Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
1/2-OT: Wangerooge - En bilfri øy forbeholdt bilister..
Yngve Øines
18. July 2014, kl. 20:33
Bodo G. Meier
Øines på en øy...:D

Opprinnelsen til etternavnet får vi ta i et annet forum...

Wangerooge er en av de minste Østfrisiske øyer. Øya har drøye tusen innbyggere, i tillegg kommer et par tusen turister i sommersesongen. Øya har 2 tettsteder; Inseldorf og Westdorf. Førstnevne er den største og livligste.

Wangerooge er absolutt verdt et besøk; kilometervis med sanddyner og – strender, flotte diker og gode turmuligheter i fin natur.
Øya er fullstendig bilfri, det vil si jeg så et par brannbiler.

Eksempel på kjøretøy som ikke får bli med til Wangerooge

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

Oldie Freunde Oldenburg, 7.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:
SAMSUNG, ST200 / ST200F / ST201 / ST201F / ST205F
4.9 mm  -  1/180 sec  -  f/8.8  -  ISO 80

Plassering i gallerierne:
Tema > Spesialside for Parkerte Bilder > Ikke til galleriet - (Kan slettes etter ca 3 år) > alle

Lokaltrafikk med toget virker heller ikke som er noe tema, siden toget kun går til og fra ferjeavganger og jeg finner ingen ting som tyder på at de medtar lokaltrafikk. Selv om jernbanesporet ligger frem til Westdorf, går det ingen ordinære passasjertog ditt. Så når man skal ta seg rundt må det enten bli med (medbrakt / leie-) sykkel eller til fots.

Hvis man derimot er ute etter havsvømming blir man garantert skuffet; det er forholdsvis mange meter fra strandkanten til man blir våt på knærne.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.

Wangeroooge: Havet mot nord, 8.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:
4.9 mm  -  1/250 sec  -  f/8.8  -  ISO 80

Tyskland > På Reisefot i Tyskland > Nordrhein-Westfalen (DE-NW) > Wangerooge

Jeg må erkjenne at jeg ved mitt besøk overhodet ikke reiste med jernbanen på Wangerooge. Fotogleden var dessuten generelt ikke helt på topp; siden kameraet tidligere på turen fikk et ublidt møte mellom en dike og et (gjennomgående ulykkerammet) bakhjul, ble jeg prisgitt mobiltelefonen for fotografering.

Frem til 1989 gikk det normalsporet jernbane til Harlesiel via Jever. Utover et par stasjonsbygninger finnes det ikke mye spor av denne banen. Imidlertid har den blitt sykkelvei (som jeg i ettertid ser at jeg syklet på). I Harlesiel står det noe eldre smalspormateriell på det gamle stasjonsområdet.

Hensatt smalspor materiell på fhv Bhf Harlesiel, 7.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:
4.9 mm  -  1/750 sec  -  f/3.1  -  ISO 80

Tyskland > Stasjoner i Tyskland : E - F - G - H - I > Harlesiel > andre

Fra Harlesiel på fastlandet kan man velge mellom båt eller fly til Wangerooge.

Båten går 2-4 ganger i døgnet og styres av tidevannet. Båten følger derfor en svært rotete tidtabell. Siden det er Deutsche Bahn som betjener øya finnes rutetidene heldigvis i reiseplanleggeren og dette er derfor løsningen når man gir opp å tolke tidtabellen.

På Wangerooge ankommer båten Westanleger.

Fra Westanleger går det smalsporet jernbane til Inseldorf. Bagasje må innsjekkes før ombordstigning på båten i Harlesiel og blir direkte omlastet fra båt til tog på kaia for utlevering på jernbanestasjonen i tettstedet. En tjeneste som er obligatorisk følge befordringsbestemmelsene og Deutsche Bahn selvsagt tar seg betalt for. Veldig upraktisk hvis man skal bo på ungdomsherberget eller Westdorf, siden begge ligger like ved kaia og ca 2-3 kilometer fra Inseldorf. Jernbanedrift kan være krevende i kombinasjon med sterk vind, drivsand og saltvann, jfr videoen jeg postet for et par uker siden

Frem til 1958 fantes det også en havn øst på øya. Jernbanen gikk også ditt. I dag finnes det kun rester av havna og banen er demontert og ender i en overgrodd stoppbukk få hundre meter øst for stasjonen i Inseldorf.

Flyplassen i Wangerooge ligger et par kilometer fra sentrum («Inseldorf») og har regelmessige flyforbindelse til Harle. Imidlertid ser det ut som hverken Harle eller Wangerooge har noen rutemessige flyforbindelser til andre destinasjoner så man er fortsatt prisgitt å komme seg til Harle(--siel).

I Harlesiel finnes det derimot rikelig med parkeringsplasser for langtidsparkering av privatbiler. Det går også buss fra Sande («Tidebuss») i korrespodanse med båtene. Det virker litt rart at man har valgt tettstedet Sande som utgangspunkt for bussen fremfor Jever som tross alt er en by og ligger vesentlig nærmere Harle (-siel). Det blir uansett litt tuklete med flere bytter å komme seg til Wangerooge uten bil.

For den sære minoriteten av befolkningen er sykkel selvsagt også et mulig transportmiddel til og fra Harlesiel. Men det virker som om det er dårlig med mulighet for sikker parkering i Harlesiel. Å ta med sykkelen på båten til Wangerooge er dyrt og risikabelt. Befordringsbestemmelsene sier at det ikke kan garanteres at sykkelen blir med samme dag, hverken på utreise eller hjemreise. Man setter fra seg sykkelen på anvist plass på brygga før man selv går om bord, og hvordan sykkelen oppbevares hvis den ikke kommer med første båt er uvisst. Det kan virke som verken lasting, lossing eller stabling av sykler nødvendigvis skjer på sykkelens premisser.

Westanleger: Ilandslasting av særgods, 7.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:
5.8 mm  -  1/500 sec  -  f/3.3  -  ISO 80

Tyskland > Baner og stasjoner > Wangerooger Inselbahn > Westanleger

Jeg ankom, ikke overraskende, pr tråsykkel og var fast bestemt på å ta med sykkel ut på øya. Jeg fikk i strid med reglene alt rallemikket mitt definert som «Håndbagasje». Det var gunstig, til dels fordi det ellers hadde blitt dyrt flere kolli innsjekket og til dels fordi jeg blir stresset av tanken på utlevering av sykkel og bagasje på forskjellige steder.

Westanleger: DB 399 106/107 venter på godt , 7.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:

Tyskland > Diesellokomotiver [Smalsporet] > 399 107, 108 (Wangerooge: Schöma, 1999) > Okänt nummer

Westanleger: Stasjonen, 7.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:

Wangerooge Steindamm: Mot sør med tog i bakgrunnen, 7.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:
8 mm  -  1/500 sec  -  f/3.9  -  ISO 80

Tyskland > Baner og stasjoner > Wangerooger Inselbahn > Steindamm

Wangerooge Bahnhof, 8.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:
Ingen EXIF-data tilgjengelige

Tyskland > Baner og stasjoner > Wangerooger Inselbahn > Wangerooge

Wangerooge: Uttrekkspor retning øst, 8.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:
4.9 mm  -  1/250 sec  -  f/3.1  -  ISO 80

Wangerooge: Vognslerke klar for neste innsats, 8.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:

Westanleger: DB 399 105 med godstog, 9.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:

Et blindspor????
Yngve Øines (407)
16. July 2014, kl. 22:42
Re: Et blindspor????
Geir Anders Langangen (122)
16. July 2014, kl. 23:11
Geir Anders Langangen (170)
16. July 2014, kl. 23:14
Anonym bruker (144)
17. July 2014, kl. 07:15
1/2-OT: Wangerooge - En bilfri øy forbeholdt bilister..
Yngve Øines (583)
Re: 1/2-OT: Wangerooge - En bilfri øy forbeholdt bilister..
Anonym bruker (186)
18. July 2014, kl. 22:37
Yngve Øines (159)
19. July 2014, kl. 07:17
Anonym bruker (138)
19. July 2014, kl. 09:54
Sören Heise (151)
17. July 2014, kl. 18:46
Anonym bruker (139)
17. July 2014, kl. 21:12
Ronny Maarud (119)
18. July 2014, kl. 10:12
Geir Anders Langangen (190)
18. July 2014, kl. 11:23
Bodo G. Meier
Øines på en øy...:D

Opprinnelsen til etternavnet får vi ta i et annet forum...

Wangerooge er en av de minste Østfrisiske øyer. Øya har drøye tusen innbyggere, i tillegg kommer et par tusen turister i sommersesongen. Øya har 2 tettsteder; Inseldorf og Westdorf. Førstnevne er den største og livligste.

Wangerooge er absolutt verdt et besøk; kilometervis med sanddyner og – strender, flotte diker og gode turmuligheter i fin natur.
Øya er fullstendig bilfri, det vil si jeg så et par brannbiler.

Eksempel på kjøretøy som ikke får bli med til Wangerooge

Oldie Freunde Oldenburg, 7.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:

Tema > Spesialside for Parkerte Bilder > Ikke til galleriet - (Kan slettes etter ca 3 år) > alle

Lokaltrafikk med toget virker heller ikke som er noe tema, siden toget kun går til og fra ferjeavganger og jeg finner ingen ting som tyder på at de medtar lokaltrafikk. Selv om jernbanesporet ligger frem til Westdorf, går det ingen ordinære passasjertog ditt. Så når man skal ta seg rundt må det enten bli med (medbrakt / leie-) sykkel eller til fots.

Hvis man derimot er ute etter havsvømming blir man garantert skuffet; det er forholdsvis mange meter fra strandkanten til man blir våt på knærne.

Wangeroooge: Havet mot nord, 8.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:
4.9 mm  -  1/250 sec  -  f/8.8  -  ISO 80

Tyskland > På Reisefot i Tyskland > Nordrhein-Westfalen (DE-NW) > Wangerooge

Jeg må erkjenne at jeg ved mitt besøk overhodet ikke reiste med jernbanen på Wangerooge. Fotogleden var dessuten generelt ikke helt på topp; siden kameraet tidligere på turen fikk et ublidt møte mellom en dike og et (gjennomgående ulykkerammet) bakhjul, ble jeg prisgitt mobiltelefonen for fotografering.

Frem til 1989 gikk det normalsporet jernbane til Harlesiel via Jever. Utover et par stasjonsbygninger finnes det ikke mye spor av denne banen. Imidlertid har den blitt sykkelvei (som jeg i ettertid ser at jeg syklet på). I Harlesiel står det noe eldre smalspormateriell på det gamle stasjonsområdet.

Hensatt smalspor materiell på fhv Bhf Harlesiel, 7.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:

Tyskland > Stasjoner i Tyskland : E - F - G - H - I > Harlesiel > andre

Fra Harlesiel på fastlandet kan man velge mellom båt eller fly til Wangerooge.

Båten går 2-4 ganger i døgnet og styres av tidevannet. Båten følger derfor en svært rotete tidtabell. Siden det er Deutsche Bahn som betjener øya finnes rutetidene heldigvis i reiseplanleggeren og dette er derfor løsningen når man gir opp å tolke tidtabellen.

På Wangerooge ankommer båten Westanleger.

Fra Westanleger går det smalsporet jernbane til Inseldorf. Bagasje må innsjekkes før ombordstigning på båten i Harlesiel og blir direkte omlastet fra båt til tog på kaia for utlevering på jernbanestasjonen i tettstedet. En tjeneste som er obligatorisk følge befordringsbestemmelsene og Deutsche Bahn selvsagt tar seg betalt for. Veldig upraktisk hvis man skal bo på ungdomsherberget eller Westdorf, siden begge ligger like ved kaia og ca 2-3 kilometer fra Inseldorf. Jernbanedrift kan være krevende i kombinasjon med sterk vind, drivsand og saltvann, jfr videoen jeg postet for et par uker siden

Frem til 1958 fantes det også en havn øst på øya. Jernbanen gikk også ditt. I dag finnes det kun rester av havna og banen er demontert og ender i en overgrodd stoppbukk få hundre meter øst for stasjonen i Inseldorf.

Flyplassen i Wangerooge ligger et par kilometer fra sentrum («Inseldorf») og har regelmessige flyforbindelse til Harle. Imidlertid ser det ut som hverken Harle eller Wangerooge har noen rutemessige flyforbindelser til andre destinasjoner så man er fortsatt prisgitt å komme seg til Harle(--siel).

I Harlesiel finnes det derimot rikelig med parkeringsplasser for langtidsparkering av privatbiler. Det går også buss fra Sande («Tidebuss») i korrespodanse med båtene. Det virker litt rart at man har valgt tettstedet Sande som utgangspunkt for bussen fremfor Jever som tross alt er en by og ligger vesentlig nærmere Harle (-siel). Det blir uansett litt tuklete med flere bytter å komme seg til Wangerooge uten bil.

For den sære minoriteten av befolkningen er sykkel selvsagt også et mulig transportmiddel til og fra Harlesiel. Men det virker som om det er dårlig med mulighet for sikker parkering i Harlesiel. Å ta med sykkelen på båten til Wangerooge er dyrt og risikabelt. Befordringsbestemmelsene sier at det ikke kan garanteres at sykkelen blir med samme dag, hverken på utreise eller hjemreise. Man setter fra seg sykkelen på anvist plass på brygga før man selv går om bord, og hvordan sykkelen oppbevares hvis den ikke kommer med første båt er uvisst. Det kan virke som verken lasting, lossing eller stabling av sykler nødvendigvis skjer på sykkelens premisser.

Westanleger: Ilandslasting av særgods, 7.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:
5.8 mm  -  1/500 sec  -  f/3.3  -  ISO 80

Jeg ankom, ikke overraskende, pr tråsykkel og var fast bestemt på å ta med sykkel ut på øya. Jeg fikk i strid med reglene alt rallemikket mitt definert som «Håndbagasje». Det var gunstig, til dels fordi det ellers hadde blitt dyrt flere kolli innsjekket og til dels fordi jeg blir stresset av tanken på utlevering av sykkel og bagasje på forskjellige steder.

Westanleger: DB 399 106/107 venter på godt , 7.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:

Tyskland > Diesellokomotiver [Smalsporet] > 399 107, 108 (Wangerooge: Schöma, 1999) > Okänt nummer

Westanleger: Stasjonen, 7.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:

Wangerooge Steindamm: Mot sør med tog i bakgrunnen, 7.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:
8 mm  -  1/500 sec  -  f/3.9  -  ISO 80

Tyskland > Baner og stasjoner > Wangerooger Inselbahn > Steindamm

Wangerooge Bahnhof, 8.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:

Wangerooge: Uttrekkspor retning øst, 8.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:
4.9 mm  -  1/250 sec  -  f/3.1  -  ISO 80

Wangerooge: Vognslerke klar for neste innsats, 8.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:

Westanleger: DB 399 105 med godstog, 9.6.2014

Fotograf:
Yngve Øines

EXIF-data:

Emne Forfatter Vist Lagt inn
Et blindspor???? Yngve Øines 407 16. July 2014, kl. 22:42
Re: Et blindspor???? Geir Anders Langangen 122 16. July 2014, kl. 23:11
Re: Et blindspor???? Geir Anders Langangen 170 16. July 2014, kl. 23:14
Re: Et blindspor???? Anonym bruker 144 17. July 2014, kl. 07:15
1/2-OT: Wangerooge - En bilfri øy forbeholdt bilister.. Yngve Øines 583 18. July 2014, kl. 20:33
Re: 1/2-OT: Wangerooge - En bilfri øy forbeholdt bilister.. Anonym bruker 186 18. July 2014, kl. 22:37
Re: 1/2-OT: Wangerooge - En bilfri øy forbeholdt bilister.. Yngve Øines 159 19. July 2014, kl. 07:17
Re: 1/2-OT: Wangerooge - En bilfri øy forbeholdt bilister.. Anonym bruker 138 19. July 2014, kl. 09:54
Re: Et blindspor???? Sören Heise 151 17. July 2014, kl. 18:46
Re: Et blindspor???? Anonym bruker 139 17. July 2014, kl. 21:12
Re: Et blindspor???? Ronny Maarud 119 18. July 2014, kl. 10:12
Re: Et blindspor???? Geir Anders Langangen 190 18. July 2014, kl. 11:23

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn