Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Dover 1979
Lagt inn av Bjørn Vermo 

Bjørn Vermo
Dover 1979
12. January 2013, kl. 20:38
Gamle engelske jernbanespor har en egen stil.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

Dover 1979

Fotograf:
Bjørn Vermo

EXIF-data:
Minolta, Scan Elite 5400

Plassering i gallerierne:
Storbritannia > Baner og stasjoner > Infrastruktur og stasjoner i Storbrittania > andre

Murene langs sporet kan være irriterende når man vil se eller ta bilde av toget, men ser stilig ut når man kan se det litt ovenfra.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.

Tradisjonell engelsk stil

Fotograf:
Bjørn Vermo

EXIF-data:
Minolta, Scan Elite 5400

Storbritannia > Baner og stasjoner > Infrastruktur og stasjoner i Storbrittania > andre

Jeg har ikke vært i Dover siden tunnelen under kanalen ble åpnet, men regner med at dette ferjesporet ikke er i bruk lenger.

Ferjespor i Dover 1979

Fotograf:
Bjørn Vermo

EXIF-data:
Minolta, Scan Elite 5400

Jeg hadde egentlig tenkt å ta denne ferja:

Ferjeleiet i Dover 1979, 27.8.1979

Fotograf:
Bjørn Vermo

EXIF-data:
Minolta, Scan Elite 5400

Båter > Ferger / Passasjerbåter / Inland ships > Diverse > andre

- men da jeg kjørte nedover mot ferjeleiet så jeg et skilt med tilbud for denne:

"Ingenieur Jean Berin" i Dover, 27.8.1979

Fotograf:
Bjørn Vermo

EXIF-data:
Minolta, Scan Elite 5400

Båter > High-Speed craft > Ingenieur Jean Bertin > andre

Dette er SEDAM Naviplane N500-02 "Ingénieur Jean Bertin", bygd av SNCF i 1977. Den var veldig velholdt, og virket nesten fabrikkny. Jeg var forbauset over hvor stort bildekket var - plass til 55 biler og 5 busser. Fort gikk det også - gjennomsnittshastigheten på turen til Boulogne var 133km/h. Den hadde fem Avco-Lycoming TF-40 turboshaft motorer på 2535 kW, tre til fremdrift og to til løft. Jeg vil ikke si den var spesielt stillegående, det var mye mindre lyd i selv det mest støyende flyet jeg har vært i.

Bjørn

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 12.01.2013 21:20 av Bjørn Vermo.
Bjørn Vermo
Re: Dover 1979
12. January 2013, kl. 22:47
Hm - når jeg sjekker med kartet, finner jeg ut at jernbanesporene neppe er i Dover. Jeg kjørte kysten fra Brighton til Dover den dagen, så de er nok fra et eller annet sted på den strekningen.

Bjørn
Erik Skjelvik
Re: Dover 1979
12. January 2013, kl. 23:00
Pourtsmoth synes jeg det er litt likheter med?

Mvh Erik

Ronny Maarud
Re:[UK] British Rail Class 99
13. January 2018, kl. 18:24
Jeg visste ikke at British Rail Class 99 handlet om jernbaneferger.
Tross noen iherdige stirringer på Wikipedia lykkes ikke jeg med å identifisere båten på bildet utfra hva jeg ser av skorsteinen.

Fotograf:
Bjørn Vermo

EXIF-data:
Minolta, Scan Elite 5400

Bodo G. Meier
Re: Re:[UK] British Rail Class 99
14. January 2018, kl. 12:53
Ronny Maarud
Jeg visste ikke at British Rail Class 99 handlet om jernbaneferger.
Tross noen iherdige stirringer på Wikipedia lykkes ikke jeg med å identifisere båten på bildet utfra hva jeg ser av skorsteinen.

Fotograf:
Bjørn Vermo

EXIF-data:
Minolta, Scan Elite 5400

Jeg undrer om vi ser to båter på bildet. Den éne ser vi skorsteinen og den fremre masten av.
Men den andre, "bakre" masten ser ut å ligge til venstre utenfor redningsbåtenes davits og ikke i linje med den fremre masten og skorsteinen.
Kan det være slik at en lavere båt ligger på babordsiden til den første båten?

EDIT: jeg mener en slik situasjon.
Men samtidigt ser vi på bildet at MV Horsa faktiskt hadde en fremre og en bakre mast samt en skorstein som ligner den på Bjørns bilde.

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Transittrafik för Tyskland - polisiära insatser 1942

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 14.01.2018 13:06 av Bodo G. Meier.
Ronny Maarud
14. January 2018, kl. 13:06
Bodo G. Meier
14. January 2018, kl. 13:07
Jeg mener en slik situasjon.
Men samtidigt ser vi på bildet at MV Horsa faktiskt hadde en fremre og en bakre mast samt en skorstein som ligner den på Bjørns bilde.

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Ronny Maarud
14. January 2018, kl. 13:16
Bodo G. Meier

Sjekk livbåtenes plassering på begge sider, dessuten ser det ut til at det som i så fall er "aktermasten" er lavere enn formasten, det er i så fall ikke helt etter reglene. Selv ikke i et land der man nekter å kjøre på rett side av veien ::glis::
Det som egentlig er spennende er at selv båter fikk sin Class, i dette tilfellet: Class 99.
Finnes det en forvekslingrisiko slik at man kan forledes til å tro at båten er ett lokomotiv, eller motsatt ?

Bodo G. Meier
14. January 2018, kl. 13:29
Ronny Maarud
Bodo G. Meier

Sjekk livbåtenes plassering på begge sider, dessuten ser det ut til at det som i så fall er "aktermasten" er lavere enn formasten, det er i så fall ikke helt etter reglene.

Nei, aktermasten må være høyere en den fremre.
Men jeg blir mer og mer usikker jo lengre jeg stirrer på bildet. Hvilke deler tilhører piren, hvor begynner båten eller båtene...

Det som egentlig er spennende er at selv båter fikk sin Class, i dette tilfellet: Class 99.

Det forbausende er at t.o.m. båter som eides av SNCF som f.eks. MV Saint Germain (1951) finnes med i denne listen. :-o
Dessuten ser listen ut ikke å omfatte alle båtene som krysset kanalen i jernbanenes regi.

Finnes det en forvekslingrisiko slik at man kan forledes til å tro at båten er ett lokomotiv, eller motsatt ?

Man kan jo ikke si at en båt overholder den britiske lastprofilen, ikke den franske heller for den delen. ;-))

Hilsen,
Bodo
---
Bodo G. Meier
Re: [UK]Dover 1979 - Bjørn, husker du?
14. January 2018, kl. 13:38
Bjørn Vermo

Jeg hadde egentlig tenkt å ta denne ferja:

Fotograf:
Bjørn Vermo

EXIF-data:
Minolta, Scan Elite 5400

- men da jeg kjørte nedover mot ferjeleiet så jeg et skilt med tilbud for denne:

"Ingenieur Jean Berin" i Dover, 27.8.1979

Fotograf:
Bjørn Vermo

EXIF-data:
Minolta, Scan Elite 5400

Båter > High-Speed craft > Ingenieur Jean Bertin > andre

[...]Fort gikk det også - gjennomsnittshastigheten på turen til Boulogne var 133km/h.

Husker du om ferja du ikke tok også skulle til Boulogne?

Hilsen,
Bodo
---

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 14.01.2018 13:52 av Bodo G. Meier.
Bodo G. Meier
Re: [UK]Dover 1979 - Bjørn, husker du?
14. January 2018, kl. 14:00
Dessuten mistenker jeg at hovercraften hette Ingenieur Jean Bertin.
[en.wikipedia.org]

Jean Bertin var ildsjelen bak Aérotrain (skru av musikken!)

EDIT: i teksten skrev du jo riktigt Bertin.

Hilsen,
Bodo
---

Oppdatert 2 gang(er). Siste gang oppdatert 14.01.2018 14:07 av Bodo G. Meier.
Ole P. Ingebrigtsen
15. January 2018, kl. 09:42
Det er nok M/V Horsa eller søsterskipet M/V Hengist.

Horsa: [www.shipsnostalgia.com]
Hengist: [hhvferry.com]

Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende (kanskje litt sjarm også, men veldig mye av den forsvinner når praten fjernes).
Ronny Maarud
15. January 2018, kl. 09:51
Ole P. Ingebrigtsen
Det er nok M/V Horsa eller søsterskipet M/V Hengist.

Horsa: [www.shipsnostalgia.com]
Hengist: [hhvferry.com]

Skorsteinene er i alle fall like, men der stopper det, med mindre ikke fergen er kraftig ombygget.
Se på livbåtenes plassering, men også ventilenes plassering fra brovingen og akterover.
Dessverre framgår det ikke årstall for bildene du linker til, så vi kan ikke bruke tiden for fotoene for å utelukke noe som helst.
Høyst irriterende.

Ole P. Ingebrigtsen
15. January 2018, kl. 13:14
Det er muligens den noe eldre M/V Vortigern, som jeg ser hadde ganske lik skorstein? [www.hhvferry.com]

Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende (kanskje litt sjarm også, men veldig mye av den forsvinner når praten fjernes).
Ronny Maarud
15. January 2018, kl. 13:22
Ole P. Ingebrigtsen
Det er muligens den noe eldre M/V Vortigern, som jeg ser hadde ganske lik skorstein? [www.hhvferry.com]

Der passer det meste inn, livbåter, daviter, radarantennens plassering og antall, ventil antall i fremre del av skutesiden.
Den der tror jeg passer bra inn

Bodo G. Meier
15. January 2018, kl. 14:56
Jeg er trøtt av å telle bull's-eyes, ventiler, livbåter og er ute. :-)

Hilsen,
Bodo
---

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn