Jernbane.net

Avansert
Støtt oss
RegioShuttle variasjoner ved Kaiserstuhl
Anonym bruker
25. August 2010, kl. 13:31
Som sagt tok jeg en omvei rundt Kaiserstuhl med Kaiserstuhlbahn. Till tross for at jeg bodde svært nær denne banen til jeg var 18 år hadde jeg aldri før reist med den! Unntatt den lille biten fra Riegel DB til Riegel Ort når jeg hadde en feriejobb i Riegel i 1975.

Fra Freiburg Hbf tok jeg en pakke på fire RegioShuttle (RS1)-motorvogner til Breisgau-S-Bahn (BSB) i retning mot Breisach. BSB er et regionaljernbaneselskap som ble til i 1995. Både SWEG og Freiburger Verkehrs AG (VAG) eier BSB 50/50.

Etter kun 13 minutter ankom toget Gottenheim - en liten landsby men faktiskt en riktig jernbaneknutepunkt med tre spor og overraskende nok gamle semaforer som kontrasterer mot de moderne RS1-togene. Her måtte jeg bytte til et tog til Kaiserstuhlbahn mot Endingen (am Kaiserstuhl).

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

VT 508 til SWEG er en RS1 levert av ADtranz i 1997 mens VT 018 til BSB (i toget jeg kom med) er en RS1 levert av Stadler Rail AG i 2002. Stadler har videreutviklet denne typen med et modernt audio-visuelt informasjonssystem for de reisende, ekstra fjernlyskaster og en toalett(!).

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.

Gottenheim: tog av fire RS1 kjør ut mot Breisach, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.4  -  ISO 50

Plassering i gallerierne:
Tyskland > Baner og stasjoner > 729 Freiburg - Breisach > Gottenheim (11,7)

Etter to minutter for reisendebytte fortsatte BSB-toget mot Breisach. Ser man nøye etter så oppdager man at den siste motorvognen er en eldre RS1 fra ADtranz. Toget er altså en blandning av nyere og eldre RS1. BSB har ni RS1 fra ADtranz (VT 001 - 009) og tolv fra Stadler (VT 010 - 021). De ni eldre RS1 eies av FBBW som er en slags motsvarighet til Sveriges SSRT og er leased av BSB.

Gottenheim: RS1-"solo"-tog kjør ut mot Freiburg, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.4  -  ISO 50

Frankrike > Frankrike: Baner og stasjoner > 192 Colmar – Volgelsheim - Freiburg (Breisgau) > Gottenheim

Samtidig kjør den enslige RS1 til SWEG fra spor 2 mot Freiburg.
Selv måtte jeg nå straks gå på den blåmalte RS1 i spor 3 som var toget til SWEG Kaiserstuhlbahn mot Endingen.

SWEG V102 i Endingen (Kaiserstuhlbahn), 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.3  -  ISO 50

Tyskland > Diesellokomotiver (Normalspor) > 0575 Gmeinder D 75 BB > SWEG V 102 (98 80 0575 002-7 D-SWEG)

I Endingen møtte jeg som sagt dette godstog mens SWEG VT 506 (en eldre ADtranz RS1) ville ut fra oppstillings/verkstedsporet til høyre.

SWEG VT 506 på planovergangen like ved Bf. Endingen, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/4.8  -  ISO 50

Tyskland > Forbrenningsmotorvogner (Normalspor) > 650 (Stadler RegioShuttle) > 0650 600-9 D-SWEG (SWEG, VT 506)

Først ut av verkstedsområdet og over planovergangen...

SWEG VT 506 i Bf. Endingen, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.4  -  ISO 50

Tyskland > Forbrenningsmotorvogner (Normalspor) > 650 (Stadler RegioShuttle) > 0650 600-9 D-SWEG (SWEG, VT 506)

og så vendereis og inn til perrongen. I bakgrunn til høyre sto noen eldre NE81-motorvogner,

SWEG VT 506 og V 102 i Bf. Endingen, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.3  -  ISO 50

Tyskland > Baner og stasjoner > 723 Riegel - Riegel Ort - Breisach > Endingen am Kaiserstuhl (5,5)

Etter dette manøver sto VT 506 endelig i spor 1 for avgang kl. 12.36 som tog SWE72322 over Riegel Ort mot Riegel DB.

Bahnhof Endingen am Kaiserstuhl, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/6.1  -  ISO 50

Tyskland > Baner og stasjoner > 723 Riegel - Riegel Ort - Breisach > Endingen am Kaiserstuhl (5,5)

Stasjonsbyggningen i Endingen er passe stor og pen. Før ikke så lenge siden fantes det også et ganske stort godsmagasin men det måtte vike for den nye perrongen, sykkeloppstillingen og busslommer. SWEG driver nemlig også en omfattende busstrafikk.

Endingen er driftssenter for SWEG-banene i den sørvestlige delen av Tyskland, Kaiserstuhlbahn og Münstertalbahn (Krozingen - Staufen). Noen tog fra Münstertalbahn går direkte Staufen - Freiburg. Slik kommer motorvognene til verkstedet i Endingen. Men i Endingen vedlikeholdes også materiell fra BSB-banene Elztalbahn (Denzlingen - Elzach) og Breisacher Bahn hvor SWEG eier 50%. Det hender også at motorvogner fra Ortenau-S-Bahn (OSB), en 100% datter til SWEG, finner veien til Endingen. Motorvogner fra SWEG kjør etter behov også på BSB strekninger og omvendt. Hele opplegget virker svært effektivt.

NE81 motorvogner ved SWEG-verksted i Endingen, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/4.9  -  ISO 50

Tyskland > Forbrenningsmotorvogner (Normalspor) > 626-926 (NE 81) > 626 128

Verkstedsområdet ligger like ved stasjonen. Der finnes det altid diverse materiell å observere.

SWEG MAN-motorvogn VT 28 (byggeår 1967), 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.3  -  ISO 50

Tyskland > Forbrenningsmotorvogner (Normalspor) > MAN-Schienenbus > VT 28 (SWEG)

Også gamle trotjenere og arbeidskjøretøy.

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.1  -  ISO 50

Til slutt kom VT 506 tilbake fra Riegel DB som tog SWE72319 mot Breisach. Og dette var mitt tog.

Man må bare følge jernbanelinjen mot Breisach på Google Maps: stasjonsnavnene leses som et vinkort. På noen steder ser man ikke noe annet enn vinmarker fra horisont til horisont. [stort sukk] :-D
Underveis finnes det godsspor ved noen stasjoner hvor man faktiskt også kan observere grønnmalte tankvogner til Bundesmonopolverwaltung für Branntwein (BfB). Jeg vil helst ikke vite hvor mye god Tresterbrand (på italiensk: Grappa) det blir samlet inn her for så å ødelegges til "rødsprit" og "teknisk alkohol"...[enda større sukk].

Etter en halvtime ankom mitt tog til Breisach hvor Kaiserstuhlbahn igjen møter Breisacher Bahn (Freiburg - Breisach).

Bahnhof Breisach med BSB-tog mot Freiburg, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/4.8  -  ISO 50

Tyskland > Forbrenningsmotorvogner (Normalspor) > 650 (Stadler RegioShuttle) > 0650 034-1 D-BSB (Breisgau-S-Bahn, VT 007)

I Breisach sto BSB VT 007 med tre kompiser som tog mot Freiburg Hbf.

Breisach: BSB-tog kjør ut mot Freiburg, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/4.8  -  ISO 50

Tyskland > Forbrenningsmotorvogner (Normalspor) > 650 (Stadler RegioShuttle) > 0650 030-9 D-BSB (Breisgau-S-Bahn, VT 003)

Toget med BSB VT 003 som sisteman dro snart av sted mot Freiburg. Også i Breisach anno 2010 finnes det gamle semaforer.

Den videre ferden mot Colmar/Frankrike måtte foretas med buss siden jernbanebroen over Rhein ble sprengt i stykker av tyske tropper i 1945. :sur:
Heldigvis finnes sporene kvar på den franske siden og jernbanen mot Colmar er slett ikke død, det finnes godstrafikk.
Men om jernbanebroen Breisach - Neuf Brisach én gang i fremtiden vil bli bygget opp igjen, det står i stjernene...

Hilsen,
Bodo

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 04.10.2016 17:56 av Geir Anders Langangen.
Gmeinder-lok ved Kaiserstuhlbahn
Laurenz Edelman (486)
24. August 2010, kl. 00:08
RE: Gmeinder-lok ved Kaiserstuhlbahn
Laurenz Edelman (225)
24. August 2010, kl. 00:08
RegioShuttle variasjoner ved Kaiserstuhl
Anonym bruker (590)
Re: RegioShuttle variasjoner ved Kaiserstuhl
Geir Anders Langangen (154)
04. October 2016, kl. 18:03
Ronny Maarud (151)
05. October 2016, kl. 08:49
Anonym bruker (109)
05. October 2016, kl. 09:28
Ronny Maarud (203)
05. October 2016, kl. 11:10
Sören Heise (242)
12. October 2016, kl. 10:15
Anonym bruker (238)
12. October 2016, kl. 10:38
Ronny Maarud (279)
12. October 2016, kl. 10:39
Sören Heise (226)
12. October 2016, kl. 10:41
Ronny Maarud (157)
13. October 2016, kl. 10:12
Anonym bruker
Som sagt tok jeg en omvei rundt Kaiserstuhl med Kaiserstuhlbahn. Till tross for at jeg bodde svært nær denne banen til jeg var 18 år hadde jeg aldri før reist med den! Unntatt den lille biten fra Riegel DB til Riegel Ort når jeg hadde en feriejobb i Riegel i 1975.

Fra Freiburg Hbf tok jeg en pakke på fire RegioShuttle (RS1)-motorvogner til Breisgau-S-Bahn (BSB) i retning mot Breisach. BSB er et regionaljernbaneselskap som ble til i 1995. Både SWEG og Freiburger Verkehrs AG (VAG) eier BSB 50/50.

Etter kun 13 minutter ankom toget Gottenheim - en liten landsby men faktiskt en riktig jernbaneknutepunkt med tre spor og overraskende nok gamle semaforer som kontrasterer mot de moderne RS1-togene. Her måtte jeg bytte til et tog til Kaiserstuhlbahn mot Endingen (am Kaiserstuhl).

VT 508 til SWEG er en RS1 levert av ADtranz i 1997 mens VT 018 til BSB (i toget jeg kom med) er en RS1 levert av Stadler Rail AG i 2002. Stadler har videreutviklet denne typen med et modernt audio-visuelt informasjonssystem for de reisende, ekstra fjernlyskaster og en toalett(!).

Gottenheim: tog av fire RS1 kjør ut mot Breisach, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.4  -  ISO 50

Etter to minutter for reisendebytte fortsatte BSB-toget mot Breisach. Ser man nøye etter så oppdager man at den siste motorvognen er en eldre RS1 fra ADtranz. Toget er altså en blandning av nyere og eldre RS1. BSB har ni RS1 fra ADtranz (VT 001 - 009) og tolv fra Stadler (VT 010 - 021). De ni eldre RS1 eies av FBBW som er en slags motsvarighet til Sveriges SSRT og er leased av BSB.

Gottenheim: RS1-"solo"-tog kjør ut mot Freiburg, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.4  -  ISO 50

Frankrike > Frankrike: Baner og stasjoner > 192 Colmar – Volgelsheim - Freiburg (Breisgau) > Gottenheim

Samtidig kjør den enslige RS1 til SWEG fra spor 2 mot Freiburg.
Selv måtte jeg nå straks gå på den blåmalte RS1 i spor 3 som var toget til SWEG Kaiserstuhlbahn mot Endingen.

SWEG V102 i Endingen (Kaiserstuhlbahn), 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.3  -  ISO 50

Tyskland > Diesellokomotiver (Normalspor) > 0575 Gmeinder D 75 BB > SWEG V 102 (98 80 0575 002-7 D-SWEG)

I Endingen møtte jeg som sagt dette godstog mens SWEG VT 506 (en eldre ADtranz RS1) ville ut fra oppstillings/verkstedsporet til høyre.

SWEG VT 506 på planovergangen like ved Bf. Endingen, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/4.8  -  ISO 50

Først ut av verkstedsområdet og over planovergangen...

SWEG VT 506 i Bf. Endingen, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.4  -  ISO 50

og så vendereis og inn til perrongen. I bakgrunn til høyre sto noen eldre NE81-motorvogner,

SWEG VT 506 og V 102 i Bf. Endingen, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.3  -  ISO 50

Etter dette manøver sto VT 506 endelig i spor 1 for avgang kl. 12.36 som tog SWE72322 over Riegel Ort mot Riegel DB.

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/6.1  -  ISO 50

Stasjonsbyggningen i Endingen er passe stor og pen. Før ikke så lenge siden fantes det også et ganske stort godsmagasin men det måtte vike for den nye perrongen, sykkeloppstillingen og busslommer. SWEG driver nemlig også en omfattende busstrafikk.

Endingen er driftssenter for SWEG-banene i den sørvestlige delen av Tyskland, Kaiserstuhlbahn og Münstertalbahn (Krozingen - Staufen). Noen tog fra Münstertalbahn går direkte Staufen - Freiburg. Slik kommer motorvognene til verkstedet i Endingen. Men i Endingen vedlikeholdes også materiell fra BSB-banene Elztalbahn (Denzlingen - Elzach) og Breisacher Bahn hvor SWEG eier 50%. Det hender også at motorvogner fra Ortenau-S-Bahn (OSB), en 100% datter til SWEG, finner veien til Endingen. Motorvogner fra SWEG kjør etter behov også på BSB strekninger og omvendt. Hele opplegget virker svært effektivt.

NE81 motorvogner ved SWEG-verksted i Endingen, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/4.9  -  ISO 50

Tyskland > Forbrenningsmotorvogner (Normalspor) > 626-926 (NE 81) > 626 128

Verkstedsområdet ligger like ved stasjonen. Der finnes det altid diverse materiell å observere.

SWEG MAN-motorvogn VT 28 (byggeår 1967), 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.3  -  ISO 50

Tyskland > Forbrenningsmotorvogner (Normalspor) > MAN-Schienenbus > VT 28 (SWEG)

Også gamle trotjenere og arbeidskjøretøy.

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/5.1  -  ISO 50

Til slutt kom VT 506 tilbake fra Riegel DB som tog SWE72319 mot Breisach. Og dette var mitt tog.

Man må bare følge jernbanelinjen mot Breisach på Google Maps: stasjonsnavnene leses som et vinkort. På noen steder ser man ikke noe annet enn vinmarker fra horisont til horisont. [stort sukk] :-D
Underveis finnes det godsspor ved noen stasjoner hvor man faktiskt også kan observere grønnmalte tankvogner til Bundesmonopolverwaltung für Branntwein (BfB). Jeg vil helst ikke vite hvor mye god Tresterbrand (på italiensk: Grappa) det blir samlet inn her for så å ødelegges til "rødsprit" og "teknisk alkohol"...[enda større sukk].

Etter en halvtime ankom mitt tog til Breisach hvor Kaiserstuhlbahn igjen møter Breisacher Bahn (Freiburg - Breisach).

Bahnhof Breisach med BSB-tog mot Freiburg, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/4.8  -  ISO 50

Tyskland > Forbrenningsmotorvogner (Normalspor) > 650 (Stadler RegioShuttle) > 0650 034-1 D-BSB (Breisgau-S-Bahn, VT 007)

I Breisach sto BSB VT 007 med tre kompiser som tog mot Freiburg Hbf.

Breisach: BSB-tog kjør ut mot Freiburg, 2.6.2010

Fotograf:
Bodo G. Meier

EXIF-data:
NIKON, COOLPIX P3
  -    -  f/4.8  -  ISO 50

Tyskland > Forbrenningsmotorvogner (Normalspor) > 650 (Stadler RegioShuttle) > 0650 030-9 D-BSB (Breisgau-S-Bahn, VT 003)

Toget med BSB VT 003 som sisteman dro snart av sted mot Freiburg. Også i Breisach anno 2010 finnes det gamle semaforer.

Den videre ferden mot Colmar/Frankrike måtte foretas med buss siden jernbanebroen over Rhein ble sprengt i stykker av tyske tropper i 1945. :sur:
Heldigvis finnes sporene kvar på den franske siden og jernbanen mot Colmar er slett ikke død, det finnes godstrafikk.
Men om jernbanebroen Breisach - Neuf Brisach én gang i fremtiden vil bli bygget opp igjen, det står i stjernene...

Hilsen,
Bodo

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 04.10.2016 17:56 av Geir Anders Langangen.
Emne Forfatter Vist Lagt inn
Gmeinder-lok ved Kaiserstuhlbahn Laurenz Edelman 486 24. August 2010, kl. 00:08
RE: Gmeinder-lok ved Kaiserstuhlbahn Laurenz Edelman 225 24. August 2010, kl. 00:08
RegioShuttle variasjoner ved Kaiserstuhl Anonym bruker 590 25. August 2010, kl. 13:31
Re: RegioShuttle variasjoner ved Kaiserstuhl Geir Anders Langangen 154 04. October 2016, kl. 18:03
Re: RegioShuttle variasjoner ved Kaiserstuhl Ronny Maarud 151 05. October 2016, kl. 08:49
Re: RegioShuttle variasjoner ved Kaiserstuhl Anonym bruker 109 05. October 2016, kl. 09:28
Re: RegioShuttle variasjoner ved Kaiserstuhl Ronny Maarud 203 05. October 2016, kl. 11:10
Re: RegioShuttle variasjoner ved Kaiserstuhl Sören Heise 242 12. October 2016, kl. 10:15
Re: RegioShuttle variasjoner ved Kaiserstuhl Anonym bruker 238 12. October 2016, kl. 10:38
Re: RegioShuttle variasjoner ved Kaiserstuhl Ronny Maarud 279 12. October 2016, kl. 10:39
Re: RegioShuttle variasjoner ved Kaiserstuhl Sören Heise 226 12. October 2016, kl. 10:41
Re: RegioShuttle variasjoner ved Kaiserstuhl Ronny Maarud 157 13. October 2016, kl. 10:12

Beklager, du har ikke tillatelse til å legge inn / svare i dette forumet.