Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
For 55 år siden: stormflom i Hamburg
Lagt inn av Bodo G. Meier 

Bodo G. Meier
For 55 år siden: stormflom i Hamburg
15. February 2017, kl. 22:20
Mange av dere kjenner jernbanelinja mellom Hamburg Hauptbahnhof og Hamburg-Harburg som ligger på en øy mellon nordre og søndre Elbe.

Det var bydelen Wilhelmsburg som ble spesielt hård rammet av stormflommen natten 16.-17. februar 1962. Dikene ved Elbe brakk ved mange steder, 315 mennesker ble drept enten av vannet eller av kulden. I bland var jernbanevogner den siste redningen (bilde 7/25).

Havneområdet i Hamburg er blitt mye forandret siden da, spesielt under de siste ca. 10 år.
Men neste gang dere reiser med toget ut av Hamburg Hbf mot sør legg merke til flomvernet/muren på høyre side som etterhvert ble bygget etter katastrofen.

En multimedia-dokumentasjon:
[www.ndr.de]

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Transittrafik för Tyskland - polisiära insatser 1942
Svein Rune Kjønnø
Re: For 55 år siden: stormflom i Hamburg
16. February 2017, kl. 23:49
Svært interessant! Jeg reiste mye gjennom Hamburg som barn til Wiesbaden på 1960 - tallet, men denne historien var ukjent for meg.
Tipper at jeg foretok min første reise gjennom Hamburg Hbf i 1964/1965: V220 har brent seg inn i minnet fra Hamburg Hbf siden den gang. Hvorfor ? Fordi jeg syntes den lignet på Di 3..:?

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn