Jeg fikk et innfall og dro til Kongsvinger på fredag for å se om det var noen El 15 å ta bilder av.
De er ennå ikke ferdige med å fornye kontaktledningen på Kongsvingerbanen, så første tog etter pausen for å gi arbeidsro går fra Oslo S 14:04.
På det toget var det god plass på hele strekningen, og ved passering Disenå så jeg flere El-revisjonsvogner stående på et sidespor.
Vel framme på Kongsvinger stasjon, kunne jeg se Hectors Vectron lokomotiv 243.111 "Baldwin" foran en mengde tomme tømmervogner.
For å flytte vognene inn på tømmerterminalen, ble lokomotivet fjernstyrt og det kjørte uten strømavtakere oppe.
Siden jeg ikke hørte noen hjelpemotor, så må det ha kjørt på batteri selv om det var kjøreledning over området.
Et par dager senere traff jeg på samme lokomotivet på Lillestrøm stasjon, også der med tømmervogner.
Lokomotivføreren har spent på seg fjernstyringen og gjør klart for å ta plass på plattformen.
Førerhuset er tomt, det fjernstyres fra plattformen.
Her ser vi hvordan vognene skyves inn på tømmerterminalen, føreren har hatt en lang spasertur i løssnøen fra lokomotivet for å se hvor vognen skal plasseres.
Lokomotivet står og lader ved lokomotivstallen etter å ha flyttet vognene inn på tømmerterminalen.
Samme lokomotivet med tomme tømmervogner kom fra Kongsvingerbanen og byttet retning på Lillestrøm stasjon før det kjørte i retning Eidsvoll på tirsdag.
Tømmervogn med sluttsignal
For å ta bilder av lokomotivene ved stallen i Kongsvinger måtte jeg bruke et kompaktkamera så jeg slapp å få med nettinggjerdet på bildet.
Hva Frøya skulle gjøre i Kongsvinger, er for meg ukjent, men det gikk en runde via Elverum, Hamar og Lillestrøm på lørdag.
Ny bru for E16 over jernbanen like etter tømmerterminalen. Jeg var ikke oppe og så om det var mulig for fotgjengere å gå over brua for å ta bilder.
Stasjonsområdet med 75-24 settet i Vy-grønt i forgrunnen. Billettsalg skjer hos Narvesen.
Stasjonsområdet uten tog, men stadig i motlys.
Har dette vært en vognvekt eller er det noen som vet hva annet det lille bygget har vært brukt til?
Fint at de har satt opp skilt som forteller hvilken elv det er.
Innlandstrafikk i utenlandstrafikk - jeg vet ikke om de har ekstrastopp ved karantenestasjonene på begge sider av grensen på ruta til Charlottenberg...
Jeg fant ikke noe om Arneberg stasjon på hjemmesidene til Kulturparken Nor
Det må være en kostbar hobby å samle på og restaurere gamle herregårder.
De er ennå ikke ferdige med å fornye kontaktledningen på Kongsvingerbanen, så første tog etter pausen for å gi arbeidsro går fra Oslo S 14:04.
På det toget var det god plass på hele strekningen, og ved passering Disenå så jeg flere El-revisjonsvogner stående på et sidespor.
Vel framme på Kongsvinger stasjon, kunne jeg se Hectors Vectron lokomotiv 243.111 "Baldwin" foran en mengde tomme tømmervogner.
For å flytte vognene inn på tømmerterminalen, ble lokomotivet fjernstyrt og det kjørte uten strømavtakere oppe.
Siden jeg ikke hørte noen hjelpemotor, så må det ha kjørt på batteri selv om det var kjøreledning over området.
Et par dager senere traff jeg på samme lokomotivet på Lillestrøm stasjon, også der med tømmervogner.
Lokomotivføreren har spent på seg fjernstyringen og gjør klart for å ta plass på plattformen.

Førerhuset er tomt, det fjernstyres fra plattformen.

Her ser vi hvordan vognene skyves inn på tømmerterminalen, føreren har hatt en lang spasertur i løssnøen fra lokomotivet for å se hvor vognen skal plasseres.

Lokomotivet står og lader ved lokomotivstallen etter å ha flyttet vognene inn på tømmerterminalen.

Samme lokomotivet med tomme tømmervogner kom fra Kongsvingerbanen og byttet retning på Lillestrøm stasjon før det kjørte i retning Eidsvoll på tirsdag.

Tømmervogn med sluttsignal

For å ta bilder av lokomotivene ved stallen i Kongsvinger måtte jeg bruke et kompaktkamera så jeg slapp å få med nettinggjerdet på bildet.



Hva Frøya skulle gjøre i Kongsvinger, er for meg ukjent, men det gikk en runde via Elverum, Hamar og Lillestrøm på lørdag.



Ny bru for E16 over jernbanen like etter tømmerterminalen. Jeg var ikke oppe og så om det var mulig for fotgjengere å gå over brua for å ta bilder.


Stasjonsområdet med 75-24 settet i Vy-grønt i forgrunnen. Billettsalg skjer hos Narvesen.

Stasjonsområdet uten tog, men stadig i motlys.

Har dette vært en vognvekt eller er det noen som vet hva annet det lille bygget har vært brukt til?
Fint at de har satt opp skilt som forteller hvilken elv det er.

Innlandstrafikk i utenlandstrafikk - jeg vet ikke om de har ekstrastopp ved karantenestasjonene på begge sider av grensen på ruta til Charlottenberg...

Jeg fant ikke noe om Arneberg stasjon på hjemmesidene til Kulturparken Nor
Det må være en kostbar hobby å samle på og restaurere gamle herregårder.
