[SE] Värmlandstrafik AB månedskort

I min "karriere" på spor i Värmland hadde vi på SJ mange rare seanser med misbruk av Värmlandstrafik sine månedskort og andre terminkort....
 

En liten utflukt til Astilleros Españoles




Vårvinteren 1992 ble det flere turer til M/S Prinsesse Ragnhild [Color Line] som lå til ombygging ved Astilleros Españoles, i Cadiz....
 

Med JC 57783 til Roma med tørrfisk

En gang for mange år siden var det en kollega av meg in lastebil bransjen som behøvde akutt nødhjelp med å få av gårde en last med tørrfisk til...
 

[SE] Det er lenge til SJul

Går alle Tåg på Jul ?
Ja, de fleste tog går på hjul, men ikke riktig alle.
Spørsmålet bærer på en historie fra min tid i Värmland,...
 

[SE] Mitt siste SJ Team kom i mål, og kaffe får man i SJs Lounge !

Av og til dukker det opp minner fra en hyggelig tid, sammen med hyggelige kolleger ute langs sporene.
Dette bildet ble tatt da vi var kommet i mål...
X

[SE] Skagerakbanen...

Kollapse
  •  

  • [SE] Skagerakbanen...

    Framtidens resande sker med höghastighetståg på Skagerrakbanan

    Framtidens resa mellan Göteborg och Oslo tar en timme, sker 7-20 meter över marken och i ett komfortabelt och tyst höghastighetståg via Skagerrakbanan. Den planerade men ännu inte beslutade höghastighetsbanan möjliggör också en snabbare och klimatsmart förbindelse ut i Europa. Nu lanseras utvecklingsarbetet med Skagerrakbanan av flera bohuslänska och norska kommuner, ambitionen är att höghastighetsbanan ska vara klar 2028.

    Skagerrakbanan planeras till 256 kilometer dubbelspår som byggs från Göteborg till Oslo på betongpelare och genom tunnlar. Stationer planeras i Kungälv, Stenungsund, Uddevalla, Munkedal, Lysekil, Tanum, Strömstad-Skee, samt på den norska sidan i Halden, Sarpsborg, Askim, Rackestad och Ski. På dessa stationer planeras tåget att stanna minst en till två gånger i timmen. Detta ger ökad flexibilitet att bo på en plats och jobba på en annan, och öppnar möjligheter för utveckling av både näringsliv och besöksnäring.

    - Vi hoppas att Skagerrakbanan blir ett jättelyft för hela Västsverige. Det är ett snabbt, effektivt och klimatsmart transportsätt som kan konkurrera med flyget. Höghastighetsbanan ger mycket goda förutsättningar för ökad inflyttning, ökad arbetspendling, mer investeringar inom näringslivet, ökat bostadsbyggande och fler besökare, säger Anders Brunberg, tillväxtchef i Uddevalla kommun och projektledare för Skagerrakbanan.

    Snabb byggtid, natur och djurliv kan bevaras
    Eftersom Skagerrakbanan planeras byggas på betongpelare undviks barriärer i landskapet, marken runt och under höghastighetsbanan kan fortsätta odlas, natur och djurliv kan bevaras. Höghastighetsbanor finns redan på flera platser runtom i världen, bara i Europa finns 1000 mil höghastighetsbanor och i Kina 8000 mil höghastighetsbanor. Det byggs mer höghastighetsbanor idag än konventionell järnväg i världen. Byggtiden för en höghastighetsbana på betongpelare blir också betydligt snabbare jämfört med konventionell järnväg, och den är billigare att bygga.

    Säkert sätt att resa i höga hastigheter
    Att resa med höghastighetståg är säkrare än att flyga och betydligt säkrare än att resa med bil eller buss. Det utförs mer än 2 miljarder resor per år med höghastighetståg runt om i världen och det är ett extremt säkert sätt att färdas på i höga hastigheter. Höghastighetståget Skagerrakbanan innebär att du kommer att förflytta dig i en hastighet av 400 kilometer i timmen.

    Arbetet med Skagerrakbanan drivs av konsortium
    De bohuslänska kommunerna Kungälv, Stenungsund, Uddevalla, Munkedal, Lysekil och Strömstad har gått samman i ett konsortium för att tillsammans hitta bästa gemensamma utveckling för arbetsmarknadsregionen och skapa förutsättningar för regionförstoring mot Østfold och Oslo. Konsortiets namn är Transportkorridor Skagerrak. Det är detta konsortium som driver utvecklingsarbetet med den planerade Skagerrakbanan. Utöver de svenska kommunerna har fyra kommuner i Norge formellt besvarat en invitation att arbeta för utveckling av Skagerrakbanan: Halden, Sarpsborg, Indre Østfold och Nordre Follo.

    Skagerrakbanan beräknas finansieras privat och återbetalas på liknande sätt som Öresundsbron, det vill säga med biljettintäkter.

