[NO][SE] Et par timer i Kongsvinger mm

Knut Erik Hagen

Ekstra Godt Kjent Medlem
Medlem
Premium Class
Jeg fikk et innfall og dro til Kongsvinger på fredag for å se om det var noen El 15 å ta bilder av.
De er ennå ikke ferdige med å fornye kontaktledningen på Kongsvingerbanen, så første tog etter pausen for å gi arbeidsro går fra Oslo S 14:04.
På det toget var det god plass på hele strekningen, og ved passering Disenå så jeg flere El-revisjonsvogner stående på et sidespor.
Vel framme på Kongsvinger stasjon, kunne jeg se Hectors Vectron lokomotiv 243.111 "Baldwin" foran en mengde tomme tømmervogner.
For å flytte vognene inn på tømmerterminalen, ble lokomotivet fjernstyrt og det kjørte uten strømavtakere oppe.
Siden jeg ikke hørte noen hjelpemotor, så må det ha kjørt på batteri selv om det var kjøreledning over området.
Et par dager senere traff jeg på samme lokomotivet på Lillestrøm stasjon, også der med tømmervogner.

Lokomotivføreren har spent på seg fjernstyringen og gjør klart for å ta plass på plattformen.
1615952273_01-HectorVectron111RDSC5116.jpg

Førerhuset er tomt, det fjernstyres fra plattformen.
1615952273_02-HectorVectron111RDSC5139.jpg

Her ser vi hvordan vognene skyves inn på tømmerterminalen, føreren har hatt en lang spasertur i løssnøen fra lokomotivet for å se hvor vognen skal plasseres.
1615952273_04-KongsvingerStasjonRDSC5180.jpg

Lokomotivet står og lader ved lokomotivstallen etter å ha flyttet vognene inn på tømmerterminalen.
1615952273_03-HectorVectron111RDSCN0486.jpg

Samme lokomotivet med tomme tømmervogner kom fra Kongsvingerbanen og byttet retning på Lillestrøm stasjon før det kjørte i retning Eidsvoll på tirsdag.
1615952273_05-HectorVectron111RDSC5422.jpg

Tømmervogn med sluttsignal
1615953591_06-SgnssRDSC5416.jpg


For å ta bilder av lokomotivene ved stallen i Kongsvinger måtte jeg bruke et kompaktkamera så jeg slapp å få med nettinggjerdet på bildet.
1615953591_07-Rc3-1048RDSCN0491.jpg

1615953591_08-Rc3-1048RDSCN0492.jpg

1615953591_09-Rc3-1064RDSCN0483.jpg

Hva Frøya skulle gjøre i Kongsvinger, er for meg ukjent, men det gikk en runde via Elverum, Hamar og Lillestrøm på lørdag.
1615953591_10-MZ1450RDSCN0477.jpg

1615954915_11-MZ1450RDSC5295.jpg


1615954915_12-GRAS6419RDSC5253.jpg


Ny bru for E16 over jernbanen like etter tømmerterminalen. Jeg var ikke oppe og så om det var mulig for fotgjengere å gå over brua for å ta bilder.
1615954915_13-KongsvingerStasjonRDSC5188.jpg


1615954915_14-KongsvingerStasjonRDSC5192.jpg


Stasjonsområdet med 75-24 settet i Vy-grønt i forgrunnen. Billettsalg skjer hos Narvesen.
1615954915_15-75524RDSC5242.jpg


Stasjonsområdet uten tog, men stadig i motlys.
1615955954_16-KongsvingerStasjonRDSC5183.jpg


Har dette vært en vognvekt eller er det noen som vet hva annet det lille bygget har vært brukt til?
Fint at de har satt opp skilt som forteller hvilken elv det er.
1615955954_17-KongsvingerStasjonRDSC5195.jpg


Innlandstrafikk i utenlandstrafikk - jeg vet ikke om de har ekstrastopp ved karantenestasjonene på begge sider av grensen på ruta til Charlottenberg...
1615955954_18-HJ98616RDSC5282.jpg


Jeg fant ikke noe om Arneberg stasjon på hjemmesidene til Kulturparken Nor
Det må være en kostbar hobby å samle på og restaurere gamle herregårder.
1615955954_19-KongsvingerParkRDSC5187.jpg
 
Takk for fin fotoreportasje! Mye variert materiell på Kongsvinger :)
 
Det var flere slike små hvilebrakker langs hele stasjonsområdet på Kongvinger, blant annet dette på mitt bilde som ble bygget av to årsaker.

1415476526_brakke.jpg


Brakka på ditt bilde er vognvekta, du ser det på signalplaten og lampene på taket.

1615955954_17-KongsvingerStasjonRDSC5195.jpg


Her på "Toppen" var det også en tilsvarende hvileplass.
Bakken ned fra Riksveien som i dag går over banen på den nye brua som du viser på bildet, var den opprinnelige Solørveien som krysset stasjonsområdet i et plan. Bommene der var av type grind over sporene som ble betjent av bomvokter / stasjonsbetjent som hadde egen bolig ved planovergangen.

Jeg vet jeg har lagt ut bilde av dette huset i galleriet tidligere, men jeg finner det ikke i dag. Jeg har sett tilsvarende at mine bilder er blitt borte fra flere steder, vi har antagelig hatt en "møllbauk" som har jobbet litt iherdig av og til. :))))
Alternativet er at galleriet ikke er systematisk nok oppbygget.

IMG_4105.jpg


Før det store teknikkspranget kom til Kongsvinger var alle sporveksler manuelle. Stasjonen hadde tre områder hvorfra man hadde eget ansvar under ordre fra tjenestegjørende togekspeditør.
Det var "Toppen" - "Stallen" som du ser på mitt bilde, og så hadde stasjonens betjenter ansvaret for å legge sporveksler i vestenden ved bybrua. Du kan se disses hus på dette bildet av stasjonstomtas byside.

kongsvinger.jpg


Jeg har nevnt det tidligere, men tar det en gang til.
Sporet vi ser på det nederste bildet gikk inn over bysiden og hadde to "utkjøringer" foruten at sporet ga forbindelse til Potetmjølfabrikken.

På Kongsvinger som på alle andre jernbanestasjoner, skjedde det et antall episoder, alvorlige, og mindre alvorlige.
En gang når Stockholmstoget var på vei inn på spor 1 oppdager føreren Sofus Andersen av sporvekselen på "Mitten" lå feil og ut på bysiden. Mester sto ute å ventet ved plattformovergangen da hele ekvipasjen dro inn mot bussholdeplassene.
Når toget forsvant ut til høyre utbryter Mesteren : Hvor pokker ble det av det toget da ????
Det er eneste gang jeg har hørt om at det har avgått tog til Oslo fra bussholdeplassen på Kongsvinger.
 
Spennende destinasjon Kongsvinger når det gjelder å se forskjellige lokomotiv typer. Du fikk også med deg både store og små bygninger i området. Mange takk for en flott bilde og info serie.
 
Artig historie på tampen, busssporet ligger på "bysiden" av stasjonen? Var historien fra Damp tiden?
 
Erik Skjelvik skrev:
Artig historie på tampen, busssporet ligger på "bysiden" av stasjonen? Var historien fra Damp tiden?

Det var fra damptiden ja.
Litt mer alvorlig var historien om toget fra Charlottenberg som kjørte gjennom grindene for datidens RV3 på toppen av stasjonen. Det var jo slik at signaler ble stillet fra stasjonshuset etter å ha fått bekreftet at sporveksler og grindene lå rett.

En dag hadde det nok vært en levering av noe denaturert som var kommet på avveie.
Bekreftelsen på at alt var OK for å ta inn tog stil spor 1 ble gitt, toget kom, passerte riksveien og kjørte inn på spor 1 med et halvt plankelass på forenden. Da ble det litt omplasseringer av betjenter etter det.
 
Jeg ser du var på Kongsvinger litt etter jeg var der på fredag. Og fikk fanget 243.111 når det kom til Lillestrøm i går, jeg fotet det på Kongsvinger.

På den nybygde brua så går det gangbru på bortsiden av brua ift din kameravinkel. 1450 var vel en tur til Magnor på fredag. Sies det var kursing. Står ofte en og annen MZ4 på denne plassen på Kongsvinger. Rc3 lokomotivene var ifra flistoget fra Stockholm.
 
Knut Erik Hagen skrev:
Vel framme på Kongsvinger stasjon, kunne jeg se Hectors Vectron lokomotiv 243.111 "Baldwin" foran en mengde tomme tømmervogner.
For å flytte vognene inn på tømmerterminalen, ble lokomotivet fjernstyrt og det kjørte uten strømavtakere oppe.
Siden jeg ikke hørte noen hjelpemotor, så må det ha kjørt på batteri selv om det var kjøreledning over området.
Et par dager senere traff jeg på samme lokomotivet på Lillestrøm stasjon, også der med tømmervogner.

Lokomotivføreren har spent på seg fjernstyringen og gjør klart for å ta plass på plattformen.
1615952273_01-HectorVectron111RDSC5116.jpg

Førerhuset er tomt, det fjernstyres fra plattformen.
1615952273_02-HectorVectron111RDSC5139.jpg

Her ser vi hvordan vognene skyves inn på tømmerterminalen, føreren har hatt en lang spasertur i løssnøen fra lokomotivet for å se hvor vognen skal plasseres.
1615952273_04-KongsvingerStasjonRDSC5180.jpg

Lokomotivet står og lader ved lokomotivstallen etter å ha flyttet vognene inn på tømmerterminalen.
1615952273_03-HectorVectron111RDSCN0486.jpg

Samme lokomotivet med tomme tømmervogner kom fra Kongsvingerbanen og byttet retning på Lillestrøm stasjon før det kjørte i retning Eidsvoll på tirsdag.
1615952273_05-HectorVectron111RDSC5422.jpg

Alle Hector Rail Vectronene i 243.1xx serien har last mile motor, dvs. 243.103 til 243.120.
Det er bare 243.001 og 243.002 som ikke har last mile motor.
På de 3 første bildene så ser det ut som det er eksosvarmedis over lokomotivet og dermed er nok last mile motor ibruk.
 
Martin Øksnevad skrev:
Knut Erik Hagen skrev:
Vel framme på Kongsvinger stasjon, kunne jeg se Hectors Vectron lokomotiv 243.111 "Baldwin" foran en mengde tomme tømmervogner.
For å flytte vognene inn på tømmerterminalen, ble lokomotivet fjernstyrt og det kjørte uten strømavtakere oppe.
Siden jeg ikke hørte noen hjelpemotor, så må det ha kjørt på batteri selv om det var kjøreledning over området.
Et par dager senere traff jeg på samme lokomotivet på Lillestrøm stasjon, også der med tømmervogner.

Lokomotivføreren har spent på seg fjernstyringen og gjør klart for å ta plass på plattformen.
1615952273_01-HectorVectron111RDSC5116.jpg

Førerhuset er tomt, det fjernstyres fra plattformen.
1615952273_02-HectorVectron111RDSC5139.jpg

Alle Hector Rail Vectronene i 243.1xx serien har last mile motor, dvs. 243.103 til 243.120.
Det er bare 243.001 og 243.002 som ikke har last mile motor.
På de 3 første bildene så ser det ut som det er eksosvarmedis over lokomotivet og dermed er nok last mile motor ibruk.

Da er last mile motoren i Vectronen svært stillegående, lokomotivet var bare noen titalls metere unna meg når det begynte å rygge bakover og da hørte jeg bare at det klirret og klinket i koblinger.
 
Det er mange steder og enheter som ikke er lagt til under materiell eller strekninger.
Om det du laster opp bilder av IKKE finnes i tabellene !
Hva gjør du da ?

[ ] 1: Ring en venn (send en mail til oss)
[ ] 2: Lage en "Helt Egen Hitta PÅ Løsning" ?
[ ] 3: Ikke lagre det, men vent på hjelp ?

Sett kryss ved det alternativ vi mener at at vi IKKE skal benytte oss av :)))

1615954915_13-KongsvingerStasjonRDSC5188.jpg
 
Tilbake
Topp Bunn