Allan Støvring-Nielsen skrev:
Altså, jeg har ikke behov for mere end et billede om dagen, men mener at 5 om dagen er acceptabelt. Mit håb er jo så at fotograferne bliver mere kritiske med hvad de laster op.
Med hensyn til, at laste 100 billeder op, for at dokumentere en strækning. Det er ikke rigtig noget, der siger mig noget, men der er vi jo så forskellige og der er givet andre PV rejsende, der værdsætter det mere end jeg

)
Et forslag kunne være, at dele posthylla op i to afdelinger:
- Et rum for fotografer, der vil kræse om motivet og modtage feedback fra ligesindede. Det er så her stjernesystemet skal være.
- Et andet rum for massedokumentation, rejsebeskrivelser og lignende.
MEN, jeg ved jo også godt at det givetvis kræver en del arbejde fra moderatorne i deres i forvejen sparsomme fritid. Men så er jeg da kommet med et løsningsforslag, fremfor bare at beklage mig

)
mvh, Allan
Kode:
[quote="Bjørn Vermo"]
Det finnes vel andre fora som egner seg bedre dersom man hovedsaklig er interessert i fotokunst?[/quote]
[size=medium]Det finnes utallige forum for den som interesserer seg for fotografering. Det finnes et stor antall forum som interesserer seg for fotografering av jernbane / sporvogner etc. Det finnes ikke så veldig mange forum som fungerer som et dokumentasjonssenter for jernbanedrift i en så stor bredde som Jernbane.Net.
I Norden er Jernbane.Net i en særstilling, har alltid vært det, og skal så forbli så lenge det er pust i mine lunger.[/size]
Kode:
[quote="Bjørn Vermo"]
Jeg har stor glede av massive billeddokumentasjoner av ting jeg interesserer meg for, men i mindre grad dersom temaet ikke er av det som fenger meg. Heldigvis er det alltids noen som har andre interesser enn meg. [/quote]
[size=medium]
Denne diskusjonen dukker opp fra tid til annen. Ikke det at det gjør meg noe at man framfører synspunkter, men det tar jo uvilkårlig bort fokus fra hva Jernbane.Net egentlig står for.
Jernbane.Net er utviklet til å være et dokumentasjonsenter med en bredde som er unik for vår type nettsted. Jernbane.Net er ikke kun et sted hvor man lagrer sine bilder som man kortvarig finner interessante, men et nettsted for varig vern av fotografisk dokumentasjon av jernbanen og beslektede transportmidler i Norge, Norden, Europa og mange andre deler av verden.
Som jeg skriver nedenunder er interessene forskjellige, og takk for det. det er derfor man, dersom man ønsker å åpne tilførselen av syre til hjernen kan oppnå å lære noe av andre. Den lærdommen man får med seg ekstra i bagasjen er aldri tung å bære, og den kan gi deg enda mer lærdom på veien.
Jeg motsetter meg ikke på noe vis at noen ønsker å dokumentere hver eneste stasjon langs våre jernbaner, tvert imot så oppfordrer jeg til det ! Det innebærer dok IKKE at man behøver å vise femtielve bilder av samme hushjørne, eller ørtenogfemti bilder av et tog som forflytter seg to og to meter.
Der går min grense for akseptens, det vil jeg at vi respekterer, ikke kun av hensyn til meg, men av dere som har valgt å hjelpe til med galleriene på fritidsbasis.
[/size]
Kode:
[quote="Bjørn Vermo"]
Jeg synes selv dårlig bilder har sin plass her dersom de viser noe vi ikke har fra før, men ser ikke det store behovet for hopetall bilder
av det samme motivet dersom de ikke tilfører noe nytt.
Så kan man gjerne bruke stjernene til å sortere bilder inn i et «stjernegalleri».[/quote]
[size=medium]Her er vi nesten enige Bjørn.
Det er nok så at jeg i perioder opplever opplastingen av bilder som spam, jeg skal etterhvert forsøke forklare hvorfor:
Man må skille mellom bilder som brukes for å dokumentere en sporvognslinje eller jernbanestrekning eller annet som den enkelte ønsker å dokumentere. Man må også skille mellom bilder som brukes i en fortelling om en reise man har vært ute på og som man har lyst til å fortelle om. Jeg vil ha stor sans for en bildeserie som nesten i detalj forteller oss hvordan en motor til lokomotivtype El1 er oppbygget. Man kan utmerket gjøre det, uten at man behøver å laste opp 1000 bilder som er uskarpe / overbelyste eller under belyste. Jeg ser ingen verid i at man laster opp bilder av et og samme tog som beveger seg to og to meter av gangen. Unntaket fra den regelen er selvsagt, dersom det hender noe som er ønskelig at dokumenteres.
Jeg synes at alle skal ha respekt for driften av nettstedet og alle som arbeider gratis og på frivillig basis. I dette synes jeg at når det på en høflig måte henstilles til moderasjon av bilder man deler, da lytter man til dette, og respekterer at man blir opplyst om at det er på tide å moderere seg noe.
Det er delvis mangel på denne respekten, og missbruk av stjernesystemet som utløser denne diskusjonen, slik jeg ser det.
Og IGJEN gjentar jeg at: Få vil noensinne komme på tankene å spamme sider som Railcolor.Net - Jernbane.Dk - Airliners.Net og tilsvarende sider, slik som vi av og til opplever her.
Det samme gjelder diskusjoner som dras i langbenk om hvordan teknikken og regelverket på nettstedene som nevnes ovenfor er regulert.
Til dette kan jeg jo legge til at etter det 25 mai 2018 har alle som i dag kan logge seg på Jernbane.Net godkjent et antall regler, så som :
Ved å godkjenne reglene for bruk av nettstedet Jernbane.Net bekrefter jeg samtidig at jeg har fylt 18 år, og at jeg har
lest og forstått reglene for bruk av nettstedet.
Om man ikke likte regelverket, ja da står det enhver fritt å ikke akseptere disse, selv om man da ikke får tilgang til nettstedets alle funksjoner.[/size]