagelig å bruke og det bremser jevnere.. Ikke opplevd varmgang..
Når jeg kom hjem fra Alpene i fjor høst hadde jeg utbrent bremseskive med kast. Kastet må nok bagasjesjauerene til Bjørn Kjos ta ansvar for. Men helt enig i at skivebremser er mer behaglig og presist...Nå viser seg at også DBS'n har et ørlite kast i forhjulet, det merkes på felgbremsene når jeg har lav hastighet.

Tore Wahl skrev:
Brukte støtdemperen fra der hvor nedstigningen startet . Det hjelper veldig i den steinrøysa som det var enkelte steder underveis.. Veien har blitt verre med årene noen steder.
Noen steder, kanskje. Mye uforutsigbare vannveier når snøen smelter gjør nok litt.Men stort sett synes jeg veidekket er bra.

Den autobahn de har bygget fra Vatnehalsen ned til Kårdal er en drøm å sykle på i forhold til hvordan det var før. Hvis de også får oppgradert området rundt Grjotrust så blir det veldig bra. Her trengs det nok noe kreativ grøfting og drenering for at utbedringen skal holde mer enn en vinter.

Jeg synes forøvrig vi møter et økende antall biler i fjellet de siste årene. Det kan selvsagt være relatert til at jeg de første årene syklet i helgene mens jeg de siste årene har tatt turen midtuke.

Yngve Øines skrev:
Jeg synes forøvrig vi møter et økende antall biler i fjellet de siste årene. Det kan selvsagt være relatert til at jeg de første årene syklet i helgene mens jeg de siste årene har tatt turen midtuke.

Er det lov for biler å kjøre på rallarveien?::eek:
Lyd fra en bilmotor ødelegger jo grundigt stemningen som ellers følger med fjelllandskapet.

Hilsen,
Bodo

Yngve Øines skrev:
Godt og betryggende at aktørene samarbeider så bra i fjellet, særlig imponert ble jeg over at de stanset et godstog for å få jenta raskt ut av fjellheimen.

Hva sa TXP i Voss om det...!?:D
Det er tross alt mer miljøvennlig å stanse et tog enn å bruke helikopter når skaden ikke er livshotende.

Hilsen,
Bodo

Bodo G. Meier skrev:
Ca 10 km(?) inn Fra Haugastøl er det lov å kjøre for hvermansen hvis man legger en 50-lapp i ei kasse på veggen. Derifra er krever det spesialtillatelse fra JBV for å kjøre til Finse. Hytteiere kan få, men om de får generell tillatelse eller om de må søke hver gang de skal kjøre inn ukurant gods er usagt (Årsak: Skal ha frakte en kasse øl, for tung til å bære på ryggen). Virksomhetene på Finse kjører mye inn med bil.

Fra Finse til Grjotrust er det umulig å komme frem med noe annet enn ATV.

Fra Grjotrust til bånn av Myrdal-svingene er det teknisk mulig å komme frem men igjen kreves det tillatelse fra JBV. Også er det nok en fordel å ha en litt høy bil...

Jernbaneverket roter rundt opp i der stadig vekk med biler.

Bodo G. Meier skrev:
Lyd fra en bilmotor ødelegger jo grundigt stemningen som ellers følger med fjelllandskapet.

Ikke uenig i det....

Yngve Øines skrev:
Bodo G. Meier skrev:
Stort sett farbar med dresin, men neppe noe med akseltrykk siden fundamentet ikke er pakket / vedlikeholdt på en del år og pukk er sikkert vasket bort flere steder. Strekningen har ikke kontakt med riksnettet i noen ende og det er vel et par brudd underveis samt at de fleste tunnelene er spikret igjen.

Flaks at denne tunnelsnekkeren ikke har vært i Hardanger....

Pluss at alle (?) sneoverbyggene er borte. Det var ikke mye natur man kunne se fra toget på denne strekningen i gamle dager.

Men det var lenge snakk om å få til veterantog vestover fra Finse, jeg er ikke sikker på hvor langt man tenkte seg. Det prosjektet er vel helt skrinlagt nå?

Yngve Øines skrev:

He-he.
Sånne kamerater gikk/jogget/sprang jeg 26 km etter i går og 17 i dag.
Artige skapninger, som av og til har sine egne oppfatninger av hvor turen skal gå...

Bodo G. Meier skrev:
Yngve Øines skrev:
Helt enig.
I går møtte vi to dansker med motorsykler i nærheten av Hallingskeid; ikke vet jeg hvordan og hvorfor de hadde rotet seg opp i der. Men jeg tenker at dette må vel sortere under miljøforbrytelse. Selv ble jeg veldig provosert, og angret veldig i ettertid ikke gjorde det klart for dem hva jeg mente om det stuntet.

Yngve Øines skrev:
Bodo G. Meier skrev:
Yngve Øines skrev:
Helt enig.
I går møtte vi to dansker med motorsykler i nærheten av Hallingskeid; ikke vet jeg hvordan og hvorfor de hadde rotet seg opp i der. Men jeg tenker at dette må vel sortere under miljøforbrytelse. Selv ble jeg veldig provosert, og angret veldig i ettertid ikke gjorde det klart for dem hva jeg mente om det stuntet.
Da jeg syklet Rallarveien for mange år siden var det tillatt å kjøre med motorkjøretøy fra Haugastøl til Storurdi (omtrent ved Tunga), men der var det bom og videre vestover var det (skiltet) forbud mot all trafikk med motorvogn unntatt kjøretøyer som hadde spesiell tillatelse.

Sven Pran skrev:
Da jeg syklet Rallarveien for mange år siden var det tillatt å kjøre med motorkjøretøy fra Haugastøl til Storurdi (omtrent ved Tunga), men der var det bom og videre vestover var det (skiltet) forbud mot all trafikk med motorvogn unntatt kjøretøyer som hadde spesiell tillatelse.

Det gjelder fortsatt; og selvsagt er det lov å ferdes i Flåmsdalen opp mot Myrdalsvingene. Utover det er generelt er all motorisert ferdsel i vernesone/naturpark forbudt; men JBV har fullmakt til å utstede dispensasjon når det gjelder Rallarvegen.

Men det er tvilsomt om 2 danske eventyrjegere på motorsykkel har innhentet slik dispensasjon....

Yngve

Bodo G. Meier skrev:
Var du snarrådig nok å ta foto av registreringsskyltene?

Følge tok bilde av syklene; Forfra... Dernest var skiltene så pass møkkete at det var umulig.

Det er tydeligvis ikke første gang noen prøver seg på dette.

Børst støv av skoletysken, Bodo og les her.

De må ha vært utrolig naive hvis de trodde det skulle gå bra i juni.

Tilbake
Topp Bunn