    Ambition att byggnation av Skagerrakbanan startar 2024
    För att bygga Skagerrakbanan krävs att många olika aktörer involveras både i Sverige och i Norge. Aktörerna finns bland annat inom politiken, nationellt, regionalt och lokalt. Det är också myndigheter som beviljar tillstånd, till exempel länsstyrelsen, Trafikverket och Naturvårdsverket. Andra aktörer är byggföretag, finansiärer, investerare, EU, näringslivet, medborgare, tågoperatörer, SJ och BaneNor med flera.

    Ambitionen är att byggnationen av Skagerrakbanan påbörjas 2024.

    - Tekniken finns på plats, finansieringsarbetet är en lång bit på väg och miljöbedömningsarbetet med länsstyrelsen pågår. Nu återstår den viktigaste delen – förverkligandet. Vi blir en del av Europa med Skagerrakbanan och den kommer att kraftigt bidra till minskad klimatpåverkan, säger Anders Brunberg.

    Webbplatsen skagerrakbanan.com öppnar 23 juni
    Vill du veta mer om Skagerrakbanan? Torsdag 23 juni klockan 08.00 lanseras webbsidan skagerrakbanan.com som innehåller mer information om byggnation, resor och effekter av Skagerrakbanan. Läs mer på webbsidan skagerrakbanan.com

    • Ronny Maarud
      #1
      Ronny Maarud kommenterte
      Redigere en kommentar
      En planlagt bane, av et konsortium som ledes av kommunene Kungälv, Stenungsund, Uddevalla, Munkedal, Lysekil og Strömstad, samt en kinesisk bank som interessert finansieringskilde ? Er det en fortsettelse av en festlig sammenkomst i Uddevalla for et par år siden, hvor man på Blåmandag oppdaget at man hadde underskrevet en avisktsforklaring med målsetting å bygge en underjordisk stasjon i Uddevalla vi ser konturene av her ?

    • Ronny Maarud
      #2
      Ronny Maarud kommenterte
      Redigere en kommentar
      https://www.skagerrakbanan.com/sv/

    Legg igjen en kommentar

Trender

Kollapse

  • [DE] DB Netz: Arbeider på fjerntrafikkstrekningene i juli måned
    DB Netz: Arbeider på fjerntrafikkstrekningene i juli måned

    Full oversikt over de regionale sporarbeidene med omledningsruter:

    https://www.bahn.de/service/ueber-un...2022-05_LZ01#D...
    07-07-22, 09:55
  • [NO] Regjeringen starter gjennomgang av jernbanens organisering og selskapsstruktur
    Starter gjennomgang av jernbanens organisering og selskapsstruktur


    Pressemelding | Dato: 06.07.2022

    | Nr: 100/22

    – Regjeringen har store ambisjoner for norsk jernbane, med mål om flere reisende og mer gods på bane. Derfor går vi nå, i tråd med Hurdalsplattformen, i gang med en grundig gjennomgang av organisering og selskapsstruktur i sektoren. Regjeringen har allerede stanset videre konkurranseutsetting av persontransport og drift og vedlikehold...
    07-07-22, 09:50
  • [CN] [EU] New Silk Road growth almost reaches rock bottom
    New Silk Road growth almost reaches rock bottom

    For the first time in over a decade of stable and continuous growth, freight traffic between China and Europe is experiencing a period of stagnation. In the first half of 2022, freight trains trips between China and Europe witnessed a 2 per cent increase, while the amount of TEUs carried rose by 2.6 per cent.

    The data regarding the first half of 2022 was made available by the China State Railway Group Co., Ltd and considers...
    06-07-22, 10:33
  • [DE] Strikes, storms and construction: rail struggles to find its way to German ports
    Strikes, storms and construction: rail struggles to find its way to German ports

    Rail terminals in the ports of Hamburg and Bremerhaven are reaching full capacity leading to unforeseen train delays of up to 48 hours and cancellations. The situation results from a combination of port strikes, storm-related infrastructure problems, and planned construction work. “Many of our rail assets are blocked,” says METRANS.

    The current situation regarding German ports is problematic,...
    06-07-22, 10:26
  • [NO] Norwegian : Høyeste antallet passasjerer siden før pandemien
    Høyeste antallet passasjerer siden før pandemien

    Norwegian hadde 1 937 318 passasjerer i juni. Dette er en økning på 19 prosent fra forrige måned, og det høyeste antallet som har flydd med selskapet siden før pandemien.

    – Jeg er svært tilfreds over å se at vi gjennomfører nær 100 prosent av de omkring 400-450 daglige flyvningene vi har satt opp i juni, og det i en måned som har vært svært utfordrende for oss med streik blant flyteknikerne i tillegg til de...
    06-07-22, 10:20
Laster inn kalender...
Laster inn kalender...
Jobber...
X