Stasjoner [SE] Nu öppnar Jernhusens nya stationshus i Varberg

• Trådstarter Trådstarter Cision News
  • Startdato Startdato
C

Cision News

Efter flera års arbete öppnar nu Jernhusens nya stationshus i Varberg. Ett 2800 kvadratmeter stort hus har byggts med resenären och hållbarhet i fokus. Genom ett varierat utbud blir stationshuset en levande knutpunkt som samtidigt tar hand om ett ökande antal resenärer längs västkusten. Varbergs nya stationshus står nu klart och välkomnar alla den 13 juli, då byggnaden invigs för allmänheten. Här har Jernhusen utvecklat ett modernt, tillgängligt och inkluderande stationshus med plats för handel, mat och resenärsservice. Huset har även ett fått helt nytt konstverk av Juri Markkula.

Fortsett å lese...

Jag har inte tittat ner till Varberg. Jag bara tittade på TRV hemsida och ser att tåg till resp från Västkustbanan angör spår 2 och 4 medan tåg till och från Borås anlöper spår 1. I ett fall anges spår 1a.
Jag dar slutsatsen att spår 3 inte har någon plattform.
Minns när jag åkte till Varberg när jag var liten. Spår 1 gick till Ullared,spår 2 var förbigångsspår,spår 3 och spår 5 Västkustbanan,spår 4 Borås och så fanns spår 6 och 7 med en plattform som hade gatsten och inte asfalt. Gatsten tillverkades tidigare i Varberg nere vid fästningen. Exakt när spår 1 försvann vet jag inte. Det fanns kvar vill jag minnas när jag arbetade i Varberg. Spår 6 och 7 med gatsten kortades av så att ett lok eller en Y6 kunde använda denna. Dessa spår användes huvudsakligen till godståg. Men före 1959 kunde badtåget från Borås angöra spår 6.
1989 kom ett nytt ställverk till Varberg i bruk. Spår 1 försvann. Spår 2-7 blev då spår 1-6. Detta ställverk var placerat inuti godsmagasinet. Detta blev brandskadat 2001 på grund av anlagd brand. Troligen inte helt upp klarat. Med det nya ställverket byggdes spåret från Varberg om så att en växel placerades ganska nära fd Gunnebo. På så sätt kunde tågen komma fortare in på spåren och lättare klara möten. Bangården i Varberg var dimensionerad även till att hysa verkstaden som lades ned cirka 1960. Där renoverades trävagnar som parkerades på bangården.
Ja jag åkte en hel del till Varberg innan jag började skolan.
1920 och 1935 byggdes spåren om söderut. Sprängningen av berget torde ha skett ca 1935. Det fanns även en trafikplats då som kallades Apelviken. Västkkustbanan byggdes i slutet av 1880 talet och det var räler med låg vikt per meter. I Lindome och Kållered byggdes sträckningen om liksom den i Varberg. Vid elektrifieringen var det vid Apelviken och i Falkenberg som det byggdes ny sträckning. Den gamla sträckningen i Falkenberg låg till viss del kvar. Gick mot ett nedlagt tegelbruk Fajans, Från nya spåret gick ett spår till ett annat tegelbruk. Senare även till V&S.
Tänka sig,det är dubbelspår från GöteborgC-Gubbero- infart Helsingborg. En som önskade detta var trafikområdeschefen i Halmstad.
Vi får hoppas att dubbelspår leder till mera trafik t ex planerad pendel Tvååker-Varberg-Göteborg.

Tilbake
Topp Bunn