[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
 

[SE] Det var dette med Jernbane og Kaffe.

Det var dette med Jernbane og kaffe da.

Jeg er ikke den som er mest flittig til å reise med museumsjernbanene som vi har rundt omkring oss....
X

[SE] Skagerakbanen...

Kollapse
  •  

  • [SE] Skagerakbanen...

    Framtidens resande sker med höghastighetståg på Skagerrakbanan

    Framtidens resa mellan Göteborg och Oslo tar en timme, sker 7-20 meter över marken och i ett komfortabelt och tyst höghastighetståg via Skagerrakbanan. Den planerade men ännu inte beslutade höghastighetsbanan möjliggör också en snabbare och klimatsmart förbindelse ut i Europa. Nu lanseras utvecklingsarbetet med Skagerrakbanan av flera bohuslänska och norska kommuner, ambitionen är att höghastighetsbanan ska vara klar 2028.

    Skagerrakbanan planeras till 256 kilometer dubbelspår som byggs från Göteborg till Oslo på betongpelare och genom tunnlar. Stationer planeras i Kungälv, Stenungsund, Uddevalla, Munkedal, Lysekil, Tanum, Strömstad-Skee, samt på den norska sidan i Halden, Sarpsborg, Askim, Rackestad och Ski. På dessa stationer planeras tåget att stanna minst en till två gånger i timmen. Detta ger ökad flexibilitet att bo på en plats och jobba på en annan, och öppnar möjligheter för utveckling av både näringsliv och besöksnäring.

    - Vi hoppas att Skagerrakbanan blir ett jättelyft för hela Västsverige. Det är ett snabbt, effektivt och klimatsmart transportsätt som kan konkurrera med flyget. Höghastighetsbanan ger mycket goda förutsättningar för ökad inflyttning, ökad arbetspendling, mer investeringar inom näringslivet, ökat bostadsbyggande och fler besökare, säger Anders Brunberg, tillväxtchef i Uddevalla kommun och projektledare för Skagerrakbanan.

    Snabb byggtid, natur och djurliv kan bevaras
    Eftersom Skagerrakbanan planeras byggas på betongpelare undviks barriärer i landskapet, marken runt och under höghastighetsbanan kan fortsätta odlas, natur och djurliv kan bevaras. Höghastighetsbanor finns redan på flera platser runtom i världen, bara i Europa finns 1000 mil höghastighetsbanor och i Kina 8000 mil höghastighetsbanor. Det byggs mer höghastighetsbanor idag än konventionell järnväg i världen. Byggtiden för en höghastighetsbana på betongpelare blir också betydligt snabbare jämfört med konventionell järnväg, och den är billigare att bygga.

    Säkert sätt att resa i höga hastigheter
    Att resa med höghastighetståg är säkrare än att flyga och betydligt säkrare än att resa med bil eller buss. Det utförs mer än 2 miljarder resor per år med höghastighetståg runt om i världen och det är ett extremt säkert sätt att färdas på i höga hastigheter. Höghastighetståget Skagerrakbanan innebär att du kommer att förflytta dig i en hastighet av 400 kilometer i timmen.

    Arbetet med Skagerrakbanan drivs av konsortium
    De bohuslänska kommunerna Kungälv, Stenungsund, Uddevalla, Munkedal, Lysekil och Strömstad har gått samman i ett konsortium för att tillsammans hitta bästa gemensamma utveckling för arbetsmarknadsregionen och skapa förutsättningar för regionförstoring mot Østfold och Oslo. Konsortiets namn är Transportkorridor Skagerrak. Det är detta konsortium som driver utvecklingsarbetet med den planerade Skagerrakbanan. Utöver de svenska kommunerna har fyra kommuner i Norge formellt besvarat en invitation att arbeta för utveckling av Skagerrakbanan: Halden, Sarpsborg, Indre Østfold och Nordre Follo.

    Skagerrakbanan beräknas finansieras privat och återbetalas på liknande sätt som Öresundsbron, det vill säga med biljettintäkter.

    Ambition att byggnation av Skagerrakbanan startar 2024
    För att bygga Skagerrakbanan krävs att många olika aktörer involveras både i Sverige och i Norge. Aktörerna finns bland annat inom politiken, nationellt, regionalt och lokalt. Det är också myndigheter som beviljar tillstånd, till exempel länsstyrelsen, Trafikverket och Naturvårdsverket. Andra aktörer är byggföretag, finansiärer, investerare, EU, näringslivet, medborgare, tågoperatörer, SJ och BaneNor med flera.

    Ambitionen är att byggnationen av Skagerrakbanan påbörjas 2024.

    - Tekniken finns på plats, finansieringsarbetet är en lång bit på väg och miljöbedömningsarbetet med länsstyrelsen pågår. Nu återstår den viktigaste delen – förverkligandet. Vi blir en del av Europa med Skagerrakbanan och den kommer att kraftigt bidra till minskad klimatpåverkan, säger Anders Brunberg.

    Webbplatsen skagerrakbanan.com öppnar 23 juni
    Vill du veta mer om Skagerrakbanan? Torsdag 23 juni klockan 08.00 lanseras webbsidan skagerrakbanan.com som innehåller mer information om byggnation, resor och effekter av Skagerrakbanan. Läs mer på webbsidan skagerrakbanan.com

    • Ronny Maarud
      #1
      Ronny Maarud kommenterte
      Redigere en kommentar
      En planlagt bane, av et konsortium som ledes av kommunene Kungälv, Stenungsund, Uddevalla, Munkedal, Lysekil og Strömstad, samt en kinesisk bank som interessert finansieringskilde ? Er det en fortsettelse av en festlig sammenkomst i Uddevalla for et par år siden, hvor man på Blåmandag oppdaget at man hadde underskrevet en avisktsforklaring med målsetting å bygge en underjordisk stasjon i Uddevalla vi ser konturene av her ?

    • Ronny Maarud
      #2
      Ronny Maarud kommenterte
      Redigere en kommentar
      https://www.skagerrakbanan.com/sv/
    Å legge inn kommentarer er deaktivert.

Trender

Kollapse

  • [NO] Lokhavari på Rjukanbanen
    Lokhavari på Rjukanbanen

    Torsdag kveld havarerte et av Rjukanbanens diesellok på vei mot Mæl. Det pågår stor Landskappleik på Rjukan for tiden så det er mange som skal transporteres på banen. Rjukanbanen opplyser til Rjukan Arbeiderblad at man mistet fremdriften på loket underveis. Muligens er det feil i gearkassa. Lokene har fungert uten problemer i syv år ifølge lederen for Rjukanbanen Einar Gabrielsen....
    02-07-22, 11:35
  • [CH] Rhaetian Railway details record attempt with world’s longest passenger train
    Rhaetian Railway details record attempt with world’s longest passenger train

    Attempting to assemble and run the longest passenger train in the world is not without challenges and obstacles, Swiss operator Rhaetian Railway (RhB) said at a press conference on Wednesday. Among other things, it will require special training, software and communications system, RhB highlighted.

    The record attempt is planned for October 29 to mark the 175th anniversary of Swiss operator SBB....
    02-07-22, 11:19
  • [DB] DB’s 9-euro ticket pushes passenger numbers to above pre-corona levels
    DB’s 9-euro ticket pushes passenger numbers to above pre-corona levels

    Deutsche Bahn (DB) has sold 10 million so-called 9-euro tickets in the first month of sales. The temporary flat-fee public transport ticket has also helped in restoring passenger numbers on DB Regio trains.

    According to DB, the 9-euro ticket has resulted in – on average – 10 to 15 percent more travellers in June when compared to the period before the COVID-19 pandemic. However, the company also points...
    02-07-22, 11:14
  • [EU] Hitachi Rail completes acquisition of Bombardier Transportation’s contribution to the ETR 1000 high-speed train platform from Alstom
    Hitachi Rail completes acquisition of Bombardier Transportation’s contribution to the ETR 1000 high-speed train platform from Alstom
    • Hitachi Rail jointly manufactured the train and has now acquired the business activities related to Bombardier Transportation's contribution.
    • Hitachi is currently jointly manufacturing the ILSA fleet (partnered with Trenitalia) to serve passengers across Spain, building on the success of the ETR 1000 in Italy, where it is known as the Frecciarossa 1000.
    • Acquisition
    ...
    02-07-22, 11:09
  • [SE] Trefaldig veterantur startar i Uppsala

    Trefaldig veterantur startar i Uppsala

    Tre äldre färdsätt på en dag. Det blir möjligt när Lennakatten, Svenska Spårvägssällskapet och Stromma slår ihop sig till Veteranturen. Denna unika upplevelse kommer att gå lördagar i sommar.

    Att åka som förr i tiden är både spännande och väcker minnen. Stromma, Lennakatten och Svenska Spårvägssällskapet har tagit fasta på det och startar i sommar Veteranturen. Den innebär en resa med ett historiskt tåg,...
    30-06-22, 10:48
Laster inn kalender...
Laster inn kalender...
Jobber...
X