Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
Hannover: ny bombe - ny sjanse
Lagt inn av Bodo G. Meier 

Bodo G. Meier
Hannover: ny bombe - ny sjanse
29. June 2016, kl. 19:21
Igjen Hannover sin tur: under byggearbeider i Elfriede-Paul-Allee ble i dag en bombe (250 kg, ca. 500 lbs) fra WW2 oppdaget. Det handler om et f.d. fabriksområde til Hanomag. Bomben skal uskadeliggjøres i natt. Evakueringen i en radius av 1000 m skal begynne kl. 20. Ekspertene regner med å kunne begynne desarmeringen ved midtnatt.

DB meddeler, at fr.o.m. kl. 20 skal alle S-Bahn-tog til linjene S1, S2 og S5 kjøre gjennom Hannover-Linden/Fischerhof uten stopp.
Fr.o.m. ca. kl. 22 blir S-Bahn-togene omdirigert, stasjonene Hannover-Bismarckstraße, Hannover-Linden/Fischerhof und Hannover-Bornum betjenes ikke.
Det blir buss for tog for avsnittet Hannover Hbf - Empelde.

[www.ndr.de]
[www.haz.de]

En slik omdirigering går forholdsvis enkelt i Hannover ved å kjøre ut mot nord og siden via H-Nordstadt - H-Leinhausen og møte den vanlige strekningen igjen i sportriangelen ved Hannover-Bornum.

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Transittrafik för Tyskland - polisiära insatser 1942
Ronny Maarud
Re: Hannover: ny bombe - ny sjanse
30. June 2016, kl. 11:17
Det finnes vel ett halvt dussin slike triangler i Hannover og deromkring ?

Hilsen Ronny.
Jernbane.NetGo = 686 poeng

Tidligere bildeserier i Postvognene.

Instagram

Bodo G. Meier
Re: Neste bombe Oranienburg
30. June 2016, kl. 12:47
Siden kl. 8 kjører ikke noen S-Bahn-tog til eller fra Oranienburg. Buss for tog mellom Oranienburg og Birkenwerder hvert 20. minutt.
Hvis alt går bra og den U.S. amerikanske 250 kg bomben med kjemisk langtidstennrør går å desarmere kan de 12.000 evakuerte vende tilbake ca. kl. 15.30.

[www.rbb-online.de]

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Bodo G. Meier
Re: Hamburg - Kiel sperret pga. granatfunn
04. July 2016, kl. 12:42
Under byggearbeider ble i dag en granat funnet ved en planovergang ved Wrist.

Ekspertene må avgjøre om granaten kan fraktes bort eller om den må uskadeliggjøres på stedet. Sperringen vil antagelig vare til kl. 13. Buss for tog Neumünster - Wrist.
DB anbefaler at reisende fra Kiel mot Hamburg kjører via Lübeck! Reisende fra Neumünster mot Hamburg skal kjøre via Bad Oldesloe.

[www.ndr.de]

Hilsen,
Bodo
---
Ronny Maarud
04. July 2016, kl. 12:55
Antall bomber som ikke er funnet etter WW2 ser ut til å väre ubegrenset.

Hilsen Ronny.
Jernbane.NetGo = 686 poeng

Tidligere bildeserier i Postvognene.

Instagram

Bodo G. Meier
04. July 2016, kl. 13:04
Jeg syns at det er fascinerende at ikke flere ulykker skjer.::o
F.eks. ble også flere udetonerte granater funnet på Berlin Stadtbahn når denne gjennomgikk den store moderniseringen fr.o.m. 1994. Tog forårsaker jo hele tiden rystelser i marken...

Hilsen,
Bodo
---
Bodo G. Meier
Re: Hamburg - Kiel åpen igjen
04. July 2016, kl. 13:59
Granaten ble sprengt.

Jeg håper det kommer bilder etterhvert.

[www.ndr.de]

Hilsen,
Bodo
---
Geir Anders Langangen
04. July 2016, kl. 15:54
Bodo G. Meier
F.eks. ble også flere udetonerte granater funnet på Berlin Stadtbahn når denne gjennomgikk den store moderniseringen fr.o.m. 1994. Tog forårsaker jo hele tiden rystelser i marken...

Samme har jeg lurt på mange ganger.
Og hvordan de klarer å oppdage disse granatene/bombene under graving uten at de går i lufta :S

Alt gikk bra i Wrist i dag?

Mine linker.................Voiture-lits * Schlafwagen * Sleeping car.................Voiture-couchettes * Liegewagen * Couchette car.................Jernbane.netGO = 2291 poeng

.........[/colorSovevogner.........Andre sovevogner.........Liggevogner.........Spisevogner.........Hvilestolvogner.........Biltransportvogner
Bodo G. Meier
04. July 2016, kl. 18:46
Geir Anders Langangen
Bodo G. Meier

Og hvordan de klarer å oppdage disse granatene/bombene under graving uten at de går i lufta :S

Spesialistene arbeider med frigitte allierte flyfoto (ofte brukes stereoskopie), erfaring (det er meget sannsynlig at udetonerte bomber ligger under eller i nærheten av (f.d.) skiftebanegårder) samt øyevitner. De sistnevnte er forståelig på vei å dø ut.

Og det går dessverre ikke alltid bra. Den 26. april 1978 utløste en gravemaskin en 500 kg bombe i Rheine. Krateret etter eksplosjonen hadde en diameter av 10 meter, "biler ble kastet gjennom lufta som fotballer". Tre arbeidere ble drept. Det ble laget en dokumentarfilm om katastrofen i 2015.

[www.gn-online.de]

[www1.wdr.de] (original filmopptak fra 1978 fra minutt 1:05)

Også desarmeringspersonell blir såret eller drept, som i juni 2010 i Göttingen hvor tre ble drept:

[www.goettinger-tageblatt.de]

Hilsen,
Bodo
---
Bjørn Vermo
08. July 2016, kl. 04:09
Geir Anders Langangen
Bodo G. Meier

Alt gikk bra i Wrist i dag?

Det er jo en grunn til at de ikke eksploderte den gangen de traff bakken fra flere tusen meters høyde. Selv for moderne ammunisjon aksepterer man at et par prosent ikke eksploderer som de skal.

Et stort problem er at de fleste sprengstoffer blir ustabile med tiden, så det er fare for at de kan eksplodere selv om tennrøret er defekt. Er man uheldig, kan de eksplodere selv om de ikke blir forstyrret.

Bjørn
Yngve Øines
Re: Og da var det Berlin's tur ( granatfunn)
13. July 2016, kl. 12:35
Bodo G. Meier
Re: Og da var det Berlin's tur ( granatfunn)
13. July 2016, kl. 17:20
Yngve Øines
(Funker denne linken?)

[viz.berlin.de]

Nei. Det kommer i hvert fall ikke noe om en granatfunn.

Mente du denne?

Hilsen,
Bodo
---
Bodo G. Meier
Bremens tur: en kjempe på 1000 kg må desarmeres
24. July 2016, kl. 11:14
Listen av omdirigeringer og innstillinger er omfangsrik.

Bl.a. blir Metronom-togene Bremen - Hamburg rammet. Togene begynner eller ender i Sagehorn eller blir omdirigert fra Bremen Hbf uten stopp i Bremen-Oberneuland.
Togtrafikken mot Oldenburg er innstillt.

[www.weser-kurier.de]
[www.weser-kurier.de]

Lykket til for sprengmesteren!(tu)

Hilsen,
Bodo
---
Bodo G. Meier
Re: Bremens tur: en kjempe på 1000 kg må desarmeres
24. July 2016, kl. 12:27
Det skal handle om en U.S. amerikansk GP 2000 bombe, dvs. general purpose med en vekt av 2000 lb (pound), motsvarende ca. 906 kg.

Hilsen,
Bodo
---
Bodo G. Meier
Re: Bremens tur: bomben må sprenges
24. July 2016, kl. 12:46
[www.radiobremen.de]

[www.radiobremen.de]

Hilsen,
Bodo
---

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 24.07.2016 12:47 av Bodo G. Meier.
Bodo G. Meier
Re: Bremens tur: bomben ble kjørt bort
24. July 2016, kl. 14:34
Sprengingen kunne ikke gjennomføres siden det i nærheten av fyndplassen går en høytrykksgassledning.
Bomben ble så kjørt bort i et spesialkjøretøy til Güterverkehrszentrum Bremen.
Det ser slik ut at bomben skal sprenges der.

Hilsen,
Bodo
---
Bodo G. Meier
Re: Bremens tur: bomben ble sprengt
24. July 2016, kl. 22:23
Alt gikk bra til slutt.
Fem kyr måtte evakueres, bomben ble gravd skikkelig ned og så ble den sprengt kl. 17.22.

Bilder og video:
[www.radiobremen.de]

Jeg må si at folk som transporterer en slik sak selv om i en spesiallastebil må ha nerver av stål - eller ikke ha nerver i det hele tatt.

Sprengmesteren: "Det var én av de verste dagene i mitt yrkesliv."

Hilsen,
Bodo
---
Knut Andvord
Re: Bremens tur: bomben ble sprengt
24. July 2016, kl. 22:55
Bodo G. Meier
Alt gikk bra til slutt.
Fem kyr måtte evakueres, bomben ble gravd skikkelig ned og så ble den sprengt kl. 17.22.

Bilder og video:
[www.radiobremen.de]

Jeg må si at folk som transporterer en slik sak selv om i en spesiallastebil må ha nerver av stål - eller ikke ha nerver i det hele tatt.

Sprengmesteren: "Det var én av de verste dagene i mitt yrkesliv."
Evt en jævlig god lønn/forsikring som redder fremtiden til de etterlatte. hadde jeg visst at mine etterlatte var sikret en svært god økonomisk fremtid så hadde jeg også tatt et slikt oppdrag
Bodo G. Meier
[DE]Hannover: 50.000 må evakueres den 7. mai
21. April 2017, kl. 11:05
Antagelig flere ikke-detonerte bomber fra WW2 finnes på et üstra-område i Hannover, bydelen Vahrenwald.

Den 7. mai må 50.000 innbyggere forlate sine boliger slik at ekspertene kan grave ut de mistenkelige objektene og, hvis det faktiskt handler om bomber, desarmere dem på samme dag.
Dette blir festlig!
Som man kan se ligger jernbanestrekningen ut fra Hannover Hbf mot nord innenfor faresonen. Så togtrafikken blir ganske sikkert også berørt. Tross alle triangelne i Hannover må togene mot/fra Hamburg og Bremen nok kjøre via Lehrte - Celle og Wunstorf - Nienburg, hvis de må omdirigeres og jeg ikke tar fullstendig feil.

[www.ndr.de]
[www.haz.de]
[www.bahn.de]

Hilsen,
Bodo
---

Oppdatert 2 gang(er). Siste gang oppdatert 21.04.2017 11:08 av Bodo G. Meier.

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn