Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Re: Münstertalbahn: tog, spor og trassering passer ikke sammen
Sven Pran
03. May 2014, kl. 22:06
Ronny Maarud
Sven Pran
Bodo G. Meier
Et tema som til nå er så godt som ukjent for meg. Jeg har nok lest om at hjulprofilene kan være ulike.
Münstertalbahn går fra Bad Krozingen (sør om Freiburg/Brsg.) til Münstertal. Siden september 2013 er strekningen elektrifisert og trafikken drives av SWEG med to motorvogner av typen Talent 2.

Nå klager beboerne langs strekningen over støy og skakninger.
Lederen til fagavdelingen Skinnekjøretøy ved Technischen Universität Berlin hevder nå at dette er et resultat av at togene, sporkonstruksjonen og strekningens trassering ikke passer sammen. Gjennom dette oppstår mekaniske svingninger som allerede har ført til sterk slitasje som kan observeres ved sporet.
Han mener at Talent 2 ikke er spesielt egnet til en slik bane med mange kurver men hellre for rake strekninger. Ekspertisen går ut fra at det må handles fort, ikke bare for å skåne beboerne men også for å unngå ødeleggelsen av sporet og bruddskader i boggiene. Han mener at det må foretas forandringer/ombygginger ved sporet og/eller motorvognene. For dette må svingningene måles og analyseres.

Kilde: [www.badische-zeitung.de]

Hilsen,
Bodo

Slike uoverensstemmelser kan nok forekomme flere steder.

Jeg minnes for (veldig) mange år siden at vi hadde en avsporing her på Ski stasjon. Det var et godstog med bl.a. to åpne vogner lastet med store menger glassplater som ble trukket av et svensk lok. Ved utkjøring fra stasjonen i retning Oslo klatret loket over en sporveksel som lå i avvik (for å komme inn på hovedsporet) og fortsatte rett frem forbi stoppbukken mens de neste vognene fulgte avviksporet. Da alt hadde roet seg lå loket ute på jordet mens hovedsporene var dekket av knust glass fra de veltete vognene.

Så vidt jeg forsto passet ikke hjulgangene på loket til det aktuelle skinneprofilet?

Det tok resten av dagen før trafikken på sporet kunne gå noenlunde normalt igjen.

Det så vel slik ut etterpå.

Det gamle bildet er fra Ski, 11.7.1980.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

Rc 4 1169 . Ski 11.7.1980., 11.7.1980

Fotograf:
Knut Ekeberg

EXIF-data:
HP, HP Scanjet G3010
  -    -    -  

Plassering i gallerierne:
Norge > Uhell og Ulykker i Norge gjennom tidene > Avsporing Rc 4 1169 . Ski 11.7.1980. > andre
Sverige > Elektriske lokomotiver > Rc4 SJ - Green Cargo - NRFAB > SJ Rc4 1169

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.

Moldvarp.

Fotograf:
Knut Ekeberg

EXIF-data:
HP, HP Scanjet G3010
  -    -    -  

Det kan nok stemme. Men 11.7.1980 var en fredag, jeg undres om ulykken kan ha skjedd noen dager tidligere? Vi ser ikke noe av alt glasset som lå over hovedsporene heller, men det kan jo også være mer bak fotografen på det nederste bildet.

Så vidt jeg husker tok det noen dager før de kunne komme i gang å berge loket, de måtte komme til med kran for grunnen var så løs at det ikke gikk å jekke opp loket. Og jeg mener at de måtte demontere mye av hovedsporene for å komme til?

Hovedsporet i retning Oslo ble ryddet i løpet av dagen, jeg tror "Ormen lange" (Ettermiddagstoget Oslo Ø - Moss) var det første som slapp gjennom ulykkesdagen, det andre sporet var blokkert i flere dager.

PS.: Nå ser jeg at det er glass (ikke sne) vi ser litt av i skinnegangen på det nederste bildet!

Oppdatert 2 gang(er). Siste gang oppdatert 03.05.2014 22:17 av Sven Pran.
Münstertalbahn: tog, spor og trassering passer ikke sammen
Anonym bruker (439)
03. May 2014, kl. 11:02
Sven Pran (193)
03. May 2014, kl. 15:01
Arne Lie (195)
03. May 2014, kl. 15:11
Sven Pran (170)
03. May 2014, kl. 16:17
Erik Skjelvik (157)
03. May 2014, kl. 16:26
Sven Pran (174)
03. May 2014, kl. 17:32
Ronny Maarud (190)
03. May 2014, kl. 21:27
Ronny Maarud (287)
03. May 2014, kl. 20:00
Sven Pran (492)
Hjulprofil og dill
Yngve Øines (218)
03. May 2014, kl. 17:45
Re: Hjulprofil og dill
Sven Pran (191)
03. May 2014, kl. 19:43
Re: Hjulprofil og dill
Yngve Øines (199)
03. May 2014, kl. 21:04
Ronny Maarud
Sven Pran
Bodo G. Meier
Et tema som til nå er så godt som ukjent for meg. Jeg har nok lest om at hjulprofilene kan være ulike.
Münstertalbahn går fra Bad Krozingen (sør om Freiburg/Brsg.) til Münstertal. Siden september 2013 er strekningen elektrifisert og trafikken drives av SWEG med to motorvogner av typen Talent 2.

Nå klager beboerne langs strekningen over støy og skakninger.
Lederen til fagavdelingen Skinnekjøretøy ved Technischen Universität Berlin hevder nå at dette er et resultat av at togene, sporkonstruksjonen og strekningens trassering ikke passer sammen. Gjennom dette oppstår mekaniske svingninger som allerede har ført til sterk slitasje som kan observeres ved sporet.
Han mener at Talent 2 ikke er spesielt egnet til en slik bane med mange kurver men hellre for rake strekninger. Ekspertisen går ut fra at det må handles fort, ikke bare for å skåne beboerne men også for å unngå ødeleggelsen av sporet og bruddskader i boggiene. Han mener at det må foretas forandringer/ombygginger ved sporet og/eller motorvognene. For dette må svingningene måles og analyseres.

Kilde: [www.badische-zeitung.de]

Hilsen,
Bodo

Slike uoverensstemmelser kan nok forekomme flere steder.

Jeg minnes for (veldig) mange år siden at vi hadde en avsporing her på Ski stasjon. Det var et godstog med bl.a. to åpne vogner lastet med store menger glassplater som ble trukket av et svensk lok. Ved utkjøring fra stasjonen i retning Oslo klatret loket over en sporveksel som lå i avvik (for å komme inn på hovedsporet) og fortsatte rett frem forbi stoppbukken mens de neste vognene fulgte avviksporet. Da alt hadde roet seg lå loket ute på jordet mens hovedsporene var dekket av knust glass fra de veltete vognene.

Så vidt jeg forsto passet ikke hjulgangene på loket til det aktuelle skinneprofilet?

Det tok resten av dagen før trafikken på sporet kunne gå noenlunde normalt igjen.

Det så vel slik ut etterpå.

Det gamle bildet er fra Ski, 11.7.1980.

Rc 4 1169 . Ski 11.7.1980., 11.7.1980

Fotograf:
Knut Ekeberg

EXIF-data:
HP, HP Scanjet G3010
  -    -    -  

Norge > Uhell og Ulykker i Norge gjennom tidene > Avsporing Rc 4 1169 . Ski 11.7.1980. > andre

Moldvarp.

Fotograf:
Knut Ekeberg

EXIF-data:
HP, HP Scanjet G3010
  -    -    -  

Det kan nok stemme. Men 11.7.1980 var en fredag, jeg undres om ulykken kan ha skjedd noen dager tidligere? Vi ser ikke noe av alt glasset som lå over hovedsporene heller, men det kan jo også være mer bak fotografen på det nederste bildet.

Så vidt jeg husker tok det noen dager før de kunne komme i gang å berge loket, de måtte komme til med kran for grunnen var så løs at det ikke gikk å jekke opp loket. Og jeg mener at de måtte demontere mye av hovedsporene for å komme til?

Hovedsporet i retning Oslo ble ryddet i løpet av dagen, jeg tror "Ormen lange" (Ettermiddagstoget Oslo Ø - Moss) var det første som slapp gjennom ulykkesdagen, det andre sporet var blokkert i flere dager.

PS.: Nå ser jeg at det er glass (ikke sne) vi ser litt av i skinnegangen på det nederste bildet!

Oppdatert 2 gang(er). Siste gang oppdatert 03.05.2014 22:17 av Sven Pran.
Emne Forfatter Vist Lagt inn
Münstertalbahn: tog, spor og trassering passer ikke sammen Anonym bruker 439 03. May 2014, kl. 11:02
Re: Münstertalbahn: tog, spor og trassering passer ikke sammen Sven Pran 193 03. May 2014, kl. 15:01
Re: Münstertalbahn: tog, spor og trassering passer ikke sammen Arne Lie 195 03. May 2014, kl. 15:11
Re: Münstertalbahn: tog, spor og trassering passer ikke sammen Sven Pran 170 03. May 2014, kl. 16:17
Re: Münstertalbahn: tog, spor og trassering passer ikke sammen Erik Skjelvik 157 03. May 2014, kl. 16:26
Re: Münstertalbahn: tog, spor og trassering passer ikke sammen Sven Pran 174 03. May 2014, kl. 17:32
Re: Münstertalbahn: tog, spor og trassering passer ikke sammen Ronny Maarud 190 03. May 2014, kl. 21:27
Re: Münstertalbahn: tog, spor og trassering passer ikke sammen Ronny Maarud 287 03. May 2014, kl. 20:00
Re: Münstertalbahn: tog, spor og trassering passer ikke sammen Sven Pran 492 03. May 2014, kl. 22:06
Hjulprofil og dill Yngve Øines 218 03. May 2014, kl. 17:45
Re: Hjulprofil og dill Sven Pran 191 03. May 2014, kl. 19:43
Re: Hjulprofil og dill Yngve Øines 199 03. May 2014, kl. 21:04

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn