[SE] SMS tog på Bergslagsbanan fortsatt

Ronny Maarud

@Cognacteuren
Medlem av ledelsen
Administrator
Moderator
Medlem
Premium Class
Tog 371 med Rc6U 1357 + B7 5347 + BF8 5277 + B7A 5264 og Rc6U 1367 passerer Nunntorp i kveld på vei mot Göteborg

1606418556_20201126_371_Nunntorp.jpg

Hilsen Ronny.

Å tråkke opp en sti, går mye fortere dersom man er flere til å tråkke. (Pacta sunt servanda !)

Jernbane.Net på TWITTER
Tidligere bildeserier i Postvognene.
Über Cognacteuren på Flickr
Old truckers never die, they just smell that way
Ronny Maarud / YouTube
//badges.instagram.com/static/images/ig-badge-view-24.png

Du kan lese av foto data under bildene som vises.. Det synes jeg er veldig intersant når man studerer bildene og spesielt slike som det vi ser her..

Tom-Inge Kjensli skrev:
Hvor lang lukketid brukte du? Ser bommen har fin rød bue

Ronny Maarud skrev:
Nå er ikke dette konsekvent.
Det er flere fotografer som velger å ta bort dataene.
Eller når bildet redigeres så ser jeg det noen ganger forsvinner og.

Ble du inspirert eller husket du ikke denne? Artig med flere versjoner av dette, her kan man få mange forskjellige varianter!

Jon-Andreas Sognnæs skrev:
Ble du inspirert eller husket du ikke denne? Artig med flere versjoner av dette, her kan man få mange forskjellige varianter!

Jeg husker ikke om du var inspirasjonen, men jeg har sett på mange bilder gjennom tidene, og får av og til noen "syn" mellom ørene som jeg gjerne ønsker å forsøke å gjenskape i billedform.
Det første bildet jeg forsøkte å fotografere bevegelsene i bommen som jeg husker er dette nedenfor.
Heller ikke perfekt slik jeg helst vil ha det.

Bildet som jeg tok forleden kveld er mer en nødløsning. Det jeg var på jakt etter var månen - signaler og et tog. Jeg ble lurt av månens plassering da jeg reiste hjemmefra. Jeg så for meg at den skulle være mer i sørvest enn hva den var.
Samtidig som jeg sto å rigget meg til, kom det en personbil som stoppet noen meter lengre bort. Det viste seg at han hadde punktert og ikke hadde med seg jekken. Det ble litt virrvarr og hastverk, derfor så jeg ikke buska som står der før toget kom.
Surt sa reven, men det er bare å prøve igjen.

20101208_oxnered.jpg

Ja se der ja, det var jo et enda bedre bilde med mye mer innhold enn de andre bildene våre! Likte dette godt. ::glis:: Skulle hatt litt mindre bil og litt mer lys i bommen bare.

Når månen ikke er der den burde være, får man jo prøve litt andre vinklinger, og litt annerledes optikk.
Lyset fra månen skapte såpass mye lys gjennom bokstavene i Livsfarlig Ledning skiltet da jeg så motivet med øynene. Selv om kameraet stadigvekk overrasker meg i hva det fanger opp, selv under vanskelige lysforhold, er fortsatt det menneskelige øyet overlegent best.

Jeg ville forsøke å gjenskape lyset gjennom skiltet. Som vi ser gikk ikke det så bra, men som sagt, det er bare å prøve igjen.
Måne over Nunntorp langs Bergslagsbanan

1606558596_20201126_nunntorp_maane.jpg

Ronny Maarud skrev:

Rent subjektivt sett er dette et blinkskudd, der skyggen i forgrunnen er med på å "gjøre" bildet. Liker normalt ikke skjeve bilder, men her er det på en måte med å gjøre bildet mer fascinerende.

Mads Eilertsen skrev:
Ronny Maarud skrev:

Rent subjektivt sett er dette et blinkskudd, der skyggen i forgrunnen er med på å "gjøre" bildet. Liker normalt ikke skjeve bilder, men her er det på en måte med å gjøre bildet mer fascinerende.

Kommentarene viser jo med all tydelighet at vi alle oppfatter bilder forskjellig.
På et vis er jeg rimelig fornøyd med bildet.
På den andre siden så oppfyller det ikke tankene jeg hadde om motivet, og hva jeg gjerne ville formidle.
Motiver ser ofte annerledes ut gjennom brilleglass, enn kameralinser.

Takk til dere begge for hyggelig tilbakemelding !

Ronny Maarud skrev:
Når månen ikke er der den burde være, får man jo prøve litt andre vinklinger, og litt annerledes optikk.
Lyset fra månen skapte såpass mye lys gjennom bokstavene i Livsfarlig Ledning skiltet da jeg så motivet med øynene. Selv om kameraet stadigvekk overrasker meg i hva det fanger opp, selv under vanskelige lysforhold, er fortsatt det menneskelige øyet overlegent best.

Jeg ville forsøke å gjenskape lyset gjennom skiltet. Som vi ser gikk ikke det så bra, men som sagt, det er bare å prøve igjen.

På snakk om måne bilder ?
Hva mener vi om dette ?
Jeg stiller spørsmålet til den som til nå, ikke har hatt noen mening !

1456187375_20160223_RC6_1388_igelstadbron.jpg

Jeg ser poenget ditt Tore, og takk for kommentaren.

Ikke for å bortforklare, men det er ikke lett å rette opp vinklene i et bilde som er tatt med vidvinkel objektiv. Du snakker om å rette opp distorsjonen, eller den vannrette linjen i horisonten, som ikke finnes i virkeligheten på samme måte som den finnes på et bilde som er helt flatt.
For å kompensere for bøyde linjer når man bruker en typisk brennvidde på 24 - 28 mm så må man "dra ut" hjørnene i bildet for å fylle ut arealet i fotografiet. Det blir nesten samme sak som når du vil gjøre et verdenskart, man drar ut hjørnene for å gjøre noe som er sirkelformet flatt !

Du må som sagt gjøre en del kompromisser, som kan ødelegge andre deler av motivet.
Dersom jeg hadde rettet opp bildet, som det burde ha vært, sett med det menneskelige øyet, da hadde månen forsvunnet.
Det kompromisset hadde vært hensiktsløst å gjøre.

Som sagt, jeg ser poenget ditt, men det var et kompromiss som jeg ikke ønsket å gjøre.

Det er ikke alltid lett dette med å rette opp bilder synes jeg. Hvis en står et sted og tar bilde av en bane som ikke er vinkelrett i forhold til veien du står på, er det da naturlig at en retter opp støtt? Noen ganger synes jeg at bilder blir rettet opp slik at en faktisk ikke ser at banen går oppover eller nedover..

Tom-Inge Kjensli skrev:
Det er ikke alltid lett dette med å rette opp bilder synes jeg. Hvis en står et sted og tar bilde av en bane som ikke er vinkelrett i forhold til veien du står på, er det da naturlig at en retter opp støtt? Noen ganger synes jeg at bilder blir rettet opp slik at en faktisk ikke ser at banen går oppover eller nedover..

Tidligere gjorde jeg grusomt mye etterarbeid av mine bilder.
Så mye at bildene er rett og slett på grensen til det ubrukelige.

Har stort sett sluttet med å etterarbeide, jeg forsøker i størst mulig grad å gjøre etterarbeidet, før jeg tar bildet.
Lykkes ikke bestandig, men det ville vært unaturlig !

Takk for svaret Ronny.. Skjønner hva du mener. Tenkte du var på en bane med sterk stigning eller fall..::glis::

Ronny Maarud skrev:
Jeg ser poenget ditt Tore, og takk for kommentaren.

Ikke for å bortforklare, men det er ikke lett å rette opp vinklene i et bilde som er tatt med vidvinkel objektiv. Du snakker om å rette opp distorsjonen, eller den vannrette linjen i horisonten, som ikke finnes i virkeligheten på samme måte som den finnes på et bilde som er helt flatt.
For å kompensere for bøyde linjer når man bruker en typisk brennvidde på 24 - 28 mm så må man "dra ut" hjørnene i bildet for å fylle ut arealet i fotografiet. Det blir nesten samme sak som når du vil gjøre et verdenskart, man drar ut hjørnene for å gjøre noe som er sirkelformet flatt !

Du må som sagt gjøre en del kompromisser, som kan ødelegge andre deler av motivet.
Dersom jeg hadde rettet opp bildet, som det burde ha vært, sett med det menneskelige øyet, da hadde månen forsvunnet.
Det kompromisset hadde vært hensiktsløst å gjøre.

Som sagt, jeg ser poenget ditt, men det var et kompromiss som jeg ikke ønsket å gjøre.

Ronny Maarud skrev:
Tom-Inge Kjensli skrev:

Tidligere gjorde jeg grusomt mye etterarbeid av mine bilder.
Så mye at bildene er rett og slett på grensen til det ubrukelige.

Har stort sett sluttet med å etterarbeide, jeg forsøker i størst mulig grad å gjøre etterarbeidet, før jeg tar bildet.
Lykkes ikke bestandig, men det ville vært unaturlig !

Er noe med det.. Jeg mener i hvert fall at der banen går oppover i forhold til fotosted, er det unaturlig å rette det opp slik at banen er vannrett

Måtte bare fleipe litt Ronny.. ::glis::

Ronny Maarud skrev:
Flatt som ei pannekake mellom E45 ved Frändefors og Brålanda.
Ja ja...en høydeforskjell på en meter eller to, muligens.

Tilbake
Topp Bunn