Stress Express, the real thing!

Stress Express, the real thing!

Alle som trodde at Stress Express er av relativt nyere dato, må tro om igjen.

Flere vintre...
 

En overnatting i Alvesta

I oktober 2020 hadde kroppen begynt å fungere slik noenlunde igjen etter mer eller mindre sammenhengende sykdom siden høsten 2017. En av våre medlemmer...
 

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !
Særlig i vårt søsterforum Postvagnen har nattog til Hamburg fått veldig mye spalteplass. De fleste
...
 

En sightseeing på BW Cottbus - Guben

Det har jo ikke bestandig vært grått hår på skallen min, og jeg bærer heller ingen hatt !
Man får takke for at jeg ikke har kombinasjonen
...
 

Meningsløst å hevde at VY bedriver 100% bærekraftig persontrafikk !

Det har lett for å bli litt konflikter når man diskuterer jernbanetrafikk og landeveistrafikk. Særlig på jernbanesiden av bordet kan det ofte være...
 

[SE]Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Bildet ble tatt en mellom Stockholm C og Västerås den 20 august 2007
Vi hadde dagen
...
 

Så ble sluttsignalet tent !

SÅ var det slutt !

Det markeres med et sluttsignal på toget, men ikke i arbeidslivet.
Når du slutter på jobben etter mange år,...
 

Nicht öffnen, bevor der Zug hält

Nicht öffnen, bevor der Zug hält !

I tidligere tider, en svært passende henstilling.

Dagens tog er noe mer sofistikerte. På
...
 

[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
X

[SE] Hal årstid är här – så minskar SL risken för förseningar

Kollapse
  •  

  • [SE] Hal årstid är här – så minskar SL risken för förseningar

    Hal årstid är här – så minskar SL risken för förseningar

    Snart börjar löven falla. Då finns risk för spårhalka när löv mosas sönder på spåren och det är kallt och fuktigt i luften. Så här jobbar SL och trafikentreprenörerna för att minska risken för förseningar på hösten.

    På hösten måste förarna på vissa sträckor sänka farten av säkerhetsskäl för att kunna stanna där de ska när spåren är såphala och bromssträckan längre. Förarna kan också bromsa extra mjukt. Det är för att undvika att hjulen låser sig och glider – vilket skapar ojämnheter på hjulen som då kan skada rälsen.

    – Vi vill till varje pris undvika skador på rälsen eller att behöva ta tåg ur trafik för att svarva om hjulen. Det är framför allt resenärerna på Saltsjöbanan, Roslagsbanan och tunnelbanans Gröna linje som påverkas av spårhalka. Vi hoppas resenärerna har förståelse för att vi kör lite lugnare på vissa sträckor för att minimera riskerna för mer omfattande förseningar, säger Erik Norling, trafikdirektör på SL.
    Längs banorna finns väderstationer som samlar in fakta om luft- och rälstemperatur, luftfuktighet och lövfällning. Trafikoperatörer och spårunderhållare jobbar tillsammans med att röja träd, buskar och sly som kan falla ner på rälsen. De spolar bort löv från spår och växlar och spolar spåren med hett vatten om natten för att få bort hala beläggningar.

    Andra förebyggande åtgärder är att smörja spåren så lite som möjligt för att ge tågen bättre fäste. Längs Roslagsbanan och Saltsjöbanan använder man en fästmassa på de sträckor som är särskilt utsatta.

    Fakta – därför blir spåren hala
    • Spåren blir hala när våta löv krossas av tåghjulen till en såphal smet av cellulosa och äggviteämnen.
    • Ett kraftfullt regn kan skölja bort det hala från spåren medan ett duggregn löser upp den smuts- och oljefilm som normalt finns på spåret och gör den halare.
    • Lufttemperaturen gör också skillnad – mellan 0 och 5 grader är vattendropparna mer trögflytande och rinner inte av rälsen lika lätt.
      Å legge inn kommentarer er deaktivert.

    Trender

    Kollapse

    • [NO] Follobane-entreprenør ble vurdert svakest på alt utenom pris
      Follobane-entreprenør ble vurdert svakest på alt utenom pris

      Da entreprenøren Obrascón Huarte Lain S.A. sikret seg en av de store Follobane-kontraktene i 2015, fikk de svakest evalueringsscore i konkurransen på alt utenom pris. For sin plan for delprosjektet i Ski, fikk entreprenøren kun 2 av 10 mulige poeng.


      Statsråden ber styret vurdere behov for Bane Nor-endringer etter Follobane-fadesen

      Styret må vurdere om det er behov for endringer og tilpasninger...
      25-01-23, 09:18
    • [EU] 12 years, 133 million euros: Zeebrugge presents its new harbour lines
      12 years, 133 million euros: Zeebrugge presents its new harbour lines

      A new, modernised shunting yard was officially put into use in the port of Zeebrugge this week. It is the end of a project that lasted no less than twelve years and cost 133 million euros. In total, more than eighteen kilometers of new track has been laid. According to the Belgian infrastructure manager Infrabel, this is “the largest rail job ever” in the port.

      The new shunting yard of the port of Zeebrugge...
      26-01-23, 12:58
    • [SE] Göteborg: Sprängstopp vid Handelshögskolan
      Göteborg: Sprängstopp vid Handelshögskolan

      Den 1 februari inleds sprängningar i korsningen Vasagatan-Haga Kyrkogata vardagar och all trafik stoppas i korta intervaller vid varje tillfälle.

      Akademiska hus håller på att bygga Handelshögskolans nya byggnad med uppgång till Västlänkens station Haga vid korsningen Vasagatan-Haga Kyrkogata. Nu har arbetet kommit så långt att det blivit dags för sprängningar – närmare bestämt från den 1 februari.

      All trafik stopp...
      26-01-23, 11:19
    • [EU] Hannibal to launch new rail service to connect port of La Spezia with China
      Hannibal to launch new rail service to connect port of La Spezia with China

      Hannibal is inaugurating a new rail freight service between Marzaglia, 50 kilometres northwest of Bologna, and Melzo, near Milan. This new service is expected to strengthen the connection between the port of La Spezia and the rest of Europe as well as China.

      The first train is scheduled to depart on Wednesday, 25 January. Initially, there will be three weekly roundtrips, with a plan to extend to...
      26-01-23, 11:13
    • [NO] Ny rapport: Fornebubanen kan gi økt verdiskapning i milliardklassen
      Ny rapport: Fornebubanen kan gi økt verdiskapning i milliardklassen

      Titusenvis av nye boliger og arbeidsplasser langs den nye t-banestrekningen fra Majorstuen til Fornebu kan bidra til milliardvekst når Fornebubanen står ferdig, ifølge ny rapport.

      En fersk rapport fra analyseselskapet Menon som ser på økonomiske effekter av Fornebubanen viser at vestbaneklyngene Skøyen – Vækerø - Lysaker – Fornebu har et potensiale for økt verdiskapning på 70 milliarder fram...
      26-01-23, 09:31
    Laster inn kalender...
    Laster inn kalender...
    Jobber...
    X