Disse stjernene, er 5 stjerner bedre enn 6 stjerner??????

Erik Skjelvik

En ekte jernbaneentusiast
Medlem
Premium Class
Vi ser jo mye rart her i vogna, men sitter med en følelse på at stjerner settes mer på navn på fotograf enn på bildets innhold og kvalitet......
Se de 4 første bildene opp mot det siste i innlegget? i snitt skal det siste bildet være "bedre", vet ikke helt om jeg er med på den.......
Mitt poeng er at jeg synes av og til at stjernesetting gjøres ikke utfra kvaliteter i bildet

Har også med to bilder som vi ser at fotografen har gjort mye før han trykker på knappen.

1531227259_P1180178.jpg

1526661241_BERGSENG_140518_286__ED2018.jpg

1524769398_El_16.2203_og_T68_902_med_Gt_5707____yer_st__26.04.18_____Kopi.jpg

1522837177_DSC_4120.JPG

1506273041____Markus_Strinning_Photography-1-3.jpg

1533966316_Skien_hallen.jpg

1541344432_langskinnetoget-14.jpg

Tanker fra dere andre er velkomne.

Styring av MITT valg av og begrunnelse for valg av stjerner, er mitt valg og jeg slutter heller å gi stjerner hvis det skal tulles med!!!

Johnny Hvitmyren skrev:
Styring av MITT valg av og begrunnelse for valg av stjerner, er mitt valg og jeg slutter heller å gi stjerner hvis det skal tulles med!!!

Det er forsåvidt helt opp til deg å velge å gi stjerner eller ikke.

Likevel har jernbane.net noen spilleregler for å gi stjerner, - og det er det Erik ønsker å diskutere.

Spillereglene for bruk av stjerner:
Bedøm bildet etter fotografiets komponering og tekniske kvalitet og fotografens kreativitet, det gir fotografen en mulighet til å forbedre sin teknikk.

Husk at alle en gang har vært nybegynnere, derfor er det bra at du er snill i kritikken mot våre nye venner. Husk at om du gir 3 stjerner eller mer, vil vi at du forklarer hvorfor du mener at bildet er så bra at fotografen fortjener ditt omdømme !

Husk at du skal gi fotografen en rettferdig behandling.

Hvis vi ser på mange av kommentarer fra fire stjerner og oppover, da kan vi lese følgende: "Flott", "Det ble bra" eller som du selv skriver i forbindelse med bilde nr 2: "Nydelig, det likte jeg!!". Ikke helt slik det er tenkt, slike stjerner skulle ikke være gitt.

Problemet er vel at noen av slike bilder får mange stjerner og høy gjennomsnitt på få stemmer, havner på "Dagens bilde" eller "Ukens bilde" uten at de nødvendigvis har fortjent å bil "Ukens bilde". Dette er ikke nødvendigvis feilen av de få som stemmer på et slikt heller gjennomsnittlig bra bilde. Det er nok litt feilen, at vi andre er for tilbakeholdende med å dele ut stjerner.

Når det er noe som stjerneordninga ikke fungerer som ønsket, må det jo drøftes. Hvis flere ønsker en endring med stjerneordning, hvorfor ikke. Hvis du ikke liker endringa, kan du si fra og prøve å argumentere for ditt syn eller la være å gi stjerner.

OK, da er jeg ferdig med stjernegiving, ingen flere kommentarer frameg, når dette forum bare er for FOTOGRAFER.!

Johnny Hvitmyren skrev:
OK, da er jeg ferdig med stjernegiving, ingen flere kommentarer frameg, når dette forum bare er for FOTOGRAFER.!

Igjen: helt opp til deg. Men for at dette stedet ikke er bare for FOTOGRAFER, men alle som bidrar med bilder til jernbane.net, så er dette ønskelig med mer konstruktive tilbakemeldinger på bilder. Du gir folk ikke mulighet til å utvikle seg med uspesifikk "Nydelig". Hvis du mener at bildet er "Nydelig", da vet du også hvorfor bildet er nydelig. Da kan du også skrive det, tenker jeg.

Forventet at dette var som å stikke hånden inn i et vepsebol. Dette forumet er slettes ikke bare for fotografer, men det er jo mange fotografer her av forskjellig kvalitet og forskjellige interesser. Vi har fotografer som bla Rolf Støen, som er virkelige komponister, ikke mye som er overlatt til tilfeldigheter. Jeg selv liker å dokumentere hvor jeg har vært og hva jeg har sett av tog og stasjoner, da kan det bli mer kvantitet selv om bildene teknisk sett er gode.
Noen liker å vise få bilder og andre liker å vise mange bilder. Poenget mitt har i hele debatten og foregående debatter vært at vi kan nok være litt mer edruelige i karaktergiving og bruke skalaen i større grad, kanskje være litt flinkere til å kommentere karaktersetting også.

Uansett mener jeg at en sekser bør kun komme når bildet virkelig fortjener det.

Johnny Hvitmyren skrev:

Intensjonen rundt den "veiledningen" om stjernesetting som har kommet i denne tråden er sikkert god. Min mening er at det er lite konstruktivt å tro at objektive kriterier virkelig kan legges tilgrunn for vurderingen med mindre du har en viss kompetanse. Det er en nokså "teknisk" tilnærming etter mitt syn. Jeg fortsetter derfor å gi stjerner ut i fra min subjektive vurdering og opplevelse av fotoene. Det inkluderer retten til å oppmuntre de som kanskje trenger det. Gravalvoret passer ikke her :)

--------

Arne Lie skrev:
Gravalvoret passer ikke her :)

--------

Du har helt rett i at Gravalvoret ikke passer inn på Jernbane.Net.

Jeg har dog en refleksjon, eller 10.

Når man bruker Jernbane.Net så har det så godt som bestandig vært helt legitimt for noen få registrerte brukere å sette seg over våre få men enkle regler. Vi peker sjelden med hele hånda, og når vi av og til gjør det, så blir det gjerne et mindre rabalder, hvor noen velger å vise sitt markeringsbehov.
Ingen av disse som viser sitt markeringsbehov her på Jernbane.Net, vil drømme om å gjøre det samme på sider som Airliners.Net - Railcolor.Net - Drehscheibe - Jernbanen.Dk for å nevne noen andre sider som spinner på samme lest. [size=x-small](Ja - jeg vet at disse sidene spiller i en helt annen divisjon)[/size]
Jeg forstår ikke at det ikke er like legitimt på andre sider.....

Det er vel litt der vi er i denne tråden, tror jeg.

Jeg hadde en gang i tiden en kompis så ga meg mange stemmer på mange bilder. :))
Trampet nok på tærne til mannen en gang i tiden uten å være klar over det, men stjerner ble det ut av det.

Siden du kastet ut denne bensinkanna på bålet så begynte jeg å interessere meg litt for hvordan vi oppfører oss når det gjelder å vurdere hverandres bilder.
Dermed ble det dette svar i tråden din.
OBS: Jeg har ingen synspunkter på om bildene i dette svaret er noen fotografiske høydepunkter eller ikke, jeg viser disse kun for å illustrere at det finnes kompisstemmer og andre kompisstemmer.
Om jeg er missfornøyd med stjernene ?
Ikke det minste, om det ikke hadde vært fordi jeg aner at det ligger noe annet bak, enn å bedømme bilder.

straks_avgang.jpg

stora_box.jpg

rc31047.jpg

rc31052_khn.jpg

rc41157_aamotfors.jpg

rc61305_skarnes.jpg

rc41255_20060816.jpg

rc41274_ar.jpg

Arne Lie skrev:
Ja nettopp Ronny...
Slik er det.

Når man har holdt på med dette i 20 år litt drøyt, så har man jo observert et og annet. :)))
Ikke alt har vært like morro, men det aller meste har gitt meg mye glede.

Om jeg skal nevne en episode som jeg syntes gikk litt vel langt over streken, blant flere, så må det bli mannen som var opprørt over at han ikke fikk tilstrekkelig med stemmer til å vinne fotokonkurransen: På Sporet av 2014
Akkurat som at det var min feil at for få likte dennes bilder.

Aksel Lister skrev:
Jeg syntes at det skal være opp til andres mening og smak til å gi stjerner på bilder, ikke så mye på kvalitet.

Jeg foretrekker kvalitet, framfor kvantitet.
Det er ingen menneskerett å tømme minneskortet inn på Jernbane.Net sin server.
Man kan sortere litt !

Bra jeg ikke har kompiser inne her. Jeg er til og med så real at jeg gir stjerner til dem som har gitt meg litt pes ::glis::

Tom-Inge Kjensli skrev:
Bra jeg ikke har kompiser inne her. Jeg er til og med så real at jeg gir stjerner til dem som har gitt meg litt pes ::glis::

Slik ser jeg det også, jeg gir til den jeg mener fortjener det, mer enn gjerne til den som har gitt meg litt tilbake.
Sånn er jeg. ::glis::
Nå skal jeg dra på Biltema å kjøpe en pølse i brød.

Ronny Maarud skrev:
Tom-Inge Kjensli skrev:

Slik ser jeg det også, jeg gir til den jeg mener fortjener det, mer enn gjerne til den som har gitt meg litt tilbake.

Billig billig. Er det 10 års garanti på brødet?

Tom-Inge Kjensli skrev:
Ronny Maarud skrev:
Tom-Inge Kjensli skrev:

Billig billig. Er det 10 års garanti på brødet?

Garantien på brødet er tatt bort, men du får en liter syntetisk motorolje på kjøpet.

Ronny rammer hovedet på sømmet lige her:

Man kan sortere litt !

- Jeg er 100% enig og det er derfor jeg har været væk fra forum et pænt stykke tid. Jeg synes stjerne systemet er en god ide, og det fungerer som sådan udemærket. MEN der er blandt flere en udbredt mangel på selvkritik!! Hvorfor skal vi se 10-20 billeder af den samme sporvogn, som har flyttet sig et par meter?

Vælg da det bedste billede, så er der også større chance for at få noget feedback. Og endnu vigtigere, så forsvinder de flotte billeder, som der er gjort noget ud af, ikke så hurtigt ned i feedet og bliver overset i mængden! I mine øjne er vognas største problem, at der ukritisk uplastes alt alt for mange billeder. Jeg synes faktisk ikke det er for meget, at kalde det for spam!

Jeg foreslog for nogle år siden, at begrænse antallet af billeder en bruger kunne uploade dagligt. Mit forslag ville være 1, men op til 5 ville også være ok. Så kan man bedre give sig tid til at vurdere og komme med konstruktiv kritik! Det var der dog ikke stemming for, og kan man ikke lide lugten i bageriet, må man smutte, og det gjorde jeg så :eek:)

Med håb om en lettere og bedre PV

Allan

Allan Støvring-Nielsen skrev:
Ronny rammer hovedet på sømmet lige her:

Man kan sortere litt !

- Jeg er 100% enig og det er derfor jeg har været væk fra forum et pænt stykke tid. Jeg synes stjerne systemet er en god ide, og det fungerer som sådan udemærket. MEN der er blandt flere en udbredt mangel på selvkritik!! Hvorfor skal vi se 10-20 billeder af den samme sporvogn, som har flyttet sig et par meter?

Vælg da det bedste billede, så er der også større chance for at få noget feedback. Og endnu vigtigere, så forsvinder de flotte billeder, som der er gjort noget ud af, ikke så hurtigt ned i feedet og bliver overset i mængden! I mine øjne er vognas største problem, at der ukritisk uplastes alt alt for mange billeder. Jeg synes faktisk ikke det er for meget, at kalde det for spam!

Jeg foreslog for nogle år siden, at begrænse antallet af billeder en bruger kunne uploade dagligt. Mit forslag ville være 1, men op til 5 ville også være ok. Så kan man bedre give sig tid til at vurdere og komme med konstruktiv kritik! Det var der dog ikke stemming for, og kan man ikke lide lugten i bageriet, må man smutte, og det gjorde jeg så :eek:)

Med håb om en lettere og bedre PV

Allan
sttter noe av det du nevner. tror selv jeg har blitt mere kritisk til det jeg legger ut, bruker også mere energi på motivene når jeg er på tokt. men tror ikke jeg ville lagt inn så mange strekningsdokumentasjoner om jeg møter en begrensning i antallet bilder jeg kan laste opp hverdag. jeg må være motivert til å legge ut og da går blir det kanskje (for mange) bilder en dag og går gjerne uker til neste innlegg. ved en begrensning så ville jeg brukt 2-3 uker bare på siste runden fra Stockholm og ikke like motivert for slike utflukter i fremtiden. ant stjerner er jeg ikke opptatt av, men klart jeg liker når mine bilder dukker opp i galleriet og enda til blir dagens bilde. ukens bilde har jeg vel ikke hatt enda

ved en begrensning så ville jeg brukt 2-3 uker bare på siste runden fra Stockholm

- ideen med begrænsningen, er jo netop kun at vise det bedste! :eek:)

mvh, Allan

ved en begrensning så ville jeg brukt 2-3 uker bare på siste runden fra Stockholm

- ideen med begrænsningen, er jo netop kun at vise det bedste! :eek:)

mvh, Allan
Når jeg dokumenterer en strekning, slik som Lidingøbanen så blir det kanskje 100 bilder som kan brukes. Jeg tok over 250, men langt fra alle kan/vil jeg legge ut. Ble nesten samme antallet fra Saltsjøbanen også.

Altså, jeg har ikke behov for mere end et billede om dagen, men mener at 5 om dagen er acceptabelt. Mit håb er jo så at fotograferne bliver mere kritiske med hvad de laster op.

Med hensyn til, at laste 100 billeder op, for at dokumentere en strækning. Det er ikke rigtig noget, der siger mig noget, men der er vi jo så forskellige og der er givet andre PV rejsende, der værdsætter det mere end jeg :eek:)

Et forslag kunne være, at dele posthylla op i to afdelinger:

- Et rum for fotografer, der vil kræse om motivet og modtage feedback fra ligesindede. Det er så her stjernesystemet skal være.

- Et andet rum for massedokumentation, rejsebeskrivelser og lignende.

MEN, jeg ved jo også godt at det givetvis kræver en del arbejde fra moderatorne i deres i forvejen sparsomme fritid. Men så er jeg da kommet med et løsningsforslag, fremfor bare at beklage mig :eek:)

mvh, Allan

Altså, jeg har ikke behov for mere end et billede om dagen, men mener at 5 om dagen er acceptabelt. Mit håb er jo så at fotograferne bliver mere kritiske med hvad de laster op.

Med hensyn til, at laste 100 billeder op, for at dokumentere en strækning. Det er ikke rigtig noget, der siger mig noget, men der er vi jo så forskellige og der er givet andre PV rejsende, der værdsætter det mere end jeg :eek:)

- Et rum for fotografer, der vil kræse om motivet og modtage feedback fra ligesindede. Det er så her stjernesystemet skal være.

MEN, jeg ved jo også godt at det givetvis kræver en del arbejde fra moderatorne i deres i forvejen sparsomme fritid. Men så er jeg da kommet med et løsningsforslag, fremfor bare at beklage mig :eek:)

mvh, Allan

Det finnes vel andre fora som egner seg bedre dersom man hovedsaklig er interessert i fotokunst?

Jeg har stor glede av massive billeddokumentasjoner av ting jeg interesserer meg for, men i mindre grad dersom temaet ikke er av det som fenger meg. Heldigvis er det alltids noen som har andre interesser enn meg.

Jeg synes selv dårlig bilder har sin plass her dersom de viser noe vi ikke har fra før, men ser ikke det store behovet for hopetall bilder av det samme motivet dersom de ikke tilfører noe nytt. Så kan man gjerne bruke stjernene til å sortere bilder inn i et «stjernegalleri».

Bjørn Vermo skrev:

mvh, Allan

Kode:
[quote="Bjørn Vermo"] 
Det finnes vel andre fora som egner seg bedre dersom man hovedsaklig er interessert i fotokunst?[/quote]
[size=medium]Det finnes utallige forum for den som interesserer seg for fotografering. Det finnes et stor antall forum som interesserer seg for fotografering av jernbane / sporvogner etc. Det finnes ikke så veldig mange forum som fungerer som et dokumentasjonssenter for jernbanedrift i en så stor bredde som Jernbane.Net.
I Norden er Jernbane.Net i en særstilling, har alltid vært det, og skal så forbli så lenge det er pust i mine lunger.[/size]

Kode:
[quote="Bjørn Vermo"] 
Jeg har stor glede av massive billeddokumentasjoner av ting jeg interesserer meg for, men i mindre grad dersom temaet ikke er av det som fenger meg. Heldigvis er det alltids noen som har andre interesser enn meg. [/quote]
[size=medium]

Denne diskusjonen dukker opp fra tid til annen. Ikke det at det gjør meg noe at man framfører synspunkter, men det tar jo uvilkårlig bort fokus fra hva Jernbane.Net egentlig står for.
Jernbane.Net er utviklet til å være et dokumentasjonsenter med en bredde som er unik for vår type nettsted. Jernbane.Net er ikke kun et sted hvor man lagrer sine bilder som man kortvarig finner interessante, men et nettsted for varig vern av fotografisk dokumentasjon av jernbanen og beslektede transportmidler i Norge, Norden, Europa og mange andre deler av verden.

Som jeg skriver nedenunder er interessene forskjellige, og takk for det. det er derfor man, dersom man ønsker å åpne tilførselen av syre til hjernen kan oppnå å lære noe av andre. Den lærdommen man får med seg ekstra i bagasjen er aldri tung å bære, og den kan gi deg enda mer lærdom på veien.
Jeg motsetter meg ikke på noe vis at noen ønsker å dokumentere hver eneste stasjon langs våre jernbaner, tvert imot så oppfordrer jeg til det ! Det innebærer dok IKKE at man behøver å vise femtielve bilder av samme hushjørne, eller ørtenogfemti bilder av et tog som forflytter seg to og to meter.
Der går min grense for akseptens, det vil jeg at vi respekterer, ikke kun av hensyn til meg, men av dere som har valgt å hjelpe til med galleriene på fritidsbasis.

[/size]

Kode:
[quote="Bjørn Vermo"] 
Jeg synes selv dårlig bilder har sin plass her dersom de viser noe vi ikke har fra før, men ser ikke det store behovet for hopetall bilder 
av det samme motivet dersom de ikke tilfører noe nytt. 
Så kan man gjerne bruke stjernene til å sortere bilder inn i et «stjernegalleri».[/quote]

[size=medium]Her er vi nesten enige Bjørn.

Det er nok så at jeg i perioder opplever opplastingen av bilder som spam, jeg skal etterhvert forsøke forklare hvorfor:

Man må skille mellom bilder som brukes for å dokumentere en sporvognslinje eller jernbanestrekning eller annet som den enkelte ønsker å dokumentere. Man må også skille mellom bilder som brukes i en fortelling om en reise man har vært ute på og som man har lyst til å fortelle om. Jeg vil ha stor sans for en bildeserie som nesten i detalj forteller oss hvordan en motor til lokomotivtype El1 er oppbygget. Man kan utmerket gjøre det, uten at man behøver å laste opp 1000 bilder som er uskarpe / overbelyste eller under belyste. Jeg ser ingen verid i at man laster opp bilder av et og samme tog som beveger seg to og to meter av gangen. Unntaket fra den regelen er selvsagt, dersom det hender noe som er ønskelig at dokumenteres.

Jeg synes at alle skal ha respekt for driften av nettstedet og alle som arbeider gratis og på frivillig basis. I dette synes jeg at når det på en høflig måte henstilles til moderasjon av bilder man deler, da lytter man til dette, og respekterer at man blir opplyst om at det er på tide å moderere seg noe.
Det er delvis mangel på denne respekten, og missbruk av stjernesystemet som utløser denne diskusjonen, slik jeg ser det.

Og IGJEN gjentar jeg at: Få vil noensinne komme på tankene å spamme sider som Railcolor.Net - Jernbane.Dk - Airliners.Net og tilsvarende sider, slik som vi av og til opplever her.
Det samme gjelder diskusjoner som dras i langbenk om hvordan teknikken og regelverket på nettstedene som nevnes ovenfor er regulert.
Til dette kan jeg jo legge til at etter det 25 mai 2018 har alle som i dag kan logge seg på Jernbane.Net godkjent et antall regler, så som : Ved å godkjenne reglene for bruk av nettstedet Jernbane.Net bekrefter jeg samtidig at jeg har fylt 18 år, og at jeg har lest og forstått reglene for bruk av nettstedet.
Om man ikke likte regelverket, ja da står det enhver fritt å ikke akseptere disse, selv om man da ikke får tilgang til nettstedets alle funksjoner.[/size]

Slik jeg ser det, så er jo jernbane.net ikke en vanlig fotoklubb. Det er lagt opp til dokumentasjon av linjer, stasjoner og lokomotiver. Det er åpnet for at alt skal med. Dermed må det være mulighet for den som ønsker å dokumentere en hel bane å laste opp bildene forholdvis samlet. Det samme gjelder for den som har stått en hel dag ved en bane og tatt bilder av alt som passerer. Dette blir ofte god dokumentasjon, men litt kjedelig for de som ikke er hektet på den spesifikke banen eller togene som passerte den dagen.

Som Bjørn skriver, det er likevel alltid noe av interesse. Dette skyldes at jernbane.net favner vidt. Og det hører til at man tillater kvalitativ dårlige bilder, hvis de dokumenterer noe uvanlig.

Likevel kan man prøve å fremme bedre bilder. Jeg kan jo ta 100 bilder av B80-vogner som ikke holder mål, er så dårlig at de skremmer folk vekk fra jernbane.net. Slike bilder kan godtas for dokumentasjonens skyld, men bør ikke brukes som reklame for jernbane.net. En eller annen form på premering av bedre bilder bør det derfor være. Stjerner på bilder i kombinasjon med "Dagens bilde" og "Ukens bilde" og i tillegg mulighet til å havne på "forsida" med sitt bilde bør være fristende for mange til å ta et bedre bilde, ikke bare dokumentere.

Spørsmålet her er jo en stjerenordning som fremmer bedre bilder i tradisjonen til jernbane.net.

Christoph Aders skrev:
Slik jeg ser det, så er jo jernbane.net ikke en vanlig fotoklubb. Det er lagt opp til dokumentasjon av linjer, stasjoner og lokomotiver. Det er åpnet for at alt skal med. Dermed må det være mulighet for den som ønsker å dokumentere en hel bane å laste opp bildene forholdvis samlet. Det samme gjelder for den som har stått en hel dag ved en bane og tatt bilder av alt som passerer. Dette blir ofte god dokumentasjon, men litt kjedelig for de som ikke er hektet på den spesifikke banen eller togene som passerte den dagen.

Som Bjørn skriver, det er likevel alltid noe av interesse. Dette skyldes at jernbane.net favner vidt. Og det hører til at man tillater kvalitativ dårlige bilder, hvis de dokumenterer noe uvanlig.

Likevel kan man prøve å fremme bedre bilder. Jeg kan jo ta 100 bilder av B80-vogner som ikke holder mål, er så dårlig at de skremmer folk vekk fra jernbane.net. Slike bilder kan godtas for dokumentasjonens skyld, men bør ikke brukes som reklame for jernbane.net. En eller annen form på premering av bedre bilder bør det derfor være. Stjerner på bilder i kombinasjon med "Dagens bilde" og "Ukens bilde" og i tillegg mulighet til å havne på "forsida" med sitt bilde bør være fristende for mange til å ta et bedre bilde, ikke bare dokumentere.

Spørsmålet her er jo en stjerenordning som fremmer bedre bilder i tradisjonen til jernbane.net.

Det er vel eksakt dette jeg beskriver ?

Interessant å følge med på diskusjonen, og her "lander" jeg på det samme som Bjørn, Ronny og Christoph ::24::

Christoph Aders skrev:

Tilbake
Topp Bunn