Jernbane.net

Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Støtt oss
[FR] Chapelon design ?
Lagt inn av Ronny Maarud 

Ronny Maarud
[FR] Chapelon design ?
10. September 2017, kl. 14:51
Jeg undrer meg på om dette kan være en type som etterhvert fikk betegnelsen; SNCF 5-240P konstruert av André Chapelon.
Compagnie des chemins de fer du Nord or CF du Nord hadde i alle fall en serie med lokomotiver av denne typen i drift.
Akselrekkefølgen burde i så fall være 2′C1′ h4v, dersom det er en Chapelon Pacific vi ser på bildet.
Nord hadde følgende nummer på sine lokomotiver:
3.1171 – 3.1190
3.1111 – 3.1130
3.1191 – 3.1198
Det i fall noen har så bra briller at man kan tyde nummer på lokomotivet.
Lokomotivtypen ble ofte brukt i "Italia Express" som gikk mellom Genova og Calais Maritime.

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

Fra Calais

Fotograf:
Jon Rokseths samling

EXIF-data:
Ingen EXIF-data tilgjengelige

Plassering i gallerierne:
Frankrike > Damplokomotiver > Nord 3.1200 (SNCF 231 C) > 3. serie 3.1251 - 3.1290

Ronny Maarud
Re: [FR] Chapelon design ?
10. September 2017, kl. 15:32

Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net

Calais

Fotograf:
Jon Rokseths samling

EXIF-data:
Ingen EXIF-data tilgjengelige

Plassering i gallerierne:
Frankrike > Damplokomotiver > Nord 3.1200 (SNCF 231 C) > 3. serie 3.1251 - 3.1290

Bodo G. Meier
10. September 2017, kl. 16:33
Ronny Maarud
Jeg undrer meg på om dette kan være en type som etterhvert fikk betegnelsen; SNCF 5-240P konstruert av André Chapelon.

Det ser ut at det var lokomotivene opprinnelig fra Chemin de Fer de Paris à Orléans (PO) med akselrekkefølge 2'D (4-8-0) som fikk litra SNCF 5-240 P.
Kilde: Wikipedia

Compagnie des chemins de fer du Nord or CF du Nord hadde i alle fall en serie med lokomotiver av denne typen i drift.
Akselrekkefølgen burde i så fall være 2′C1′ h4v, dersom det er en Chapelon Pacific vi ser på bildet.
3.1171 – 3.1190
3.1111 – 3.1130
3.1191 – 3.1198

På disse gamle fotografiene står jo Super-Pacific. "Super" fordi de var så sterke, akselrekkefølgen var vanlig Pacific 4-6-2 (2'C1').
At vi ser en Pacific-Type på bildene er tydelig.
Jeg kan bare ikke se flere enn to sylindre eller åpninger for pistons (hva heter det på norsk?) av inneliggende sylindre

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Transittrafik för Tyskland - polisiära insatser 1942
Martin Øksnevad
10. September 2017, kl. 16:43
Det er ikke 3.1192, det er for mange forskjeller.

Det er nok mer likheter med Nord_3.1201_to_3.1290 serien.
Ronny Maarud
10. September 2017, kl. 18:59
Det er det som er så fint med Postvogna.
Bredden og kompetanse er enorm.
Vi finner nok svaret til slutt.

Martin Øksnevad
11. September 2017, kl. 21:10
Martin Øksnevad

Det ser ut som det er et lok eller to lok i 3.1251-3.1290 serien, se bildet av 3.1262 som har samme type røkreflektorer og
kjøkken uten sidevindu. Lokene 3.1201-3.1250 ser ut til å mangle røkreflektorer.
Bodo G. Meier
11. September 2017, kl. 23:23
Martin Øksnevad
Martin Øksnevad

Det ser ut som det er et lok eller to lok i 3.1251-3.1290 serien, se bildet av 3.1262 som har samme type røkreflektorer og kjøkken uten sidevindu. Lokene 3.1201-3.1250 ser ut til å mangle røkreflektorer.

3.1251-3.1290 ville også passe bra til økenavnet Super-Pacific.

Denne SNCF-kjempen ble jeg oppmerksom på mens jeg søkte i internett: 241 (2'D1' h4v)

Hilsen,
Bodo
---
Mannen förklarade, att "han hoppat på fel tåg", vilken förklaring emellertid lät rätt onaturlig, all den stund mannen var nykter. :D
Bodo G. Meier
Re: [FR] Chapelon design ? Konklusjon?
12. September 2017, kl. 11:23
Er vi kommet så langt at vi kan konkludere og besvare Ronnys opprinnelige spørsmål?

Hilsen,
Bodo
---
Ronny Maarud
12. September 2017, kl. 14:29
Bodo G. Meier
Er vi kommet så langt at vi kan konkludere og besvare Ronnys opprinnelige spørsmål?

Det hadde jo vært trivelig om vi kunne komme til en form for konklusjon.

Bodo G. Meier
12. September 2017, kl. 17:09
Jeg syns at ditt første spørsmål "om dette kan være en type som etterhvert fikk betegnelsen; SNCF 5-240P konstruert av André Chapelon"
er avklart:
Lokomotivet (eller lokomotivene) vi ser på de to bildene har akselrekkefølgen 2'C1' (fransk 231 = 4-6-2: Pacific).
Følgelig kan dette ikke være typen som ble konstruert av Chapelon og hos SNCF fikk betegnelsen 5-240P (240 = 2'D = 4-8-0).
Et bilde av et 240P fra Paris-Orléans (P.O.).

Dette var den enkle delen... :-)

Hilsen,
Bodo
---
Ronny Maarud
12. September 2017, kl. 17:13
Bodo G. Meier
Jeg syns at ditt første spørsmål "om dette kan være en type som etterhvert fikk betegnelsen; SNCF 5-240P konstruert av André Chapelon"
er avklart:
Lokomotivet (eller lokomotivene) vi ser på de to bildene har akselrekkefølgen 2'C1' (fransk 231 = 4-6-2: Pacific).
Følgelig kan dette ikke være typen som ble konstruert av Chapelon og hos SNCF fikk betegnelsen 5-240P (240 = 2'D = 4-8-0).

Da gjenstår den vanskelige biten.
Jeg hang meg opp i konstruksjonen på tenderens boggier, som er / var ganske uvanlig.

Bodo G. Meier
12. September 2017, kl. 18:36
Ronny Maarud
Bodo G. Meier
er avklart:

Jeg hang meg opp i konstruksjonen på tenderens boggier, som er / var ganske uvanlig.

Jeg har nå sett på så mange franske tendere fra den tiden at jeg tenderer ::glis:: til å slå fast: vakker, nesten jugendstil, men ikke uvanlig for denne epoken. Dessuten kan tendere variere innenfor én lokomotivtype. Under mine søk fant jeg t.o.m. et bilde av en Super Pacific med tysk/prøyssisk tender efter WW1!

Jeg syns at Martin har bra recherchert.::24::
Vi kan nog slå fast at det ved loket/lokene på bildene ikke handler om Pacific Chapelon du Nord. Konstruksjonen av førerhuset er entydig.

Jeg holder med Martin at det handler om lok fra den 3. serien Nord 3.1200, dvs. 3.1251 à 3.1290.
La locomotive SuperPacific Nord
Og så kan vi også stole litt på fotografen som skrev Super Pacific under sine fotoer.

Hilsen,
Bodo
---
Ronny Maarud
12. September 2017, kl. 18:46
Bodo G. Meier
Ronny Maarud
Bodo G. Meier
er avklart:

Jeg har nå sett på så mange franske tendere fra den tiden at jeg tenderer ::glis:: til å slå fast: vakker, nesten jugendstil, men ikke uvanlig for denne epoken. Dessuten kan tendere variere innenfor én lokomotivtype. Under mine søk fant jeg t.o.m. et bilde av en Super Pacific med tysk/prøyssisk tender efter WW1!

Jeg syns at Martin har bra recherchert.::24::
Vi kan nog slå fast at det ved loket/lokene på bildene ikke handler om Pacific Chapelon du Nord. Konstruksjonen av førerhuset er entydig.

Jeg holder med Martin at det handler om lok fra den 3. serien Nord 3.1200, dvs. 3.1251 à 3.1290.
La locomotive SuperPacific Nord
Og så kan vi også stole litt på fotografen som skrev Super Pacific under sine fotoer.

Dette ble da en givende tråd, mye mer enn jeg trodde da jeg først la ut spørsmålet.
Jeg takker dere begge for utredningen.
Kan min gode herre være hyggelig, ved en snar anledning, å katalogisere vidunderet med i alle fall rett type ?

Bodo G. Meier
12. September 2017, kl. 23:49
Da er bildene fra Nord 3.12xx kategorisert.
Jer blev bare ikke klok av om alle maskiner eller kun den 3. serien fikk navnet Super Pacific...

Hilsen,
Bodo
---
Martin Øksnevad
13. September 2017, kl. 00:03
Ifølge denne siden så er alle 3 seriene av 3.12xx SuperPasifics.
Bodo G. Meier
13. September 2017, kl. 08:12
O.k., jeg korrigerte dette: [jernbane.net]

"Den 3. serien ble koblet med en ny tendermodell med "Nord-boggier". Denne fungerte svært bra og konstruksjonen ble senere også brukt av SNCF for deres lokomotiver."

Jeg er usikker: må det hete deres lokomotiver eller sine lokomotiver i denne setningen? :-/

Hilsen,
Bodo
---
Ronny Maarud
13. September 2017, kl. 10:19
Bodo G. Meier
O.k., jeg korrigerte dette: [jernbane.net]

"Den 3. serien ble koblet med en ny tendermodell med "Nord-boggier". Denne fungerte svært bra og konstruksjonen ble senere også brukt av SNCF for deres lokomotiver."

Jeg er usikker: må det hete deres lokomotiver eller sine lokomotiver i denne setningen? :-/

Jeg er ingen språkekspert, men jeg tror jeg ville skrevet: ble senere brukt av SNCF på deres lokomotiver.
Takk for utredningen til dere begge, og takk til Bodo for oppgraderingen av siden.

Knut Grønlund
13. September 2017, kl. 12:00
Bodo G. Meier
Martin Øksnevad
Martin Øksnevad

Det ser ut som det er et lok eller to lok i 3.1251-3.1290 serien, se bildet av 3.1262 som har samme type røkreflektorer og kjøkken uten sidevindu. Lokene 3.1201-3.1250 ser ut til å mangle røkreflektorer.

3.1251-3.1290 ville også passe bra til økenavnet Super-Pacific.

Denne SNCF-kjempen ble jeg oppmerksom på mens jeg søkte i internett: 241 (2'D1' h4v)

Ja, det er litt av en kjempe det loket der, faktisk det største normalsporede som er i driftsklar stand i Europa. Loket har en lengde på Hele 27,11 meter, totalvekt på 217 tonn! og største oppnådde maskinytelse er ca. 4000 HK.!
Fløyta på loket er imidlertid meget skarp og skrikende for mine ører, (noe upassende for en slik kjempe), men det var vanlig med denne type fløyte på franske damplok.

Mvh.Knut::glis::
Knut Grønlund
13. September 2017, kl. 12:05
Bodo G. Meier
Ronny Maarud

Det ser ut at det var lokomotivene opprinnelig fra Chemin de Fer de Paris à Orléans (PO) med akselrekkefølge 2'D (4-8-0) som fikk litra SNCF 5-240 P.
Kilde: Wikipedia

3.1171 – 3.1190
3.1111 – 3.1130
3.1191 – 3.1198

På disse gamle fotografiene står jo Super-Pacific. "Super" fordi de var så sterke, akselrekkefølgen var vanlig Pacific 4-6-2 (2'C1').
At vi ser en Pacific-Type på bildene er tydelig.
Jeg kan bare ikke se flere enn to sylindre eller åpninger for pistons (hva heter det på norsk?) av inneliggende sylindre

Hei!

Pistons er det samme som stempel(i sylindrene) på Norsk::glis::

Mvh. Knut
Bodo G. Meier
Re: [FR] tender boggie ved 241 P17
13. September 2017, kl. 13:43
Ronny Maarud

Er det ikke samme type boggier ved denne tenderen?

[youtu.be]

Hvis jeg forstår det riktigt må disse være av den omtalte typen "Nord-boggie" som fantes ved tenderne til Nord 3.1251 - 3.1290.

Hilsen,
Bodo
---
Bodo G. Meier
Re: [FR] tender boggie ved 241 P17
13. September 2017, kl. 13:57
Bodo G. Meier
Ronny Maarud

Er det ikke samme type boggier ved denne tenderen?

[youtu.be]

Hvis jeg forstår det riktigt må disse være av den omtalte typen "Nord-boggie" som fantes ved tenderne til Nord 3.1251 - 3.1290.

En enda bedre nærstudie:
[youtu.be]

Hilsen,
Bodo
---

Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn