Stress Express, the real thing!

Stress Express, the real thing!

Alle som trodde at Stress Express er av relativt nyere dato, må tro om igjen.

Flere vintre...
 

En overnatting i Alvesta

I oktober 2020 hadde kroppen begynt å fungere slik noenlunde igjen etter mer eller mindre sammenhengende sykdom siden høsten 2017. En av våre medlemmer...
 

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !

Det har vært mye snakk om nattog i det siste !
Særlig i vårt søsterforum Postvagnen har nattog til Hamburg fått veldig mye spalteplass. De fleste
...
 

En sightseeing på BW Cottbus - Guben

Det har jo ikke bestandig vært grått hår på skallen min, og jeg bærer heller ingen hatt !
Man får takke for at jeg ikke har kombinasjonen
...
 

Meningsløst å hevde at VY bedriver 100% bærekraftig persontrafikk !

Det har lett for å bli litt konflikter når man diskuterer jernbanetrafikk og landeveistrafikk. Særlig på jernbanesiden av bordet kan det ofte være...
 

[SE]Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Togpersonalet i tåg 73 slapper av før frokost.

Bildet ble tatt en mellom Stockholm C og Västerås den 20 august 2007
Vi hadde dagen
...
 

Så ble sluttsignalet tent !

SÅ var det slutt !

Det markeres med et sluttsignal på toget, men ikke i arbeidslivet.
Når du slutter på jobben etter mange år,...
 

Nicht öffnen, bevor der Zug hält

Nicht öffnen, bevor der Zug hält !

I tidligere tider, en svært passende henstilling.

Dagens tog er noe mer sofistikerte. På
...
 

[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

Det man finner under plattformene, det finner man under plattformene !


Antagelig bor det en liten nerd i meg også, som så mange andre av oss jernbane entusiaster. Det er faktisk ganske bra å være litt nerdig i...
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
X

[NO] Sporveien: Vi sparer energi

Kollapse
  •  

  • [NO] Sporveien: Vi sparer energi

    Temperaturen inne på T-banen er satt ned fra 17 til 15 grader. Nå tar Sporveien flere grep for å spare strøm.

    – Vi gjør de tiltakene vi kan gjøre, og involverer også tiltak som merkes for dem som jobber i Sporveien, sier kommunikasjonssjef i Sporveien, Ina Helen Østby.

    De reisende vil nok merke at temperaturen i alle T-banevogner er satt ned til 15 grader, men det gjøres også strømsparingstiltak andre steder.

    – Når strømprisene har vært ekstraordinært høye, er det behov for at vi snur alle steiner for å redusere forbruket så langt det går. Vi som jobber i Sporveien kjenner på ansvar og ønsker å bidra inn i energidugnaden og være med på å bidra til å spare strøm, sier Østby.

    Det betyr lavere temperaturer i kontorlokalene til Sporveien på Tøyen og i de forskjellige basene for T-banen og trikken. Temperaturen stilles nå inn på maksimalt 20 grader.

    Sporveien har allerede gjennomført og igangsatt flere andre grep:
    • Skiftet lyskilder på T-banen fra lysstoffrør til ledlys.
    • Forsterket isolering på basene, som etterisolering av varmerør.
    • Bytte til ledlys på T-banestasjonene og i tunnelen.
    • Reduksjon av temperatur også om bord på trikker

    Tre fjerdedeler av Sporveiens totale strømforbruk kommer fra å kjøre T-bane, trikk og elektriske busser.

    – Kollektivtrafikk er en energikrevende bransje. Sporveien som drifter bærekraftige trikker, T-baner og busser med strøm som energikilde forbruker like mye strøm som hele Oslo kommune til sammen i løpet av et år. Det ligger et stort ansvar på oss som bruker så mye energi, til å redusere strømforbruket så mye som mulig, sier Østby.

      Å legge inn kommentarer er deaktivert.

    Trender

    Kollapse

    • [NO] Kobberstad fortsetter som Luftfartsdirektør
      Lars Kobberstad fortsetter som luftfartsdirektør og leder av Luftfartstilsynet


      Pressemelding | Dato: 09.12.2022

      Nr: 144/22

      – Lars Kobberstad gjør en god jobb som luftfartsdirektør i en bransje preget av internasjonalisering, ny teknologi, sterk konkurranse og en usikker verdenssituasjon. Det er derfor en god nyhet at han skal fortsette det gode arbeidet som er blitt gjort med å skape en sikker og framtidsrettet luftfart, sier samferdselsminister...
      09-12-22, 16:24
    • [SE] Vi hoppas på det bästa men rustar för det värsta
      Vi hoppas på det bästa men rustar för det värsta

      Stora händelser i omvärlden, energibristen och covid-19-pandemin har påverkat transportsektorn på ett genomgripande sätt och fortsätter att göra det. Dessa oförutsedda game-changers har förändrat vårt sätt att arbeta, umgås och leva. Vi har sett en ökad digitalisering och ett alltmer ökande intresse för tågtransporter.

      Mer självorsakade utmaningar, såsom Trafikverkets skifte till ett inte i alla delar helt...
      09-12-22, 16:21
    • [SE] Lyckat test med backkamera för tåg
      Lyckat test med backkamera för tåg

      Railway Metrics and Dynamics AB har idag genomfört ett lyckat utvärderingstest av en backkamera, en viktig pusselbit i bolagets realtidsbaserade asset management-system.

      – Vi har tagit fram en unik kamera som enkelt kan appliceras av lokföraren när tåget behöver backa, berättar Jan Lindqvist, vd Railway Metrics and Dynamics AB.

      Kameran använder sig av toppmodern WebRTC-teknik, vilket möjliggör videoöverföring...
      09-12-22, 12:18
    • [se] sas tilbyr mer enn 5000 ukentlige flyvninger denne sommeren
      SAS TILBYR MER ENN 5000 UKENTLIGE FLYVNINGER DENNE SOMMEREN

      SAS åpner 20 nye ruter sommeren 2023, noe som betyr mer enn 5000 ukentlige avganger til over 100 destinasjoner. Dette inkluderer ni nye europeiske destinasjoner og én ny innenriksrute i Norge.

      Det nye sommerprogrammet inkluderer mer enn 200 ruter, og antall flyvninger vil fortsette å stige på store innenlandske, skandinaviske og internasjonale ruter i takt med at etterspørselen etter reiser ventes å fortsatt...
      09-12-22, 12:11
    • [SE] Skånetrafiken tar över Öresundstågstrafiken till Köpenhamn
      Skånetrafiken tar över Öresundstågstrafiken till Köpenhamn

      På söndag, den 11 december 2022, tar Skånetrafiken över tågtrafiken till och från Köpenhamn. Ansvaret för sträckan Malmö-Köpenhamn H/Österport delas idag mellan Skånetrafiken och danska DSB. Övertagandet tillåter Skånetrafiken att driva Öresundstågstrafiken som en sammanhållen verksamhet, med endast en trafikoperatör i stället för två.

      Det är ett unikt avtal som Region Skåne har ingått...
      09-12-22, 12:06
    Laster inn kalender...
    Laster inn kalender...
    Jobber...
    X